DGP_2014_01_02_ubezpieczenia_i_swiadczenia.pdf

(1038 KB) Pobierz
UBEZPIECZENIA
i ŚWIADCZENIA
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
Czwartek
2 stycznia 2014, nr 1 (3642)
gazetaprawna.pl
prenumerata
40 tys. zł z ZUS na poprawę
bezpieczeństwa pracy
Mało który pracodawca wie, że przysługuje mu dofinansowanie działań związanych z bhp. Środki są wypłacane
z funduszu wypadkowego i
można się o nie ubiegać w każdej chwili
Andrzej Radzisław
ekspert z zakresu ubezpieczeń społecznych
Środki z ubezpieczenia wypadkowego prze-
znaczone są m.in. na finansowanie działal-
ności związanej z zapobieganiem wypadkom
przy pracy i chorobom zawodowym. Prewen-
cja wypadkowa prowadzona jest z uwzględ-
nieniem zdolności do pracy przez cały okres
trwania aktywności zawodowej.
Środki przeznacza się w szczególności na:
1) dofinansowanie działań skierowanych
na utrzymanie zdolności do pracy przez cały
okres aktywności zawodowej;
2) analizy przyczyn i skutków wypadków
przy pracy, a zwłaszcza wypadków śmier-
telnych, ciężkich i zbiorowych, oraz chorób
zawodowych;
3) upowszechnianie wiedzy o zagrożeniach
powodujących wypadki przy pracy i choroby
zawodowe oraz o sposobach przeciwdziałania
tym zagrożeniom;
4) prowadzenie prac naukowo-badawczych
mających na celu eliminację lub ograniczenie
przyczyn powodujących wypadki przy pracy
i choroby zawodowe.
Taka działalność prowadzona jest przez
ZUS, który jako podmiot administrujący
funduszem wypadkowym jest bezpośred-
nio zainteresowany poprawą bezpieczeń-
stwa i warunków pracy oraz zmniejszeniem
liczby wypadków przy pracy. To przełoży się
na mniejszą liczbę świadczeń wypłacanych
z tego tytułu.
Realizując zapisy ustawowe, ZUS prowa-
dzi projekt dofinansowania działań zwią-
zanych z bhp.
W jego ramach finansuje:
I
projekty o charakterze doradczym, któ-
rych celem jest poprawa zarządzania bhp,
I
projekty inwestycyjne, które odnosić się
będą przede wszystkim do kwestii bezpie-
czeństwa technicznego (rozwoju, modyfi-
kacji i usprawnienia stanu technicznego
Zróżnicowana wysokość dostępnych kwot
Rodzaj
przedsiębiorstwa
Liczba
pracowników
Procent budżetu
projektu
podlegający
dofinansowaniu
90 proc.
80 proc.
60 proc.
20 proc.
Maksymalna kwota
dofinansowania
mikro
małe
średnie
duże
1–9
10–49
50–249
250 i więcej
40 000 zł
60 000 zł
120 000 zł
200 000 zł
maszyn, urządzeń oraz systemów i środ-
ków ochronnych),
I
projekty doradczo-inwestycyjne łączące
wyżej opisane działania.
Program jest adresowany do wszystkich
przedsiębiorców zatrudniających przy-
najmniej jednego pracownika, którzy
są płatnikami składek na ubezpieczenie
wypadkowe, ze szczególnym uwzględnie-
niem sektora małych i średnich przed-
siębiorstw.
Wysokość dofinansowania została zróżni-
cowana ze względu na wielkość podmiotu
mierzoną liczbą zatrudnionych. Odnośnie
do tych zatrudniających do 9 osób poziom
dofinansowania jest najwyższy w stosunku
do poniesionych przez pracodawcę kosz-
tów. Na zdecydowanie niższą pomoc mogą
liczyć płatnicy, którzy mają więcej niż 250
zatrudnionych.
Przedsiębiorcy ubiegający się o przyzna-
nie dofinansowania powinni złożyć wniosek
do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Skła-
dany jest on na formularzu opracowanym
przez zakład i dostępnym na jego stronach
internetowych.
Dofinansowanie można otrzymać na na-
stępujące działania:
I
przeprowadzenie identyfikacji zagro-
żeń w miejscu pracy i ocenę ryzyka
zawodowego związanego z tymi zagro-
żeniami,
I
wykonanie pomiarów stężeń i natężeń
szkodliwych czynników występujących
w miejscu pracy,
I
dokonanie doboru środków ochrony indy-
widualnej do zidentyfikowanych zagrożeń
(bez uwzględniania kosztów zakupu tych
środków),
I
przeprowadzenie analizy i oceny ergono-
miczności miejsc pracy,
I
wykonanie oceny bezpieczeństwa maszyn
i instalacji technicznych,
I
opracowanie projektów technicznych
środków ochrony zbiorowej lub instalacji
innego sprzętu ochronnego na stanowi-
skach pracy.
Także w projektach inwestycyjnych są dzia-
łania, na które można otrzymać dofinanso-
wanie. Są to zakup i instalacja, np.: osłon do
niebezpiecznych stref maszyn i urządzeń,
zakup środków ochrony indywidualnej (wy-
łącznie dla przedsiębiorstw zatrudniających
do 49 pracowników, pod warunkiem przed-
stawienia i pozytywnej oceny dokumentacji
potwierdzającej prawidłowe przeprowadzenie
oceny ryzyka zawodowego oraz dokonanie
na jej podstawie właściwego doboru środków
ochrony indywidualnej).
Podstawa prawna
Art. 37 ust. 2 i 3 ustawy z 30 października 2002 r. o ubez-
pieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy
i chorób zawodowych (t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 167, poz. 1322
z późn. zm.).
Firmy mają więcej czasu na odzyskanie składek od zatrudnionych
Płatnik, który opłacił ZUS po terminie,
zażąda zwrotu należności nawet po kilku latach.
Wezwań do zapłaty mogą
się spodziewać głównie osoby na umowach cywilnych, bo w ich przypadku okres przedawnienia wynosi 10 lat
Joanna Śliwińska
radca prawny
Zdarza się, że składki uiszczane są przez płat-
nika po terminie, dopiero w wyniku decyzji
ZUS, a wcześniej nie były potrącane w czę-
ści z wynagrodzenia ubezpieczonego. W ta-
kiej sytuacji zatrudniający może domagać
się zwrotu tej kwoty od ubezpieczonego (np.
pracownika albo zleceniobiorcy).
W wydanej 5 grudnia 2013 r. uchwa-
le (sygn. akt III PZP 6/13) Sąd Najwyższy
stwierdził, że termin przedawnienia po-
winien być obliczany od dnia uiszczenia
składek przez płatnika.
Sąd rozpatrywał zagadnienie dotyczące
początku biegu terminu przedawnienia rosz-
czenia o zwrot składek od ubezpieczonego,
w części przez niego finansowanej. Było to
spowodowane występującymi wątpliwościa-
mi dotyczącymi tego, czy termin ten liczyć
trzeba od daty faktycznej zapłaty składek, czy
też od daty ich wymagalności (czyli upływu
ustawowego terminu do zapłaty).
Należności wobec organu rentowego
z tytułu składek ulegają przedawnieniu
po upływie 5 lat. Czas ten liczy się od dnia,
w którym stały się one wymagalne. SN obo-
wiązek zwrotu płatnikowi części opłaconych
(wskutek decyzji ZUS) składek wyprowadził
z przepisów o bezpodstawnym wzbogace-
niu. Dotyczą one sytuacji uzyskania korzyści
majątkowej kosztem innej osoby, bez pod-
stawy prawnej. Okres przedawnienia będzie
uzależniony od stosunku łączącego strony.
W przypadku zatrudnienia będą to 3 lata,
a dla umów cywilnoprawnych – 10.
Uchwała jest korzystna dla pracodawców
(płatników). W sytuacji gdy należności nie
zostały opłacone celowo lub przez pomyłkę,
a ZUS wyda decyzję zobowiązującą do zapła-
ty, będą oni mogli domagać się zwrotu części
kwoty składek bez względu na datę wydania
decyzji przez ZUS.
[przykład]
Uchwała pogarsza sytuację ubezpieczo-
nych, świadczących pracę na różnych pod-
stawach, ponieważ wydłuża okres ich nie-
pewności. Najczęściej konieczność oddania
PRZYKŁAD
Z korzyścią dla zatrudniającego
Spółka Z zawarła z panią X umowę, której przedmiotem było świadczenie usług konsultingo-
wych w okresie od maja do sierpnia 2008 roku. Kontrakt określony został jako umowa o dzieło,
w związku z czym nie odprowadzano żadnych składek ubezpieczeniowych. ZUS zakwestionował
prawidłowość zakwalifikowania umowy jako umowy o dzieło. Uznał, że była to umowa staranne-
go działania, a nie rezultatu. Organ rentowy wydał w marcu 2012 roku decyzję, którą zobowiązał
spółkę do zapłaty zaległych składek za panią X. Po korzystnym dla ZUS wyroku spółka Z w listo-
padzie 2013 roku opłaciła składki w pełnej wysokości. Także w części, która powinna wcześniej
zostać potrącona z wynagrodzenia pani X. Spółka Z może domagać się od pani X zwrotu tej
części składek. W przypadku zleceniobiorcy będzie to część składek na ubezpieczenie emerytal-
ne i rentowe. Roszczenie ulegnie przedawnieniu dopiero w listopadzie 2023 roku, gdyż w tym
wypadku zastosowanie ma 10-letni okres przedawnienia.
składek będzie dotyczyła osób, które otrzy-
mywały wynagrodzenia z tytułu umowy-zle-
cenia lub umowy o dzieło, a Zakład Ubezpie-
czeń Społecznych zakwestionował później
wysokość należności lub ich nieopłacenie.
Może się więc okazać, że ubezpieczony po
wielu latach otrzyma wezwanie do zapłaty
od podmiotu, dla którego świadczył kiedyś
pracę. Jeżeli nie zapłaci, płatnik może wy-
stąpić na drogę sądową z powództwem cy-
wilnoprawnym o zapłatę.
Podstawa prawna
Art. 24 ust. 4 i 5f ustawy z 13 października 1998 r.
o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2013 r.
poz. 1442).
Art. 118 i 405 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywil-
ny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm).
Art. 291 par. 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
(t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
II
Dziennik Gazeta Prawna, 2 stycznia 2014 nr 1 (3642)
gazetaprawna.pl
e m e ry t u ry
Wojsko wlicza się do emerytury
Zasadniczą służbę uwzględnia się przy ustalaniu czasu ubezpieczenia. Kontrowersje budzi jednak to,
czy
zaliczać ją do okresów pracy w szczególnych warunkach
lub charakterze
Magdalena Januszewska
radca prawny
Okresy służby wojskowej zalicza się do stażu
emerytalnego jako okresy składkowe – zgod-
nie z art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy o emeryturach
i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecz-
nych (dalej: ustawa emerytalna). W ten sposób
traktuje się czynną służbę w Wojsku Polskim,
okresy jej równorzędne albo zastępcze formy
tej służby. Mieści się więc tu także zasadnicza
służba wojskowa, którą przez lata odbywało
wielu mężczyzn. Trwała ona 24 lub 36 mie-
sięcy. Z punktu widzenia ubezpieczonych,
choć nie był to okres zatrudnienia, to jest
on traktowany tak, jakby były wtedy opła-
cane składki.
Z orzeczeń
Sądu
Najwyższego
wynika po-
nadto, że jeżeli zostały spełnione przesłan-
ki wliczenia zasadniczej służby wojskowej
– według obowiązujących w tym czasie prze-
pisów – do okresu zatrudnienia, to zalicza
się ją do okresu pracowniczego ubezpiecze-
nia, o którym mowa w art. 29 ust. 3 ustawy
emerytalnej (wyroki SN: z 25 stycznia 2010 r.,
sygn. akt I UK 239/09, LEX nr 577820; z 22 paź-
dziernika 2009 r., sygn. akt I UK 126/09, OSNP
2011/7-8/112).
W praktyce wiele wątpliwości budzi to, czy
czas zasadniczej służby wojskowej można
uwzględnić przy ustalaniu okresów pracy
w szczególnych warunkach lub charakterze,
skoro nie jest to przecież służba zawodowa.
Zgodnie z
art.
32 ust. 3
pkt 6 ustawy eme-
rytalnej do okresów pracy w szczególnym
charakterze uwzględnia się służbę żołnie-
rzy zawodowych oraz funkcjonariuszy służb
mundurowych. Przepis ten dotyczy urodzo-
nych przed 1949 r., ale ma również znaczenie
dla młodszych ubezpieczonych, z uwagi na
stosowanie w związku z innymi przepisami.
nym charakterze. Ujęto w nim jedynie żoł-
nierzy zawodowych (par. 10), tak samo jak we
wspomnianym wcześniej art. 32 ust. 3 pkt 6,
co eliminuje lukę prawną.
Podobne stanowisko SN wyraził w wyro-
ku z 22 lutego 2007 r., sygn. akt I UK 258/06
(OSNP 2008/5-6/81). Przepisy o zasadniczej
służbie wojskowej nie regulują kwestii za-
liczenia jej do ubezpieczenia społecznego,
a więc tym bardziej do okresu pracy w szcze-
gólnych warunkach, a jedynie do uprawnień
związanych z zatrudnieniem. Zasadnicza
służba wojskowa nie podlega więc wlicze-
niu do okresu zatrudnienia w szczególnych
warunkach, od którego zależy prawo do wcze-
śniejszej emerytury.
Podsumowując, stanowiska te opierają się
na założeniu, że sądy nie powinny wyręczać
ustawodawcy. Podobną zasadę przyjmuje
ZUS.
[ramka]
Można jednak znaleźć odmienne stanowi-
ska. Za zaliczaniem przemawiają np. wyroki
SN z 6 kwietnia 2006 r., sygn. akt III UK 5/06
(OSNP 2007/7-8/108), z 5 lutego 2013 r., sygn.
akt II UK 274/12 (niepubl.). Uznawano, że za-
sadniczą służbę należy doliczyć do okresów
pracy w szczególnych warunkach lub charak-
terze, jeśli była to przerwa w zatrudnieniu,
wymuszona powołaniem do wojska, po której
w terminie zainteresowany wracał do pracy.
W tym nurcie mieści się uchwała siedmiu
sędziów SN z 16 października 2013 r., sygn.
WażNe
Przejść na emeryturę pomo-
stową mogą m.in. osoby, które mają
jednocześnie okresy pracy w szczegól-
nych warunkach lub charakterze sprzed
1 stycznia 1999 r. wymienione w starych
lub nowych wykazach oraz okresy po
31 grudnia 2008 r. prac wymienionych
w nowych wykazach
Szybki powrót
n
Niekiedy można do stażu doliczyć także czas pomiędzy służbą a faktycznym powro-
tem do pracy. Chodzi o zastosowanie art. 120 ustawy o powszechnym obowiązku obrony
Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z którym pracownikowi, który w ciągu 30 dni od dnia
zwolnienia z czynnej służby wojskowej podjął pracę w miejscu, w którym był zatrudnio-
ny w dniu powołania, odbywanie służby wlicza się do okresu zatrudnienia u tego praco-
dawcy w zakresie wszystkich uprawnień wynikających ze stosunku pracy.
n
Podobnie jest, gdy w tym terminie pracownik podjął pracę po raz pierwszy lub w innym
zakładzie. Sąd Apelacyjny w Katowicach, w wyroku z 20 października 2005 r. (sygn. akt
III AUA 1336/04, LEX nr 175549) uznał, że nie można na podstawie wspomnianego art. 120
zaliczać jako okresu składkowego przerwy między ukończeniem służby wojskowej a po-
nownym zatrudnieniem.
n
Sąd Apelacyjny w Białymstoku w wyroku z 5 października 2010 r. (sygn. akt III AUa
621/10, OSAB 2010/3/77-87) zmodyfikował to stanowisko uznając, że można jako okresy
składkowe potraktować czas od zgłoszenia gotowości do podjęcia pracy po zakończeniu
zasadniczej służby do dnia faktycznego jej rozpoczęcia.
Różne wyroki
Orzecznictwo w tej kwestii jest rozbież-
ne. Z wyroku SN z 7 grudnia 2010 r., sygn.
akt I UK 203/10 (LEX nr 786370), wynika, że
bez szczególnych regulacji lub uwarunko-
wań okres zasadniczej służby wojskowej nie
podlega wliczeniu do okresu zatrudnienia
w szczególnych warunkach. SN podkreślił, że
wcześniejsza emerytura jest świadczeniem
wyjątkowym, a zatem zamknięty katalog prac
w szczególnym charakterze lub w szczegól-
nych warunkach wyłącza wykładnię rozsze-
rzającą. W rozporządzeniu w sprawie wieku
emerytalnego pracowników zatrudnionych
w szczególnych warunkach lub w szczegól-
nym charakterze nie ma regulacji, że zasad-
nicza służba wojskowa jest okresem pracy
w szczególnych warunkach lub w szczegól-
akt II UZP 6/13 (LEX nr 1385939). W sprawie
chodziło o emeryturę na podstawie art. 184
ustawy emerytalnej, lecz ze względu na źró-
dło uprawnienia (art. 32 ustawy emerytalnej,
który ma zastosowanie do różnych katego-
rii ubezpieczonych) znaczenie uchwały jest
szersze. Wyróżniające było to, że doszło do
rozwiązania zatrudnienia w szczególnych wa-
runkach przed rozpoczęciem służby i do jego
nawiązania tuż po jej zakończeniu. Uchwała
ta może pozytywnie wpłynąć na interpre-
tacje przepisów właśnie gdy dochodziło do
rozwiązania umowy o pracę.
Korzystne rozwiązanie
We wspomnianej uchwale SN stwierdził,
że czas zasadniczej służby wojskowej odby-
tej w okresie obowiązywania art. 108 ust. 1
ustawy z 21 listopada 1967 r. o powszechnym
obowiązku obrony Polskiej Rzeczypospolitej
Ludowej (Dz.U. nr 44, poz. 220, w brzmieniu
obowiązującym do 31 grudnia 1974 r.) zalicza
się do okresu pracy wymaganego do nabycia
prawa do emerytury w niższym wieku eme-
rytalnym (art. 184 w zw. z art. 32 ust. 1 ustawy
emerytalnej).
Z kolei zgodnie z art. 108 ust. 1 (przepis
ten obowiązywał od 29 listopada 1967 r. do
31 grudnia 1974 r.) czas odbywania zasadni-
czej lub okresowej służby wojskowej wlicza
się pracownikowi do okresu zatrudnienia
w zakresie wszelkich uprawnień związanych
z tym zatrudnieniem, jeżeli po odbyciu tej
służby podjął on zatrudnienie w tym samym
zakładzie pracy, w którym był zatrudniony
przed powołaniem do służby.
Przyjęta przez SN interpretacja wydaje się
korzystna dla mężczyzn, którzy byli w woj-
sku w tym czasie. Dzisiejsi 64–60-latkowie
(czyli urodzeni w latach 1949–1953) odbywa-
li bowiem zasadniczą służbę właśnie wte-
dy. Będą mogli doliczyć ją do okresów pracy
w szczególnych warunkach lub charakterze,
co w niektórych wypadkach da w sumie wy-
magane 15 lat, a w konsekwencji umożliwi
skorzystanie z wcześniejszego świadczenia.
A przecież powszechny wiek emerytalny
w tej grupie wiekowej się wydłuża. Dla uro-
dzonych w pierwszym kwartale 1949 r. wyno-
si 65 lat i 5 miesięcy, stopniowo rośnie, a dla
urodzonych po 30 września 1953 r. dochodzi
do ogólnego poziomu, tzn. 67 lat. Możliwość
skorzystania z wcześniejszych uprawnień
emerytalnych poprzez doliczenie wojska ma
więc dla tej grupy wiekowej istotne znaczenie.
W stosunku do ubezpieczonych urodzo-
nych przed 1949 r. znaczenie uchwały ma-
leje, gdyż mężczyźni ci ukończyli 65 lat
w 2013 roku, więc nie będą już korzystać ze
wcześniejszych emerytur, a tylko tych w po-
wszechnym dla nich wieku emerytalnym.
Przy pomostówkach
Uchwała siedmiu sędziów SN zapewne
wpłynie na praktykę i orzecznictwo, nie
tylko w sprawach, w których znajduje za-
stosowanie art. 184 ustawy emerytalnej.
Lektura uzasadnienia wyjaśnia poglądy SN
także na inne kwestie dotyczące traktowa-
nia zasadniczej służby wojskowej na grun-
cie ubezpieczeń.
Należy zwrócić uwagę, że okresy pracy
w szczególnych warunkach lub charakterze
pojawiają się nie tylko przy okazji art. 184
w zw. z art. 32 ustawy emerytalnej, ale rów-
nież w innych przepisach, w tym adresowanej
głównie do młodszych ubezpieczonych usta-
wy o emeryturach pomostowych. Ustawa ta,
podobnie jak emerytalna, traktuje zawodową
służbę wojskową na równi z pracą w szcze-
gólnych warunkach lub charakterze (art. 13),
jednak nie zawiera regulacji odnoszącej się do
służby zasadniczej. W art. 3 ust. 7 przewiduje,
że okresy pracy w szczególnych warunkach
lub charakterze sprzed 2009 r. należy rozu-
mieć zgodnie z ustawą emerytalną.
Podstawa prawna
Art. 6 ust. 1 pkt 4, art. 32 i 184 ustawy z 17 grudnia 1998 r.
o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecz-
nych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1440).
Art. 120 ustawy z 21 listopada 1967 r. o powszechnym
obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U.
z 2012 r. poz. 461 ze zm.).
Par. 10 rozporządzenia Rady Ministrów z 7 lutego 1983 r.
w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrud-
nionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym
charakterze (Dz.U. nr 8, poz. 43 z późn. zm.).
Art. 3 ust. 7, art. 163 ustawy z 19 grudnia 2008 r.
o emeryturach pomostowych (Dz.U. nr 237, poz. 1656
z późn. zm.).
W jakiej sytuacji ZUS wypłaci odsetki z powodu
nieterminowej wypłaty jednorazowego odszkodowania
Nasza pracownica w czerwcu 2013 roku uległa
wypadkowi w pracy, uszkadzając sobie górną
część uda prawej nogi. Po zakończeniu lecze-
nia zatrudniona została skierowana na rehabi-
litację. Następnie 1 października 2013  r. został
złożony wniosek o wypłatę jednorazowego
odszkodowania. Komisja lekarska ZUS orzecze-
niem z 24 listopada 2013  r. orzekła o 15-procen-
towym uszczerbku na zdrowiu. Organ rentowy
5 grudnia 2013 r. wydał decyzję przyznającą od-
szkodowanie, jednak wypłata (za pośrednic-
twem urzędu pocztowego) nastąpiła dopiero
9 grudnia 2013 r. Czy ZUS nie powinien wypłacić
odsetek za opóźnienie wypłaty odszkodowania?
Jak można ustalić, czy wysokość świadczenia
ustalona została prawidłowo?
Łukasz Matuszewski
ekspert z zakresu ubezpieczeń społecznych
Nie ma podstaw, żeby ZUS wypłacił odsetki
za spóźnioną wypłatę odszkodowania, po-
nieważ zarówno wydanie decyzji, jak i wy-
płata jednorazowego odszkodowania nastą-
piły w terminie. Przyznanie lub odmowa
przyznania jednorazowego odszkodowania
omawianego świadczenia oraz ustalenie jego
wysokości następuje w drodze decyzji. ZUS
powinien wydać ją nie później niż w termi-
nie 14 dni od dnia:
otrzymania orzeczenia lekarza orzecznika
lub komisji lekarskiej, albo
wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbęd-
nej do wydania rozstrzygnięcia, tj. wyja-
śnienia wszystkich tych okoliczności, które
mają wpływ na prawo do jednorazowego
odszkodowania.
Organ rentowy powinien wypłacić jednora-
zowe odszkodowanie, nie później niż w ter-
minie 30 dni od wydania decyzji.
Jednorazowe odszkodowanie przysługuje
ubezpieczonemu, który wskutek wypad-
ku lub choroby zawodowej doznał stałego
lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu.
Zgodnie z ustawą o ubezpieczeniu społecz-
nym z tytułu wypadków przy pracy i chorób
zawodowych (dalej: ustawa wypadkowa)
ocena stopnia tego uszczerbku oraz jego
związku ze zdarzeniem powinna być do-
konana dopiero po zakończeniu leczenia
i rehabilitacji. Dokonuje jej lekarz orzecznik
w formie orzeczenia, a w przypadku zgło-
szenia przez osobę zainteresowaną sprze-
ciwu lub przez prezesa ZUS zarzutu wadli-
wości komisja lekarska ZUS.
Zakład nie mógł wydać decyzji przyzna-
jącej prawo do jednorazowego odszkodo-
wania wcześniej niż zostało wydane orze-
czenie lekarskie. Powodem tego jest, że
ustawa wypadkowa nie przewiduje możli-
wości wydania orzeczenia wstępnie ustala-
jącego stały lub długotrwały uszczerbek na
zdrowiu, jak też wypłaty zaliczki na poczet
tego świadczenia. Jego wysokość zależy
od wielkości orzeczonego uszczerbku, jak
też od daty wydania decyzji. W okresie od
1 kwietnia 2013 r. do 31 marca 2014 r. kwo-
ty jednorazowych odszkodowań wynoszą
704 zł za każdy procent ustalonego stałego
lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu.
Wysokość świadczenia ulega zwiększeniu
o 12 326 zł, jeżeli ubezpieczony zostanie
uznany za osobę całkowicie niezdolną do
pracy i niezdolną do samodzielnej egzy-
stencji, wskutek wypadku przy pracy lub
choroby zawodowej.
Państwa pracownicy przysługuje jedno-
razowe odszkodowanie w kwocie 10 560 zł
(15 proc. x 704 zł). Odsetki nie przysługują,
ponieważ decyzja została wydana w ter-
minie nieprzekraczającym 14 dni, a wy-
płata nastąpiła przed upływem 30 dni od
jej wydania.
Podstawa prawna
Art. 3 ust. 1, art. 6 ust. 1 pkt 4, art. 11 ust. 1, art. 16 ustawy
z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym
z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych
(t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 167, poz. 1322 z późn. zm.).
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
Dziennik Gazeta Prawna, 2 stycznia 2014 nr 1 (3642)
gazetaprawna.pl
iii
świadczenia
PORADNIA UBEZPIECZENIOWA
Jak ustalić
podstawę wynagrodzenia
za czas niezdolności do pracy
Czy
wykonywanie zatrudnienia podczas urlopu rodzicielskiego
powoduje pozbawienie zasiłku
Kiedy 55-letnia kobieta nabędzie
prawo do wcześniejszej emerytury
W jakiej wysokości trzeba wypłacać
świadczenie za dodatkowy urlop macierzyński
Zatrudniony na czas określony od
15 grudnia 2012 r. do 30 września 2013 r.
przedłożył zwolnienie lekarskie na okres
od 23 września do 11 października 2013 r.
Otrzymywał on stałe wynagrodzenie
w wysokości 4000 zł miesięcznie oraz
premie miesięczne wynoszące po 300 zł
(zachowywał do nich prawo w okresie
choroby). Pracownikowi przysługiwały
też premie kwartalne (za czas pobierania
zasiłków pomniejszane w sposób uzna-
niowy, nieproporcjonalny do okresów
przysługiwania świadczeń chorobo-
wych – w 2012 roku za IV kwartał – nie
otrzymał premii, za I kwartał 2013 roku
– otrzymał kwotę brutto 640 zł, za
II kwartał – 800 zł brutto). Jak ustalić
podstawę wymiaru wynagrodzenia za
czas choroby pracownika?
Aneta Maj
ekspert od świadczeń z ubezpieczeń społecznych
sie trwania zatrudnienia pracownika wy-
nosi zatem 3658,70 zł (3451,60 zł + 207,10 zł).
Podstawa prawna
Art. 36 ust. 1 i 2, art. 41 ust. 1, art. 42 ust. 2 ustawy
z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubez-
pieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
– (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 77, poz. 512 z późn. zm.).
raport ZUS RSA z kodem 01 10 xx, gdzie
Pracownik od 16 grudnia 2013 r. przeby-
wa na urlopie rodzicielskim. W połowie
stycznia (w okresie, gdy w dalszym ciągu
będzie na nim przebywał) ma zawrzeć
umowę-zlecenie. Czy z tej umowy
powinny być za niego opłacane składki
na ubezpieczenia społeczne i zdrowot-
ne? Jakie dokumenty zgłoszeniowe i roz-
liczeniowe muszą zostać złożone do ZUS
za styczeń 2014 roku? Czy obowiązują-
ce przepisy dopuszczają pracę podczas
urlopu rodzicielskiego i czy taka praca nie
pozbawi pracownika zasiłku?
Michał Jarosik
ekspert od ubezpieczeń społecznych
i ubezpieczenia zdrowotnego
wykaże okres, za który wypłacił w stycz-
niu zasiłek, liczbę dni zasiłkowych, kwotę
wypłaconego zasiłku i kod świadczenia
– 319 (zasiłek macierzyński z ubezpiecze-
nia chorobowego za okres ustalony jako
okres urlopu rodzicielskiego),
raport ZUS RZA (lub ZUS RCA, gdyby zle-
ceniobiorca przystąpił do dobrowolnych
ubezpieczeń społecznych) z kodem 04
11 xx, gdzie wykaże przychód wypłacony
w styczniu i od tego przychodu naliczy
składkę na ubezpieczenie zdrowotne (oraz
na ubezpieczenia społeczne, gdy zlecenio-
biorca przystąpi do dobrowolnych ubez-
pieczeń społecznych).
Podstawa prawna
Art. 6 ust. 1 pkt 19, art. 8 ust. 2a, art. 9 ust. 1c ustawy
z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecz-
nych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1442).
ny w następnym lub kolejnych, ZUS ustali
prawo do emerytury od pierwszego dnia
tego miesiąca. W takim przypadku powin-
na pani pamiętać, aby wniosek złożyć nie
wcześniej niż w dniu osiągnięcia wieku 55
lat i 1 miesiąca, czy też 55 lat i 2 miesięcy
i odpowiednio dalej. Ma to znaczenie dla
ustalenia wskaźnika średniego dalszego
trwania życia, niezbędnego do ustalenia
wysokości emerytury.
Podstawa prawna
Art. 184 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach
i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U.
z 2013 r. poz. 1442).
Par. 12 rozporządzenia Rady Ministrów z 7 lutego 1983 r.
w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrud-
nionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym
charakterze (Dz.U. nr 8, poz. 43 z późn. zm.).
Podstawę wymiaru wynagrodzenia za okres
niezdolności do pracy z powodu choroby
w czasie trwania zatrudnienia, tak jak
zasiłku chorobowego, stanowi przecięt-
ne miesięczne wynagrodzenie wypłaco-
ne pracownikowi za okres 12 miesięcy ka-
lendarzowych poprzedzających miesiąc,
w którym powstała niezdolność do pracy,
a jeżeli zatrudnienie trwało krócej – za peł-
ne kalendarzowe miesiące zatrudnienia.
Ponieważ pracownik został zatrudniony od
15 grudnia 2012 r., a zachorował we wrze-
śniu 2013 roku, to do podstawy wymiaru
przysługującego mu wynagrodzenia za czas
choroby należy przyjąć przeciętne miesięcz-
ne wynagrodzenie za okres od stycznia do
sierpnia 2013 roku, wynoszące 3451,60 zł
(przychód 4000 zł, po pomniejszeniu o kwo-
tę 548,40 zł stanowiącą 13,71 proc. składek
na ubezpieczenia społeczne finansowane
ze środków pracownika = wynagrodzenie
w kwocie 3451,60 zł).
Wynagrodzenia za grudzień 2012 roku nie
należy przyjmować do podstawy wymiaru,
ponieważ jest to pierwszy niepełny miesiąc
zatrudnienia. Do podstawy wymiaru nie na-
leży przyjmować także premii miesięcznych,
ponieważ nie uwzględnia się w niej skład-
ników wynagrodzenia, do których zgodnie
z przepisami płacowymi obowiązującymi
u pracodawcy zachowuje on prawo w okresie
pobierania wynagrodzenia za czas choroby
i zasiłków. Do przeciętnego miesięcznego
wynagrodzenia należy przyjąć natomiast
premie kwartalne.
Premie kwartalne, do których pracownik
nie zachowuje prawa w okresach pobierania
świadczeń z tytułu choroby, a które ule-
gają pomniejszeniu za te okresy w sposób
nieproporcjonalny, uwzględnia się w pod-
stawie wymiaru w wysokości 1/12 sumy
tych premii, wypłaconych za 4 kwartały
poprzedzające niezdolność do pracy. Na-
leży także pamiętać, że premie kwartal-
ne uwzględnia się w podstawie wymiaru
w wysokości 1/12 wypłaconych za 4 kwar-
tały poprzedzające miesiąc, w którym po-
wstała niezdolność do pracy. Nawet gdy za
niektóre z tych kwartałów pracownik nie
otrzymał takiej premii i to bez względu na
przyczynę jej nieprzyznania. Jeżeli nato-
miast pracownik jest zatrudniony krócej
niż 4 kwartały, to do podstawy wymiaru
premie kwartalne przyjmuje się proporcjo-
nalnie do liczby pełnych kalendarzowych
miesięcy zatrudnienia w tych kwartałach,
z których składnik podlega uwzględnieniu
w podstawie wymiaru.
W przypadku, o którym mowa w pytaniu,
do przeciętnego miesięcznego wynagrodze-
nia należy zatem doliczyć 1/6 sumy premii za
I i II kwartał 2013 roku. Kwota premii podle-
gająca uwzględnieniu w podstawie wymiaru
wynosi zatem (640 zł – składki wynoszące
87,74 zł = 552,26 zł; 800 zł – składki wynoszą-
ce 109,68 zł = 690,32 zł; 552,26 zł + 690,32 zł
= 1242,58 zł; 1242,58 zł : 6 miesięcy = 207,10 zł).
Podstawa wymiaru wynagrodzenia za czas
choroby od 23 do 30 września 2013 r. w cza-
Obowiązujące przepisy nie zabraniają ak-
tywności zawodowej w trakcie przebywania
na urlopie rodzicielskim. Nie ma także prze-
szkód, aby w tym okresie pracownik wyko-
nywał pracę na podstawie umowy-zlecenia
u pracodawcy, który udzielił mu tego urlo-
pu. Zatrudnienie to nie ma także wpływu na
prawo do zasiłku macierzyńskiego.
W zakresie ubezpieczeń społecznych za
pracownika uważana jest także osoba, która
z własnym pracodawcą zawiera umowę-
-zlecenie. Wynika to z art. 8 ust. 2a ustawy
o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej:
u.s.u.s.). Pracodawca, który z własnym pra-
cownikiem zawiera umowę-zlecenie, nie
składa dokumentów zgłoszeniowych do
ZUS. Przychód z umowy cywilnoprawnej
wykazuje w podstawie wymiaru składek
w raporcie ZUS RCA składanym z kodem
pracowniczym. Jednak statusu własnego
pracownika nie ma osoba, która przebywa
na urlopie macierzyńskim, dodatkowym
macierzyńskim, rodzicielskim czy też oj-
cowskim.
Osoba, która pobiera zasiłek macierzyń-
ski, obowiązkowo podlega ubezpieczeniom
emerytalnemu i rentowym. Zatrudniający,
który udzieli urlopu rodzicielskiego, wyka-
zuje w tym okresie za pracownika składki
na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od
kwoty wypłacanego mu zasiłku macierzyń-
skiego. Wobec tego, jeżeli z taką osobą w cza-
sie, kiedy przebywa na urlopie rodzicielskim
pracodawca zawrze dodatkowo umowę-zle-
cenie, to obowiązek ubezpieczeń jest usta-
lany na zasadach ogólnych. Występuje wte-
dy zbieg tytułów do ubezpieczeń – zasiłek
macierzyński oraz umowa-zlecenie. Zgod-
nie z art. 9 ust. 1c u.s.u.s., osoba pobierająca
zasiłek macierzyński, która jednocześnie
spełnia warunki do podlegania ubezpie-
czeniom z umowy-zlecenia, obowiązkowo
ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym
podlega z zasiłku. Ze zlecenia ubezpiecze-
nia emerytalne i rentowe są dobrowolne.
Obowiązkowe jest natomiast ubezpieczenie
zdrowotne. W konsekwencji po zawarciu
umowy-zlecenia płatnik powinien złożyć
zgłoszenie do ubezpieczeń na formularzu
ZUS ZZA i z umowy-zlecenia zgłosić zle-
ceniobiorcę do ubezpieczenia zdrowotne-
go (o ile ubezpieczony nie złoży wniosku
o objęcie go dobrowolnymi ubezpieczeniami
emerytalnym i rentowymi). Powinno ono
zostać przekazane do ZUS w ciągu 7. dnia
od dnia zawarcia umowy. Gdy zleceniobior-
ca zechciałby przystąpić do dobrowolnych
ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, to
zgłoszenie powinno zostać przekazane na
druku ZUS ZUA.
Za styczeń pracodawca powinien za ubez-
pieczonego złożyć:
raport ZUS RCA z kodem 12 40 xx i od kwo-
ty zasiłku macierzyńskiego wykazać skład-
ki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe,
W marcu 2013 roku skończyłam 54 lata.
Posiadam 18 lat pracy nauczycielskiej, ale
obecnie nie jestem zatrudniona w szkole. Od
4 lat prowadzę pozarolniczą działalność go-
spodarczą. W jej ramach prowadzę zajęcia
sportowe dla młodzieży. Wcześniej w okresie
od 1 lipca 1978 r. do 31 lipca 1982 r. pracowa-
łam w sklepie jako ekspedientka (jedno-
cześnie w latach 1978–1982 studiowałam).
Od 1 września 1982 r. do 31 sierpnia 2000 r.
zatrudniona byłam w szkole na stanowi-
sku nauczyciela wychowania fizycznego
w pełnym wymiarze czasu pracy. Nie przy-
stąpiłam do otwartego funduszu emerytal-
nego. Czy nabędę prawo do wcześniejszej
emerytury po ukończeniu 55 lat?
Łukasz Matuszewski
ekspert od ubezpieczeń społecznych
Pracownica korzysta z zasiłku macie-
rzyńskiego z tytułu urodzenia dziecka
w wymiarze podstawowym (20 tygodni)
do 16 stycznia 2014 r. 12 grudnia 2013 r.
złożyła wniosek o dodatkowy urlop ma-
cierzyński (6 tygodni) i urlop rodzicielski
(26 tygodni). Zasiłek macierzyński za okres
urlopu podstawowego wypłacaliśmy jej
w wysokości 100 proc. podstawy wymiaru.
Czy teraz, gdy złożyła wniosek o urlop do-
datkowy i rodzicielski, powinniśmy za
ich okres wypłacać zasiłek w wysokości
80 proc. podstawy wymiaru?
Aneta Maj
ekspert od świadczeń z ubezpieczeń społecznych
Nabędzie pani prawo do wcześniejszej eme-
rytury w dniu ukończenia 55 lat, ponieważ
spełnione zostaną wszystkie niezbędne wa-
runki do przyznania świadczenia, wymienio-
ne w art. 184 ustawy o emeryturach i rentach
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (dalej:
ustawa emerytalna).
Kobieta urodzona po 31 grudnia 1948 r.,
która wykonywała pracę w szczególnym
charakterze (do której zalicza się także ta
w charakterze nauczyciela), nabędzie prawo
do emerytury w obniżonym wieku emery-
talnym. Warunkiem jest osiągnięcie wyma-
ganego wieku, który wynosi dla kobiet 55 lat
oraz udokumentowanie, że na 1 stycznia
1999 r. posiadała 20-letni okres: składkowy,
nieskładkowy oraz prowadzenia gospodar-
stwa rolnego i pracy w tym gospodarstwie,
w tym co najmniej 15 lat pracy nauczyciel-
skiej wykonywanej stale i w pełnym wy-
miarze czasu pracy. Poza warunkami wieku
i stażu konieczny jest także brak członko-
stwa w OFE. Jeśli ubezpieczony przystąpił do
niego, musi przy składaniu wniosku o eme-
ryturę złożyć wniosek o przekazanie środ-
ków zgromadzonych w OFE, za pośrednic-
twem ZUS, na dochody budżetu państwa.
Wystarczające jest w tej kwestii wypełnie-
nie punktu 3 części II formularza wniosku
o emeryturę (Rp-1E). Dla przyznania emery-
tury nie jest wymagane (od 1 stycznia 2013 r.)
rozwiązanie stosunku pracy w przypadku
osób podlegających ubezpieczeniu pracow-
niczemu. Jednakże jest ono wymagane dla
podjęcia wypłaty świadczenia.
Podkreślić trzeba, że nie ma znaczenia tu-
taj fakt, że ostatnim tytułem ubezpieczenia
jest prowadzenie pozarolniczej działalności
gospodarczej. W przypadku ustalania prawa
do wcześniejszej emerytury, na podstawie
art. 184 ustawy emerytalnej, nie wymaga
się, aby ostatnim ubezpieczeniem było pra-
cownicze. Istotne jest natomiast, żeby praca
w szczególnym charakterze była wykony-
wana w ramach umowy o pracę.
Jak wynika z pytania, na 1 stycznia 1999 r.
ma pani ponad 20 lat stażu ogólnego i 15 lat
pracy nauczycielskiej. Wniosek o świadcze-
nie można złożyć w miesiącu poprzedzają-
cym ukończenie 55 lat. Jeżeli zostanie złożo-
W przypadku przedstawionym w pytaniu za
cały czas podstawowego i dodatkowego urlo-
pu macierzyńskiego pracownicy przysługuje
zasiłek macierzyński w wysokości 100 proc.
podstawy wymiaru, a za okres urlopu rodzi-
cielskiego w wysokości 60 proc.
Jedynie w przypadku, gdy w ciągu 14 dni
po porodzie pracownica zadeklaruje, że
będzie korzystała po urlopie podstawo-
wym z dodatkowego i rodzicielskiego, to
za wszystkie te urlopy ma prawo do zasił-
ku macierzyńskiego w wysokości 80 proc.
podstawy wymiaru.
Dodać trzeba, że tak wynika z przepisów,
jednak decyzja należy do pracownicy. Może
ona w ciągu 14 dni po porodzie, mimo dekla-
racji o zamiarze korzystania ze wszystkich
urlopów bezpośrednio po sobie oświadczyć,
że zasiłek macierzyński chce pobierać w wy-
sokości 100 proc. za okres urlopu macierzyń-
skiego w wymiarze podstawowym i dodat-
kowym, a za okres urlopu rodzicielskiego
w wysokości 60 proc. podstawy wymiaru.
Pracodawca powinien przyjąć takie oświad-
czenie i wypłacać zasiłek w wysokości zgod-
nej z wolą pracownicy.
Z informacji zawartych w pytaniu wynika,
że pracownica korzysta z urlopu macierzyń-
skiego (z tytułu urodzenia przy jednym poro-
dzie jednego dziecka) w wymiarze 20 tygodni,
od 30 sierpnia 2013 r. do 16 stycznia 2014 r.
(tj. 140 dni). W dniu 12 grudnia 2013 r. zło-
żyła wniosek o urlop dodatkowy i rodziciel-
ski. Jest to termin przekraczający 14 dni po
porodzie. Nie można więc w tym przypadku
dokonać wypłaty zasiłku macierzyńskiego za
okres urlopu dodatkowego i rodzicielskiego
w wysokości 80 proc. podstawy wymiaru ani
zweryfikować do tej wysokości zasiłku macie-
rzyńskiego za okres urlopu podstawowego.
W związku z tym za cały czas urlopu
macierzyńskiego od 30 sierpnia 2013 r. do
16 stycznia 2014 r. (20 tygodni – 140 dni) oraz
za okres urlopu macierzyńskiego w wymia-
rze dodatkowym, od 17 stycznia do 27 lute-
go 2014 r. (6 tygodni – 42 dni), zasiłek ma-
cierzyński należy jej wypłacać w wysokości
100 proc. podstawy wymiaru. Natomiast za
okres urlopu rodzicielskiego, od 28 lutego
do 28 sierpnia 2014 r. (26 tygodni – 182 dni)
zasiłek macierzyński będzie wynosił 60 proc.
Podstawa prawna
Art. 31 ust. 1–3 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadcze-
niach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie
choroby i macierzyństwa (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 77, poz. 512
z późn. zm.).
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
IV
Dziennik Gazeta Prawna, 2 stycznia 2014 nr 1 (3642)
gazetaprawna.pl
or z e c z n Ic t w o
Nieszczęśliwe zdarzenie w trakcie spotkania biznesowego
to także wypadek przy pracy
Sąd Najwyższy
o jednorazowym
odszkodowaniu
gospodarczą, udając się do miejsca zakwaterowania zapew-
nionego przez organizatora spotkania biznesowego, po za-
kończeniu wspólnej biesiady, w czasie której omawiano spra-
wy dotyczące współpracy gospodarczej, jest wypadkiem przy
pracy podczas wykonywania zwykłych czynności związanych
z prowadzeniem działalności gospodarczej.
STAn fAkTycZny
Wyrokiem sądu okręgowego została odda-
TEZA
Wypadek, któremu ulega osoba prowadząca działalność
lona apelacja pozwanego organu rentowego od orzeczenia
sądu rejonowego. Ten z kolei zmienił decyzję ZUS z listopada
2008 roku i przyznał wnioskodawczyni prawo do jednora-
zowego odszkodowania w związku z wypadkiem jej męża.
Zdarzenie miało miejsce podczas zwykłych czynności zwią-
zanych z prowadzeniem działalności pozarolniczej. Podstawą
prawną był art. 3 ust. 3 pkt 8 ustawy z 30 października 2002 r.
o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pra-
cy i chorób zawodowych (t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 167, poz. 1322
z późn. zm., dalej: ustawa wypadkowa).
Organ rentowy wskazywał, że spotkanie integracyjne,
w którym uczestniczył mąż wnioskodawczyni, nie zostało
uznane jako zwykła czynność przy prowadzeniu działalności
gospodarczej (karta wypadku). Poza tym w chwili wypadku
był on w stanie nietrzeźwości.
Sąd pierwszej instancji ustalił, że przedsiębiorca prowadził
działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży węży
wysokociśnieniowych, które służą do produkcji przewodów
wysokociśnieniowych dla potrzeb górnictwa. Chcąc nawiązać
współpracę z zakładem z branży przemysłu gumowego, został
zaproszony do wzięcia udziału w spotkaniu handlowo-inte-
gracyjnym tego zakładu 18–20 czerwca 2010 r. Podczas niego
zamierzał uzgodnić najlepsze warunki zakupu materiałów.
Zgodnie z informacją organizatorów podaną w zaproszeniu
18 czerwca 2010 r. o godzinie 19 zaplanowano biesiadę na
świeżym powietrzu, przy grillu. W trakcie spotkania integra-
cyjnego ubezpieczony uzgadniał z dyrektorem handlowym
zakładów plan współpracy, to, ile zamierza kupować towaru
i w jakich odstępach czasu oraz na jakich zasadach. Jako przed-
siębiorca miał składać oferty sprzedaży węży wysokociśnie-
niowych kopalniom węgla kamiennego w przetargach. Jego
firma była znaczącym partnerem handlowym dla producenta
węży wysokociśnieniowych. W trakcie spotkania uczestnicy
mogli zjeść grillowane mięso i napić się piwa. Brało w nim
udział kilkadziesiąt osób, a zakończyło się po północy. Po tym
spotkaniu przedsiębiorca, udając się do pokoju, w którym był
zakwaterowany, potknął się i spadł z ciągu schodów, uderza-
jąc głową w zespolenie spocznika ze ścianą. Mimo udzielonej
pomocy medycznej i przebytej operacji zmarł w następstwie
ciężkiego urazu czaszkowo-mózgowego, licznych złamań
podstawy czaszki i masywnego obrzęku mózgu. Odstąpiono
od przeprowadzenia sekcji zwłok oraz badania na zawartość
alkoholu. W dokumentacji medycznej szpitala wpisano stan
wskazujący na spożycie alkoholu. Trudno ustalić, jaką ilość
piwa spożył ubezpieczony. Jednakże dokumentacja medyczna
wskazuje, że był jedynie nieznacznie pod wpływem alkoholu,
a nie w stanie nietrzeźwości.
Sąd rejonowy stwierdził też, że zmarły wykonywał zwykłe
czynności związane z prowadzeniem działalności pozarolni-
czej. Pojechał na zaproszenie zakładów, w celu prowadzenia
rozmów handlowych oraz ustalenia planu i strategii sprze-
daży węży wysokociśnieniowych dla przemysłu górniczego.
Rozmowy z dyrektorem handlowym producenta odbywały się
podczas spotkania handlowo-integracyjnego. Jego uczestnicy
wskazali, iż zwyczajowo jest przyjęte, że spotkania handlo-
we są połączone z integracyjnymi. Taka atmosfera sprzyja
ustalaniu warunków współpracy, które następnie mają swo-
je odzwierciedlenie w zawieranych umowach. W związku
z tym rozmowy połączone były z biesiadą przy grillu, gdzie
także spożywano piwo. Taka formuła spotkań handlowych
jest zwyczajowo przyjęta we współczesnych stosunkach go-
spodarczych. Przedsiębiorcy spotykają się podczas targów
i imprez plenerowych, aby negocjować oraz ustalać warun-
ki dalszej współpracy i strategii partnerów gospodarczych.
Sąd okręgowy w uzasadnieniu wyroku, oddalając apelację
ZUS, wskazał, że nie budzi wątpliwości, iż mąż wnioskodaw-
czyni, uczestnicząc w spotkaniu, wykonywał zwykłe czynności
związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w ro-
zumieniu art. 3 ust. 3 pkt 8 ustawy wypadkowej w związku
z art. 2 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności go-
spodarczej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) oraz art. 8
ust. 16 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubez-
pieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1442). Wypadek
nie zdarzył się w drodze powrotnej z ośrodka do domu, lecz
w pierwszym dniu spotkania handlowo-integracyjnego, na
terenie ośrodka. ZUS nie wykazał, że zmarły znajdował się
w stanie bardzo wysokiej nietrzeźwości oraz aby w jakiejkol-
wiek formie zachowywał się w sposób sprzeczny z wykony-
waniem czynności związanych z prowadzeniem działalności
podczas spotkania handlowo-integracyjnego.
Nie doszło do zerwania związku z pracą przez to, że na
spotkaniu podawane były napoje alkoholowe i piwo. Ubez-
pieczony był w stanie wskazującym na spożycie alkoholu,
a nie w stanie nietrzeźwości (stężenie alkoholu nie przekra-
czało 0,5 promila). Spożycie alkoholu nie wyłącza świadczeń
wypadkowych dla członków rodziny ubezpieczonego (art. 21
ustawy wypadkowej). Zdarzenie miało miejsce podczas wy-
konywania zwykłych czynności związanych z prowadzeniem
działalności gospodarczej, pozostawało w związku z tą dzia-
łalnością, a zaistniałe okoliczności nie pozbawiają świadczeń
z ustawy wypadkowej (art. 3 ust. 3, art. 13 ustawy wypadkowej).
Mimo że organ rentowy nie zarzucił w niej naruszenia
przepisów postępowania, to należało rozpocząć od stanu
faktycznego, z powodu braku konkretności zarzutu naru-
szenia prawa materialnego. ZUS wydaje się co do zasady
nie kwestionować, że spotkanie handlowo-integracyjne
objęte było ochroną wypadkową, choć w innej części swo-
jej argumentacji podważa takie rozstrzygnięcie. Poza tym
wydziela drugi etap czasu po biesiadzie, przyjmując, że
skończyła się wtedy ochrona wypadkowa i ubezpieczony
był już w drodze do domu, a nawet że w chwili wypadku
doszło do zerwania związku z prowadzoną działalnością.
To, wbrew zarzutom skargi, nie wyłącza go z ochrony ubez-
pieczeniowej. Przedsiębiorca po biesiadzie nie zakończył
spotkania handlowego i nie rozpoczął drogi powrotnej do
domu, lecz udał się na spoczynek do miejsca zakwatero-
wania, które zapewnił mu organizator spotkania. Trafnie
i zasadnie rozstrzygnęły sądy obu instancji, że ochrona
wypadkowa służyła ubezpieczonemu także w chwili zda-
rzenia. Jako sztuczne i nienaturalne trzeba uznać wydzie-
lanie momentu powrotu do pokoju hotelowego z całego
zdarzenia, jakim było spotkanie handlowo-integracyjne
w części obejmującej biesiadę przy grillu. Według ustaleń
stanu faktycznego uznać można, że samo spotkanie bie-
siadne mieściło się w zwykłych czynnościach związanych
z prowadzeniem działalności gospodarczej. Naturalną rze-
czą jest więc zakończenie takiego spotkania i udanie się
do miejsca zakwaterowania. Podkreślenia wymaga też, że
miejsce biesiady i zakwaterowania określiła firma, która
organizowała spotkanie i z którą przedsiębiorca zamierzał
współpracować. Udanie się do miejsca zakwaterowania
było więc zwykłym następstwem zakończenia biesiady.
Nie ustalono, żeby między zakończeniem biesiady a uda-
niem się na spoczynek ubezpieczony wykonywał jakieś
inne czynności, które zachwiałyby albo wyłączyły normalny
związek czasowy zakończenia biesiady i udania się potem
do miejsca zakwaterowania.
Jak ustalono, prowadzący działalność trzymał się określo-
nego programu spotkania ustalonego przez firmę, z którą
prowadził rozmowy biznesowe. Elementem tych rozmów był
udział w biesiadzie przy grillu. Spotkania handlowe składają
się na zwykłe czynności w prowadzeniu działalności gospo-
darczej. Stąd też ich forma – biesiada przy grillu – powinna
być także akceptowana w aspekcie ochrony wypadkowej osób
prowadzących działalność.
Nie jest zasadna argumentacja ZUS, że doszło do zerwania
związku z czynnościami zawierającymi się w prowadzeniu
działalności przez przedsiębiorcę. Nie uzasadnia jej spoży-
UZASAdniEniE
Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną.
komEnTArZ
EkSpErTA
Marcin Wilczyński
asystent sędziego sądu
najwyższego
D
efinicja wypadku przy pracy zawarta w ustawie
wypadkowej z 2002 roku (poza określeniem skutku
w postaci urazu lub śmierci) nie ulegała zmianie.
Stąd w rozstrzyganiu sporów uzasadnione jest odwoływa-
nie się do poprzedniego orzecznictwa, w którym zdarzenia
podobne do omawianego uznawano za wypadek przy
pracy. Przykładowo można wskazać na wypadek pracowni-
cy w czasie imprezy przy ognisku (wyrok SN z 18 sierpnia
1999 r., sygn. alt II UKN 86/99, OSNP 2001/1/20), wypadek
pracownika w czasie podróży służbowej biorącego udział
w jej części rekreacyjnej (wyrok SN z 8 października 1999 r.,
sygn. akt II UKN 545/98, OSNP 2001/1/1). Oczywiście
w kwalifikacji zdarzenia jako wypadku przy pracy,
znaczenie ma związek przyczynowy normatywny. Stąd
ochrony wypadkowej nie zawęża się tylko do bezpośred-
niego związku przyczynowo skutkowego wypadku jako
następstwa czynności stricte wynikającej z działalności
(pracy). Ochroną objęty jest więc także wypadek skutkiem
upadku, potknięcia (wyrok SN z 6 października 2000 r.,
sygn. akt II UKN 23/00, OSNP 2002/10/248). Wprawdzie
orzeczenia te dotyczą pracowniczej ochrony wypadkowej,
jednak w świetle podobieństwa definicji wypadków przy
pracy i wypadków podczas wykonywania zwykłych
czynności związanych z
prowadzeniem działalności
gospodarczej, można je uznać za aktualne do wypadków
przy prowadzeniu działalności.
cie alkoholu, gdyż nie było znaczne i mieściło się w formule
spotkania biznesowego. W sprawie nie ustalono, aby alkohol
był przyczyną wypadku (art. 398
13
par. 2 ustawy z 17 listopada
1964 r. kodeks postępowania cywilnego, Dz.U. nr 43, poz. 296
z późn. zm., dalej: k.p.c.). W ocenie SN należało stwierdzić, że
zakres ochrony wypadkowej osób prowadzących działalność
gospodarczą nie powinien być rozumiany wąsko w kontek-
ście pytania o jej granice. W pierwszej kolejności z uwagi na
samą definicję wypadku (art. 3 ust. 3 pkt 8 ustawy wypad-
kowej). W pewnym zakresie może być ona porównywana
z ochroną wypadkową pracownika. Zauważalne jest dążenie
do ich ujednolicenia (jedna ustawa wypadkowa) i nie można
nie dostrzec, że konstrukcja pracowniczego wypadku przy
pracy była tu pewnym punktem odniesienia. Wyraża się to
w podobieństwie na poziomie definicji wypadku przy pracy
i wypadku przy wykonywaniu zwykłych czynności związa-
nych z prowadzeniem działalności pozarolniczej (art. 3 ust. 1
pkt 1 i ust. 3 pkt 8). Uznać trzeba, że podstawową granicę
ochrony wypadkowej wyznacza związek czasowy wypadku
z wykonywaniem zwykłych czynności związanych z prowa-
dzeniem działalności. Konsekwentnie należałoby stwierdzić,
że ubezpieczenie wypadkowe z tytułu działalności gospodar-
czej czasowo pokrywa się z okresem prowadzenia tej dzia-
łalności. Oznacza to, że istnieje ono od dnia rozpoczęcia do
dnia zaprzestania prowadzenia firmy (art. 13 pkt 4 ustawy
o systemie ubezpieczeń społecznych). Poza tym prowadzą-
cy działalność gospodarczą sam ją organizuje i podejmuje
czynności z nią związane. Stąd ich początek i koniec może
być trudno uchwytny. Różne są rodzaje działalności gospo-
darczej i co za tym idzie, pojęcie zwykłych czynności powin-
no uwzględniać oprócz rodzaju, także specyfikę, indywidu-
alnej działalności. Innymi słowy, sama definicja wypadku
przy pracy osób prowadzących działalność gospodarczą nie
pozwala na zawężającą wykładnię. Z jednej strony granice
te adekwatnie określił ustawodawca w definicji wypadku,
ale z drugiej strony wykładnia i stosowanie tej definicji nie
może pomijać rodzaju i przedmiotu indywidualnej działal-
ności prowadzonej przez przedsiębiorcę.
Wyrok Sn
z 28 sierpnia 2013 r., sygn. akt i Uk 56/13
AUTOPROMOCJA
Najważniejsze orzeczenia Sądu Najwyższego
PRAWO PRACY
Można uniknąć procesu w sądzie pracy.
pr
ocesu
pracy
Wystarczy skorzystać z gotowych
rozwiązań sporów między
pracoda
pracownikami i pracodawcami
ZAMÓW: bok@infor.pl, 22 761 30 30
bok@infor.pl ,
k@inf or.pl
k@infor.pl
czas pracy • wynagrodzenia • wypadki przy pracy
zwolnienia z przyczyn niedotyczących pracowników
równe traktowanie w zatrudnieniu i mobbing
uprawnienia związane z rodzicielstwem
urlopy • zakaz konkurencji
Cena: 119 zł | liczba stron: 336
PATRZYMY OBIEKTY
WNIE
PISZEMY ODPOWIEDZIALNIE
Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin