Minimalny promień łuku poziomego.pdf

(213 KB) Pobierz
Wyznaczenie minimalnego promienia łuku poziomego przy zapewnieniu na nim warunków widoczności.
Przykład określenia minimalnego promienia łuku poziomego
W trakcie projektowania trasy drogi, powinno się dobrać na podstawie zaleceń sfor-
mułowanych w WT minimalny promień łuku poziomego.
Wg
Rozporządzenia MTiGM
(D.U. nr 43 z 1999 r.)
§ 21. 1. Odcinek krzywoliniowy moŜe zawierać łuk kołowy, kombinacje łuków kołowych i krzywych przej-
ściowych,
a takŜe inne rodzaje krzywych.
2.
Łuk kołowy powinien być zaprojektowany i wykonany w taki sposób, aby bezpieczeństwo było za-
chowane przy ruchu po mokrej nawierzchni z prędkością miarodajną - w wypadku drogi klasy G i
dróg wyŜszych klas lub z prędkością projektową - na drodze klasy Z, L lub D.
Projektując np. drogę klasy Z, na której powinna być zapewniona prędkość projekto-
wa
v
p
= 50 km/h, z tab. 1 z WT
§ 21. 3.punkt 2c
naleŜy dobrać odpowiedni promień.
Prędkość projektowa [km/h]
50
Promień łuku kołowego w planie [m] przy pochyleniu poprzecznym jezdni
*)
jak na odcinku prostym
≥450
2%
≥350
3%
250
4%
175
5%
125
6%
100
7%
80
1. wstępne załoŜenie.
Na podstawie analizy planu warstwicowego, ukształtowania te-
renu i wzniesień w obrębie projektowanego łuku poziomego wstępnie określono
R
min
= 175 m
przy pochyleniu poprzecznym jezdni równym 4%.
Równocześnie wybrany do projektu promień powinien spełniać warunki określone w
WT
§ 168,
w danym przypadku przy prędkości
v
=
v
p
+ 10 = 50 + 10 = 60 km/h.
Wg
Rozporządzenia MTiGM
(D.U. nr 43 z 1999 r.)
§ 168. 1.
Na kaŜdym pasie ruchu drogi klasy G i dróg wyŜszych klas powinna być zapewniona co naj-
mniej odległość widoczności
pozwalająca kierowcy pojazdu poruszającego się z prędkością miarodajną, a w
przypadku pozostałych klas dróg z prędkością o 10 km/h większą niŜ prędkość projektowa,
na zatrzymanie
pojazdu przed przeszkodą na jezdni.
2. Wymaganie, o którym mowa w ust. 1, uznaje się za spełnione, jeŜeli:
a) cel obserwacji znajdujący się nad osią pasa ruchu jest widoczny z punktu obserwacyjnego, zlokalizowanego
na wysokości 1,0 m nad osią tego samego pasa ruchu z odległości nie mniejszej niŜ określona w tabeli:
Prędkość
[km/h]
60
Najmniejsza odległość widoczności na zatrzymanie [m] na pochyleniu
≤-10%
-8%
-6%
80
-4%
-2%
0%
70
2%
4%
6%
8%
60
≥10%
W trakcie projektowania planu nie ma jeszcze wykonanego profilu i w związku z tym
nie ma wyznaczonego pochylenia podłuŜnego drogi, moŜna tą wielkość wstępnie oszacować i
wyznaczyć spadek terenu na podstawie analizy planu warstwicowego.
2. wstępne załoŜenie.
Np. spadek terenu wzdłuŜ osi wytyczonej trasy drogi wynosi
przed planowanym łukiem ok. 0,5 do 1%, a za łukiem teren wznosi się do góry po zboczu o
pochyleniu ok. 6,5 do 7 %. Wobec czego najmniejszą odległość widoczności w kierunku 1-2
naleŜy wyznaczyć wstępnie przy spadku 1 % (L
z
(1-2)
= 70 m), a w kierunku 2-1 przy spadku
7 % (L
z
(2-1)
= 80 m).
Spadek terenu 6,5 - 7%
Spadek terenu 0,5 – 1%
1
2
Opracowała dr inŜ. A. Sołowczuk
Wyznaczenie minimalnego promienia łuku poziomego przy zapewnieniu na nim warunków widoczności.
3. wstępne załoŜenie
dotyczyć powinno odstępu
m
rz
. PoniewaŜ nie wiadomo, czy w
końcowym efekcie będzie na długości łuku wykop czy nasyp, moŜna wstępnie przyjąć bar-
dziej niekorzystne warunki, czyli załoŜyć,
Ŝe
na danym łuku będzie wykop. Wówczas powin-
no się obliczyć wartość
m
rz
, zapewnioną przy danych załoŜeniach projektowych odnośnie
przekroju poprzecznego projektowanej drogi.
Zgodnie z WT
§ 37.1-3
przekrój poprzeczny na drodze klasy Z powinien być następujący:
szerokość pasa ruchu powinna być równa 2,75–3 m, szerokość pobocza gruntowego 1,0 m,
pochylenie poprzeczne pobocza gruntowego po wewnętrznej stronie łuku powinno wynosić:
na odcinku krzywoliniowym o pochyleniu poprzecznym jak na odcinku prostym
od 6%
do 8% – przy szerokości pobocza nie mniejszej niŜ 1,0 m i 8% przy szerokości pobocza
mniejszej niŜ 1,0 m,
a
na odcinku krzywoliniowym o pochyleniu poprzecznym jezdni innym niŜ na odcinku
prostym
o 2% do 3% więcej niŜ pochylenie jezdni.
4. wstępne załoŜenie
powinno odnosić się do głębokości i szerokości rowów, przy
uwzględnieniu najbardziej niekorzystnego wariantu, tzn. głębokości standardowej rowów
równej
h
r
= 0,5 m.
Po uwzględnieniu tych wstępnych załoŜeń moŜna wprowadzić dane w odpowiednie
komórki w pliku
luk_poziomy_wzor.xls.
W programie załoŜono (bardziej niekorzystny przy-
padek), a mianowicie,
Ŝe
przy tyczeniu łuku poziomego promień osi jezdni jest większy niŜ
promień osi pasa wewnętrznego.
Rys. 1. Wynik wprowadzenia danych wejściowych do programu
Po wprowadzeniu danych program wykona automatyczne obliczenia dysponowanej
odległości widoczności
L
d
na analizowanym łuku poziomym przy warunku,
Ŝe
w wykopie
przekrój poprzeczny zapewnia odstęp
m
rz
(w danym przypadku równy 5,9 m – zgodnie z
rys. 1).
R
1
=
R
b
2,75
=
175
=
173,6 [m]
2
2
gdzie:
R
1
– promień osi wewnętrznego pasa ruchu, [m],
R
– promień osi drogi, [m],
B
– szerokość drogi, [m],
b
– szerokość wewnętrznego pasa drogi, [m].
Opracowała dr inŜ. A. Sołowczuk
Wyznaczenie minimalnego promienia łuku poziomego przy zapewnieniu na nim warunków widoczności.
cos
α
=
R
1
m
rz
173,63
5,93
=
=
0,9658
R
1
173,63
α
=
15,03
o
L
d
=
R
1
α
28,65
=
173,63
15,03
91
[m]
28,65
gdzie:
m
rz
– odstęp zapewniony przez załoŜony przekrój poprzeczny, [m],
L
d
– dysponowana odległość widoczności na projektowanym łuku poziomym, [m].
A tak
Ŝ
e program automatycznie okre
ś
li minimalny odst
ę
p
m
konieczny do zapewnie-
nia wyznaczonej z WT
§ 168
minimalnej odległo
ś
ci widoczno
ś
ci
L
z
.
28,65
L
z
28,65
80
=
173,6
1
cos
m
=
R
1
1
cos
=
R
1
173,6
=
173,6
(
1
cos 13,2
)
=
173,6
(
1
0,9736
)
4,6 [m]
gdzie:
m
– minimalny odstęp konieczny do zapewnienia na łuku poziomym wymaganej najmniejszej
odległości widoczności
L
z
, [m],
L
z
– wymagana najmniejsza odległość widoczności na projektowanym łuku poziomym, [m].
Nast
ę
pnie program automatycznie sprawdzi, czy na projektowanym łuku zapewnione
s
ą
warunki widoczno
ś
ci, tzn. czy
L
d
>
L
z
i czy
m
rz
>
m
. W przypadku nie zapewnienia wy-
maganej odległo
ś
ci widoczno
ś
ci
L
z
lub minimalnego odst
ę
pu
m
rz
podpowie,
Ŝ
e trzeba zmieni
ć
przyj
ę
t
ą
wstępnie wartość promienia łuku w planie
R
.
Rys. 2. Wyniki obliczeń
Kolejn
ą
czynno
ś
ci
ą
w projekcie drogi b
ę
dzie, po zaprojektowaniu profilu podłu
Ŝ
nego
obowi
ą
zkowe sprawdzenie czy zastosowane pochylenie podłu
Ŝ
ne nie jest przypadkiem wi
ę
k-
sze od przyj
ę
tego i w razie konieczno
ś
ci nale
Ŝ
y wprowadzi
ć
odpowiednie korekty WT
§ 168.
Wg
Rozporządzenia MTiGM
(D.U. nr 43 z 1999 r.)
§ 168. 1.
Na kaŜdym pasie ruchu powinna być zapewniona co najmniej odległość widoczności na za-
trzymanie pojazdu przed przeszkodą na jezdni.
Opracowała dr inŜ. A. Sołowczuk
Zgłoś jeśli naruszono regulamin