KULTURA 1967 234.pdf

(15656 KB) Pobierz
p
Nr
41234
1967
:
J.
MI
ROS4EWSKI :
EWNE
ECZY NAZWANI! PO IMIENIU
NO
DZIAŁ-cDOKUMENTYJ:
ST
IN I ATAK HITLERA NA ZSSR. KRY-
Zy
y BITWY • POD
OCHRONĄ
PAflsTWA
NIWER8YTET WARSZAWSKI-
SPIS
RZECZY
Zbigniew A. Jordan:
Paweł
Hostowiec:
Witold
Gombrowicz:
Czesław
Dobek:
Adam Czerniawski
:
Perspe~tywy
ewolucji marksizmu
h d
.....
Notatruk
nieśpiesznego
p
Fragment
z
dziennika
rzec
o
ma
Człowiek
na czworakach········
Koniec
.
..........
....
..........
.
.
••••
0.0
•••
3
16
23
33
59
WIERSZE
Bogumił
Andrzejewski:
Danuta Iren
a
Bieńkowska
'
"
"
"
.
J
osif Brodskij
:
"
"
Zamach
.sta.nu
-:-
Rewolucja
_
Sza-
kalorudzr.
obejmują władzę
O
Adamie zawsze
.
.
..
...
.
Tabletki
Na horyzoncie
snó~··
·······
····
Przepowiednia .
. ...
....
.
....
.
.
.
Bóg na wsi
.... ::::::::
.
..
.
.....
..
.
.
...
.
...
-
..
.
Piosenka
.
.
.
.
.
...
.
....
.....
.
...
.
.
.
o
•••••••
••
••••••••••
64
67
67
68
69
70
70
Szkice
Opowiadania
Sprawozdania
PARYŻ
Kwiecień
ARCHIWUM POLITYCZNE
Juliusz
Mieroszewski:
.
Londyńczyk
:
Avril
1967
Pewne rzeczy nazwane po imieniu
..
Kronika angielska
.
.
...
..
.
..
..
DOKUMENTY
72
82
Michaił
Bragin:
L.
Wołynskij:
Stalin
i
najazd hitlerowski na ZSSR
Kryzysy bttwy
.
.....
.
.
Pod
ochroną
palistwa
..
::::::
:
: ....
92
102
106
Michał
O RELIGII BEZ
NAMASZCZENIA
Chmielowiec'
D .
tvl.(!
stare
moralności
...
......
.
...
.
KRONIKA KULTURALNA
Dziesię~
"jesieni"
tv Warszawie
Komurukat
"Polonia
Technica"
KSI4.ŻKI
lU
Jerzy
Gajek:
116
121
122
125
128
132
135
139
Michel Garder
:
Piotr
Wandycz:
Wacław
Iwaniuk'
Benedykt
Heyde~orn'
Maria Czapska :
.
~
Wacław
Lednicki:
O
książce
Jana Libracha
Dwa
wydawnictwa
.
.....
.
...
.
.
Niedoszły
polski
ba;ci
··
·····
···
··
··
·
Dwie orientacje
......
~
~ ~
~
.
....
..
.
. .
Sz7.a.chectwo
rodu
Mickietvic~6
""
""
MOJa
odpowiedź
Z.
Markiewi::::o~i"
"
Nadesłane nowości
wydawnicze
... :::
Zofia
Hertz:
Humor krajowy
.
...
....
.
........
Wydarzenia
miesiąca
KRAJ
J.
Korson:
141
143
......
....
144
J.
Grzybowski-Holm
U niwer&ytet War,,;alll,ki
...
.
....
..
.
.
1')2
158
Al.
Janta,
St.
Luh~dziecki'"
L
isty
do Redakcji
INSTYTUT
.......
.
.
...
.
1
p
LITERACKI
l
NOTA BIOGRAFICZNA
Bogumił
ANDRZEJEWSKI, ur. w Poznaniu
1922 G'
.
Poznaniu i Zakopanem.
Udział
w
II
w
"
"
w
'.
.
unnazJum w
kiem w 1941. Studia anglistyki
oJ~e
kaswIatoWej. Ranny pod Tobru-
oraz
Języ
staro-nor
.
College, Oxf?rd;
~agisterium
w 1947. W latach
1948-~~
kiego. w. O
rI
el
zalnnawstwa. ogolnego. I !dasycznego
języka
arabskiego w
Szkol~
Jl)r:ko -
t ych I Afrykanskich Uniwersytetu
Londyńskie
ow rIen-
w Afryce.
Wykładowca
(lecturer)
języków
k
~'h
oraz
~raca
badawcza
(1952-65). Praca badawcza w Afryce 19575u8szYDC kC w teJdzisamej Szkole.
k'
Je.
- •
o torat z
'edzin
.
ow uszyckich
~96.2.
Od 1965, docent
(reader)
języków
kus cki
~ersytetu ~ndynskiego.
Praca badawcza w Afryce, 1966
P~'
c
.
m-
Języku
angIelskIm drukowane w czasopismach naukowych
~
W
~acJe .~v
Włoszech,
Niemczech i Stanach Zjednoczonych' oraz trzy
ks'
.
ki'
:am~
,
ny kuszytologii. PublikacJ'e w
J'ęzyku
polski',
'Aąz
z
edzI-
W l
.
.
m : WIersze w
ryce'
A
..
p
l
~
sCzbe.. a
cząceJ,.
Mteczu Ducha, Nowej Polsce Kulturze
i
W~ zJ~,
czac
t;
lor poematow
Na wszelki w
~d-k
'
omos-
przez
Związek
Pisarzy Polski h
y~
~
wydany
w
1957
W.
Londynie
i jeden z
założycieli
Al'
CC na
0Lobczyzm~. Członek
Rady KIerowniczej
nca
entre
w
ndyme
3
S::::t?
h
Wr:-
,o
l
Perspektywy
ew~lucii
marksizmu
"Marksizm" jest
słowem
wieloznacznym,
gdyż posługujemy
się
nim na oznaczenie co najmniej trzech
różnych
rzeczy. Mówi-
my o
marksiźmie mając
na
myśli
idee
i
poglądy
Marksa w po-
dobny sposób w jaki mówimy o
saint-simoniźrnie
lub proudho-
niźmie mając
na
myśli
idee i
poglądy
Saint-Simona lub Proudho-
na. Tak rozumiany marksizm
nazwać można
marksizmem histo-
rycznym.
Chociaż istnieją trudności
w
int~rpretacji
lub rozumie-
niu
poglądów
Marksa z powodu
niejasności
jego stylu lub
poję­
ciowych
zawiłości
i kompetentny badacz nie ma
trudności
w od-
różnieniu
autentycznej
zawartości
tej
myślowej
konstrukcji od
interpretacyjnych zmian,
uzupełnień
i
zniekształceń
wprowadzo-
nych
później cudzą ręką.
Oprócz marksizmu historycznego mamy liczne
odmiany
marksizmu interpretatorów. Przez marksizm lub marksizmy in-
terpretatorów rozumiem te
różne
wersje marksizmu historyczne-
go, które
zaczęły się pojawiać
pod koniec
ubiegłego
wieku jako
próby zastosowania nauki Marksa w interpretacji nowych his-
torycznych
wydarzeń
i tendencji
społecznych
.
Marksizm inter-
pretatorów
był najczęściej dziełem
ludzi czynu, którzy
przekształ­
cali
naukę
Marksa w program
działania mającego
na celu
cał­
kowitą zmianę
politycznej i
społecznej rzeczywistości. Biorąc
pod
uwagę, iż
marksizm interpretatorów
miał
na
oku
cele prak-
tyczne raczej
aniżeli
teoretyczne,
zmierzał
do
przekształcenia
świata
raczej
niż
do jego zrozumienia,
słuszną
jest
rzeczą nazwać
go
marksistowską ideologią.
Wreszcie marksizmem nazywa
się
programy polityczne partii
komunistycznych oraz deklaracje ideowe ruchów
społecznych,
które
odwołują się bądź
do historycznego marksizmu
bądź
do
jednej z jego ideologicznych wersji oraz
przyjmują ją
jako pod-
stawę
praktycznego
działania
i
światopoglądowej
orientacji. Dla
odróżnienia
od marksizmu historycznego i ideologicznego
będę
go
nazywał
marksizmem praktycznym.
WPŁATY
NA
FUNDUSZ
"KULTURY"
Peter Raina, Berlin
Czesław
Borowicz,
Bu~~~~ 'A~'e~
'
.......
.
.
...
.
..
.....
.
......
.
M.
Barski, Argentyna
..
.
.
.
..
....
..
.
.
....
.
.
.
..
.
.. .
Edmund. Januszkiewicz:
F
.
100,00
F. 245,00
F.
F.
58,00
24,50
14,60
.~~~~~.
C~~~: '~~~.' ·(·~S~)
·
:::::::
:
F. StroClak, Park Ridge,
III.
(USA), po raz szósty .
.....
..
..
.
.
F.
OD REDAKCJI
DZIJ:;KUJEMY
!
T
A~~cilfbyśmy
W
miarę możliwości publikować
w "ZESZY-
,.
IST~RYCZNYCH"
bibliografię ważniejszych
opraco-
ba:;
/
artyku.łow, d~!yczą~ych naj?o~szej ~is:orii
'pols.ki. Nie
ę.ą
w
.
stame
śledztc całe!
prasy swzatowel (,ak
rowmeż
pism
emtg!'acYl wschodnioeuro,pejskich z
prasą rosyjską włącznie)
_
pro~my n~szych
Czytelników o pomoc
i
o
nadsyłanie
wycinków.
wyr;;AawRZzamy
również prośbę
o
nadsyłanie materiałów
do
działu
"
ENIA
MIESIĄ.CA"
na adres:
].
KORSON,
112, Meadvale Road,
LONDON, W.5.
,
Grande Bretagne.
<".
Imprime en France
4
ZBIGNIEW A. JORDAN
PERSPEKTYWY EWOLUCJI MARKSIZMU
5
.
Jasną
jest
rzeczą,
i.ż
~i~dzy !de.ologi~ marksistowską
i mark-
slzm.em.
prakt!czn~m
IstnieJ~ b.hs~e
~Iązki
i
że oddziałują
one
~':'-
sIebIe
~zaJemme.
IdeologIa I?spITUJ.e i
uza~adnia politykę
par-
tn komunIstycznych, ale z koleI
dośwladczerua
polityczne
często
prowadz~
do
.ide<;>~ogiczbyc~
rewizji. W pewnych
okresach
wy-
da~,~ć SIę.
mo ze,
1Z
.t~ wzaJemn~ oddziaływanie
"teorii" i "prak-
tykI
?staJ~ ca~oWIcle
..IdeologIa zastyga w
kształcie
niezmien-
nym I
~taJe SIę kate~hizmem:
Tak
się
rzeczy pozornie
miały
w okreSIe tzw. kultu Jednostki, ale nawet wówczas stalinowska
ort,od?k~ja przechodziła
różne
koleje,
gdyż
pod naporem wyma-
gan . zycla
n~dawała ró~nobrzmiącym
ideologicznym
sformuło­
waruom
~reśc
w
rzeczywIstości różną.
Jak wIadomo, od tego czasu
nastąpiły
wielkie zmiany. Dogma-
t?,zm, .tzn.
bez~rytyczny
stosunek do ideologicznych
przesłanek,
fIguruje
ob~~rue wy.so~o
na
liście "błędów
i
wypaczeń
minio-
nego okresu
.
Potępl.erue
dogmatyzmu
niewątpliwie
oznacza po-
~zątek
?owego
.rozdzlału
we wzajemnych stosunkach marksizmu
I~eol?gl~zneg~
!
pra~tycz-?-ego. Po~staje
w
związku
z tym pyta-
rue,
Ja~le mozh~oś~1
kryJe
w sob.le
przyszłość.
Czy
wstrząs
jaki
nas!ąplł
po
śmler~1
Stalina
był
Jednorazowym ideologicznym i
poh~y~zn~~ dośwl~dczeniem, ~o
którym
nastąpi
nowy okres
st~blhza~Jl.
c.zy
t~z był
to moze
początek długiego
procesu ko-
leJn~ch
I wzaJemrue
warunkujących się
zmian politycznych, eko-
nomIcznych,
społecznych
i ideologicznych, które ostatecznie prze-
k~ztałcą. ~ały obsza.~
p.od
~ami
Rosji Sowieckiej w stopniu
rue,
Il!ruełszym.
aruzeb
stało SIę
to w
następstwie
Rewolucji
Pazdzler::tikoweJ?, Moim zadaniem jest
zająć się tą drugą
alter-
natywą
I omóWIC SZanse ewolucji ideologii marksistowskiej.
Tło
historyczne dzisiejszych perspektyw
.
Wbrew
k?nw~ncj.onalnej mądrości,
historia nie jest
magistra
vztae.
Ale
hi~tona J~st. nauczycielką
rozumienia
życia.
Pozwala
dostrzec
dO~llosłość
I
kl~runek
szybko
przemijających wydarzeń,
W.
.których
]~~teśm?, uW.lkłani
oraz dostarcza orientacji w ocenie
r<;>znych
mozhwoścl, ró~n?,c~ a~t~rnatyw
rozwojowych potencjal-
ru~ ~awartych.
w .terazrueJszoscI.
Z
tej przyczyny warto jest
zWIęzle nakreślić hi~torycz?e tło
i
początki
problemów
stojących
przed
wsp~czesną Ideolo~ą. ma:~sistowską.
Wspomruałem
o tym,
1Z
IstrueJe wiele interpretacji historycz-
nego J?arksizmu. i
że i~h li~zba st.~le.
wzrasta. Tak np.
jedną
z
ostatruch
markSIstowskich Ideologu Jest odkrycie tak zwanego
,,~odego
Marksa",
Marksa-egzystencjalistę,
Marksa-oswobodzi-
CIela ?d wszelkiej alienacji. Mamy
.rówrueż współczesny
neo-
m~rkslzm,
reprezentowany przez
t~klch
pisarzy jak C. Wright
MIlls,
.
Sartre, Bloch lub
KołakowskI.
Neo-marksizm jest ruchem
?granlczonym do
kręgu
intelektualistów, których zna, rozumie
I czyta bardzo niewielu ludzi.
Chociaż
nie jest on pozbawiony
znaczenia,
gdyż
uderza w podstawy ustalonego
porządku,
dos tar-
cza nowych idej i otwiera nowe perspektywy, rola
współ~zesneg~
neo-marksizmu ograniczona jest do funkcji krytycznych I do roh
społecznego
sumienia.
źródeł porażek,
konfliktów i
napięć
we
współczesnym
prak-
tycznym
marksiźmie należy szukać
w
odległej przeszłości,
w spo-
rach
dotyczących środków,
jakie
prowadzą
najszybciej lu? naj:
skuteczniej do
społeczeństwa
socjalistycznego. Historyczrue naJ-
ważniejsze
ideologie marksistowskie
powstały wokół
sporów tego
właśnie
typu. W
szczególności
dwie debaty
dotyczące środków
realizacji socjalizmu
pozostawiły trwałe ślady
w historii i za-
ważyły decydująco
na rozwoju
wydarzeń
od
końca
pierwszej woj-
ny
światowej. Pierwszą
z nich
była
walka z rewizjonizmem Bern-
steina w Socjaldemokratycznej Partii Niemiec, a
drugą
- walka
z rewizjonizmem Lenina w Rosyjskiej Partii Socjaldemokratycz-
nej. Jak wiadomo, pierwsza
toczyła się
o to, czy
n,:,-jwłaściws~ą
metodą
budowy socjalizmu jest reformizm czy tez rewolUCJa.
W drugiej spór
był
pozornie
całkowicie
teoretyczny i oderwany od
życia. Chodziło
o to, która interpretacja Marksa, wolontaryst.ycz-
na lub deterministyczna, jest poprawna i zgodna z duchem
Jeg~
nauki.
Chociaż
Bernstein i Lenin ponosili
porażki
w teoretyczne]
dyskusji, ich punkt widzenia
zwyciężył
w praktyce.
Bernstein
był
pierwszym
marksistą,
który
dostrzegł, iż
roz-
wój
wydarzeń
w Anglii, Francji i w Niemczech nie
potwierdził
przewidywań
Marksa
dotyczących
przemian systemu kapitalis-
tycznego. System kapitalistyczny nie
zmierzał
do katastrofy; nie
prowadził
do
wzrastającego zubożenia
klas
pracujących;
nie wy-
magał wzmożonej
eksploatacji robotników dla utrzymania zysku
kapitalisty. System kapitalistyczny
uchronił się
od
katastrofy
gdyż, mówiąc językiem
Marksa,
zdołał
stale
rozwij,:,-ć ~iły
pro:-
dukcyjne. Marks
widział
jasno,
w ramach kapltahstyczneJ
orgaruzacji produkcji
następował
szybki wzrost ekonomiczny, ale
przypuszczał, iż
jest to faza
przejściowa
po której
sprzeczności
kapitalistycznej produkcji
zwolnią
proces wzrostu i wreszcie ca-
łkowicie
go
uniemożliwią.
Wbrew tym oczekiwaniom - pod ko-
niec
życia
sam Engels
dostrzegł błędność przewidyw~ń
.Marksa
_
siły
produkcyjne kapitalizmu stale
rosły
a wraz z nImI wzras-
tał
dostatek, z którego
korzystały również
klasy
pracujące.
Bern-
stein
wyciągnął
z tego wniosek,
socjalizm nie.
był
stanem
s~o­
łecznym,
który przychodzi nieuniknienie w wyruku
ś!epego. ~Ia­
łania sił,
nad którymi ludzie nie
posiadają
kontr<;>li.
Soc]a~1ZJn
jest
ideałem,
jaki
osiągnąć może zbioro~, zorga:llz.ow~y
I so-
lidarny
wysiłek
klasy robotniczej. Jako
Ideał
SOCjalizm Jest ce-
lem, do którego droga prowadzi przez
nieustanną walkę
o po-
prawę
warunków pracy i
płacy,
o
wzrastającą miarę równości
i
sprawiedliwości,
o
humanizację
wszystkich
stos~ów społec~­
nych. Rewizjonizm Bernsteina
był pierw~zym doruo~~
ogru-
wem od rewolucyjnego socjalizmu XIX WIeku do socJahzmu de-
mokratycznego naszych czasów.
Rewizjonizm Lenina nie
dotyczył środków
realizacji socjaliz-
mu, ale
środków
zdobycia
władzy.
Marks nigdy nie
był
wyznaw-
6
ZBIGNIEW A. JORDAN
PERSPEKTYWY EWOLUCJI MARKSIZMU
7
tezy o
bezużyteczności
politycznego
działania
i przypisywanie
~u.
te.go
po~lą~~,
jak
się
nieraz czyni, jest
rzeczą absurdalną,
Je~b SI~ zw~,
lZ
Marks
P?świę~ił znaczną część życia działalno­
ŚCI
polItyczneJ. Marks
był
JedynIe przekonany,
skuteczna dzia-
łalność
polityczna musi
opierać się
na ludzkiej sile materialnej
która z kolei jest wytworem
społecznym,
a jako wytwór
społecz~
ny poza
zasięgiem
ludzkiej interwencji. Z tej przyczyny
działanie
polityczne,
jeśli
ma
być
skuteczne i
prowadzić
do zamierzonych
skutków, musi zawsze
brać
pod
uwagę okoliczności społeczne.
W tym i w tym tylko sensie Marks
podporządkował politykę
~konomic~
i
uznawał nadrzę~ość
procesów
społ~c~ych
nad po-
lItycznymI. Woluntaryzm Lemna
polegał
na reWIZJi tej
właśnie
tezy Marksa.
Odrzucił
on
nadrzędność
procesów
społecznych
nad
politycznymi i w historycznej ewolucji
społeczeństw
ku socja-
lizmowi
podporządkował ekonomikę
polityce. Zdyscyplinowana
organizacja rewolucjonistów jest w stanie
stworzyć materialną
siłę ludzką, ~
k!órej
pomocą
zdobywa
władzę,
a
po
zdobyciu
władzy
organIzuJe
bazę ekonomiczną
swego
własnego
istnienia
i budowy socjalizmu.
. Ta
.wolun~arystyc~?a
interpretacja Marksa
była podstawą
dzIałama
Lemna. ROSJI
przyniosła rewolucję
a partii Lenina
wła­
d~ę
w
~os}i,
ale nie
zapewniła
oczekiwanych sukcesów w budo-
w,Ie SOCJalIzmu. Partie komunistyczne w krajach bloku sowiec-
k~ego dokonały w~zystkich
zmian, jakie
miały nastąpić
w wy_
mku
"wy~łaszczema wywłaszczycieli": zniosły własność
prywat-
ną ~rodko~
produkcji i przywileje dawnych klas
posiadających,
upanst.',vowIły
wszystkie dziedziny
życia
ekonomicznego, upow-
szechmły dostęp
do
wykształcenia
i
wprowadziły
szeroko rozbu-
~ow~y
system
,świadczeń społecznych.
Ale formacje
społeczne
1
panstwowe, ktore
powstały
w wyniku odgórnej rewolucji, nie
nabrały
cech
:,p.ołeczeństw
socjalistycznych. Nawet
jeśli
pominie-
my okres stalImzmu z jego
długą listą "błędów
i
wypaczeń",
tak
zwane
społeczeństwa
socjalistyczne pod niejednym
względem
po-
dobne
do
społeczeństw
kapitalistycznych, jakie Marks
miał
przed oczyma gdy
pisał Kapitał. Człowiek
jest w nich nadal isto-
tą \vyzyskiwaną, poniżoną
i
ujarzmioną,
przedmiotem a nie oso-
bą, zależną o~ arbitra~ych
decyzji uprzywilejowanej elity
wła­
dzy.
J~k
to n.ledawno
pIsał
Adam Schaff w swej
głośnej książce
Markslzm a Jednostka ludzka,
aparat przymusu nie obumiera w
społeczeństwach
socjalistycznych. Przemoc istnieje nadal i pozba-
~ia jednostkę
jej praw obywatelskich, unicestwia jej pragnienia
I nadzieje, wymaga
ślepego posłuszeństwa
i pozbawia prawa do
samodzielnego.
myślenia
.. Wl;>rew zapowiedziom nie
znikają
klasy
społeczne,
gdyz
odradzają SIę
pod
nową postacią.
Powstaje nowa
warstwa ludzi uprzywilejowanych, przekonanych o swej nieomyl-
ności,
którzy
utożsamiają własne
interesy z dobrem ogólnym
a przeto nie
znoszą żadnej
krytyki i
przeciwstawiają się
wszelkiej
zmianie,
gdyż może
ona
naruszyć
ich stan posiadania.
Jednym z
następstw podporządkowania
ekonomiki polityce
jest
polimorficzność
i policentryzm praktycznego marksizmu.
Rozwój
sił
produkcyjnych jest
wielkością wymierzalną
·
Istnieć
mogą różnice zdań
w jaki sposób najlepiej
wymierzyć
proces
ekonomicznego wzrostu, ale zastosowanie uzgodnionej metody
pomiaru prowadzi do tego samego rezultatu, w granicach
dopu~z­
czalnego
błędu, niezależnie
od tego kto
tę metodę zast~~uJ~.
Jeżeli
kryterium
postępu
w budowie socjalizmu jest rozwoJ
SIł
wytwórczych, a tego sprawdzianu nie
można pominąć
nawet
jeśli się
go traktuje jako sprawdzian
cząstkowy, pos.tęp
w bud?"
wie socjalizmu posiada
określone
fazy, które mozna
określić
w oparciu o obiektywne kryteria. Natomiast
jeśli
procesy
społecz­
ne i ekonomiczne
podporządkowane są
polityce, proces budowy
socjalizmu jest wyznaczony przez
decyzję polityczną,
do której
obiektywnych kryteriów oceny
zastosować
nie
można. Dró~
do
socjalizmu jest wówczas tyle ile istnieje
odrębnych
ocen polItycz-
nej sytuacji oraz politycznych decyzji. Ich wady
~
zalety
?ce-
niane w sposób mniej lub bardziej dowolny. NIe ma bOWIem
sposobu bezstronnego uzgodnienia
różnic
opinii, które nie .do-
tyczl! faktów, a ich interpretacji uWarunkowanyc? prz.ez od.J;nien:
ne skale
wartości.
Gdy
zabrakło wszechwładnej ręki
Stalina I
nikt nie
zdołał zająć
jego miejsca w
całym
obozie komunistycz-
nym, woluntarystyczna ideologia Lenina
spow?dowała r.ozpa~a­
nie
się
pozornie jednolitego bloku,
doprowadZIła
do polImorfiz-
mu praktycznego marksizmu,
stała się źródłem
wielkich
różnic
programowych
między
partiami w Rosji Sowieckiej, Chinach,
państwach
komunistycznych Azji i Europy, oraz w partiach ko-
munistycznych w
świecie
demokratycznym. Wreszcie, ideologia
Lenina jest
bazą
policentryzmu w stosunkach
między
partiami
komunistycznymi.
Praktyczny marksizm oparty o
woluntarystyczną ideologię
Lenina
stanął
przed licznymi
niebezpieczeństwami,
z których
wielu nie
zdołał uniknąć.
Po pierwsze,
istniała możliwość, k~órą
Trocki bardzo
wcześnie przewidział, iż
dyktatura proletarIatu
przekształci się
w
dyktaturę
partii nad
proleta~iatem
a
demo~ra­
tyczny centralizm partii we
wła~ę absolu!ną ~ednego ~złoWIeka
nad
partią.
Przewidywanie TrockIego
spełniło SIę
w
pełnI
w
okr~­
sie "kultu jednostki", a "kult jednostki", jak wiadomo,
stał S.lę
"stylem
myślenia
i
działania
wszystkich
społeczeństw ~omums­
tycznych".
Mówiąc
inaczej, stalinizm jest
formą polItyczne~?
ustroju, która wyrasta z leninowskiej woluntarystycz,nej ideologu:
Jak to
pięknie
Camus
powiedział,
woluntaryzm Lenma prowadzI
do tego,
wola
władzy
zajmuje miejsce pragnienia sprawiedli-
wości społecznej
a rewolucyjne zamierzenia budowy socjalistycz-
nego
społeczeństwa przekształcają się
w
rywaliza~ję
el.ity
rzą~ą­
cej o
korzyści
i przywileje
władzy.
Ta degeneracja
el~ty
WY?Ika
z systemu
rządzenia
i stanowi szczególny
pr~ypade.k te~. praWIdło­
wości, jaką
Lord Acton
wykrył
w wydarzemach. hIStOru: wszelka
władza
deprawuje, a
władza
absolutna depraWUje w sposób abso-
lutny. W warunkach, w których wola
władzy. z~jmuje miejs~e
woli
sprawiedliwości społecznej
,
budowa SOCjalizmu przestaje
się różnić
od procesu jaki Marks
określił
mianem "pierwotnej
Zgłoś jeśli naruszono regulamin