08_NĘDZNE PSY_1971.pdf

(2224 KB) Pobierz
Pozycja:
008
Kategoria:
Film sensacyjny – dramat
Rok produkcji (premiery):
1971
NĘDZNE PSY
tytuł oryginału:
Straw Dogs
reżyseria:
Sam PECKINPAH
scenariusz: David Zelag Goodman, Sam Peckinpah
na podstawie powieści Gordona Williamsa
W filmie występują: Dustin Hoffman – David Sumner, Susan George – Amy Sumner, Peter Vaughan – Tom Hedden, Del
Henney – Charlie, Jim Norton – Chris, Ken Hutchison – Norman, Peter Arne, Colin Welland, Cherina Schaer, Donald
Webster i inni.
Filmy Sama Peckinpaha charakteryzuje przemoc, gwałt i okrucieństwo. O ile jednak w jego westernach (Strzały
o
zmierzchu, Dzika banda)
sceny „silne” są zrozumiałe i w jakiś sposób usprawiedliwiają akcję, to w takim filmie jak
Nędzne psy,
wywołują u widzów zrozumiałą agresję. Widz chciałby uczestniczyć w scenie samosądu i wymierzania
sprawiedliwości. Odnosi się wrażenie, że reżyser celowo wywołuje w widzach poczucie daleko idącej irytacji, chęci
rewanżu i złości. Sadyzm, gwałt i obsceniczne zachowania wywołują u widza odrazę i wzburzenie ale są też chętnie
ogladane.
David i Amy Sumnerowie wyjeżdżają z USA do prowincjonalnego miasteczka w brytyjskiej Kornwalii. David pisze
książkę i ma nadzieję że na odludnej prowincji łatwiej będzie mu ją skończyć. Okolica nie okazuje się jednak tak
spokojna jak się wydawało. David jest astromatematykiem o bardzo ścisłym umyśle. Amy to piękna i wyzywająco się
ubierająca blondynka. Lubi prowokować, kokietować i stawiać swego męża w obliczu wielu kłopotliwych sytuacji.
Sprowokowani przez Amy mężczyźni (naprawiają dach na farmie Davida) pod pozorem wyjazdu na polowanie,
wywożą go w odludne miejsce i tam pozostawiają. Sami natomiast wracają na farmę gdzie Charlie brutalnie gwałci
pozostawioną bez opieki Amy. Nie sposób jednak zauważyć, że dziewczyna na początku mocno wystraszona i
próbująca stawiać opór potem zachowuje się dość dziwnie i niekoniecznie biernie. A może tylko boi się ciężkiego
pobicia…? Wkrótce w miasteczku dochodzi do wypadku w którym ginie miejscowa dziewczyna. Sprawca potrącenia
chroni się w domu Davida. Pijani mieszkańcy miasteczka, a wśród nich prześladowcy Amy próbują wtargnąć na
farmę Davida. Gdy ginie szeryf sytuacja staje się krytyczna. Przerażona Amy gotowa jest ustąpić i solidaryzuje się z
napastnikami lecz David niespodziewanie staje do walki. Mimo że jest zdecydowanym pacyfistą, zdeterminowany
podejmuje nierówną walkę i niczym szeryf w westernach kolejno zabija napastników. Dopiero w ostatniej potyczce
pomaga mu Amy. Nierówna walka przypomina finałową scenę z
W samo południe
Freda Zinnemana.
Film podobno dość odbiegał od literackiego oryginału i dlatego krytyka mocno piętnowała Peckinpaha za odejście od
prawdopodobieństwa. Odzsedł od pierwowzoru i nadmierne akcentował „mocne” wątki i sytuacje. Reżyser stosował
niekonwencjonalne sposoby sceniczne by osiągnąć zamierzony cel, np. Dustin Hoffman i Susan George zamieszkali na
jakiś czas razem a ich zachowania były filmowane i znalazły się potem w filmie. Sam tytuł filmu nawiązuje podobno
do chińskiej filozofii, która wg Lao Tzu uważa, że Niebo i Ziemia są nieludzkie, a ludzi traktują jak nędzne psy. Film
był dość dobrze przyjęty w Polsce i był bardziej odbierany jako intencja moralna niż typowy film sensacyjny.
Dramaturgia filmu jest porównywalna do
Straceńców
(Born
Losers
, 1967) Toma Laughlina, w którym podobnie
ukazano sceny gwałtu i okrucieństwa a potem bezwględną rozprawę z bezwzględnymi bandytami żyjącymi w
specyficznej rodzinie.
W 2011 roku Rod Lurie nakręcił remake filmu Peckinpaha o tym samym tytule. Miejsce matematyka zajął
scenarzysta z Los Angeles David Sumner który wraz z żoną Amy przeprowadza się do rodzinnego miasteczka na
południu Stanów, by tam w spokoju pracować nad książką, tym bardziej że w ich małżeństwie nie wiedzie się
najlepiej. Miejscowa społeczność niechętnie przyjmuje przybyszów i już wkrótce dochodzi do pierwszych konfliktów.
Do tego Amy zachowuje się dość prowokująco i wyzywająco…
Opracowanie edytorskie: Jawa48
©
Materiały źródłowe: Literatura filmowa, opisy dystrybucyjne, materiały encyklopedyczne, drukowane i internetowe, Wikipedia, Filmweb,
Chomikuj, badania i materiały własne.
FILMY SENSACYJNE – Alicja Helman, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1974.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin