mtbs wykłady.doc

(143 KB) Pobierz
Wykład 1 08

Wykłady – całość.

 

 

 

MTBS - wykłady

Wykład 1      08.10.2003

 

·        metody i techniki badań społecznych – nie jest to pojęcie jednoznaczne

·        metoda – powtarzalny, zaplanowany sposób osiągania jakiegoś celu  (def. ogólna)

·        metoda naukowa – powtarzalne sposoby rozwiązywania problemów naukowych o różnym stopniu szczegółowości

·        metoda badawcza (S. Nowak) – typowe i powtarzalne sposoby zbierania, opracowania, analizy i interpretacji danych empirycznych, służące uzyskaniu odpowiedzi na pytania badawcze

·        czynności wymienione w definicji nie są wszystkimi czynnościami, trzeba znaleźć cel badania, postawić odpowiednie pytania; pojęcie metody dotyczy tylko pewnej fazy badania; jest to działanie empiryczne

·        technika badawcza (S. Nowak) czynności, środki poddane pewnym regułom o różnym stopniu szczegółowości, służące zgromadzeniu potrzebnych informacji, by odpowiedzieć na pytania; powtarzalne i typowe

·        te same czynności nazywane są raz techniką a raz metodą, ale teoretycznie technika to mniej niż metoda

·        metody wyliczania różnych wskaźników społecznych, np. miar ubóstwa (metoda genewska) tutaj użyte jako pojęcie określające wykorzystanie algorytmów przetwarzania danych; metody są pojęciem bardzo rozbudowanym

·        metody, techniki, algorytmy – w PS często zapożyczone i zaadoptowane z innych dziedzin – dyscypliny pokrewne

·        sposoby gromadzenia informacji technika ekonomiczna – GUS, BAEL aktywność zawodowa w wieku 15-74 lata – wskaźnik zatrudnienia, wskaźnik aktywności zawodowej, wskaźnik bezrobocia (stopa bezrobocia); technika socjologiczna BAEL sondaż

·        lustracja społeczna – metoda badań społeczeństwa lokalnego

·        metoda analizy pamiętników – Instytut Gospodarstwa Społecznego

·        Typy badań w PS: kryterium pytań i problematyki badawczej

o       diagnostyczne – jak jest, co to jest – pytania o stan rzeczy, uszeregowanie do klasy zjawisk tego, co jest obiektem naszych obserwacji

o       ewaluacyjne – oceniające, istotą ich jest, jak oceniamy realizowane programy pomocowe; w szerszym znaczeniu – czy jest jak być powinno, zawierają dodatkowy element oceny, w znaczeniu węższym skupiamy się tylko na suchych faktach dotyczących realizowanych programów

o       historyczne – jak było, problemy, instytucje, działania

o       prognostyczne – w jakim kierunku będą postępowały zmiany, w którą stronę będą rozwijały się dziedziny życia społecznego, jakie działania będą konieczne; trafność prognoz

o       porównawcze – przepływ doświadczeń z różnych krajów, kierunki kształtowania PS, pokazanie możliwych modeli, stworzenie międzynarodowych norm i standardów

·        kryterium podejmowania działań:

o       poznawcze – niepełne informacje, nowe zjawisko

o       praktyczne – coś nas niepokoi

·        kryterium zakresu podmiotu badania:

o       funkcjonowanie przedmiotu – przedmiot(podmiot) sam w sobie

o       wybrane obiekty (ludzie) o ile możemy je traktować jako  reprezentantów

·        podejście do przedmiotu badań:

o       zmiana – pokazanie procesów i trendów – b. dynamiczne, pseudodynamiczne

o       różnice – mediana, średnia – b. przekrojowe

 

 

Wykład 2    15.10.2003

 

o       Diagnoza w PS; społeczna (bo w badaniach społecznych); w szerszym zakresie wszystkie badania zadające pytania co to jest, jaki typ, zjawisko, przyczyny; w węższym zakresie – jest utożsamiana z badaniami charakterystycznymi naukom społecznym – dot. Problemów społecznych.

o       rozpoznanie zdarzeń i sytuacji społecznych ze względu na ich dotkliwość i potrzebę zmiany

o       diagnoza – prowadzenie badań, proces lub efekt naszych badań, rezultat

o       diagnoza teoretyczna(naukowa) – ograniczona tylko do obserwacji w danym środowisku przez zespół badawczy; ustalają ogólne prawa i zależności, kto inny przeprowadza badania, kto inny z nich korzysta

o       diagnoza praktyczna – te same osoby badają i przeprowadzają działania(np. pracownik socjalny jest w stałym kontakcie z klientami, ma cały czas możliwość dokonywania diagnozy, większa konkretyzacja, możliwość realizacji diagnozy w trakcie działania

o       badania diagnostyczne odróżniają się od innych badań problematyką badawczą i  pytaniami głównymi

o       mogą być podejmowane z 2 przesłanek – poznawczych, ciekawość badacza, brakuje nam wiedzy, nie możemy określić istoty badanych zjawisk, lub jest nowa metoda badawcza i chcemy sprawdzić jej przydatność – problemy poznawcze

o       lub druga przesłanka – praktyczna, mamy sytuację problemową sensie społecznym, dotychczasowe metody zawodzą, chcemy się dowiedzieć czegoś więcej – problemy społeczne 

o       Etapy

§        I -  pojawienie się problemów poznawczych lub społecznych

§        II – opracowanie koncepcji badań, może być to poprzedzone zwiadem badawczym, ustalenie, czy dana grupa, instytucja jest dobrym obiektem do przeprowadzenia badań, jakie procedury i techniki można zastosować, specyfika kulturowa danego środowiska

§        III – badania pilotażowe, sprawdza się, czy wybrana technika jest dobra, ew. wprowadza się poprawki

§        IV – zbieranie danych

§        V – porządkowanie danych

§        VI – analiza danych (ilościowa i jakościowa)

§        VII – interpretacja – problemy poznawcze – twierdzenia o wysokim poziomie ogólności, problemy społeczne – wnioski praktyczne, zalecenia

o       jaka jest nauka o PS – praktyczna, stosowana, sposoby wprowadzenia zmian; interdyscyplinarna – eklektyczna, czerpie z innych nauk, wielowarsztatowa; empiryczna – zajmuje się zachodzącymi zjawiskami, konkretnymi informacjami o cechach zjawisk, instytucji, faktach

o       fakty(cechy) – indukcja – twierdzenia(teorie) – dedukcja – hipotezy – weryfikacja – fakty i cechy (czy takie być powinny w krańcowych założeniach)

o       indukcja – od szczegółu do ogółu

o       weryfikacja – poszukiwanie faktów potwierdzających naszą hipotezę

o       falsyfikacja – poszukiwanie faktów zaprzeczających naszej hipotezie

o       oceny opierają się na systemach wartości pochodzących od – badacza, dominującego w społeczeństwie, instytucji zamawiającej

o       modele socjotechniki (A. Podgórecki)

§        klasyczny – o doborze przedmiotu badania decyduje zleceniodawca, diagnoza może być stronnicza

§        kliniczny – jest zleceniodawca, ale badacz ma większą swobodę

§        interwencyjny – badacz działa sam

o       pytania dotyczące rodzaju diagnozy (St. Zieliński)  - diagnozy cząstkowe:

§        klasyfikacyjna – co to jest, do czego zaklasyfikować

§        fazy – w jakiej fazie znajduje się obserwowane zjawisko

§        znaczenia – jaki jest wpływ tych zjawisk na otoczenie, znaczenie dla innych

§        genetyczna – przyczyny powstania, skąd się wzięło

§        prognostyczna – co będzie dalej, jakie są rokowania

 

Wykład 3 i 4    22.10.2003, 29.10.2003

 

o       Koncepcja badawcza – elementy – problematyka badawcza, przedmiot badań, aparat pojęciowy, źródła, metody i techniki, sposób prezentacji wyników

o       problematyka badawcza – uporządkowany zbiór pytań, na które w toku badań będziemy odpowiadać, uzyskać na nie maksymalnie uzasadnione odpowiedzi; mogą to być również hipotezy, które chcemy weryfikować

o       przedmiot – zjawiska, procesy, zdarzenia, które chcemy zbadać, a następnie w wyniku badań chcemy sformułować uzasadnione twierdzenia

o       koncepcja badawcza nie powinna ograniczać się tylko do pytań ogólnych, ale powinna zawierać również pytania szczegółowe

o       Rodzaje pytań:

§        rozstrzygnięcia (zaczynają się od czy) – odpowiedź tak lub nie

§        dopełnienia  - wszystkie inne

o       gdy mamy tylko pytania rozstrzygnięcia to tak jakbyśmy oparli nasze badanie tylko na hipotezach; wysoki moment asercji – przekonanie o trafności hipotezy

o       dobre pytanie – to takie pytanie, na które można udzielić bezpośredniej odpowiedzi

o       logiczne założenia pytania – pozytywne - na dane pytanie istnieje min. jedna odpowiedź bezpośrednia prawdziwa; negatywne -   istnieje min. jedna odpowiedz bezpośrednia fałszywa;

o       założenia ontologiczne:

§        założenie istnienia – to co badamy istnieje

§        założenie nieistnienia – np. nie istnieją inne czynniki wpływające na dane zjawisko

§        założenie jednorodności zbioru – zakładamy, że wszyscy zachowują się w podobny sposób, jak ci, którzy znaleźli się w naszej wylosowanej grupie

o       założenia empirycznej rozstrzygalności – możliwość przeprowadzenia obserwacji, będzie można odpowiedzieć na pytania po przeprowadzeniu obserwacji

§        zasadnicza rozstrzygalność – wiemy jak, ale  rak nam środków finansowych i technicznych do przeprowadzenia doświadczenia

§        praktyczna rozstrzygalność – wiemy co i jak, nasza technologia pozwala na przeprowadzenie badania i robimy je

o       przedmiot badań i obiekt badań

o       przedmiot badań  w ujęciu statycznym – jakie są czynniki, struktura, zróżnicowanie zjawiska

o       przedmiot badań w ujęciu dynamicznym – zmiany, następstwa chronologiczne, przyczyny i kierunki zmian

o       zakres stosowania wniosków – twierdzenia jednostkowe – dotyczą konkretnych badanych obiektów; uogólnienia – formułujemy uogólnienia mające pewne ograniczenia czasowo – przestrzenne; ogólne prawa nauki – mają w założeniu charakter uniwersalny

o       aparat pojęciowy – muszą być zdefiniowane podstawowe pojęcia; pojęcia nieostre – nie ma pewności które przedmioty są ich desygnatami (dzieci); pojęcia wieloznaczne – mają wiele definicji i nie ma zgodności co do interpretacji

o       definicje często zawierają czysto teoretyczne pojęcia, które trzeba opisywać za pomocą definicji empirycznych

o       definicja – objaśnienie, wyłożenie znaczenia jakiegoś pojęcia – definiendum – coś, co jest określane, definiens – to, co określa

o       typy definicji

§        realne – to takie, które opisują istotne, faktycznie występujące cechy pojęcia (definiendum), opis instytucji, etc.; mogą być prawdziwe lub fałszywe

§        nominalne – ustalają jakieś pojęcie dla nazwania pewnego typu zjawisk (danym pojęciem będziemy nazywali takie i takie zjawiska lub sytuacje...)

o       definicja sprawozdawcza (analityczna) – opisują, jak dane pojęcie jest rozumiane na gruncie danej dyscypliny naukowej

o       def. projektujące (syntetyczne) – propozycja nowej terminologii, dogłębniejsze przeprowadzenie badań wymaga konkretyzacji terminów

o       def. regulujące (porządkujące) – odwołują się do istniejącej konwencji językowej, bazują na istniejących definicjach, ale proponuje się w nich pewne zmiany – zawężenie lub rozszerzenie

o       budowa definicji (sposoby definiowania): zawierają opis wspólnych, podstawowych cech desygnatów (np. definicja czasu wolnego); definiowanie per genus proximum et differentium specificam

o       definiowanie poprzez definicje kontekstowe, np. szczęście – opisujemy cechy człowieka szczęśliwego, szukamy pojęć pokrewnych

o       źródła – dokumenty, wypowiedzi osób, utrwalone bądź nie

o       możemy wyróżnić źródła zastane, w proces tworzenia których badacz nie ingeruje, oraz wywołane, powstające z woli badacza

o       metody i techniki badawcze – zależą od źródeł, jakie nas interesują(zastane czy wywołane)

o       wybór techniki badawczej musi być pochodną problematyki badawczej, gdy wiemy co chcemy  badać, wtedy decydujemy, jak to robić

o       ważna jest również dostępność źródeł, możliwość przeprowadzenia badań (czy są one wykonalne), jak również względy etyczne 9czy nie złamiemy norm społecznych, czy nie naruszymy czyichś dób osobistych)

o       sposoby prezentacji – poprzez przedstawienie raportu końcowego; w nim powinno się znajdować co badamy, jak, po co, informacje o próbie badawczej, czas badania, opis narzędzi badawczych, analizy ilościowe i jakościowe, gdy badania mają jakieś przesłanki praktyczne – jak popularyzować tego typu badania

o       często trzeba powracać do wcześniejszych elementów koncepcji i weryfikować je (np. do zakresu problematyki, kiedy brakuje źródeł, z których moglibyśmy korzystać); koncepcja „musi być żywa”, bo czasem możemy być zmuszeni do jej zmiany

 

o       badanie – religijność studentów UW – wyznaczniki – częstotliwość udziału w praktykach religijnych,  wyznawanie wiary, noszenie symboli religijnych (krzyżyk, medalik), przystępowanie do sakramentów świętych

o       co różnicuje religijność – pochodzenie społeczne, wiek, płeć, miejsce zamieszkania

o       cechy badanych obiektów, które poddajemy obserwacji, określamy jako zmienne

o       zmienne przyjmują przynajmniej dwie wartości – np. zmienna płeć – K lub M, zmienna wiek – liczba lat

o       zmienne dzielimy na:

§        jakościowe – nie dają się w sposób naturalny wyrazić przy pomocy liczb

§...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin