8.odt

(29 KB) Pobierz

8. WARTOŚCIOWANIE DOKUMENTACJI. TEORIA I PROCEDURY

 

Nadzór archiwalny to nazwa używana dla określenia całości działań podejmowanych przez archiwa państwowe w zakresie kształtowania zasobu archiwalnego. Pojęcie to nie występuje w Ustawie z dnia 14 lipca 1983 roku o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, ale zostało usankcjonowane w nazwach komórek organizacyjnych archiwów państwowych powołanych do wykonywania nadzoru archiwalnego.

Kształtowanie zasobu archiwalnego jest jednym z podstawowych zadań w działalności archiwów państwowych. Jego celem jest możliwie najpełniejsze zabezpieczenie dla potomności dokumentacji o wartości historycznej, powstającej w związku z działalnością twórców zespołów. Funkcja ta nabiera stopniowo znaczenia w związku z pojawieniem się masowej produkcji aktowej oraz z powodu wzrostu zainteresowania najnowszymi archiwaliami.

Współczesne metody kształtowania zasobu archiwalnego polegają na selekcji i nadzorze nad narastającym zasobem archiwalnym. Narastającym zasobem archiwalnym archiwiści określają dokumentację pozostającą u jej twórców (w biurach, archiwach zakładowych, składnicach akt), przed jej przekazaniem do archiwów z zasobem historycznym. Najwięcej uwagi archiwa poświęcają selekcji, która ma decydujące znaczenie dla kształtowania zasobu archiwalnego.

Przyczyną selekcji jest brak możliwości i miejsca na przechowywanie całej wytworzonej dokumentacji oraz występująca w niej powtarzalność dokumentów i informacji. Celem selekcji jest wydzielenie materiałów archiwalnych, które należy koniecznie zachować jako wieczyste - od pozostałej dokumentacji, z której wieczystego przechowywania można zrezygnować. Selekcja polega więc na naukowej ocenie wartości dokumentacji i poprzedza właściwe wydzielenie materiałów wieczystych z całej produkcji dokumentacyjnej (tj. brakowanie). W toku długoletnich doświadczeń archiwistów wypracowane zostały archiwalne metody selekcji, których istotnym narzędziem są kryteria oceny dokumentacji.

Kryteria oceny wartości dokumentacji (za: Bohdanem Ryszewskim):

                     kryterium znaczenia twórcy zespołu,

                     znaczenie historyczne twórcy zespołu,

                     kryterium wartości informacyjnej dokumentacji wytworzonej przez danego twórcę,

                     kryterium niepowtarzalności informacji,

                     kryterium niepowtarzalności tekstów,

                     kryterium typowości,

                     kryterium unikatowości,

                     kryterium dawności dokumentacji,

                     kryterium stopnia zachowania materiałów archiwalnych.

Obok kryteriów selekcji istotne są także metody przeprowadzania selekcji dokumentacji. W tym zakresie istnieją trzy ogólne zasady:

                     selekcja twórców zespołów przed samą selekcją dokumentacji,

                     wieloetapowość selekcji, czyli jej przeprowadzanie na każdym etapie narastania i archiwizacji dokumentacji,

                     kompleksowa ocena wartości dokumentacji, obejmująca całą dokumentację twórcy zespołu, z uwzględnieniem jego związków z innymi instytucjami, z którymi współpracował i które stanowiły jego otoczenie.

W Polsce nadzór nad narastającym zasobem archiwalnym wykonywany jest przede wszystkim poprzez wyselekcjonowanie spośród wszystkich urzędów, instytucji i przedsiębiorstw pewnej liczby najważniejszych i najbardziej reprezentatywnych jednostek organizacyjnych, których dokumentacja ma po selekcji wejść do historycznego zasobu archiwów państwowych. Przepisy ustawy archiwalnej ograniczyły - w stosunku do okresu sprzed ustawy - pole działania archiwów państwowych tylko do organów państwowych i państwowych jednostek organizacyjnych oraz organów jednostek samorządu terytorialnego i samorządowych jednostek organizacyjnych. Nie oznacza to jednak, że archiwa państwowe nie gromadzą dokumentacji niepaństwowych jednostek organizacyjnych.

Zasady prawidłowej selekcji instytucji ustala Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych, a poszczególne archiwa państwowe opracowują i bieżąco prowadzą wykazy takich instytucji na swoim terenie działania. Od 2002 roku wykazy te prowadzone są w formie elektronicznej bazy danych o nazwie NADZÓR.

Archiwa państwowe w ramach nadzoru nad archiwami zakładowymi wyselekcjonowanych instytucji wykonują następujące czynności:

                     przeprowadzają systematyczne kontrole archiwów zakładowych, tzw. kontrole archiwalne,

                     opiniują i uzgadniają przepisy kancelaryjne i archiwalne,

                     przeprowadzają ekspertyzy dokumentacji w archiwach zakładowych i składnicach akt oraz wyrażają zgodę na brakowanie dokumentacji niearchiwalnej państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych,

                     szkolą archiwistów zakładowych i personel biurowy,

                     współpracują z państwowymi i samorządowymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie odpowiedniego przygotowania i systematycznego przekazywania materiałów archiwalnych do archiwum państwowego.

Archiwa państwowe prowadzą pełną dokumentację każdego archiwum zakładowego, przechowują w niej: protokoły kontroli archiwalnych z zaleceniami, przepisy kancelaryjne i archiwalne, dane organizacyjne, spisy akt znajdujących się w archiwum zakładowym, spisy akt wybrakowanych, korespondencję.

PROBLEMY WARTOŚCIOWANIA. DOKUMENTACJA MASOWA

 

masowość dokumentacji:

                     występowanie dużej ilości dokumentacji

                     występowanie w wielu egzemplarzach

 

dokumentacja masowa- jednorodny rodzaj dokumentacji występującej w dużej ilości

 

metody wartościowania akt osobowych:

                     sampling- statystyczne metody selekcji akt (przypadkowa reprezentatywna, wg daty urodzenia-próba losowa).

                     zasada D,O,T- przejmowanie akt osób o nazwiskach na te litery

                     listy sprawdzające- katalog kryteriów aby wytypować akta do wieczystego przechowania

 

WNIOSKI

 

                      tendencja do zachowania części dokumenatcji akt osobowych,  stanowiącej socjologicznie reprezentatywny przekrój zatrudnionuch.

                      utrata ich wartości informacyjnej na rzecz formalizacji

                      całowita kasacja pewnych grup akt na rzecz kompleksowego zachowania innych, brak wartościowania

                      najbardziej rozpowszechniona metoda statystyczna selekcji wg pierwszej litery nazwiska- ale nie spełnia wymogu reprezentatywności

                      czy nie zostaną utracone bezcenne źródła historyczne na rzecz ograniczenia przyjęć?

Zgłoś jeśli naruszono regulamin