H_Riondel_T_J_Zycie_z_Wiary_jego_istota_postep_pociechy_proby_i_owoce_Krakow_1934 b.pdf
(
7386 KB
)
Pobierz
H. RIONDEL T. J.
ZYCIE Z WIARY
JEGO ISTOTA, POSTĘP,
PO C IECH Y , PR Ó B Y I OW OCE
PRZEŁOŻYŁA Z ORYG. FRANC.
CELINA PIOTROWSKA
K R A K Ó W 1934
WYDAWNICTWO
KSIĘŻY JEZUITÓW
Ks. Włodzimierz. Konopka T. j.
Prowincjał Małopolski
NAJŚWIĘTSZEJ MARJI PANNIE
MATCE JEZUSA, SYNA B O ŻE G O
L 3552/34.
Pozwalamy drukować
Z Książęco-Metropolitainej Kurii.
Kraków, dn. 28. III. 1934.
I NASZEJ MATCE PRZEZ ŁASKĘ.
ŚWIĘTEJ TERESIE
O D DZIECIĄTKA JEZUS.
t ADAM S TEFAN
L. S.
Ks. Stefan Mazanek
kanclerz.
DRUKARNI A „ PRZEGLĄDU P OWS Z ECHNE GO
Księga pierwsza.
Istota, potrzeba i stopnie życia z wiary.
ROZDZIAŁ I.
TRZY ŻYCIA.
Trojakie życie prowadzić może człowiek.
Pierwsze —
życie zmysłowe —
niższe i mniej
wartościowe, wspólne nam jest ze zwierzętami. Zbyt
liczni synowie Adama zdają się nie znać poza niem
żadnego innego, tak bardzo poddają się swoim na
miętnościom i pożądaniom.
Drugie właściwe jest człowiekowi: to
życie ro
zumu.
Takiem było życie dawnych mędrców — jeśli
tacy istnieli — którzy usiłowali przystosować swe
postępowanie do wskazówek sumienia.
Trzecie zowie się
życiem z wiary.
Nieskończe
nie wyższe i świętsze, jest ono chlubą prawdziwego
chrześcijanina.
Sprawiedliwy,
idąc za prorokiem, po
wtarza z upodobaniem apostoł,
sprawiedliwy z wiary
żyje.1
To życie najgłębszego zjednoczenia z Bogiem.
)
l) Żyd. 10, 38.
8
. 9
I Pan postępuje w stosunku do nas z zadziwiającem
miłosierdziem, gdy zapomocą tajemnych dotknięć
łaski nalega, abyśmy rozpoczęli je i odważnie w niem
wytrwali.
Lecz nie jest rzeczą rzadką, że dusze mylą się
co do tego życia. Niektóre, dobre i wspaniałomyślne,
gorliwe, sądzą, że są od niego bardzo dalekie, będąc
pozbawione uczucia nabożeństwa i łatwości w mo
dlitwie, inne, przeciwnie, żywiąc w sobie pewne
aspiracje religijne i oddając się pobożnym prakty
kom, wyobrażają sobie niekiedy, że postępują kon
sekwentnie według swoich przekonań, podczas gdy
w rzeczywistości życie ich, będące mieszaniną róż
norodnych pierwiastków, podobne jest do tych klej
notów, w których cienka warstewka złota pokrywa
ordynarny mosiądz. Pozory zmylić mogą oko ludzkie,
ale nie oko Boże, i czas zazwyczaj ujawnia powierz
chowność ich cnoty. Wierzą: tak — lecz wiarą niedo
skonałą i mało pogłębioną; spełniają dobre uczynki:
i to prawda, lecz zbyt często opierają się na pobud
kach niższych i ułomnych, które zmniejszają wartość
czynu i narażają stałość ich wysiłków na poważne
niebezpieczeństwo.
ROZDZIAŁ II.
ISTOTA ŻYCIA Z WIARY.
\
Czem jest życie z wiary?
1 Jest to życie, którego duszę stanowi wiara.
Wiara zaś — jak wiadomo — jest to uznanie
słowa Bożego, uzasadnione najwyższą i nieomylną
prawdomównością Tego, który przemawia... Przed
miotem jej jest całokształt objawionych przez Boga
zasad, w które człowiek wierzy stanowczem zgodze
niem się woli pewnej, że nie może być w błąd
wprowadzona.
I.
Życie z wiary jest więc życiem, które słowo
Boże, zasady Ewangelji oświecają i przenikają tak,
jak słońce rozjaśnia atmosferę, jak kadzidło napełnia
wonią swą kaplicę, jak soki ożywiają drzewo, krą
żąc w jego gałęziach.
„Jest to wiara świadoma, umocniona, czynna,
władcza; wiara przystosowująca nasze poglądy do
poglądów Chrystusowych“,1 nasze uczucia zaś i czyny
)
do poglądów.
Jest to wiara, która wnika w głąb duszy, rządzi
i utrzymuje w karności nie jakąś część, lecz całość
życia, wszystkie dni, wszystkie godziny.
Aby wiara kierowała każdą naszą myślą i sądem;
wzbudzała i normowała uczucia: radości i smutki,
obawy i nadzieje, odrazy i pragnienia; aby porząd
kowała, uzasadniła wszystkie postanowienia i uczynki,
słowem, całe nasze postępowanie: oto ideał.
Tę wiarę czujną, czynną, odważną, mocną, na
zywamy
duchem wiary.
Na początku świata Bóg, utworzywszy ciało
człowieka z mułu ziemi, tchnął w nie życie, i odtąd
') Monsabrć.
stał się człowiek istotą żyjącą.') Duch wiary w po
rządku nadprzyrodzonym odgrywa tę samą rolę, co
dusza w porządku przyrodzonym. On stanowi duszę
naszej duszy; moc, wielkość, piękno, życie naszego
życia.
Jeden z Ojców Kościoła w ten sposób określił
chrześcijanina: ciało, dusza i Duch Święty.
II.
Jakie warunki spełnić należy, aby żyć wiarą?
Nie wystarcza wierzyć.
Jeśli wiara pozostaje bez
wpływu na myśli i czyny, nie jest żywa, lecz
martwa?)
bezwładna i bezsilna, jak trup. Niestety! Taką bywa
wiara wielu ludzi ochrzczonych. Nie zagasili jej, lecz
usunęli w najtajniejszy zakątek duszy. Z zewnątrz,
nikt nie domyśliłby się, że zachowali jeszcze to bo
skie światło.
Aby żyć wiarą, chrześcijanin powinien do wie
rzenia dołączyć
czyny, których wiara wymaga,
ćwi
czyć się w modlitwie, w miłości Bożej i innych
cnotach.
Wreszcie powinien
działać z pobudek, które mu
przedkłada wiara.
Intencja ma wpływ pierwszorzędny na wartość
i doskonałość naszych czynów. Nie dosyć o tern
myślimy, i, gdy spełniliśmy uczynek, jakakolwiek
była pobudka, która go natchnęła, byle tylko nie
wprost zła, uważamy, że mamy powód do zadowo
') Gen. 2, 7.
2) Jak. 2, 17.
'
lenia. Różnica między świętymi a nami polega nie-
tyle na obfitości dobrych uczynków, co na dosko
nałości intencji. Działali oni z intencją bardzo czystą
i bardzo gorliwą przypodobania się Bogu samemu.
Stwórca nie jest tu podobny do stworzenia; chodzi
Mu więcej o intencję, niż o uczynek. „Czyż nie jest \
to przedziwne, pisał święty Alfons Rodriguez,1 że
j
)
większą jest rzeczą w oczach Bożych jeść z miłości
ku Niemu, aby Mu się podobać, niż pościć... w tym
j
celu, aby cieszyć się pociechami duchowemi?“
Pobudki, które nam przedstawia wiara, sprowa- *
dzają się do dwóch: nadziei nagrody wiecznej, i mi
łości Boga, Pana naszego.
Pierwszy, który Boski Mistrz nam przedkłada
w Ewangelji, to motyw nadziei. Wspaniałość zapłaty,
obiecanej za wierną służbę jest naprawdę zdolna
zapalić nas gorliwością. Wpatrujmy się w ten świetny
cel, do którego prowadzą nasze prace. „Jest rzeczą
bardzo użyteczną, mówi święta Teresa, podtrzymy
wać się zapomocą nadziei, szczególniej w początkach
życia duchownego“, gdy dusza nie jest jeszcze mo
cno utwierdzona w dobrem. Nadzieja dopomoże nam
oderwać się od radości ziemskich, więdnących tak
szybko i od chwały doczesnej, którą zaćmić może
lada tchnienie. Później znikomość i nicość wszelkich
rzeczy, oraz głęboka wzgarda, na którą zasługują
przyjemności tego świata, ukażą się w tak jasnem
świetle, że zamiast ożywiać pamięć o nagrodzie,
będziemy raczej odczuwali potrzebę usuwania jej,
*)
Zjednoczenie i przeobrażenie duszy...
Plik z chomika:
KosciolKatolicki
Inne pliki z tego folderu:
Jozafata dolina czyli sad ostateczny 1867.pdf
(41142 KB)
Skarbiec_Pisma_swietego_Konkordancja_rzeczowa_Kielce_1924 b1x.pdf
(31674 KB)
Skarbiec_Pisma_swietego_Konkordancja_rzeczowa_Kielce_1924.djvu
(148289 KB)
Skarbiec_Pisma_swietego_Konkordancja_rzeczowa_Kielce_1924 b1x r.pdf
(30975 KB)
Skarbiec_Pisma_swietego_Konkordancja_rzeczowa_Kielce_1924 2x.pdf
(29335 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 16.11.2022
Pliki dostępne do 21.01.2024
! Elementarz Katolika
! TAJEMNICA NOWENNY POMPEJANSKIEJ
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin