Wszystkie grupy, które pisały dzisiaj koło, miały te same pytania.
Wyjaśnić jednostki:
- Współczynnik jakości promieniowania
- Pochłonięta dawka promieniowania
- Ilość rozpadu jądra atomu w czasie 1 sekundy
Pytania z wykładów:
- Sztuczne źródła promieniowania jonizującego
- Naturalne źródła promieniowania jonizującego
- Źródła promieniowania niejonizującego
- Wykres dźwięku w nocy, wieczorem i dzień - wzór i opisać składowe
Zadania:
1) Obliczyć gęstość strumienia mocy promieniowania gamma o energii 0,01 MeV po przejściu przez blachę żelazną o grubości 0,2 cm. Gęstość początkowa wynosiła 2 W/M kwadratowy. Masowy współczynnik pochłaniania promieniowania o tej energii dla żelaza wynosi 200 cm kwadratowych/g.
2) Oblicz w przybliżeniu wiek próbki w której stosunek C-14 do C-12 jest 3 razy mniejszy niż w atmosferze.
3) Oblicz aktywność źródła, w którym znajduje się 1 nanogram fluoru F-17. Czas połowicznego rozpadu wynosi 109,7 minuty
Dzisiaj były te same zadania inne dane, zadanie z gęstością strumienia trzeba było podać w bekelerach, a z teorii:
- SAR
- efekt termiczny
- Ldwn opisać składowe
- scharakteryzować promieniowanie alfa i beta w zależności od grupy
WYKŁAD 1
Monitoring środowiska – obserwowanie, przypatrywanie się środowisku, ale jest ono stałe!.
Państwowy Monitoring Środowiska (PMŚ) jest systemem pomiarów, ocen i prognoz stanu środowiska oraz gromadzenia, przetwarzania i rozpowszechniania informacji o stanie środowiska w Polsce.
Zasadniczym celem PMŚ jest wspomaganie działań na rzecz ochrony środowiska przez systematyczne informowanie administracji rządowej samorządowej oraz całego społeczeństwa o:
- jakości elementów przyrodniczych, dotrzymaniu standardów jakości środowiska oraz o obszarach występowania przekroczeń tych standardów
- występujących zmianach jakości elementów przyrodniczych i przyczynach tych zmian, w tym o powiązaniach przyrodniczo – skutkowych występujących między emisjami zanieczyszczeń i stanem elementów przyrodniczych
System PMŚ zapewnia dostarczanie informacji dla potrzeb operacyjnego zarządzania środowiskiem za pomocą instrumentów prawnych, takich jak:
- postępowanie w sprawie ocen oddziaływania na środowisko,
- pozwolenia na wprowadzanie do środowiska substancji lub energii,
- programy i plany ochrony środowiska,
- plany zagospodarowania przestrzennego itp.
Informacje wytworzone w ramach PMŚ wykorzystywane są także do celów:
- monitorowania skuteczności działań,
- strategicznego planowania w zakresie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju na wszystkich poziomach zarządzania.
Cele PMŚ osiąga się poprzez realizację następujących zadań:
- wykorzystanie badań wskaźników charakteryzujących poszczególne elementy środowiska,
- prowadzenie w terenie obserwacji elementów przyrody,
- analizę danych pomiarowych i wyników obserwacji,
- gromadzenie danych emisyjnych,
czyli badanie, obserwowanie, analizowanie i gromadzenie.
W programach przyjęto następujące kryteria, które muszą spełniać badania, aby mogły zostać zakwalifikowane jako monitoringowe:
- cykliczność pomiarów ( w czasie i miejscu)
- unifikacja metodyki
- unifikacja sprzętu
- unifikacja interpretacji wyników.
Warunkiem osiągnięcia celów PMŚ jest wiarygodność systemu. Jest ona gwarantowana przez doskonalenie systemu kontroli jakości badań i pomiarów, a w szczególności:
- akredytacja laboratoriów badawczych,
- krajowe i międzynarodowe badania porównawcze,
- opracowywanie i wdrażanie systemów jakości w kolejnych podsystemach PMŚ,
- regularną modernizację infrastruktury pomiarowej i informatycznej.
Realizacja PMŚ przebiega w oparciu o wieloletnie pomiary zatwierdzone przez Ministra Środowiska na lata 1992 –1994, a następnie: 1994 – 1997, 1998 – 2002, 2002 – 2005, 2006 (pomostowy) i 2007 – 2009.
WYKŁAD 2
Struktura funkcjonalna Państwowego Monitoringu Środowiska
Struktura funkcjonalna PMŚ.
Instytucje realizujące programy PMŚ:
· Inspekcja OŚ,
· Państwowa Inspekcja Sanitarna,
· Instytuty Badawcze (m.in. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, Instytut Ochrony Środowiska, Instytut Gospodarki Odpadami, IUNG, Instytut Medycyny Pracy, Państwowy Inspektor Geologiczny, IBL, IG PAN, IETU i inne),
· Uczelnie wyższe.
Struktura Inspekcji Ochrony Środowiska.
Podstawy prawne PMŚ:
· ustawa – POŚ,
· ustawa o Inspekcji OŚ,
· ustawa – Prawo Wodne,
· ustawa o PIS,
· ustawa o ochronie przyrody,
· rozporządzenia wykonawcze do w/w ustaw.
Monitoring powietrza i wód.
Sieci obserwacyjne PMŚ:
· sieci krajowe – zadaniem sieci krajowych jest śledzenie w skali kraju, kierunków zmian poszczególnych wskaźników jakości środowiska, dla potrzeb oceny realizacji polityki ekologicznej państwa,
· sieci wojewódzkie (regionalne) – zadaniem tych sieci jest śledzenie zmian jakości środowiska w celu dokonania oceny skuteczności polityki ochrony środowiska w regionie. Program badań może być specyficzny dla regionu:
o informacje gromadzone i przetwarzane są na poziomie województwa (m.in. WIOŚ),
o podstawowy typ sieci monitoringu,
· sieci lokalne – funkcjonują w celu śledzenia i kontrolowania wpływu najbardziej szkodliwych źródeł punktowych lub obszarowych na lokalny poziom zanieczyszczenia. Tworzone są przez organy administracji państwowej, gminy, powiaty, podmioty gospodarcze oddziałujące na środowisko.
Podsystem monitoringu jakości powietrza. Zadania:
· Sieć krajowa
- Sieć nadzoru ogólnego (stacje Państwowego Inspektoratu Sanitarnego na obszarach miejskich) – ocena narażenia ludności na zanieczyszczenia powietrza
- Sieć podstawowa (wybrane stacje PIOŚ, PIS i INB na obszarach miejskich i pozamiejskich) – śledzenie tendencji zmian jakości powietrza w skali kraju
· Sieci regionalne / wojewódzkie - (stacje PIOŚ, PIS i INB funkcjonujące w oparciu o wieloletnie programy ustalone przez wojewodę ) – diagnozowanie stanu środowiska
- Sieć regionalna – sieć 10 stacji na obszarach przygranicznych dawnego województwa jeleniogórskiego, które funkcjonuje w oparciu o umowę rządową RP, Czech i Niemiec (Czerniarnia, Rozdroże, Śnieżne Kotły, Spalona, Witków, czarna Góra i Działoszyn pracują do dziś)
· Sieci lokalne - najczęściej sieci zakładowe lub miejskie tworzone z udziałem organów samorządowych
- Alarmowe sieci automatyczne w Krakowie, Katowicach, aglomeracji gdańskiej i In
- Przyzakładowe sieci monitoringu huty Miedzi Głogów, Petrochemii Płockiej
· Programy pomiarowe
- Zanieczyszczenia podstawowe ( SO2, NO2, pył zawieszony, CO)
- Zanieczyszczenia komunikacyjne (CO, NOx, pył zawieszon, ołów, benzen)
- Ozon troposferyczny ( wskaźnik fotoutleniaczy)
- Śladowe substancje toksyczne i kancerogenne (benzo-a-piren, PCB, dioksyny)
- Zanieczyszczenia charakterystyczne (fenol, fluor, amoniak, formaldehyd, CS2)
· zadanie jest realizowane w ramach protokołu EMEP do konwencji w sprawie transgranicznego zanieczyszczenia powietrza oraz programów GAW (Global Air Watch) i COMBINE/HELCOM.
Podsystem monitoringu jakości wód powierzchniowych.
Monitoring jakości wód:
· Monitoring diagnostyczny – umożliwia ocenę stanu wód powierzchniowych w obrębie każdej zlewni, podzlewni na danym obszarze dorzecza,
· Monitoring operacyjny – służy określeniu stanu wód, w których istnieje ryzyka, że cele środowiskowe wyznaczone dla tych wód, nie zostaną osiągnięte
· Monitoring badawczy – jest stosowany do wód, których stan jest obecnie słabo rozpoznany.
Zadania podsystemu:
1. Badania i ocena jakości wód rzek:
2. Badania i ocena jakości wód jezior:
3. Badania i ocena jakości osadów wodnych:
4. Badania i ocena jakości środowiska morskiego Bałtyku:
5. Badania i ocena jakości wód podziemnych:
Monitoring gleb.
Podsystem monitoringu jakości gleby i ziemi.
1. Badanie i ocen jakości gleb użytkowanych rolniczo:
2. Identyfikacja terenów, na których występuje przekroczenie standardów jakości gleb:
Podsystem monitoringu przyrody
· programy badawcze podsystemu realizuje się w oparciu o sieci krajowe/lokalne,
...
Ochroniacze1991