Analiza organizacji metodą H.J.Leavitta(Żabka Polska S.A.).docx

(406 KB) Pobierz

 

Żabka Polska S.A. – analiza organizacji metodą H.J.Leavitta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Misja oraz cele i zadania organizacji:

 

·         Misją sklepów sieci Żabka jest umożliwienie ludziom, aby blisko, szybko i wygodnie mogli zaspokajać swoje potrzeby konsumenckie.

 

·         Z pośród wielu celów i zadań sieci sklepów Żabka można wyróżnić 4 priorytetowe dotyczące: efektywności działań organizacji, edukacji społeczeństwa,

      działań charytatywnych i dbania o środowisko.

o       Efektywność działań organizacji:

Sieć sklepów Żabka koncentruje się na pozyskaniu jak największej ilości klientów

i zadowolenia ich swoją ofertą. Wiąże się z tym także chęć zwiększania obrotów finansowych i osiągnięcia zadowalających zysków oraz stały rozwój firmy i uzyskanie pozycji największej, wiodącej sieci sklepów w Europie Środkowo-Wschodniej.

o       Edukacja:

Żabka Polska to firma społecznie odpowiedzialna, dlatego jednym z jej priorytetów jest edukacja. Przykładem takich działań jest aktywne wspieranie Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, np. poprzez ufundowanie Stypendiów Managerskich

dla wyróżniających się studentów oraz sponsorowanie remontu jednej z ważniejszych auli Uniwersytetu Ekonomicznego. Żabka Polska S.A. aktywnie wspiera także edukację dzieci. Spółka od kilku lat jest sponsorem konkursów „Złota Żaba”

i „Złota Żabka” organizowanych przez Fundację Edukacji Społecznej "EKOS". Konkursy skierowane są do dzieci szkół podstawowych oraz gimnazjalnych

i polegają na rozwiązywaniu zadań z zakresu języka polskiego oraz matematyki. Spółka fundowała też pomoce dydaktyczne dla przedszkoli.

o       Działania charytatywne:

Żabka regularnie uczestniczy w Finale Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Firma wspiera także wrocławski oddział Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami

oraz pomaga bezdomnym i potrzebującym zwierzętom, organizując w sklepach sieci zbiórkę pieniędzy dla podopiecznych TOZ. Inną inicjatywą Żabki jest organizowanie bezpłatnych badań profilaktycznych wśród kobiecej części pracowników firmy.

W ramach programu każda z zatrudnionych kobiet w wieku od 25 do 59 lat

może skorzystać z bezpłatnych badań profilaktycznych.

o       Dbanie o środowisko:

Istotnym aspektem działania sieci sklepów Żabka jest ochrona środowiska.

Dlatego firma stale poszukuje możliwości ekologicznych rozwiązań i systematycznie je wdraża. Niedawno Żabka Polska S.A. stworzyła możliwość wprowadzenia

do sklepów plastikowych toreb biodegradowalnych. W każdym sklepie klient

może też zaopatrzyć się w torbę wielokrotnego użytku z logo Żabka,

wykonaną z polipropylenu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ludzie, ich umiejętności i kwalifikacje oraz najważniejsze dla nich wartości:

 

·         Ludzie - osoby zarządzające siecią sklepów, pracownicy, dostawcy.

 

·         Umiejętności i kwalifikacje:

o       Pozyskiwanie i wykorzystywanie wszelkiego typu użytecznych danych liczbowych.

o       Znajomość przepisów prawnych, skarbowych, preferowanych kierunków polityki gospodarczej państwa i jego poszczególnych regionów.

o       Wiedza o charakterze marketingowym, umożliwiająca poznanie potrzeb klienta

i wyjście im naprzeciw.

o       Podejmowanie decyzji dotyczących poziomu zapasów, wprowadzenia nowych produktów, struktury kosztów, polityki kadrowej, lepszego wykorzystania czasu pracy, eksploatacji maszyn i urządzeń oraz kształtowania systemu wynagrodzeń.

 

·         Wartości najważniejsze dla organizacji i jej pracowników:

o       Przedsiębiorczość:

Siłą napędową firmy Żabka jest potencjał i inicjatywa każdego z pracowników

oraz współpracowników działających na rzecz rozwoju tej sieci sklepów.

o       Zorientowanie na rozwój:

Przekonanie o tym, że tylko nowatorskie i efektywne rozwiązania przyczyniają się

do systematycznego rozwoju firmy.

o       Innowacyjność:

Opracowywanie i wdrażanie rozwiązań, które podwyższają jakość życia klientów

i zapewniają wysoki poziom usług odróżniających Żabkę od konkurencji.

o       Wysoka jakość produktów i usług:

Wychodzenie naprzeciw różnorodnym potrzebom konsumentów sieci sklepów Żabka i oferowanie najlepszych, wyselekcjonowanych produktów wiodących marek

oraz pakietu nowoczesnych usług.

o       Stabilność:

Żabka Polska S.A. zapewnia stabilne warunki pracy i poczucie pewnej przyszłości.

W czasie kilkunastu lat istnienia firma pokazała, że potrafi być konsekwentna

w realizacji swojej strategii.  

o       Odpowiedzialność społeczna:

Będąc firmą otwartą na potrzeby społeczne Żabka pomaga organizacjom

i instytucjom działającym na rzecz potrzebujących pomocy i ochrony środowiska oraz podejmuje działania przyczyniające się do rozwoju edukacyjnego dzieci

i młodzieży, a także ustawicznego wzbogacania kompetencji studentów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Struktura organizacyjna (formalna):

 

Żabka Polska S.A. jest spółką zarządzaną w sposób nowoczesny, oparty na sprawdzonych zasadach. Najwyższym szczeblem w strukturze organizacyjnej sieci sklepów Żabka jest ZARZĄD na czele z PREZESEM. Kilku członków ZARZĄDU przewodzi poszczególnym Działom: Prawnemu, Controllingu, Public Relations, Adaptacji, BHP. Bezpośrednio zarządowi podlega także 10 Departamentów odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie sieci. Są to departamenty: Zakupów, Rozwoju Usług, Marketingu, Personalny, Kontroli i Nadzoru, Sprzedaży, Ekspansji, Informatyki, Finansowy, Logistyki. Sprzedaż koordynowana jest przez 11 Szefów Makroregionów i 80 podlegających

im Partnerów ds. Sprzedaży w Rejonach, którzy są odpowiedzialni za prawidłowe funkcjonowanie sklepów i wspomaganie Ajentów. Ci ostatni uzupełniają ofertę sklepów najbardziej popularnymi towarami regionalnymi oraz zatrudniają kasjerów i sprzedawców. Żabka Polska S.A. zapewnia pracę ponad 8 tysiącom osób.

 

 

Struktura firmy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Technologia stosowana w organizacji:

 

·         Żabka Polska S.A. to sieć 2000 sklepów (rozwój ok. 200 nowych placówek na rok).

 

·         Sklepy są usytuowane w całej Polsce, w pobliżu obszarów o intensywnej zabudowie, dzielnic biurowych, przy arteriach komunikacyjnych, w centrach handlowych

      oraz nieopodal wyższych uczelni.

 

·         Asortyment sklepów obejmuje ponad 2 500 produktów, dostosowywany do potrzeb klientów pod kątem konkretnych marek i grup produktowych, można także znaleźć artykuły regionalne dopasowane do specyfiki danej lokalizacji. Oferowane są produkty zaliczane do następujących grup asortymentowych: alkohole, apteczka, chemia, kawa, herbata, kakao, kosmetyki, lody, mrożonki, mięso, wędliny, drób,  nabiał, tłuszcze, jaja,  owoce, warzywa,  prasa, słodycze, słone przekąski, soki, napoje, wody, syropy, wyroby tytoniowe, karma dla zwierząt.

 

·         Specjaliści firmy Żabka Polska S.A. systematycznie analizują dane wewnętrzne,

      śledzą zmiany zachodzące na rynku oraz obserwują trendy konsumenckie w celu   

      optymalnego kształtowania oferty asortymentowej.

 

·         Punkty detaliczne Żabka wyróżniają się na rynku dzięki:

o       innowacyjnie zagospodarowanej sali sprzedażowej o średniej powierzchni ok. 60m2,

o       dogodnym godzinom otwarcia (od 6.00 do 23.00, przez 365 dni w roku),

o       przyjaźnie usposobionej, profesjonalnej obsłudze,

o       jednakowej, estetycznej wizualizacji wewnętrznej i zewnętrznej,

o       starannemu dobieraniu produktów i usług,

o       przystępnym cenom produktów.

 

·         Towary do sklepów zamawiane są przez Ajentów drogą elektroniczną.

 

·         Dystrybucja odbywa się z dwóch Centrów Logistycznych Żabki, mieszczących się

      w Woli Rakowej pod Łodzią oraz w Plewiskach pod Poznaniem.

 

·         Cykliczne dostawy (2 - 3 razy w tygodniu) zapewniają pełną dostępność produktów            w każdej Żabce na terenie kraju.

 

·         Polityka cenowa prowadzona przez Żabkę pozwala także na dostosowanie cenników                  i promocji asortymentowych poszczególnych sklepów do warunków panujących w danym miejscu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin