Żabka Polska S.A. – analiza organizacji metodą H.J.Leavitta
Misja oraz cele i zadania organizacji:
· Misją sklepów sieci Żabka jest umożliwienie ludziom, aby blisko, szybko i wygodnie mogli zaspokajać swoje potrzeby konsumenckie.
· Z pośród wielu celów i zadań sieci sklepów Żabka można wyróżnić 4 priorytetowe dotyczące: efektywności działań organizacji, edukacji społeczeństwa,
działań charytatywnych i dbania o środowisko.
o Efektywność działań organizacji:
Sieć sklepów Żabka koncentruje się na pozyskaniu jak największej ilości klientów
i zadowolenia ich swoją ofertą. Wiąże się z tym także chęć zwiększania obrotów finansowych i osiągnięcia zadowalających zysków oraz stały rozwój firmy i uzyskanie pozycji największej, wiodącej sieci sklepów w Europie Środkowo-Wschodniej.
o Edukacja:
Żabka Polska to firma społecznie odpowiedzialna, dlatego jednym z jej priorytetów jest edukacja. Przykładem takich działań jest aktywne wspieranie Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, np. poprzez ufundowanie Stypendiów Managerskich
dla wyróżniających się studentów oraz sponsorowanie remontu jednej z ważniejszych auli Uniwersytetu Ekonomicznego. Żabka Polska S.A. aktywnie wspiera także edukację dzieci. Spółka od kilku lat jest sponsorem konkursów „Złota Żaba”
i „Złota Żabka” organizowanych przez Fundację Edukacji Społecznej "EKOS". Konkursy skierowane są do dzieci szkół podstawowych oraz gimnazjalnych
i polegają na rozwiązywaniu zadań z zakresu języka polskiego oraz matematyki. Spółka fundowała też pomoce dydaktyczne dla przedszkoli.
o Działania charytatywne:
Żabka regularnie uczestniczy w Finale Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Firma wspiera także wrocławski oddział Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami
oraz pomaga bezdomnym i potrzebującym zwierzętom, organizując w sklepach sieci zbiórkę pieniędzy dla podopiecznych TOZ. Inną inicjatywą Żabki jest organizowanie bezpłatnych badań profilaktycznych wśród kobiecej części pracowników firmy.
W ramach programu każda z zatrudnionych kobiet w wieku od 25 do 59 lat
może skorzystać z bezpłatnych badań profilaktycznych.
o Dbanie o środowisko:
Istotnym aspektem działania sieci sklepów Żabka jest ochrona środowiska.
Dlatego firma stale poszukuje możliwości ekologicznych rozwiązań i systematycznie je wdraża. Niedawno Żabka Polska S.A. stworzyła możliwość wprowadzenia
do sklepów plastikowych toreb biodegradowalnych. W każdym sklepie klient
może też zaopatrzyć się w torbę wielokrotnego użytku z logo Żabka,
wykonaną z polipropylenu.
Ludzie, ich umiejętności i kwalifikacje oraz najważniejsze dla nich wartości:
· Ludzie - osoby zarządzające siecią sklepów, pracownicy, dostawcy.
· Umiejętności i kwalifikacje:
o Pozyskiwanie i wykorzystywanie wszelkiego typu użytecznych danych liczbowych.
o Znajomość przepisów prawnych, skarbowych, preferowanych kierunków polityki gospodarczej państwa i jego poszczególnych regionów.
o Wiedza o charakterze marketingowym, umożliwiająca poznanie potrzeb klienta
i wyjście im naprzeciw.
o Podejmowanie decyzji dotyczących poziomu zapasów, wprowadzenia nowych produktów, struktury kosztów, polityki kadrowej, lepszego wykorzystania czasu pracy, eksploatacji maszyn i urządzeń oraz kształtowania systemu wynagrodzeń.
· Wartości najważniejsze dla organizacji i jej pracowników:
o Przedsiębiorczość:
Siłą napędową firmy Żabka jest potencjał i inicjatywa każdego z pracowników
oraz współpracowników działających na rzecz rozwoju tej sieci sklepów.
o Zorientowanie na rozwój:
Przekonanie o tym, że tylko nowatorskie i efektywne rozwiązania przyczyniają się
do systematycznego rozwoju firmy.
o Innowacyjność:
Opracowywanie i wdrażanie rozwiązań, które podwyższają jakość życia klientów
i zapewniają wysoki poziom usług odróżniających Żabkę od konkurencji.
o Wysoka jakość produktów i usług:
Wychodzenie naprzeciw różnorodnym potrzebom konsumentów sieci sklepów Żabka i oferowanie najlepszych, wyselekcjonowanych produktów wiodących marek
oraz pakietu nowoczesnych usług.
o Stabilność:
Żabka Polska S.A. zapewnia stabilne warunki pracy i poczucie pewnej przyszłości.
W czasie kilkunastu lat istnienia firma pokazała, że potrafi być konsekwentna
w realizacji swojej strategii.
o Odpowiedzialność społeczna:
Będąc firmą otwartą na potrzeby społeczne Żabka pomaga organizacjom
i instytucjom działającym na rzecz potrzebujących pomocy i ochrony środowiska oraz podejmuje działania przyczyniające się do rozwoju edukacyjnego dzieci
i młodzieży, a także ustawicznego wzbogacania kompetencji studentów.
Struktura organizacyjna (formalna):
Żabka Polska S.A. jest spółką zarządzaną w sposób nowoczesny, oparty na sprawdzonych zasadach. Najwyższym szczeblem w strukturze organizacyjnej sieci sklepów Żabka jest ZARZĄD na czele z PREZESEM. Kilku członków ZARZĄDU przewodzi poszczególnym Działom: Prawnemu, Controllingu, Public Relations, Adaptacji, BHP. Bezpośrednio zarządowi podlega także 10 Departamentów odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie sieci. Są to departamenty: Zakupów, Rozwoju Usług, Marketingu, Personalny, Kontroli i Nadzoru, Sprzedaży, Ekspansji, Informatyki, Finansowy, Logistyki. Sprzedaż koordynowana jest przez 11 Szefów Makroregionów i 80 podlegających
im Partnerów ds. Sprzedaży w Rejonach, którzy są odpowiedzialni za prawidłowe funkcjonowanie sklepów i wspomaganie Ajentów. Ci ostatni uzupełniają ofertę sklepów najbardziej popularnymi towarami regionalnymi oraz zatrudniają kasjerów i sprzedawców. Żabka Polska S.A. zapewnia pracę ponad 8 tysiącom osób.
Technologia stosowana w organizacji:
· Żabka Polska S.A. to sieć 2000 sklepów (rozwój ok. 200 nowych placówek na rok).
· Sklepy są usytuowane w całej Polsce, w pobliżu obszarów o intensywnej zabudowie, dzielnic biurowych, przy arteriach komunikacyjnych, w centrach handlowych
oraz nieopodal wyższych uczelni.
· Asortyment sklepów obejmuje ponad 2 500 produktów, dostosowywany do potrzeb klientów pod kątem konkretnych marek i grup produktowych, można także znaleźć artykuły regionalne dopasowane do specyfiki danej lokalizacji. Oferowane są produkty zaliczane do następujących grup asortymentowych: alkohole, apteczka, chemia, kawa, herbata, kakao, kosmetyki, lody, mrożonki, mięso, wędliny, drób, nabiał, tłuszcze, jaja, owoce, warzywa, prasa, słodycze, słone przekąski, soki, napoje, wody, syropy, wyroby tytoniowe, karma dla zwierząt.
· Specjaliści firmy Żabka Polska S.A. systematycznie analizują dane wewnętrzne,
śledzą zmiany zachodzące na rynku oraz obserwują trendy konsumenckie w celu
optymalnego kształtowania oferty asortymentowej.
· Punkty detaliczne Żabka wyróżniają się na rynku dzięki:
o innowacyjnie zagospodarowanej sali sprzedażowej o średniej powierzchni ok. 60m2,
o dogodnym godzinom otwarcia (od 6.00 do 23.00, przez 365 dni w roku),
o przyjaźnie usposobionej, profesjonalnej obsłudze,
o jednakowej, estetycznej wizualizacji wewnętrznej i zewnętrznej,
o starannemu dobieraniu produktów i usług,
o przystępnym cenom produktów.
· Towary do sklepów zamawiane są przez Ajentów drogą elektroniczną.
· Dystrybucja odbywa się z dwóch Centrów Logistycznych Żabki, mieszczących się
w Woli Rakowej pod Łodzią oraz w Plewiskach pod Poznaniem.
· Cykliczne dostawy (2 - 3 razy w tygodniu) zapewniają pełną dostępność produktów w każdej Żabce na terenie kraju.
· Polityka cenowa prowadzona przez Żabkę pozwala także na dostosowanie cenników i promocji asortymentowych poszczególnych sklepów do warunków panujących w danym miejscu.
· ...
kama882