statut gminy.docx

(28 KB) Pobierz

Statut gminy

STATUT  GMINY

 

 

 

 

ROZDZIAŁ I

 

 

Postanowienia ogólne

 

 

 

§ 1. 1.  Gmina Krzyż Wlkp., zwana dalej w niniejszym Statucie „Gminą”, jest posiadającą    

 

osobowość prawną jednostką samorządu, powołaną dla organizacji życia publicznego

 

na swoim terytorium.

 

2. Wszystkie osoby, które zamieszkują na obszarze Gminy z mocy ustawy  o samorządzie    

 

gminnym stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje  

 

zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum i wybraną przez siebie Radę Miejską,

 

zwaną dalej w niniejszym Statucie „Radą”.

 

 

 

 

 

§ 2 1. Gmina położona jest w województwie wielkopolskimi i obejmuje obszar 173,9 km2.

 

2.      Granice terytorialne Gminy określa mapa w skali 1: 100.000, stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszego Statutu.

 

3.      Obszar miasta i gminy Krzyż Wlkp. jest podzielony na miasto Krzyż Wlkp. i 11 sołectw:

 

1/ Brzegi,

 

2/ Huta Szklana,

 

3/ Kuźnica Żelichowska,

 

4/ Lubcz Mały,

 

5/ Lubcz Wielki,

 

6/ Łokacz Mały,

 

7/ Łokacz Wielki,

 

8/ Nowe Bielice,

 

9/ Przesieki,

 

10/ Wizany,

 

11/ Żelichowo.

 

4.      W Gminie mogą być tworzone inne jednostki pomocnicze stosownie do potrzeb.

 

5.      Utworzenie, połączenie, podział oraz zniesienie jednostki pomocniczej musi czynić zadość następującym zasadom:

 

a/ inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować albo organy Gminy,

 

b/ utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określi   Rada odrębną uchwałą,

 

c/ przebieg granic jednostek pomocniczych powinien, w miarę możliwości, uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

 

6.      Burmistrz prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.

 

 

 

§ 3.1. Herbem Gminy jest złota strzałka zwrócona ku górze, z dwoma poprzecznymi ramionami, z których ramię dolne jest o połowę krótsze od górnego. Strzałka umieszczona jest

na zielonym polu tarczy herbowej. Wzór herbu określa załącznik nr 2 do niniejszego Statutu.

 

2.      Barwy Gminy określi jej flaga.

 

Rada może ustalić posiadanie flagi gminy na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

 

3.      Rada może nadawać honorowe obywatelstwo Gminy.

 

4.      Zasady używania herbu, barw gminy, insygniów władzy oraz nadawania honorowego obywatelstwa określa Rada.

 

5.      Użytkowanie herbu oraz barw Gminy zastrzega się do wyłącznej dyspozycji Rady. Wykorzystanie herbu i barw przez inne podmioty jest możliwe po uzyskaniu zgody Rady.

 

 

 

 

 

§ 4. Siedzibą organów Gminy jest miasto Krzyż Wlkp.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ II

 

 

Zakres działania, zadania Gminy oraz zasady ich realizacji

 

 

 

§ 5.  1. Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej, szczególnie w zakresie:

 

1/ ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

 

2/ gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

 

3/ wodociągów i zaopatrzenia w wodę kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczna i cieplną oraz gaz,

 

4/ lokalnego transportu zbiorowego,

 

5/ ochrony zdrowia,

 

6/ pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

 

7/ gminnego budownictwa mieszkaniowego,

 

8/ edukacji publicznej,

 

9/ kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

 

10/ kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

 

11/ targowisk i hal targowych,

 

12/ zieleni gminnej i zadrzewień,

 

13/ cmentarzy gminnych,

 

14/porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej

i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

 

15/ utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

 

16/ polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej

i prawnej,

 

17/ wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

 

18/ promocji gminy,

 

19/ współpracy z organizacjami pozarządowymi,

 

20/ współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

 

 

 

§ 6.1. Zakres działania Gminy określają:

 

1/ ustawy i akty wydane na podstawie oraz w granicach upoważnień ustawy,

 

2/ porozumienia zawarte z innymi gminami i organami administracji rządowej,

 

3/ uchwały Rady podjęte w celu realizacji rozstrzygających wyników referendum gminnego oraz inne uchwały podjęte w celu realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty.

 

2.      Gmina oraz inna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych

w odrębnej ustawie.

 

 

 

§ 7.1. Gmina wykonuje swoje zadania poprzez:

 

1/ działalność swych organów i organów jednostek pomocniczych,

 

2/ gminne jednostki organizacyjne,

 

3/ działalność innych podmiotów krajowych i zagranicznych  - na podstawie zawartych

z nimi umów i porozumień.

 

2.      Burmistrz prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ III

 

 

Władze Gminy

 

 

 

§ 8. Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym poprzez wybory

i referendum lub za pośrednictwem organów Gminy.

 

 

 

§ 9.1. W sprawach samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne oraz odwołania Rady Miejskiej i Burmistrza przed upływem kadencji rozstrzyga się wyłącznie w drodze referendum gminnego.

 

2.      Referendum może być przeprowadzone w każdej innej sprawie ważnej dla Gminy.

 

3.      W sprawach nie uregulowanych ustawą o samorządzie gminnym tryb o przeprowadzeniu referendum określa odrębna ustawa.

 

 

 

§ 10.1. Gmina działa poprzez swoje organy.

 

2.      Organami Gminy są Rada Miejska zwana dalej „ Radą ” i Burmistrz.

 

 

 

 

 

§ 11. Organem stanowiącym i kontrolnym Gminy jest Rada, do której należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy.

 

 

 

§ 12.1. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.

 

2.      Kadencja Rady trwa 4 lata licząc od dnia wyborów.

 

 

 

§ 13.1. Do wyłącznej właściwości Rady należy:

 

1/ uchwalanie Statutu Gminy,

 

2/ ustalenie wynagrodzenia Burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

 

3/ powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy – na wniosek Burmistrza,

 

4/ uchwalenie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,

 

5/ uchwalenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

 

6/ uchwalanie programów gospodarczych,

 

7/ ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

 

8/ podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych

w odrębnych ustawach,

 

9/ podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

 

a/ określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, o ile ustawy szczególne

nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,

 

b/ emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Burmistrza,

 

c/ zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

 

d/ ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym,

 

e/ zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,

 

f/ tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania

z nich,

 

g/ określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza,

 

h/ tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

 

i/ ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Burmistrza

w roku budżetowym.

 

10/ określanie wysokości sumy, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

 

11/ podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej,

o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym.

 

12/ podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie

na ten cel odpowiedniego majątku,

 

12a/ podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

 

13/ podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

 

14/ nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

 

14a/ podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

 

15/ stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady,

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin