Porozumienie międzygminne.docx

(28 KB) Pobierz

Statut Związku

Statutu Związku Międzygminnego "Pilski Region Gospodarki Odpadami

Komunalnymi" z siedzibą w Pile

 

OBWIESZCZENIE Wojewody Wielkopolskiego z dnia 7 grudnia 2012 r.

w sprawie ogłoszenia Statutu Związku Międzygminnego "Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi" z siedzibą w Pile.

 

Na podstawie §6 i §7 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2001 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związków (Dz.U. z 2001 r. Nr 121, poz. 1307) zarządzam ogłoszenie Statutu Związku Międzygminnego "Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi" z siedzibą w Pile, po jego wpisaniu do Rejestru związków międzygminnych, zgodnie z treścią uchwał podjętych przez Rady Gmin tworzących Związek:

 

STATUT ZWIĄZKU MIĘDZYGMINNEGO

"Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi"

 

Rozdział 1.

Postanowienia ogólne

§ 1.

Tworzy się Związek Międzygminny „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi”, zwany dalej Związkiem.

Siedzibą Związku jest Miasto Piła.

Uczestnikami Związku są:

Białośliwie;

Czarnków;

Drawsko;

Jastrowie;

Kaczory;

Krajenka;

Krzyż Wielkopolski;

Miasteczko Krajeńskie;

Piła;

Szydłowo;

Ujście;

Wieleń;

Wyrzysk;

Wysoka.

Związek tworzy się na czas nieokreślony.

 

§ 2.

 

Związek działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) w zakresie dotyczącym związków międzygminnych oraz na podstawie niniejszego Statutu.

 

§ 3.

 

Związek posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

 

Rozdział 2.

Zadania Związku

§ 4.

Zadaniem Związku jest zaspokajanie potrzeb mieszkańców gmin – uczestników Związku w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi oraz skorelowanych z nim innych usług publicznych.

W szczególności do zadań Związku należy:

tworzenie warunków do wykonywania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie Związku lub zapewnianie wykonania tych prac przez tworzenie odpowiednich jednostek organizacyjnych;

objęcie wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie Związku systemem gospodarowania odpadami komunalnymi;

nadzorowanie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym nadzorowanie realizacji zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;

ustanowienie selektywnego zbierania odpadów komunalnych obejmującego co najmniej następujące frakcje odpadów: papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła i opakowań wielomateriałowych oraz odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji;

tworzenie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców Związku, w tym wskazanie miejsc, w których mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z gospodarstw domowych;

zapewnienie osiągnięcia odpowiednich poziomów recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła;

zapewnienie osiągnięcia odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych;

zapewnienie odpowiedniego ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania;

prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

udostępnianie na stronie internetowej Związku oraz w sposób zwyczajowo przyjęty informacji o:

podmiotach odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu Związku, zawierające firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,

miejscach zagospodarowania przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu Związku zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania,

osiągniętych przez Związek oraz podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, które nie działają na podstawie umow y na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i nie świadczą takiej usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki, w danym roku kalendarzowym wymaganych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,

zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych, zawierające: firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres zbierającego zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, adresy punktów zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego na terenie Związku,

punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych, zawierające: firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, adresy punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych na terenie Związku, wraz ze wskazaniem godzin przyjmowania odpadów;

dokonanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych Związku w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym:

możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania,

potrzeb inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi,

kosztów poniesionych w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych,

liczby mieszkańców,

liczby właścicieli nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie, którzy nie zawarli stosownej umowy, w imieniu których Związek winien podjąć działania w zakresie odbierania odpadów komunalnych,

ilości odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie Związku,

ilości zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania odbieranych z terenu Związku;

sporządzanie rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi.

 

§ 5.

Związek może wykonywać zlecone zadania administracji rządowej, z wyłączeniem uprawnień do wydawania decyzji administracyjnych, na podstawie porozumień z organami tej administracji, zawartych po wyrażeniu zgody przez wszystkie gminy uczestniczące w Związku.

Na wykonanie zadań wskazanych w ust. 1 Związek otrzymuje środki finansowe w koniecznej wysokości. Szczegółowe zasady i terminy przekazania tych środków zostaną określone w zawartym porozumieniu.

Związek może wykonywać zadania, które na mocy porozumienia zostały powierzone gminie uczestniczącej w Związku przez inną jednostkę samorządu terytorialnego, o ile jednostka ta wyrazi na to zgodę.

 

§ 6.

 

W celu wykonywania zadań Związek może tworzyć własne jednostki organizacyjne, przystępować do spółek prawa handlowego, a także współpracować i zawierać umowy z innymi podmiotami, w szczególności z organizacjami pożytku publicznego, fundacjami i stowarzyszeniami.

 

Rozdział 3.

Organy Związku

§ 7.

Organem stanowiącym i kontrolnym Związku jest Zgromadzenie Związku, zwane dalej Zgromadzeniem.

Organem wykonawczym Związku jest Zarząd Związku, zwany dalej Zarządem.

 

§ 8.

W skład Zgromadzenia wchodzą wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) jako ustawowi przedstawiciele uczestników Związku.

Poza członkami Zgromadzenia, o których mowa w ust. 3, prawo wyznaczenia dodatkowych przedstawicieli w Zgromadzeniu przysługuje:

Gminie Miejskiej Piła                             - 9 dodatkowych przedstawicieli;

Gmina Miejsko-Wiejska Wyrzysk           - 1 dodatkowy przedstawiciel.

Dodatkowych członków Zgromadzenia reprezentujących uczestników Związku w Zgromadzeniu wybiera rada danej gminy.

Na wniosek organu wykonawczego gminy, będącej uczestnikiem Związku, właściwa rada gminy może udzielić stałego pełnomocnictwa zastępcy wójta, (burmistrza, prezydenta miasta) lub radnemu do reprezentowania gminy w Zgromadzeniu.

 

§ 9.

Rada właściwej gminy może odwołać dodatkowego przedstawiciela reprezentującego tę gminę w Zgromadzeniu, w tym samym trybie w jakim następuje jego wyznaczenie.

Wystąpienie uczestnika ze Związku powoduje pozbawienie jego przedstawicieli wszystkich funkcji w organach Związku.

 

§ 10.

Kadencja członka Zgromadzenia, o którym mowa w §8 ust. 1, trwa do czasu wygaśnięcia jego mandatu w gminie, którą reprezentuje.

Kadencja dodatkowego przedstawiciela (członka) Zgromadzenia trwa do czasu jego odwołania.

 

§ 11.

Do kompetencji Zgromadzenia należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Związku, o ile ustawy lub postanowienia niniejszego Statutu nie stanowią inaczej.

Do wyłącznych kompetencji Zgromadzenia należy:

wnioskowanie do rad gmin będących uczestnikami Związku o przyjęcie zmiany statutu Związku;

wybieranie i odwoływanie członków Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie rocznych sprawozdań z jego działalności;

kontrola i nadzór nad działalnością Zarządu;

uchwalanie rocznego planu finansowego Związku, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania tego planu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z wykonania obowiązków;

podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Związku przekraczających zakres zwykłego zarządu;

określanie wysokości sumy pieniężnej, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania, w tym z tytułu pożyczek i kredytów krótkoterminowych, oraz ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku objętym planem finansowym;

zaciąganie długoterminowych pożyczek i kredytów;

decydowanie w sprawach tworzenia, przystępowania, przekształcania oraz likwidacji spółek prawa handlowego oraz jednostek organizacyjnych Związku;

przyjmowanie nowych uczestników Związku;

stwierdzanie ustania uczestnictwa w Związku;

realizowanie w ramach Związku kompetencji rady gminy, będącej uczestnikiem Związku w odniesieniu do zadań zlecanych Związkowi przez administrację rządową;

określanie warunków pracy i płacy członków Zarządu;

ustalanie diet miesięcznych dla Przewodniczącego Zgromadzenia i Zastępcy Przewodniczącego, diet za udział w posiedzeniu dla członków Zgromadzenia i członków Komisji;

ustalanie struktury organizacyjnej biura Związku zapewniającego obsługę techniczną i organizacyjną Związku i jego organów;

ustalanie wysokości i rodzaju świadczeń uczestników Związku na rzecz Związku, w tym wpłat uczestników Związku z tytułu udziału w kosztach działalności Związku oraz terminu ich uiszczania;

stanowienie o kierunkach działania Zarządu;

podejmowanie stosownych uchwał, których obowiązek podjęcia bądź możliwość podjęcia wynika z obowiązujących przepisów, ze szczególnym uwzględnieniem takich uchwał jak:

uchwała w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Związku,

uchwała w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki takiej opłaty i stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności,

uchwała w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,

uchwała w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,

uchwała w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów,

uchwała w sprawie górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, którzy są zobowiązani zawrzeć umowę na odbieranie odpadów komunalnych,

uchwała w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne,

uchwała w sprawie podziału obszaru związku na sektory,

uchwała w sprawie rodzaju dodatkowych usług świadczonych przez związek w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz wysokości cen za te usługi.

 

§ 12.

Uchwały Zgromadzenia podejmowane są bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.

Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje każdemu członkowi Zgromadzenia oraz Zarządowi Związku.

Członek Zgromadzenia może wnieść pisemny sprzeciw w stosunku do uchwały Zgromadzenia w ciągu 7 dni od daty jej podjęcia.

Wniesienie sprzeciwu wstrzymuje wykonanie uchwały i wymaga ponownego rozpatrzenia sprawy.

Przy ponownym rozpatrywaniu sprawy, do podjęcia uchwały wymagana jest większość 3/5 głosów.

Sprzeciw nie może być zgłoszony do uchwały podjętej w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy.

 

§ 13.

Uchwały podejmowane są w głosowaniu jawnym, chyba że postanowienia Statutu stanowią inaczej.

Głosowanie odbywa się przez podniesienie ręki.

Na wniosek grupy 5 członków Zgromadzenie w drodze uchwały może zdecydować o przeprowadzeniu głosowania w formie głosowania imiennego.

 

§ 14.

Przewodniczącym Zgromadzenia jest w każdym roku członek Zgromadzenia innej gminy uczestniczącej w Związku. W pierwszym roku funkcjonowania Związku Zgromadzeniu przewodniczy członek Zgromadzenia reprezentujący Miasto Piła, a w pozostałych latach członkowie Zgromadzenia reprezentujący uczestników Związku w kolejności określonej w § 1 ust. 3.

W przypadku gdy gmina reprezentowana jest przez więcej niż jednego przedstawiciela, Przewodniczącego wybiera Zgromadzenie spośród przedstawicieli tej gminy, w głosowaniu tajnym.

Zgromadzenie wybiera ze swego grona Zastępcę Przewodniczącego w głosowaniu tajnym.

Odwołanie Przewodniczącego i jego Zastępcy następuje na wniosek co najmniej 1/4 statutowej liczby członków Zgromadzenia w trybie określonym w ust. 3.

W przypadku rezygnacji Przewodniczącego lub jego Zastępcy Zgromadzenie podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 3, w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Zgromadzenie z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

Funkcji Przewodniczącego oraz Zastępcy Przewodniczącego nie można łączyć z zajmowaniem stanowisk w Zarządzie Związku.

Kadencja Przewodniczącego trwa jeden rok.

 

Rozdział 4.

Regulamin Zgromadzenia

§ 15.

Zgromadzenie obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego Zgromadzenia w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku. O posiedzeniach członków Zgromadzenia zawiadamia się listem poleconym, przesyłką kurierską albo za pomocą innych środków porozumiewania się na odległość (faksem, pocztą elektroniczną), względnie przez posłańca za potwierdzeniem odbioru, z wyprzedzeniem nie krótszym niż 14 dni przed terminem obrad. Zawiadomienie za pomocą poczty elektronicznej uznaje się za skuteczne, pod warunkiem potwierdzenia otrzymania takiego zawiadomienia.

Zawiadomienie o zwołaniu Zgromadzenia musi zawierać projekt porządku obrad i wskazywać miejsce, dzień i godzinę obrad. Do zawiadomienia dołącza się projekty uchwał.

Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/3 statutowego składu Zgromadzenia, Przewodniczący Zgromadzenia zobowiązany jest zwołać posiedzenie w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.

Pierwsze posiedzenie nowo wybranego Zgromadzenia zwołuje Przewodniczący Zgromadzenia poprzedniej kadencji w ciągu 30 dni od zbiorczych wyników wyborów samorządowych.

 

§ 16.

 

W razie zwołania posiedzenia z naruszeniem postanowień niniejszego Statutu Zgromadzenie może podjąć uchwałę o odroczeniu terminu posiedzenia i wyznaczyć nowy termin. Wniosek o odroczenie posiedzenia powinien być zgłoszony przed uchwaleniem porządku obrad.

 

§ 17.

Posiedzenia Zgromadzenia są jawne.

Listę osób zaproszonych na posiedzenie ustala Przewodniczący Zgromadzenia w porozumieniu z Przewodniczącym Zarządu.

Członkowie Zgromadzenia potwierdzają swoją obecność na posiedzeniu poprzez złożenie podpisu na liście obecności.

 

§ 18.

Posiedzenia otwiera i prowadzi Przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego. W razie jego nieobecności Zgromadzenie otwiera i prowadzi obrady członek Zgromadzenia wskazany przez Przewodniczącego lub Zastępcę Przewodniczącego, a w razie braku takiego wskazania najstarszy wiekiem spośród obecnych członków Zgromadzenia.

Po otwarciu posiedzenia Przewodniczący obrad na podstawie listy obecności oraz dokumentacji dotyczącej zwołania posiedzenia stwierdza ważność obrad. W przypadku nieobecności członków Zgromadzenia uniemożliwiającej podejmowanie uchwał Przewodniczący wyznacza nowy termin posiedzenia. W protokole odnotowuje się przyczynę, z powodu której posiedzenie się nie odbyło.

 

§ 19.

Po stwierdzeniu ważności obrad Przewodniczący otwiera dyskusję nad porządkiem obrad.

Zgromadzenie może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.

Po przyjęciu porządku obrad Przewodniczący przedstawia protokół z poprzedniego posiedzenia celem przyjęcia go przez Zgromadzenie.

 

§ 20.

W trakcie debaty nad projektami uchwał Przewodniczący w pierwszej kolejności udziela głosu inicjatorowi uchwały, a następnie udziela głosu według kolejności zgłoszeń.

Podczas debaty nad tą samą sprawą jedna osoba może zabrać głos najwyżej dwa razy, a wypowiedź nie może trwać dłużej niż 5 minut.

Poza kolejnością Przewodniczący udziela głosu jedynie dla zgłoszenia wniosku formalnego.

Przedmiotem wniosku formalnego mogą być w szczególności:

przerwanie lub odroczenie obrad;

zamknięcie listy dyskutantów;

zmiana porządku obrad;

ograniczenie czasu przemówień;

stwierdzenie quorum;

reasumpcja głosowania bez możliwości dyskusji;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin