KOMPLET NAPĘDOWY DOMOWEJ MASZYNY DO SZYCIA TUR-2.pdf

(5371 KB) Pobierz
I
Zakłady Aparatury
Spawalniczej ASPA
ul. J. Długosza 2—
6
50-961 Wrocław
Polska
KOMPLET
NAPĘDOWY
DOMOWEJ
M A SZYN Y
DO SZ Y C IA
TUR-2
Instrukcja obsługi
i
SZANOWNY NABYWCO
KOMPLETU NAPĘDOWEGO TUR-2
ZAMOCOWANIE SILNIKA DO MASZYNY
Zakład zapewnia bezpieczną i niezawodną pracę swo­
ich wyrobów, przy zachowaniu właściwych warunków
eksploatacji, podanych w tej instrukcji.
— Konstrukcja silnika typu KN4 jest przystosowana
do nabudowania do domowych maszyn do szycia.
Charakteryzuje się on małymi wymiarami, prosto­
tą obsługi, łagodnym rozruchem, cichobieżnością
i estetycznym wyglądem. Nie wymaga konserwa­
cji, jest niezawodny w eksploatacji.
— Prędkość szycia jest regulowana regulatorem opo­
rowym, po ugięciu pedału.
— Silnik jest wyposażony w układ przeciwzakłóce­
niowy.
— Nie wymaga uziemienia, ani dodatkowego chłodze­
nia.
— Do kompletu można podłączyć lampkę oświetlają­
cą miejsce szycia.
— Komplet napędowy TUR-2 odpowiada przepisom
normalizacyjnym — polskim, niemieckim, angiels­
kim i innym, a także przepisom CEE 10. (Przepi­
som Międzynarodowej Komisji do Spraw Sprzętu
Powszechnego Użytku).
Przed zamocowaniem silnika do maszyny ustalarpy
szerokość występu na maszynie i dostosowujemy do
niego szerokość kanału w uchwycie przez odpowied­
nie ustalenie wkładek (rys. 2). Najpierw mocujemy
uchwyt do występu na maszynie w jego górnym po­
łożeniu za pomocą wkrętu M6X16 i podkładki 0 6,5
(rys. 3). Następnie do uchwytu mocujemy silnik za
pomocą wkrętów M5X18 i podkładek 0 5,5, (rys. 4).
ZASTOSOWANIE
Komplet napędowy TUR-2 jest urządzeniem do na­
pędu domowych maszyn do szycia, których moment
obrotowy nie przekracza 090 lub 890 Gem, w zależ­
ności od typu silnika. Komplet napędowy o większym
momencie i mocy pobraniowej, np. typu KN4a, na­
leży stosować do maszyn wykonujących wiele czyn­
ności, komplet zaś napędowy o mniejszym momencie
i mocy pobraniowej, np. typu KN4b, należy stoso­
wać do maszyn wykonujących tylko kilka prostych
czynności.
Zastosowanie kompletu napędowego do maszyny do
szycia o dużych oporach mechanicznych, wynikają­
cych z wad technicznych maszyny spowodowanych
niedostateczną lub niewłaściwą jej konserwacją, mo­
że spowodować uszkodzenie kompletu. Dlatego przed
przyłączeniem kompletu należy doprowadzić maszy­
nę do szycia do pełnej sprawności technicznej.
Poniżej podajemy kolejność czynności dla zamocowa­
nia kompletu napędowego do maszyny.
2
ZAŁOŻENIE I REGULACJA NACIĄGU PASKA
Rowki kół pasowych muszą być ustawione dokładnie
w jednej csi. Gdy osie rowków kół pasowych nie po­
krywają się, należy odpowiednio przesunąć kółko paso­
we silnika (rys. 1, poz. 5) po uprzednim częściowym
odkręceniu wkręta (rys. 1, poz. 6.) Następnie należy
3
wkręt dokręcić, pasek klinowy założyć na koło paso­
we maszyny, a następnie na kółko pasowe silnika
(rys. 5). Odpowiedni naciąg paska uzyskujemy prze­
suwając silnik w płaszczyźnie pionowej lub pozio­
mej, po uprzednim częściowym odkręceniu wkrętów
M6X16 (rys. 1, poz. 13), lub M5X18 (rys. 1, poz. 15).
Rys. 5
R y s. 3
Po wyregulowaniu naciągu paska i dokręceniu wkrę­
tów pasek powinien być lekko naprężony, a obudo­
wa silnika nie powinna dotykać główki maszyny do
szycia (rys. 6).
5
4
ZAMOCOWANIE OSŁONKI PASKA
,
1
Jeżeli posiadany przez Was komplet napędowy ma
osłonkę paska, należy umocować ją do uchwytu
wkrętem M4X10 z podkładką 0 4,3 (rys. 8). Osłonka
paska winna być ustawiona symetrycznie względem
koła pasowego maszyny. Uzyskujemy to. przez odpo­
wiedni wybór otworów mocujących w osłonce i prze­
kręcenie jej na kołku ustalającym, który wystaje z
uchwytu.
PODŁĄCZENIE OŚWIETLENIA
Oświetlenie maszyny można podłączyć pod zaciski
we wtyku (rys. 1, poz. 4). W tym celu należy końce
przewodów odizolować tak, jak pokazuje rysunek 7.
1
PODŁĄCZENIE NAPĘDU DO SIECI
REGULATOR PRĘDKOŚCI OBROTOWEJ
Do regulacji obrotów maszyny. do szycia w komple­
tach napędowych TUR-2 jest zastosowany jeden z
regulatorów prędkości obrotów typu U-118, U-118/1
lub U-118/2, w zależności od wykonania.
6
Silnik i regulator są oddzielnymi zespołami. Łączy­
my je ze sobą za pomocą sznura przyłączeniowego,,
który jest zakończony nasadką trójstykową i dwu-
stykową oraz wtyczką sieciową. Nasadkę trójstyko­
wą wkładamy do wtyku silnika, a nasadkę dwusty-
kową do gniazda wtykowego regulatora prędkości
7
obrotowej. Podłączenie napędu do sieci następuje
przez włączenie wtyczki do gniazda wtykowego. Wty­
czka sieciowa nie ma wtyku ochronnego. Można ją
włączyć do każdego gniazdka ze stykiem ochronnym,
z wyjątkiem gniazd ze stykami płaskimi. Jeżeli do
podłączenia jest wymagana wtyczka ze stykami pła­
skimi, należy ją zamontować na przewodzie, w miej­
sce istniejącej. Wartość napięcia, jakim winien być
zasilany silnik, podaje tabliczka znamionowa silnika.
URUCHOMIENIE MASZYNY DO SZYCIA
pedału. Im większe ugięcie pedału, tym większa
szybkość szycia. Gdy pedał wraca do położenia w sta­
nie swobodnym, następuje zmniejszenie prędkości
obrotowej, a na końcu całkowite wyłączenie napędu.
W żadnym wypadku nie wolno po zatrzymaniu ma­
szyny używać regulatora jako podpórki do nogi, po--
nieważ może nastąpić niezamierzone uruchomienie
maszyny.
KONSERWACJA
Po zamontowaniu napędu do maszyny i podłączeniu
do sieci można rozpocząć szycie. Dla nabrania wpra­
wy, próbę szycia najlepiej rozpocząć na kawałku
materiału, bez użycia nici. Po opanowaniu wszyst­
kich czynności i nabraniu wprawy można przystą­
pić do szycia ubiorów.
Komplet napędowy TUR-2 nie wymaga specjalnej
konserwacji. Łożyska są samosmarujące, a szczotki
węglowe w silniku starczają na około 2000 godzin
pracy silnika. Po dłuższym użytkowaniu może na­
stąpić wyciągnięcie paska klinowego. Należy wtedy
naciągać pasek (rys. 6) lub, jeżeli jest zużyty, wy­
mienić go na nowy. Pasek jest do nabycia w skle­
pach. Ponadto należy zwrócić uwagę, aby znajdują­
ce się na silniku szczeliny wentylacyjne nie były za­
kryte. Do usuwania ewentualnych zanieczyszczeń na­
leży użyć pędzelka. W żadnym wypadku nie wolno
do tego celu stosować przedmiotów metalowych, ta­
kich jak: igły, nożyce, wkrętaki itp. Jeżeli zawiedzie
silnik lub regulator prędkości obrotowej, należy zwró­
cić się o naprawienie do autoryzowanego warsztatu.
Uwaga
W p rzy p ad k u jak ich k o lw iek prac przy silniku należy n a j­
p ierw w yłączyć w tyczką sieciową.
Uwaga
N apęd nie ma zacisku uziem iającego. O św ietlenie m aszyny
do szycia m ożna podłączyć pod zaciski we w ty k u silnika,
jeżeli in stalacja ośw ietlenia jest w ykonana w II klasie
izolacji ochronnej. W p rzypadku gdy in stala cja ośw ietlenia
m aszyny do szycia jest w ykonana w I klasie izolacji, m a­
szyny nie należy podłączać pod zaciski w e w tyku silnika.
Regulator prędkości obrotowej ustawiamy na podło­
dze. Maszynę uruchamiamy naciskając nogą pedał re­
gulatora (rys. 9). Szybkość szycia reguluje się ugięciem
8
Szanowny Nabywco!
Jeżeli nabyłeś maszynę z zamontowanym napędem,
wystarczy podłączyć go do sieci i rozpocząć szycie.
9
Zgłoś jeśli naruszono regulamin