Bestseller Inc.pdf

(14783 KB) Pobierz
Bestseller Inc.
Gra narracyjna dla 3-5 osób
Game Chef 2014, edycja polska
Blanche, machina-parowa.blogspot.com
***
Życie młodego pisarza - wprawdzie z ambicjami, ale bez żadnej publikacji w dorobku - nie jest usłane różami. I choćby na dnie szuflady miał
setki maszynopisów, a w otchłani dysku tysiące plików, nie zaistnieje, do czasu ukazania się drukiem któregoś z jego dzieł. Nie pozostaje
mu więc nic innego, jak wyruszyć na pielgrzymkę i ze swoją książką pod pachą wytrwale maszerować od siedziby jednego wydawnictwa
do drugiego, by sprzedać swój talent i styl. Ów młody człowiek z głową wypełnioną marzeniami jeszcze nie zdaje sobie sprawy z tego, jak
krwiożerczymi istotami są wydawcy. Z pewnością Bestseller Inc. szybko wyprowadzi go z błędu i udowodni, że książki wcale nie są po to,
aby je wydawać.
***
Bestseller Inc. to gra narracyjna z elementami gry karcianej. Celem graczy jest wspólne stworzenie historii o początkujących pisarzach, którzy
za wszelką cenę starają się doprowadzić do pojawienia się ich dzieł na księgarskich półkach. Najlepiej z ogromnym napisem “Bestseller”
wydrukowanym na okładce. Próbujące swoich sił na niwie literatury postaci szybko przekonają się, że pisanie to ciężki kawałek chleba, a
jedyne na co mogą liczyć to spektakularna porażka i wieczne zapomnienie.
Gra powstała z myślą o pierwszej polskiej edycji konkursu Game Chef. Jest w równej mierze inspirowana tematem konkursu i jego
komponentami, co aktualną listą bestsellerów salonu Empik. Obok nich inspiracją były dla mnie “Niezwykłe przygody i zadziwiające
podróże barona Munchausena”, “Opowieści z karczmy” i “Fiasco” oraz, pod kątem estetycznym, “Munchkin”.
Grafiki wykorzystane w produkcji kart pochodzą stąd: http://openclipart.org/.
***
Przygotowanie do gry
Aby rozegrać partię w Bestseller Inc. należy wydrukować
zamieszczone na końcu pliku karty autorów i karty wyzwań. Przyda
się również czysta kartka papieru, coś do pisania i jedna kostka o
dowolnej liczbie ścian.
Potasowane karty wyzwań połóżcie na środku stołu. Następnie, niech
każdy wylosuje sobie postać, wyciągając jedną kartę z talii autorów.
Kartę autora najlepiej położyć przed sobą, awersem do góry, tak, aby
wszyscy przy stole mogli ją dobrze widzieć.
Przykład:
Artur gra Naczelną trenerką III RP. Ciągnie kartę wyzwań, na
której znajduje się napis: “Pokarmy bogów”. Opowiada pozostałym,
jak tuż za drzwiami wydawnictwa natknął się na recepcjonistkę,
która nie tylko nie chciała wpuścić go na górę, ale w ogóle nie była
zainteresowana jego obecnością - tak bardzo była skoncentrowana
na piciu pysznej, aromatycznej kawy. Naczelna trenerka III RP
nie pozwala się jednak łatwo zlekceważyć. Strzeliła taką mowę o
zdrowym odżywianiu i aktywnym trybie życia, że recepcjonistka z
wrażenia wylała kawę do kosza na śmieci i wybiegła z biura. Pewnie
po kiełki pszenicy do lokalnego warzywniaka. Droga wolna!
W tym momencie narrację przejmuje kolejna osoba. Ponownie
wypowiada sakramentalne zdanie i ciągnie kartę wyzwania, a
następnie opisuje, jak udało się jej wybrnąć z niego obronną ręką.
Historia, która powstaje w trakcie gry powinna być spójna i logiczna,
dlatego każdy kolejny gracz powinien w swojej części opowieści
nawiązać nie tylko do umiejętności postaci, ale i sukcesów swoich
przedmówców. Jeżeli zdoła upchnąć w swojej narracji zarówno
nawiązanie do poprzednika, jak i cechy postaci otrzymuje 1 punkt.
W przypadku realizacji tylko jednego z tych celów wychodzi na 0, a
gdy zupełnie zawiedzie go inwencja twórcza: -1! Pamiętaj, że masz
nieskończenie szeroką możliwość interpretowania kart wyzwań i nie
zapomnij zapisywać punktów na kartce!
3. Zakończenie
Gra kończy się, kiedy skończą się karty w talii wyzwań. Wtedy należy
podliczyć punkty i sprawdzić, której postaci udało się dostać na
ostatnie piętro wieżowca Bestseller Inc. i wepchnąć prezesowi spółki
swoją książkę do gardła. Przegrani mogą opisać, jak ich postaci
poniosły spektakularne porażki i skończyły na bruku lub wykładając
chemię w supermarkecie. Wygrany natomiast przechodzi na wyższy
poziom wydawniczego wtajemniczenia i sięga po bonusową kartę,
która obrazuje pełnię jego niezwykłego sukcesu.
Zasady
1. Ustalenie kolejności
Każdy gracz wykonuje jeden rzut kostką. Osoba z najwyższym
wynikiem zaczyna opowieść. Pozostali będą kolejno przejmować
narrację, zmieniając się zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
2. Przebieg gry
Rozgrywka w Bestseller Inc. zawsze rozpoczyna się zdaniem
“Tamtego dnia, jak w każdy poniedziałek, z maszynopisem pod
pachną stanąłem przed drzwiami siedziby Bestseller Inc. Tym razem
jednak zdecydowałem się przekroczyć próg i wejść do środka”.
Osoba rozpoczynająca grę wypowiada je, a następnie ciągnie jedną
kartę wyzwań. Jej zadaniem jest wymyślić na podstawie motywu
zapisanego na karcie przeszkodę, która stanęła na drodze jej
postać i opowiedzieć pozostałym w kilku zdaniach, jak udało się
jej przezwyciężyć przeciwności. Jeżeli zdołasz przedstawić historię
tak, aby w zwycięstwie postaci istotną rolę odegrała jej umiejętność
widniejąca na karcie autora otrzymujesz 1 punkt.
Karty autorów
Karty wyzwań
Zgłoś jeśli naruszono regulamin