BIZNES-MIĘDZYKULTUROWY.pdf

(1140 KB) Pobierz
WYŻSZA SZKOŁA PEDAGOGICZNA
TOWARZYSTWA WIEDZY POWSZECHNEJ
WYDZIAŁ NAUK SPOŁECZNYCH W WARSZAWIE
Kierunek: Politologia
Specjalność: Komunikacja w Biznesie
Magdalena Opala
Agnieszka Łukaszewicz
BIZNES MIĘDZYKULTUROWY
PRZYCZYNY I SKUTKI ZAKŁÓCEŃ W KOMUNIKACJI
Praca dyplomowa
napisana pod kierunkiem
Dra Marcina Bąkiewicz
Warszawa 2010
SPIS TREŚCI
STRESZCZENIE
................................................................................................................................ 2
ROZDZIAŁ I
..................................................................................................................................... 3
KOMUNIKACJA I JEJ FUNKCJE
........................................................................................................ 3
1.1.
DEFINICJA KOMUNIKACJI.................................................................................................. 4
1.2. FUNKCJE KOMUNIKOWANIA .............................................................................................. 7
1.3.
ROLA KOMUNIKACJI PARAWERBALNEJ I NIEWERBALNEJ .............................................. 10
1.4. KOMUNIKACJA W BIZNESIE .............................................................................................. 12
1.5
BŁĘDY I ZAKŁÓCENIA W KOMUNIKACJI MIĘDZYLUDZKIEJ .............................................. 14
1.6. SKUTKI ZŁEJ KOMUNIKACJI ............................................................................................... 17
PODSUMOWANIE ....................................................................................................................... 18
ROZDZIAŁ II .................................................................................................................................... 20
KOMUNIKACJA MIĘDZYKULTUROWA W BIZNESIE ..................................................................... 20
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
2.5.
2.6.
2.7.
SKALE DYSTANSU KOMUNIKOWANIA ............................................................................ 21
KOMUNIKACJA W BIZNESIE A KULTURA......................................................................... 22
PRZESZKODY W KOMUNIKACJI MIĘDZYKULTUROWEJ ................................................... 23
KULTUROWE RÓŻNICE W KOMUNIKACJI PARAWERBALNEJ I NIEWERBALNEJ .............. 27
WYMIARY KULTUR WG G. HOFSTEDE ............................................................................ 30
INNE RÓŻNICE KULTUROWE ........................................................................................... 34
SKUTKI NIEUMIEJĘTNEJ KOMUNIKACJI MIĘDZYKULTUROWEJ ...................................... 40
PODSUMOWANIE ....................................................................................................................... 40
ROZDZIAŁ III ................................................................................................................................... 42
KOMUNIKACJA W BIZNESIE – PORÓWNANIE KRAJÓW POD KĄTEM RÓŻNIC KULTUROWYCH . 42
BIBLIOGRAFIA ................................................................................................................................. 49
SPIS RYSUNKÓW ............................................................................................................................ 50
1
STRESZCZENIE
Niniejsza praca poświęcona jest problemom, jakie mogą pojawić się
podczas nawiązywania kontaktów biznesowych przez przedstawicieli różnych
kręgów kulturowych. Z definicji komunikacji wiadomo, że różnice kulturowe
stanowią jeden z ważniejszych czynników wywołujących zakłócenia komunikacyjne.
Przez różnice kulturowe rozumie się takie zmienne jak: język, różne postrzeganie
czasu, dystansu fizycznego, różnice w komunikacji werbalnej, parawerbalnej i
niewerbalnej, ekspresyjność, style komunikacji i szereg innych zmiennych
różniących
ludzi
na
określonych
wymiarach
kulturowych.
Nieumiejętne
międzykulturowe komunikowanie się może skutkować szeregiem nieporozumień, a
także, jeśli chodzi o komunikację biznesową, niepowodzeniem w negocjacjach lub
nawet zerwaniem rozmów. Dlatego tak ważne jest dobre teoretyczne przygotowanie
się przed podjęciem interakcji z kontrahentami spoza własnego kręgu kulturowego.
2
ROZDZIAŁ I
KOMUNIKACJA I JEJ FUNKCJE
„Jak wszystko w ludzkim zachowaniu,
tak i gesty korzeniami sięgają
reaktywnej natury naszego organizmu.
Jednak napisany kod mimicznych przekazów
i odpowiedzi jest rezultatem anonimowego
trudu kunsztownej tradycji społecznej”
(E. Sapir)
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin