wstęp.pdf

(119 KB) Pobierz
WSTĘP
Przedmiotem moich rozważań będą kampanie społeczne. Za cel postawiłam
sobie analizę wybranych kampanii społecznych, zapoznanie się z celami,
funkcjami, zadaniami i rodzajami reklam, a również z formami perswazji. Postaram
się dowiedzieć, kim są adresaci przekazów i kampanii społecznych, jaką pozycję
zajmują oni w komunikacji międzyludzkiej, oraz jakie narzędzia i środki przekazu
kampanie wykorzystują.
Ważnym punktem mojej pracy będzie skupienie uwagi na pozytywnych
wartościach kampanii społecznych, a także ukazanie ich zalet. Postaram się
udowodnić, że kampanie społeczne są jedną z najskuteczniejszych form
popularyzacji społecznie uwarunkowanych wzorów zachowań, wartości i postaw.
W dzisiejszych czasach typowym zjawiskiem jest wszechobecność
wiadomości i informacji. Ogrom przekazów docierających do nas zewsząd
powoduje
szum
informacyjny.
Spotykamy się
z
przekazami
nie
tylko
informacyjnymi, ale także odwołującymi się do emocji i wartości. Pokaźna ich
część to reklamy i kampanie społeczne, które są częścią neo-telewizji. Obecnie
świat jest tak złożony, że o ważnych, a za razem nowych sprawach, problemach,
społeczeństwo dowiaduje się właśnie z mediów. Istnieje szereg różnych technik,
które mają na celu zwrócenie uwagi odbiorcy na dany problem.
„Komunikat reklamowy jest zorientowany teleologicznie, funkcjonalnie
i jest co najmniej dwudzielny - jego celem jest primo: rozpowszechnienie
informacji o towarach, czyli komunikowanie komuś - czegoś - o czymś, secundo:
przekonywanie, nakłanianie odbiorcy do przyjęcia określonego sądu, zachęcenie do
podjęcia konkretnego (zasugerowanego przyjętym sądem) działania, czyli
wywieranie realnego wpływu na odbiorcę przez perswazję.”
1
Główną częścią kampanii społecznych są przekazy społeczne ukazujące
aktualne, często pomijane, lekceważone sprawy i tematy tabu. Celem kampanii
społecznych jest zmiana otaczającego świata i realiów społecznych, poprzez
naświetlenie poszczególnych zjawisk, pogłębienie wiedzy na ich temat, wyczulenie
1
P. H. Lewiński,
Retoryka reklamy,
Wrocław 1999, s. 23.
3
na pewne zagadnienia oraz zwiększenie aktywności w problemy ogólnospołeczne.
Kampanie
społeczne
bardzo
ważną
metodą
komunikacji.
Pozwalają
klasyfikować problemy oraz pomagają przeciwstawić się złu.
Kwestie społeczne należą do specyficznych obszarów, po których porusza
się reklama. Oprócz docierających do nas przekazów komercyjnych, od czasu do
czasu spotykamy się z przekazami społecznymi. Ogólne zasady determinujące
skuteczność reklam społecznych są analogiczne do zasad warunkujących
efektywność reklam komercyjnych. Różnice tkwią w celu stosowania oraz
w sposobie prezentacji.
Aby przekaz reklamowy był czytelny nadawca musi posługiwać się
określonymi kodami, które będą łatwe do odczytania dla odbiorcy. Reklama musi
być wpisana w odpowiednią konwencję społeczno-ekonomiczno-polityczną
współczesnej epoki.
Wybrałam problematykę kampanii społecznych ze względu na ich
aktualność. Kampanie podejmują trudne tematy niegdyś pomijane, które teraz stały
się modne. Ludzie wolą sensację (morderstwa, gwałty, kataklizmy, życie
celebrytów) od codziennych informacji o pogodzie, świecie czy polityce.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin