Skrzyżowania-opracowane.docx

(1128 KB) Pobierz

1.       PRZEKSZTAŁCENIA SKRZYŻOWAŃ WIELOWLOTOWYCH

 

Zaleca się przekształcenia takich skrzyżowań na drogach krajowych wojewódzkich i powiatowych klasy S,GP,G do prostszej i bardziej zrozumiałej formy przez przełożenie wlotów podporządkowanych. Na drogach wojewódzkich i powiatowych klasy Z o niskim natężeniu ruchu i na drogach gminnych przekładanie wlotów nie jest na ogół uzasadnione w szczególności na terenie zabudowy gdyż wymaga to zazwyczaj ingerencji z zabudową. Zaleca się w tym przypadku dokonanie przekształceń polegających na zamknięciu dodatkowych wlotów lub zmianie ich na drogi jednokierunkowe z kierunkiem ruchu do skrzyżowania. Alternatywnie można zastosować rondo.

 

 

2.     WYBÓR TYPU SKRZYŻOWANIA

 

Do wyboru typu skrzyżowań służą „Wytyczne do projektowania skrzyżowań”.

Zakres możliwych zastosowań poszczególnych typów skrzyżowań jest determinowany przez:

·         Klasy i funkcje krzyżujących się dróg lub ulic

·         Odległości pomiędzy skrzyżowaniami przy wysokich oczekiwanych prędkościach podróży

·         Przekroje krzyżujących się dróg

·         Zagospodarowanie otoczenia i funkcje pełnione przez skrzyżowanie

·         Miarodajne natężenie ruchu na krzyżujących się drogach oraz jego struktura rodzajowa i kierunkowa

·         Koszty budowy, eksploatacji i ruchu

·         Możliwy do uzyskania w danych warunkach stopień wymagań bezpieczeństwa ruchu

 

Przy wyborze typu skrzyżowania poza terenem zabudowy dominują ce są względy:

·         Bezpieczeństwo ruchu

·         Sprawność ruchu ( przepustowość

Przy wyborze typu skrzyżowania na terenie zabudowy dominuje:

·         Funkcja krzyżujących się dróg

·         Zagospodarowanie otoczenia

·         Przepustowość

·         Bezpieczeństwo ruchu

Przy wyborze typu skrzyżowania zaleca się uwzględnianie kryterium natężenia ruchu. Przy tym podejściu wyróżniono trzy typy skrzyżowań: skrzyżowania z pierwszeństwem przejazdu, ronda oraz skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Odrębie analizuje się skrzyżowania o trzech i o czterech wlotach jak również skrzyżowania, na których droga z pierwszeństwem przejazdu jest jednojezdniowa lub dwujezdniowa. Do analizy dotyczącej wyboru typu skrzyżowania konieczna jest znajomość natężeń ruchu na obu krzyżujących się kierunkach.

Analizy natężeń ruchu przy wyborze typu skrzyżowania nale3zy przeprowadzić następująco:

1)      Wybrać zestaw wykresów odpowiedni dla liczby wlotów na skrzyżowaniach (3 lub 4 wloty) oraz przekroju drogi z pierwszeństwem przejazdu ( jedno czy dwujezdniowa)

2)      Na wykresach wyznaczyć punkt powstający na przecięciu się linii odpowiadających natężeniom ruchu występującym odpowiednio na drodze z pierwszeństwem przejazdu i na drodze bocznej

3)      W przypadku, gdy punkt znajduje się w miejscu wykresów objętym obszarami zastosowań różnych typów skrzyżowań o wyborze typu skrzyżowania powinny zdecydować dodatkowe analizy, zwłaszcza pod względem bezpieczeństwa ruchu

4)      Jeżeli punkt leży w strefie kreskowanej obszaru zastosowań danego typu skrzyżowania dodatkowo należy wziąć pod uwagę udział relacji skrętnych na skrzyżowaniu. W przypadku ronda, jeżeli punkt znajdzie się w dolnym kreskowanym polu, należy rozważyć czy nie lepiej zastosować skrzyżowanie z pierwszeństwem przejazdu.

Dobór krzyżowania na podstawie klas dróg krzyżujących się określa zawarta w „Wytycznych do projektowania skrzyżowań”  tabela na podstawie której możemy wybrać następujące typy skrzyżowań:  węzeł, przejazd drogowy(w różnych poziomach), skrzyżowanie skanalizowane, duże rondo, średnie rondo, małe rondo, mini rondo, skrzyżowanie zwykłe oraz skrzyżowanie tylko na prawe skręty.

Również w Dzienniku Ustaw nr 43 poz. 430 ( „Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. W sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.” ) jest zawarta metoda doboru skrzyżowań, węzłów oraz przejazdów drogowych na podstawie klas dróg, dobór ten w rozporządzeniu określa tabela. Na jej podstawie możemy dokonać wyboru takich typów skrzyżowań jak: Węzeł, Skrzyżowanie zwykłe, skrzyżowanie skanalizowane, skrzyżowanie tylko na prawe skręty, przejazd drogowy (różnopoziomowy) oraz rozwiązanie dopuszczalne wyjątkowo w uzasadnionych wypadkach.

 

3.     KONSTRUKCJA MAŁEJ I DUŻEJ KROPLI



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Ustalenie i określenie osi wlotu podporządkowanego.

2. Wyznaczenie punktu oddalonego o 10m od krawędzi drogi podporządkowanej.

3. Wyznaczenie przez punkt osi kropli odchylonej od 50 w stosunku do osi wlotu podporządkowanego.

4. Kreślenie dwóch linii pomocniczych równoległych do osi kropli równolegle po obu stronach.

5. Konstrukcja łuków kołowych dla pojazdów skręcających w lewo z wlotu podporządkowanego i drogi głównej R=12m.

6. Wykreślenie nosa wyspy takim promieniem, aby odległość krawędzi nosa od krawędzi drogi głównej wynosiła około 2m.

7. Wyprowadzenie z punktu leżącego na osi wyspy w odległości 20m od krawędzi jezdni głównej dwóch odcinków stycznych do wykreślenia łuków.

8. Wyznaczenie końca wyspy w miejscu gdzie szerokość wyspy wynosi 1,5m i wyokrąglany R=0,75m.

9. Wykreślenie linii krawędzi pasa ruchu.

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Wyznaczenie punktu przecięcia krawędzi jezdni głównej przez oś wlotu podporządkowanego.

2. Wykreślenie linii równoległej do osi wlotu odsuniętej o "b" wg wykresu.

3. Konstrukcja łuku kołowego (dobór R1).

4. Wykreślenie łuku koła o R=R1+2m z tego samego punktu co R1(O1).

5. Połączenie O1 i A => wyznaczenie B.

6. Wykreślenie łuku koła o promieniu R2 przechodzącego przez punkt B i stycznego do zew. krawędzi jezdni.

7. Wyokrąglenie główki wysepki za pomocą łuku o promieniu zapewniającym odsunięcie od krawędzi jezdni głównej => 2-4m.

8. Wykreślenie stycznych do łuków wychodzących z punktu leżącego na osi wlotu podporządkowanego oddalonego o 40m od krawędzi jezdni głównej.

9. Wyznaczenie przekroju w którym szerokość wyspy wynosi 2,5m, a następnie wyznaczenie punktu odsuniętego od prawej stycznej o 1,0m i poprowadzenie z tego właśnie punktu stycznej do wykreślonego łuku koła.

10.Wyokrąglenie wyspy R=0,75m.

 

 

 

4.       Podział skrzyżowań

a)   Podstawowe typy skrzyżowań

- zwykłe
- skanalizowane

b)      Pod względem liczby wlotów

- trzywlotowe
- czterowlotowe
- wielowlotowe

c)      Pod względem poszerzenia wlotów

- bez poszerzonych wlotów
- z poszerzonymi wlotami

d)      Pod względem sterowania ruchem

- z sygnalizacją świetlną
- bez sygnalizacji świetlnej

e)      Pod względem organizacji ruchu

- bez pierwszeństwa przejazdu dla któregokolwiek z kierunków
- z pierwszeństwem przejazdu dla wybranego kierunku ( z drogą podporządkowaną, z załamanym kierunkiem z pierwszeństwem przejazdu)
- z ruchem okrężnym i podporządkowaniem pojazdów wjeżdżających na rondo

f)     Pod względem zakresu skanalizowania wlotów skrzyżowania

- ze skanalizowanymi wlotami drogi podporządkowanej lub drogi z pierwszeństwem przejazdu
- ze skanalizowanymi wlotami na drodze z pierwszeństwem przejazdu i na drodze podporządkowanej
- z ruchem okrężnym: ronda mini, małe, średnie i duże, skrzyżowania z wyspą centralną
- inne – skrzyżowania z szerokim pasem dzielącym, skrzyżowania wykorzystujące przejazdy i jezdnie do zawracania

g)      Pod względem możliwości wyboru kierunku jazdy

- z pełnym wyborem kierunku jazdy
- z częściowym wyborem kierunku jazdy (tylko na prawe skręty)

 

 

 

 

 

 

 

Skrzyżowanie zwykłe

·         skrzyżowanie o 3 lub 4 wlotach

·         nie ma na żadnym wlocie wyspy dzielącej kierunki ruchu lub środkowego pasa dzielącego

·         łączna szerokość wlotu i wylotu jest taka sama jak odcinka drogi dochodzącej do skrzyżowania.

 

Skrzyżowania zwykłe o poszerzonych wlotach

·         skrzyżowanie o 3 lub 4 wlotach

·         nie ma na żadnym wlocie wyspy dzielącej kierunki ruchu lub środkowego pasa dzielącego

·         łączna szerokość wlotu i wylotu zwiększono w stosunku do szerokości odcinka drogi dochodzącej do skrzyżowania dla wprowadzenia dodatkowych pasów ruchu

Skrzyżowanie skanalizowane:

·         PODPORDZĄDKOWANEJ LUB Z PIERWSZEŃSTWEM: Na co najmniej jednym wlocie drogi podporządkowanej lub z pierwszeństwem ma wyspę dzielącą kierunki ruchu

 

·         PODPORZĄDKOWANEJ I Z PIERWSZEŃSTWEM: Na co najmniej jednym wlocie drogi podporządkowanej i co najmniej jednym wlocie drogi z pierwszeństwem ma wyspę dzielącą kierunki ruchu

 

Skrzyżowania o przesuniętych wlotach:

·         to jedno skrzyżowanie, na którym wloty podporządkowane, znajdujące się po przeciwległych stronach drogi z pierwszeństwem przejazdu, są względem siebie przesunięte na odległość umożliwiającą przejazd z wlotu podporządkowanego na wprost „na raty" i w razie potrzeby umieszczenie także na odcinku pomiędzy wlotami dodatkowych pasów dla relacji skrętnych. Przesunięcie ma zwykle odległość 40-250 m. W efekcie przesunięcia osi wlotów podporządkowanych skrzyżowanie takie składa się z powiązanych ruchowo części skrzyżowań typu T (obszary tych skrzyżowań nakładają się na siebie).

 

 

Mini rondo ( nazywane inaczej pinezką)

·         Skrzyżowanie o ruchu okrężnym

·         średnica zewnętrznej krawędzi jedni 14-22m

·         przejezdna wyspa środkowa o średnicy 4-10m

·         krawędź wyspy wyniesiona  do 6 cm nad powierzchnie jezdni wokół wyspy i nie więcej niż 16 cm w środku wyspy

·         wloty i jezdnia ronda są jednopasowe.

·         osie dróg dochodzących do ronda krzyżują się w jednym punkcie

·         stosowane na drogach osiedlowych klas D i L

·         wyspa obramowana krawężnikiem wyniesionym ok 2-3 cm, obrysowana linią przerywaną

 

 

Małe rondo

·         Skrzyżowanie o ruchu okrężnym

·         średnica zewnętrzna krawędzi jezdni 26-40 m

·         wyspa środkowa tworząca wizualną przeszkodę dla kierowców zbliżających się do ronda,

·         wloty i jezdnia mogą mieć szerokości umożliwiające ruch jedno lub dwustrumieniowy.

·         wyspa środkowa nieprzejezdna

·         osie dróg dochodzących do ronda krzyżują się w jednym punkcie najlepiej pod kątem 90°

·        

wybrukowany pierścień wokół wyspy, który kontrastuje z jezdnią o pochyleniu ok. 4% - wyniesiony w celu ułatwienia przejazdu przez rondo pojazdom ciężarowym, autobusom przegubowym itp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Średnie rondo

·         Skrzyżowanie o ruchu okrężnym

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin