SAMOOCENA UCZNIA.doc

(60 KB) Pobierz

SAMOOCENA UCZNIA

      Od września 2009 roku stosuję w swojej pracy pedagogicznej kartę samooceny osiągnięć i zachowania ucznia. Informacje, jakie uzyskuję od moich wychowanków, wpływają na obiektywizm oceniania osiągnięć dziecka, a także umożliwiają wnikliwe spojrzenie na ucznia. Analiza danych zawartych w karcie jest źródłem wiedzy o uczniu, jego pracy i ocenie przez niego swoich osiągnięć, ale – co najważniejsze – pozwala nauczycielowi-wychowawcy głębiej poznać każde dziecko i pomóc mu eksponować jego cechy pozytywne lub eliminować negatywne. Karta samooceny osiągnięć zawiera 18 punktów, które dotyczą najważniejszych dziedzin szkolnego życia. Zadaniem ucznia jest zaznaczenie poziomu swoich umiejętności z danej dziedziny jednym z trzech kolorów – czerwonym, zielonym, żółtym. Kolory dobrano celowo, odnosząc je do barw sygnalizacji świetlnej, z którą dzieci spotykają się codziennie w drodze do szkoły. Dziecko wypełnia kartę raz na miesiąc i porównuje je z kartą przed miesiącem. Następnie, wspólnie z nauczycielem, analizuje co zostało zrobione, a nad czym należy jeszcze popracować. Wnioski i wskazówki, jak uzupełniać zaległości, nauczyciel zapisuje na drugiej stronie karty. Karta samooceny obliguje ucznia do systematycznej pracy i wyrównania zaległości. Dziecko samo stawia sobie poprzeczkę dla własnych osiągnięć ucząc się w ten sposób odpowiedzialności za podjęte zobowiązania. Podobną funkcję pełni karta samooceny zachowania. Tę kartę wypełnia dziecko dwa razy w roku; po pierwszym semestrze i na koniec roku szkolnego. Jasne określenie wymagań związanych z zachowaniem każdego ucznia, omówione na początku roku, stwarza możliwość „rozliczenia” dziecka ze stosowania lub nie stosowania ogólnie przyjętych norm. Jeśli uczeń potrafi dostrzec niewłaściwe formy swojego zachowania, należy mieć nadzieję, że będzie starał się zachowanie zmienić. Zadaniem nauczyciela jest zatem stwarzanie takich sytuacji wychowawczych, które ułatwią dziecku dokonanie w zachowaniu pozytywnych zmian.

 

Kryteria samooceny dla uczniów klasy II.

 

– Jestem w tym świetny(a), nie mam z tym problemu.

- Mam małe trudności, ale próbuję je pokonać.

- Muszę nad tym popracować, nie jestem z siebie           zadowolony(a).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak oceniam swoją postawę i zachowanie .

Imię i nazwisko .............................................................................. 

Lp.

Jak oceniam?

Co oceniam?

1.

Używanie form grzecznościowych.

2.

Zachowanie wobec kolegów i koleżanek z klasy.

3.

Zachowanie wobec młodszych i słabszych.

4.

Zachowanie wobec pracowników szkoły.

5.

Ład i porządek na moim stanowisku pracy.

6.

Swój wkład w utrzymanie porządku w naszej sali.

7.

Swoje zachowanie podczas lekcji:

·         punktualność

·         słuchanie nauczyciela

·         słuchanie wypowiedzi swoich koleżanek i kolegów

·         reakcja na niepowodzenia innych

8.

Swoją inicjatywę i włączanie się do czynności organizacyjnych i porządkowych zaistniałych podczas mojego pobytu w szkole.

9.

Swoje przygotowanie do lekcji – odrabianie prac domowych.

10.

Umiejętność przekazywania posiadanych przeze mnie wiadomości.

11.

Współdziałanie w grupie – pomoc słabszym kolegom podczas zajęć, dzielenie się potrzebnymi pomocami.

12.

Wykonywanie dodatkowych prac z własnej inicjatywy.

13.

Udział w konkursach, zawodach i innych imprezach pozaszkolnych – rozwijanie własnych zainteresowań.

14.

Dbanie o staranne pismo i estetyczne prowadzenie zeszytów.

Jak oceniam swoją pracę w miesiącu wrześniu.

Imię i nazwisko ..............................................................................

Lp.

Jak oceniam?

Co oceniam?

1.

Moją aktywność podczas lekcji.

2.

Słuchanie nauczyciela i innych pracowników szkoły.

3.

Czytanie tekstu wyuczonego w domu.

4.

Czytanie nowego tekstu.

5.

Estetykę i pomysłowość wykonywanych przeze mnie prac.

6.

Ortografię - poprawność.

7.

Znajomość gramatyki – wyodrębnianie i nazywanie części mowy.

8.

Dodawanie, odejmowanie liczb w zakresie 100.

9.

Mnożenie, dzielenie liczb w zakresie 30.

10.

Rozwiązywanie zadań tekstowych.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin