Program pracy indywidualnej z dzieckiem niepełnosprawnym.
Dziecko z porażeniem mózgowym -upośledzenie umiarkowane. Dodam że niepełnosprawność ruchowa, dziecko z porażeniem czterokończynowym.
Zalecenia pedagoga:
1. Ćwiczenia w zakresie motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej:
-Chwytanie przedmiotów różnej wielkości, manipulowanie nimi, wkładanie i wyjmowanie z pudełek, worków, odkładanie w konkretne miejsce;
-Umieszczanie obręczy na paliku, zakładanie dużych pierścieni na swoje ręce;
-Zabawy różnymi materiałami plastycznymi – masa solna, glina, masa papierowa, modelina, krochmal.
-Wykorzystanie elementów czuciowej stymulacji dłoni: dociskanie dłoni dziecka z równoczesnym nazywaniem uciskanej części dłoni, masaże dłoni materiałami i różnej fakturze (miękkie – twarde), różnymi materiałami (wałek, gąbka), materiałami sypkimi (groch, fasola);
Zalecenia logopedy:
1Poprawa funkcji pierwotnych jamy ustnej
-stymulacja żucia
-stymulacja prawidłowego połykania
-kontrola postawy w trakcie spożywania posiłków
-terapeutyczny sposób karmienia łyżeczką
-kontrola warg
-prawidłowe picie z kubeczka
2. Usprawnianie aparatu artykulacyjnego poprzez:
-stymulacja funkcji pierwotnych jamy ustnej
-stymulacja prioproceptywno-dotykowa
-stymulacja ograniczająca niekontrolowane ślinienie się
3.Wprowadzenie do alternatywnych sposobów komunikacji przy pomocy:
-gestu
-prostych słów
-obrazków
Zalecenia fizjoterapeuty:
1. Siad na pietach.
2. Siad okrakiem na wałku, dorosły z tyłu za dzieckiem, przez cały czas kontrola prawidłowej pozycji, ręce mogą się bawić na lustrze i stoliku.
3. Klęk prosty, dorosły za dzieckiem dla kontroli i zabezpieczenia.
4. Klęk jednonóż.
Zalecenia psychologa:
Propozycja ćwiczeń:
-zachęcamy dziecko do wydawania dźwięków poprzez naśladownictwo. Czytamy Szymonowi bajkę, w której występują różne zwierzęta i głośno naśladujemy ich głosy, należy próbować powtarzać z dzieckiem. Ale uwaga podczas czytania nie sprawdzamy dziecka czy zapamiętało głosy. Próbować raczej wspólnie z Szymonem je naśladować. W innej sytuacji możemy sprawdzić jego pamięć, ale podczas czytania staramy się tego nie robić.
-zabawy w wytwarzanie dźwięków- stukanie w różne przedmioty (powinny to być zawsze te same rzeczy, aby dziecko nie zaczęło przenosić zabawy na wszystkie dostępne przedmioty w domu), ćwiczymy naśladownictwo np.: Rodzic uderza 2 razy w dzwonki, raz w wiaderko a Szymonek zapamiętuje je i naśladuje; czy też granie na cymbałkach w ten sam sposób, na innych klawiszowych zabawkach dźwiękowych
-rozpoznawanie znanych przedmiotów, zwierząt, obrazków-pokazujemy dziecku obrazek lub jeśli istnieje taka szansa to „na żywo” znany przedmiot czy zwierze i pytamy dając wybór- np. czy to jest koń czy żyrafa. Przy ćwiczeniach, w których sprawdzamy wiedzę Szymona jeśli to możliwe posługujemy się tablicami głośnomówiącymi.
- wkładanie przedmiotów o różnych kształtach do pudełek z wyciętymi wzorami kształtów
- nakładanie małych i dużych elementów na drążek, patyk itp.
- różnicowanie przedmiotów według kolorów: segregowanie klocków wg. kolorów i kształtów- głośno nazywa kolor poprzez naciśnięcie odpowiedniego okienka w urządzeniu głośno mówiącym; na początku to mogą być te same przedmioty, ale stopniowo należy dokładać nowe
- lepienie, gniecenie różnych faktur, zabawy w masie solnej. Można próbować formować kuleczki, wałki, ugniatać całą dłonią, wciskać w plastyczną masę koraliki, guziczki i prosić dziecko o wyciągnięcie
- nakładanie na patyk dużych koralików, zdejmowanie ich
- malowanie całą dłonią, odbijanie dłoni
- zamalowywanie dużych powierzchni dłońmi, ćwiczymy zamalowywanie ograniczonej powierzchni ( np. namalowane koło, drzewo itp.)
- zamalowywanie dużych powierzchni farbami z zastosowaniem pędzelków na palce, powoli można ćwiczyć zamalowywanie ograniczonej powierzchni
- Ćwiczenie mające na celu rozpoznawanie i tworzenie przeciwieństw: pełne-puste; małe-duże; grube-chude itp. ma ich być do 10 par
- Ćwiczenia postrzegania-tniemy obrazek na kilka części i prosimy dziecko o ułożenie
- Potrzebne przedmioty lub zestawy przedmiotów niezbędne do wykonania określonych czynności wymagające użycia dwóch przedmiotów.
W tym ćwiczeniu kierujemy ciałem a szczególnie rękami Szymona
- kartka, ołówek, gumka
- talerz i ściereczka (wycieranie talerza/kubka itp.)
rybka79