indywidualny3.doc

(37 KB) Pobierz
Szymon Hoszowski:

Program pracy indywidualnej z dzieckiem niepełnosprawnym.

 

Dziecko z porażeniem mózgowym -upośledzenie umiarkowane. Dodam że niepełnosprawność ruchowa, dziecko z porażeniem czterokończynowym.

 

Zalecenia pedagoga:

 

1. Ćwiczenia w zakresie motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej:

-Chwytanie przedmiotów różnej wielkości, manipulowanie nimi, wkładanie i wyjmowanie z pudełek, worków, odkładanie w konkretne miejsce;

-Umieszczanie obręczy na paliku, zakładanie dużych pierścieni na swoje ręce;

-Zabawy różnymi materiałami plastycznymi – masa solna, glina, masa papierowa, modelina, krochmal.

-Wykorzystanie elementów czuciowej stymulacji dłoni: dociskanie dłoni dziecka z równoczesnym nazywaniem uciskanej części dłoni, masaże dłoni materiałami i różnej fakturze (miękkie – twarde), różnymi materiałami (wałek, gąbka), materiałami sypkimi (groch, fasola);

 

Zalecenia logopedy:

 

1Poprawa funkcji pierwotnych jamy ustnej

-stymulacja żucia

-stymulacja prawidłowego połykania

-kontrola postawy w trakcie spożywania posiłków

-terapeutyczny sposób karmienia łyżeczką

-kontrola warg

-prawidłowe picie z kubeczka

2. Usprawnianie aparatu artykulacyjnego poprzez:

-stymulacja funkcji pierwotnych jamy ustnej

-stymulacja prioproceptywno-dotykowa

-stymulacja ograniczająca niekontrolowane ślinienie się

3.Wprowadzenie do alternatywnych sposobów komunikacji przy pomocy:

-gestu

-prostych słów

-obrazków

 

Zalecenia fizjoterapeuty:

 

1. Siad na pietach.

2. Siad okrakiem na wałku, dorosły z tyłu za dzieckiem, przez cały czas kontrola prawidłowej pozycji, ręce mogą się bawić na lustrze i stoliku.

3. Klęk prosty, dorosły za dzieckiem dla kontroli i zabezpieczenia.

4. Klęk jednonóż.

 

 

Zalecenia psychologa:

 

Propozycja ćwiczeń:

-zachęcamy dziecko do wydawania dźwięków poprzez naśladownictwo. Czytamy Szymonowi bajkę, w której występują różne zwierzęta i głośno naśladujemy ich głosy, należy próbować powtarzać z dzieckiem. Ale uwaga podczas czytania nie sprawdzamy dziecka czy zapamiętało głosy. Próbować raczej wspólnie z Szymonem je naśladować. W innej sytuacji możemy sprawdzić jego pamięć, ale podczas czytania staramy się tego nie robić.

-zabawy w wytwarzanie dźwięków- stukanie w różne przedmioty (powinny to być zawsze te same rzeczy, aby dziecko nie zaczęło przenosić zabawy na wszystkie dostępne przedmioty w domu), ćwiczymy naśladownictwo np.: Rodzic uderza 2 razy w dzwonki, raz w wiaderko a Szymonek zapamiętuje je i naśladuje; czy też granie na cymbałkach w ten sam sposób, na innych klawiszowych zabawkach dźwiękowych

-rozpoznawanie znanych przedmiotów, zwierząt, obrazków-pokazujemy dziecku obrazek lub jeśli istnieje taka szansa to „na żywo” znany przedmiot czy zwierze i pytamy dając wybór- np. czy to jest koń czy żyrafa. Przy ćwiczeniach, w których sprawdzamy wiedzę Szymona jeśli to możliwe posługujemy się tablicami głośnomówiącymi.

-         wkładanie przedmiotów o różnych kształtach do pudełek z wyciętymi wzorami kształtów

-         nakładanie małych i dużych elementów na drążek, patyk itp.

-         różnicowanie przedmiotów według kolorów: segregowanie klocków wg. kolorów i kształtów- głośno nazywa kolor poprzez naciśnięcie odpowiedniego okienka w urządzeniu głośno mówiącym; na początku to mogą być te same przedmioty, ale stopniowo należy dokładać nowe

-         lepienie, gniecenie różnych faktur, zabawy w masie solnej. Można próbować formować kuleczki, wałki, ugniatać całą dłonią, wciskać w plastyczną masę koraliki, guziczki i prosić dziecko o wyciągnięcie

-         nakładanie na patyk  dużych koralików, zdejmowanie ich

-         malowanie całą dłonią, odbijanie dłoni

-         zamalowywanie dużych powierzchni dłońmi, ćwiczymy zamalowywanie ograniczonej powierzchni ( np. namalowane koło, drzewo itp.)

-         zamalowywanie dużych powierzchni farbami z zastosowaniem pędzelków na palce, powoli można ćwiczyć zamalowywanie ograniczonej powierzchni

-         Ćwiczenie mające na celu rozpoznawanie i tworzenie przeciwieństw: pełne-puste; małe-duże; grube-chude itp. ma ich być do 10 par

-         Ćwiczenia postrzegania-tniemy obrazek na kilka części i prosimy dziecko o ułożenie

-         Potrzebne przedmioty lub zestawy przedmiotów niezbędne do wykonania określonych czynności wymagające  użycia dwóch przedmiotów.

W tym ćwiczeniu kierujemy ciałem a szczególnie rękami Szymona

-         kartka, ołówek, gumka

-         talerz i ściereczka (wycieranie talerza/kubka itp.)

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin