1-MPO-P1-S.pdf

(213 KB) Pobierz
EGZAMIN MATURALNY
W ROKU SZKOLNYM 2014/2015
FORMUŁA DO 2014
(„STARA MATURA”)
JĘZYK POLSKI
POZIOM PODSTAWOWY
ZASADY OCENIANIA ROZWIĄZAŃ ZADAŃ
ARKUSZ MPO-P1
MAJ 2015
Uwaga: Akceptowane są wszystkie odpowiedzi merytorycznie poprawne i spełniające warunki
zadania.
Część I
Obszar standardów
Korzystanie z informacji
Zadanie 1. (0–1)
Korzystanie z informacji
Wyodrębnienie tezy tekstu
Opis wymagań
Rozumienie czytanego tekstu
Poprawna odpowiedź
Hipermarket to współczesny teatr konsumpcji.
Schemat punktowania
1 p. – przytoczenie odpowiedniego zdania z tekstu.
0 p. – odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi.
Zadanie 2. (0–1)
Korzystanie z informacji
Odczytywanie sensu fragmentu tekstu
Przykładowa odpowiedź
Detrozrywka to łączenie sprzedaży detalicznej towarów i usług z różnymi formami rozrywki.
lub
Detrozrywka to oferowanie klientom przez supermarkety nie tylko sprzedaży artykułów, lecz
także różnych form rozrywki kulturalnej.
Schemat punktowania
1 p. – poprawne wyjaśnienie.
0 p. – odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi.
Zadanie 3. (0–1)
Korzystanie z informacji
Odczytywanie sensu fragmentu tekstu
Przykładowa odpowiedź
„konsument kultury” – odbiorca treści i widowisk kulturalnych.
lub
człowiek kupujący je jako produkt, towar / dla zaspokojenia swoich potrzeb.
Schemat punktowania
1 p. – poprawne wyjaśnienie.
0 p. – odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi.
Strona 2 z 11
Zadanie 4. (0–2)
Korzystanie z informacji
Odczytywanie sensu fragmentu tekstu
Przykładowa odpowiedź
– możliwość autoekspresji
– wymiana opinii
– wymiana handlowa
– rozrywka (funkcja ludyczna)
Schemat punktowania
2 p. – wymienienie trzech funkcji.
1 p. – wymienienie dwóch funkcji.
0 p. – odpowiedź niepełna lub błędna, lub brak odpowiedzi.
Zadanie 5. (0–1)
Korzystanie z informacji
Odczytywanie sensu fragmentu tekstu
Przykładowa odpowiedź
Dawniej rynek był miejscem przepływu informacji / wymierzania sprawiedliwości, dzisiaj
pełni przede wszystkim funkcje handlowe (promocje) / rozrywkowe.
Schemat punktowania
1 p. – wskazanie różnicy.
0 p. – odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi.
Zadanie 6. (0–2)
Korzystanie z informacji
Poprawna odpowiedź
P, F, F
Schemat punktowania
2 p. – określenie prawdziwości trzech zdań.
1 p. – określenie prawdziwości dwóch zdań.
0 p. – odpowiedź niepełna lub błędna, lub brak odpowiedzi.
Zadanie 7. (0–1)
Korzystanie z informacji
Odczytywanie sensu fragmentu tekstu
Odczytywanie sensu fragmentu tekstu
Przykładowa odpowiedź
negatywne / pejoratywne, lekceważące
Schemat punktowania
1 p. – poprawne określenie zabarwienia emocjonalnego podanych wyrażeń.
0 p. – odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi.
Strona 3 z 11
Zadanie 8. (0–1)
Korzystanie z informacji
Odczytywanie sensu fragmentu tekstu
Przykładowa odpowiedź
Artyści na Zachodzie nie lekceważą występów w supermarketach / nie unikają ich. Rodzimi
artyści podchodzą do nich lekceważąco / uważają je za chałturę.
Schemat punktowania
1 p. – wskazanie różnicy.
0 p. – odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi.
Zadanie 9. (0–2)
Korzystanie z informacji
Wskazanie środka językowego służącego określonej funkcji
tekstu
Przykładowa odpowiedź
Dotychczas zagraliśmy dwa duże koncerty w centrach handlowych. Były bardzo
profesjonalnie przygotowane.
lub
Smuci mnie, że niektórzy artyści uważają występy w hipermarketach za chałturę. Ja się tego
nie wstydzę.
Funkcja, np.
– potwierdzenie, uwiarygodnienie poprzez przytoczenie bezpośredniej opinii,
– uwiarygodnienie opinii o kulturowej roli centrów handlowych.
Schemat punktowania
2 p. – wypisanie odpowiedniego zdania i właściwe określenie funkcji.
1 p. – wypisanie odpowiedniego zdania bez właściwego określenia funkcji.
0 p. – odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi.
Zadanie 10. (0–1)
Korzystanie z informacji
Odczytywanie sensu fragmentu tekstu
Przykładowa odpowiedź
– organizowanie zajęć plastycznych
– organizowanie kursów tańca
– organizowanie koncertów
– organizowanie wystaw
Schemat punktowania
1 p. – wymienienie czterech form działalności.
0 p. – odpowiedź niepełna lub błędna, lub brak odpowiedzi.
Strona 4 z 11
Zadanie 11. (0–2)
Korzystanie z informacji
Odczytywanie sensu fragmentu tekstu
Poprawna odpowiedź
organizowanie pokazów kultury różnych regionów
– wystawy i wykłady tematyczne, związane z promowanymi artykułami (np. wystawa
o dinozaurach)
– szkoły dla dzieci
– organizowanie koncertów tematycznych (np. muzyki Wikingów)
– organizowanie warsztatów i kursów, np. tańca
Schemat punktowania
2 p.
podanie pięciu przykładów działań.
1 p. – podanie czterech przykładów działań.
0 p. – odpowiedź niepełna lub błędna, lub brak odpowiedzi.
Zadanie 12. (0–1)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie zasady kompozycyjnej tekstu i jej funkcji
Przykładowa odpowiedź
– wskazanie uniwersalnych praw rządzących społeczeństwami (gromadzenie się, wymiana)
wskazanie ważnych potrzeb człowieka, niezmiennych od wieków (informacja, zaspokojenie
potrzeb bytowych, rozrywka, potrzeby duchowe)
wywołanie żywych skojarzeń, uatrakcyjnienie wywodu o sklepach
Schemat punktowania
1 p. – sformułowanie poprawnej odpowiedzi.
0 p. – odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi.
Zadanie 13. (0–2)
Korzystanie z informacji
Poprawna odpowiedź
I, O, I, O
Schemat punktowania
2 p. – cztery poprawne wskazania.
1 p. – trzy poprawne wskazania.
0 p. – odpowiedź niepełna lub błędna, lub brak odpowiedzi.
Odróżnianie informacji od opinii
Strona 5 z 11
Zgłoś jeśli naruszono regulamin