rozsze.Historia_sztuki_PR.pdf

(228 KB) Pobierz
EGZAMIN MATURALNY
W ROKU SZKOLNYM 2013/2014
HISTORIA SZTUKI
POZIOM ROZSZERZONY
ROZWIĄZANIA ZADAŃ
I SCHEMAT PUNKTOWANIA
MAJ 2014
2
Egzamin maturalny z historii sztuki
Rozwiązania zadań i schemat punktowania – poziom rozszerzony
Część I. Test
Zadanie 1. (0–1)
Obszar standardów
Wiadomości i rozumienie
Korzystanie z informacji
Opis wymagań
Znajomość dzieł malarskich (I.1.b.1) i rozpoznanie technik
ich wykonania (I.2.a.1)
Technika
pastel
litografia kolorowa
olej na płótnie
olej na blasze
tempera na desce
Poprawna odpowiedź:
Dzieło
Stanisław Wyspiański,
Helenka
Henri de Toulouse-Lautrec,
Divan Japonaise
Hyacinthe Rigaud,
Ludwik XIV w stroju koronacyjnym
Anonim,
Portret trumienny Stanisława Woyszy
Andriej Rublow,
Trójca
Święta
1 p.
– za podanie 5–4 poprawnych informacji
0 p.
– za podanie 3–1 poprawnych informacji lub brak poprawnych odpowiedzi
Zadanie 2. (0–1)
Wiadomości i rozumienie
Poprawna odpowiedź:
Portyk – B
Bordiura – A
Laserunek – C
1 p.
– za podanie 3 poprawnych informacji
0 p.
– za podanie mniejszej liczby poprawnych informacji lub brak poprawnych odpowiedzi
Zadanie 3. (0–1)
Wiadomości i rozumienie
Powiązanie twórców z czasem ich działania (I.1.b.1)
Znajomość terminologii z zakresu sztuk plastycznych
(I.2.b.2)
Poprawna odpowiedź:
Camille Pissarro, Dante Gabriel Rossetti, Camille Corot
1 p.
– za podanie 3 poprawnych informacji
0 p.
– za podanie mniejszej liczby poprawnych informacji lub brak poprawnych odpowiedzi
Zadanie 4. (0–2)
Wiadomości i rozumienie
Korzystanie z informacji
Poprawna odpowiedź:
a) A. Antonio Canova
b) A. marmur / kamień
Zidentyfikowanie dzieł rzeźbiarskich (I.1.b.1) i określenie
technik ich wykonania (I.2.a.1)
B. Duane Hanson
B. poliester / tworzywo sztuczne / materiały
łączone
2 p.
– za podanie 4 poprawnych informacji
Egzamin maturalny z historii sztuki
Rozwiązania zadań i schemat punktowania – poziom rozszerzony
3
1 p.
– za podanie 3–2 poprawnych informacji
0 p.
– za podanie 1 poprawnej informacji lub brak odpowiedzi
Zadanie 5. (0–1)
Korzystanie z informacji
Znajomość podstawowych motywów ikonograficznych (II.4)
Maria
św.
Anna
Poprawna odpowiedź
Jezus (Chrystus)
św.
Jan Chrzciciel /
św.
Jan
1 p.
– za podanie 4 poprawnych informacji
0 p.
– za podanie mniejszej liczby poprawnych informacji lub brak poprawnych odpowiedzi
Zadanie 6. (0–3)
Wiadomości i rozumienie
Korzystanie z informacji
Znajomość podstawowych dzieł architektury i określenie ich
funkcji (I.1.b.1) oraz wskazanie stylu lub epoki (II.2)
Poprawna odpowiedź:
A.
a) Madryt
b) pałac / funkcja mieszkalna / funkcja reprezentacyjna / muzeum
c) barok / nowożytność
B.
a) Abu Simbel
b)
świątynia
/ sakralna / kultowa
c) starożytność / starożytny Egipt
C.
a) Ronchamp
b) kaplica / funkcja sakralna
c) architektura nowoczesna / modernizm / współczesność
D.
a) Piza
b) baptysterium / baptysterium i katedra / zespół katedralny / katedra / miejsce
chrztu / funkcja sakralna
c) romanizm / romanizm i gotyk /
średniowiecze
3 p.
– za podanie 12–10 poprawnych informacji
2 p.
– za podanie 9–7 poprawnych informacji
1 p.
– za podanie 6–4 poprawnych informacji
0 p.
– za podanie mniejszej liczby poprawnych informacji lub brak poprawnych odpowiedzi
Zadanie 7. (0–1)
Korzystanie z informacji
Poprawna odpowiedź:
A. Henri Matisse
B. Piet Mondrian
C. Walter Gropius
D. Richard Hamilton
1 p.
– za podanie 4–3 poprawnych informacji
0 p.
– za podanie mniejszej liczby poprawnych informacji lub brak poprawnych odpowiedzi
Zadanie 8. (0–2)
Zidentyfikowanie artysty na podstawie jego wypowiedzi
i zawartej w niej myśli estetycznej (II.1.3)
4
Egzamin maturalny z historii sztuki
Rozwiązania zadań i schemat punktowania – poziom rozszerzony
Wiadomości i rozumienie
Przypisanie twórców epokom i kierunkom, w których
tworzyli (I.2.a.2)
Poprawna odpowiedź:
średniowiecze:
Pieta z Lubiąża
freski z kaplicy Scrovegnich w Padwie
renesans:
Grosz czynszowy
Masaccia
Burza
Giorgione,
barok:
Złożenie do grobu
Caravaggia
Las Meninas
Velázqueza
2 p.
– za podanie 6–5 poprawnych informacji
1 p.
– za podanie 4–3 poprawnych informacji
0 p.
– za podanie mniejszej liczby poprawnych informacji lub brak poprawnych odpowiedzi
Zadanie 9. (0–2)
Wiadomości i rozumienie
Korzystanie z informacji
Znajomość przedstawionych dzieł sztuki, przyporządkowanie
ich autorom (I.1.b.1), określenie kierunku, który reprezentuje
to dzieło (I.2.a)
Poprawna odpowiedź:
A. a) Bouguereau
b) akademizm
B. a) Rubens
b) barok
C. a) Duchamp
b) kubizm / Section d’Or / futuryzm
D. a) Ingres
b) neoklasycyzm / klasycyzm / akademizm
E. a) Botticelli
b) renesans / quattrocento
2 p.
– za podanie 10–8 poprawnych informacji
1 p.
– za podanie 7–5 poprawnych informacji
0 p.
– za podanie mniejszej liczby poprawnych informacji lub brak poprawnych odpowiedzi
Zadanie 10. (0–2)
Wiadomości i rozumienie
Poprawna odpowiedź:
A. Piotr Aigner
B. Alina Szapocznikow
C. Józef Chełmoński
D. Jan Trevano
E. Jacek Malczewski
F. Władysław Skoczylas
G. Adam Myjak
Przypisanie gatunków i technik plastycznych twórcom,
którzy się w nich specjalizowali (I.2.a.2)
architektura
rzeźba
malarstwo
architektura
malarstwo
grafika
rzeźba
2 p.
– za podanie 7–6 poprawnych informacji
1 p.
– za podanie 5–4 poprawnych informacji
0 p.
– za podanie mniejszej liczby poprawnych informacji lub brak poprawnych odpowiedzi
Egzamin maturalny z historii sztuki
Rozwiązania zadań i schemat punktowania – poziom rozszerzony
5
Zadanie 11. (0–1)
Korzystanie z informacji
Rozumienie powiązań i zależności między miejscem
i czasem powstania dzieł oraz zależności dzieła od mecenatu
(II.3)
Poprawna odpowiedź:
Kaplica Zygmuntowska powstała w kręgu mecenatu [nazwa dynastii]
Jagiellonów
w Polsce.
Nagrobek króla [imię króla i jego przydomek]
Zygmunta I Starego
/
Zygmunta Starego
jest
dziełem twórcy kaplicy, Bartolomea Berrecciego. Znacznie późniejszy jest nagrobek męża
Anny Jagiellonki: [imię i nazwisko władcy]
Stefana Batorego,
którego autorem jest wybitny
architekt i rzeźbiarz Santi Gucci.
1 p.
– za podanie 3–2 poprawnych informacji
0 p.
– za podanie mniejszej liczby poprawnych informacji lub brak poprawnych odpowiedzi
Zadanie 12. (0–1)
Wiadomości i rozumienie
Znajomość cech architektury starożytnej Grecji (I.2)
Poprawna odpowiedź:
B. Symetria i rytm w architekturze
E. Kształtowanie kanonów estetycznych w oparciu o wyliczenia matematyczne
F. Szukanie idealnych proporcji w naturze, np. w sylwetce człowieka
H. Stosowanie korekt optycznych w architekturze
1 p.
– za podanie 4–3 poprawnych informacji
0 p.
– za podanie mniejszej liczby poprawnych informacji lub brak poprawnych odpowiedzi
Zadanie 13. (0–2)
Wiadomości i rozumienie
Korzystanie z informacji
Znajomość podstawowych dzieł rzeźbiarskich,
przyporządkowanie ich twórcom (I.1.b.1) wskazanie
kierunków, w obrębie których powstały, i miejsc, w których
się znajdują (I.1.a.1)
Poprawna odpowiedź:
A.
a)
Taniec
b) Paryż / Opera paryska,
c) Carpeaux,
d) XIX w. / neobarok
B.
a) pomnik Chopina
b) Warszawa /
Łazienki
Królewskie
c) Wacław Szymanowski / Szymanowski,
d) Secesja / Młoda Polska / XX w.
a) fontanna di Trevi
b) Rzym
c) Niccolo Salvi / Salvi
d) barok / XVIII w.
C.
2 p.
– za podanie 12–9 poprawnych informacji
Zgłoś jeśli naruszono regulamin