Wymagania ogólne i szczegółowe
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń:1.1) odczytuje sens całego tekstu [...]1.2) [...] odczytuje zawarte w odbieranych tekstach informacje zarówno jawne, jak i ukryte.II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń:1.2) określa problematykę utworu2.4) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania świata przedstawionego [...]2.5) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty (dostrzega cechy wspólne i różne)3.1) wykorzystuje w interpretacji elementy znaczące dla odczytania sensu utworu [...]3.2) wykorzystuje w interpretacji utworu konteksty (np. literackie, kulturowe, filozoficzne, religijne)3.3) porównuje funkcjonowanie tych samych motywów w różnych utworach literackich4.2) dostrzega obecne w utworach literackich oraz innych tekstach kultury wartości [...] uniwersalne4.3) dostrzega zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych, narodowych, religijnych,etycznych, kulturowych i w ich kontekście kształtuje swoją tożsamość (gimnazjum).III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń:1.1) tworzy dłuższy tekst [...] mówiony [...] zgodnie z podstawowymi regułami jego organizacji, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej1.2) przygotowuje wypowiedź (wybiera [...] odpowiedni układ kompozycyjny, analizuje temat, wybiera formę kompozycyjną, sporządza plan wypowiedzi, dobiera właściwe słownictwo)1.3) tworzy samodzielną wypowiedź argumentacyjną według podstawowych zasad logiki iretoryki (stawia tezę lub hipotezę, dobiera argumenty, porządkuje je, hierarchizuje, dokonuje selekcji pod względem użyteczności w wypowiedzi, podsumowuje, dobiera przykłady ilustrujące wywód myślowy, przeprowadza prawidłowe wnioskowanie)1.4) publicznie wygłasza przygotowaną przez siebie wypowiedź, dbając o dźwiękową wyrazistość przekazu (w tym także tempo mowy i donośność głosu)2.1) operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych (na tym etapie rozwijanymi koncentrującym się przede wszystkim wokół tematów [...] kultura).2.3) tworząc wypowiedzi, dąży do precyzyjnego wysławiania się (gimnazjum).Pojęcia i terminy- naśladownictwo- mimesis- sztuka mimetyczna- kreacjonizm- bajka- literatura dydaktycznaKomentarz do zadaniaZadaniem ucznia jest określenie, która ze wskazanych powinności sztuki jest bardziej istotna, albo zajęcie stanowiska ambiwalentnego. W tym celu może krótko omówić każdą z funkcji, a następnie odnieść się do przytoczonej bajki Krasickiego oraz do co najmniej dwóch tekstów kultury ilustrujących omawiane zagadnienie.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zadanie 1.9.Przykładowa realizacja (1)
WstępPrzywilejem artysty jest swoboda twórczej ekspresji, zatem w ogóle nie należy mówić o tym, jakie są obowiązki sztuki. Może ona zarówno naśladować rzeczywistości, jak i ją swobodnie kreować.
Rozwinięcie Realizm bajki Malarze Ignacego Krasickiego:- ponadczasowa tematyka utworu ? artysta a oczekiwania odbiorcy- specyficzna sytuacja dwóch malarzy ? obaj tworzą portrety- trafne spostrzeżenie dotyczące ludzkiej natury, zawarte w epigramatycznej formie: ludzie są próżni, dlatego lubią być upiększani- malarz o imieniu Jan w wynikający z pragmatyzmu życiowego sposób pojmuje kreacyjną rolę swojej sztuki ? dodaje urody portretowanym postaciom i dzięki temu radzi ...
nikas97