Zadanie 1.4.Wymagania ogólne i szczegółowe
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń:1.1) odczytuje sens całego tekstu [?]1.2) [...] odczytuje zawarte w odbieranych tekstach informacje zarówno jawne, jak i ukryte.
II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń:1.2) określa problematykę utworu2.4) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania świata przedstawionego i bohatera (narracja, fabuła, sytuacja liryczna, akcja)2.5) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty (dostrzega cechy wspólne i różne)3.1) wykorzystuje w interpretacji elementy znaczące dla odczytania sensu utworu (np. słowa ? klucze, wyznaczniki kompozycji)3.2) wykorzystuje w interpretacji utworu konteksty (np. literackie, kulturowe, filozoficzne, religijne)3.3) porównuje funkcjonowanie tych samych motywów w różnych utworach literackich4.2) poddaje refleksji uniwersalne wartości humanistyczne (gimnazjum)4.2) dostrzega obecne w utworach literackich oraz innych tekstach kultury wartości [?] i uniwersalne.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń:1.1) tworzy dłuższy tekst [?] mówiony [?] zgodnie z podstawowymi regułami jego organizacji, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej1.2) przygotowuje wypowiedź (wybiera [?] odpowiedni układ kompozycyjny, analizuje temat, wybiera formę kompozycyjną, sporządza plan wypowiedzi, dobiera właściwe słownictwo)1.3) tworzy samodzielną wypowiedź argumentacyjną według podstawowych zasad logiki i retoryki (stawia tezę lub hipotezę, dobiera argumenty, porządkuje je, hierarchizuje, dokonuje selekcji pod względem użyteczności w wypowiedzi, podsumowuje, dobiera przykłady ilustrujące wywód myślowy, przeprowadza prawidłowe wnioskowanie)1.4) publicznie wygłasza przygotowaną przez siebie wypowiedź, dbając o dźwiękową wyrazistość przekazu (w tym także tempo mowy i donośność głosu)2.3) tworząc wypowiedzi, dąży do precyzyjnego wysławiania się (gimnazjum).2.11) operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych [?] koncentrującym się przede wszystkim wokół tematów: [?] społeczeństwo i kultura (gimnazjum)
Pojęcia i terminy? idealizm? utopia? kultura szlachecka? sielanka? tradycja narodowa? społeczeństwo
Komentarz do zadaniaZadaniem ucznia jest określenie, w jakim celu ukazywane są w kulturze obrazy idealnego świata. Wypowiedź warto więc zacząć od zdefiniowania pojęcia świata idealnego (topos raju/edenu, arkadii, motyw państwa idealnego lub antyutopii). W wypowiedzi konieczne są odwołania do przytoczonego fragmentu powieści I. Krasickiego Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki. Niezwykle ważny jest trafny dobór co najmniej dwóch tekstów kultury ilustrujących omawiane zagadnienie.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zadanie 1.4.Przykładowa realizacja (1)
Wstęp? Marzenia o idealnym świecie są wpisane w ludzką naturę i wynikają z tęsknoty za utraconym rajem.? Topos raju (arkadii) funkcjonuje w kulturze od starożytności.? Idealny świat jest doskonały (ludzie są szczęśliwi, żyją w harmonii ze sobą i w zgodzie z naturą).
TezaObrazy idealnego społeczeństwa kreowane są po to, by wskazywać ludziom wzory do naśladowania.
Uzasadnienie1. Nipu jako wzór państwa:? miejsce akcji ? wyspa Nipu (znaczące usytuowanie ? z dala od cywilizacji, brak możliwości powielania złych przykładów)? wszyscy...
nikas97