moje opracowane.pdf

(429 KB) Pobierz
15.
Zasady ustalania miejsc największych momentów zginających od obciążeń pionowych i
poziomych, w przypadku oddziaływania kilku suwnic na belce.
Momenty zginające w płaszczyźnie pionowej i poziomej.
Siły wewnętrzne i momenty zginające od sił poziomych i pionowych wyznaczamy na podstawie
wzorów zapisanych w tabelach. W tym celu należy ustalenia najniekorzystniejsze (ze względu na
położenie sił wewnętrznych ) położenie układu obciążeń od nacisku kół zgodnie z wymaganiami
norm. Możemy to również zrobić na podstawie linii wpływu
16.
Rodzaje oddziaływań suwnic na belki natorowe i podwieszane
Na konstrukcje podwieszanych torów jezdnych działają siły pionowe i poziome. W skład sił
pionowych wchodzą ciężar własny i ciężar ładunku oraz siła wynikająca z dynamicznego charakteru
jej odziaływania. Natomiast siły poziome wywoływane są przez poruszające się po pasach dolnych
urządzenia dźwigowo-transportowe (wynik hamowania lub przyspieszania napędu wciągarki). (Rys.
4). Wszystkie oddziaływania działające na tory belki podwieszanej należy zbierać zgodnie z normą
norma PN-EN 1991-3:2006.
Rys. 4 Obciążenia suwnic podwieszanych 2)
17.
Jakie elementy przekroju poprzecznego beli podsuwnicowej "przenoszą" obciążenia od
nacisków pionowych, sił poziomych suwnic.
Bardzo ważnym aspektem, który trzeba rozpatrzyć podczas wymiarowania torów jezdnych suwnic
podwieszanych jest lokalne zginanie pasa dolnego od oddziaływania pionowego kół. Pod wpływem
jazdy kół suwnicy podwieszanej po pasie dolnym tj. w pobliżu środnika – miejsce 0, pod płaszczyzna
pionowa środka koła – miejsce 1 oraz na brzegu pasa – miejsce 2 czyli w miejscach nacisku kół , w
kierunku podłużnym powstają naprężenia normalne σx,Ed oraz w kierunku poprzecznym naprężenia
σy,Ed
.
18.
Rodzaje sił wewnętrznych działających w elementach torów suwnic
Zgodnie z zaleceniami normy przy wymiarowaniu torów jezdnych należy uwzględniać
następujące oddziaływania:
– obciążenia związane z eksploatacją dźwignic
– inne obciążenia bezpośrednie (stałe i zmienne)
– oddziaływania pośrednie (wewnętrzne) wynikające ze współpracy belki z konstrukcją
wsporczą,
– obciążenie technologiczne pomostów remontowych i chodników, przyjmowane odpowiednio
do wymagań szczegółowych, lecz nie mniejsze niż 1,5 kN/m2.
Ponadto, przy projektowaniu torów jezdnych dźwignic natorowych, jako obciążenie
wielokrotnie zmienne należy przyjmować obciążenia technologiczne wyłącznie w postaci sił
pionowych, pomijając oddziaływania poziome.
19.
W jakim celu stosuje się tężniki hamowne belek podsuwnicowych
Tężniki hamowne :
a) zapobiegają zwichrzeniu i skręceniu pasa górnego belki podsuwnicowej wywołanemu przez siły
bezwładności ruszania i hamowania (siły poziome), oraz ukosowanie belki,
b) zwiększają sztywność poziomą belki podsuwnicowej – zmniejszają ugięcia poziome belki
podsuwnicowej,
c) spełniają dodatkowo rolę konstrukcji wsporczej pomostu technologicznego,
d) pas zewnętrzny tężnika hamownego można wykorzystać dla podparcia pośrednich dźwigarów
dachowych, tj. jako ich podciąg,
e) pas zewnętrzny można wykorzystać w układzie stężeń pionowych międzysłupowych.
20.
W jakim celu stosuje się zastrzały pasa zewnętrznego tężnika hamownego
Zastrzały pasa zewnętrznego tężnika kratowego stosuje się z uwagi na małą sztywność tężników
względem osi poziomej oraz przegubowe połączenia ze słupami pośrednimi, a więc w celu
zapobieżenia ich skręcaniu
21.
W jakich miejscach toru suwnic sprawdzane są warunki nośności
W miejscu występowania największych naprężeń tj. na początku i końcu toru suwnicy
22.
Które z połączeń pasów belki podsuwnicowej są najbardziej narażone na zmęczenia
materiału
Najbardziej narażone na zmęczenie materiału połączenie jest połączeniem środnika belki z górnym
pasem, gdyż występują tam największe wahania naprężeń normalnych wywołane momentem od siły
pionowej oraz sił poziomych
23.
W jakich przypadkach uwzględnia się bimoment działający na belkę podsuwnicową
Bimoment w belce podsuwnicowej należałoby uwzględnić gdy:
belka podsuwnicowa nie posiada tężnika kratowego lub blaszanego, który zabezpiecza
przed skręceniem belk
24.
W których przekrojach płatwi należy sprawdzić naprężenia i dlaczego
Naprężenia w płatwi należy sprawdzić w miejscu występowania największego mementu ze względu
na sprawdzenie jej nośności. Drugie miejsce to styk montażowy gdzie należy sprawdzić nośność
styku montażowego.
25.
Jakie są zasady konstruowania i wymiarowania styków montażowych płatwi
Poprawne rozmieszczenie styków w płatwiach powinno zapewniać wygodny montaż tak, aby
najdłuższe elementy składowe były podparte na dwóch podporach. Każdy styk musi przenosić siłę
poprzeczną i moment zginający występujący w stykowanym przekroju
W styku montażowym:
-Siła poprzeczna przekazywana jest przez środnik.
-Moment zginający rozdziela się proporcjonalnie na półki i środnik zgodnie ze sztywnościami
elementów.
Wymiarowanie:
-Ciągłość belki zapewnia się przez wykorzystanie nakładek, przekładek lub połączenie doczołowe
-Sztywności nakładek i przykładek muszą być w proporcji ze sztywnościami elementów
łączonych(półki i środnik)
-Zakłada się wymiary nakładek i blachy doczolowej: szerokość równa szerokości półek, grubość
nieco mniejsza
-Zakłada się wymiary przykładek: szerokość mniejsza od wysokości środnika, grubość wyliczyć z
proporcji sztywności elementów
-Siły wewnętrzne w nakładkach, przykładkach, blachach doczołowych są takie same jak w
elementach dwuteownika
-Moment w nakładkach rozdziela się na parę sił. Siłę muszą przejąć śruby mocujące nakładki po
jednej stronie styku.
-Rozmieszczenie śrub musi być zgodne z zaleceniami producenta
-Śruby należy sprawdzić na nośność przy ścinaniu i docisku
26.
W jakim celu i jak oblicza się ściągi śrubowe płatwi
Ściągi śrubowe wprowadzane są, gdy ze względu na mały lub bardzo mały wskaźnik wytrzymałości
Wy. Poprzez ich wprowadzenie zmniejsza się długość obliczeniowa w kierunku równoległym do
głównej osi poziomej, redukuje się znacznie moment My (4-krotnie lub 9-krotnie) w zależności od
liczby wprowadzonych ściągów.
Ściągi oblicza się na maksymalna siłę w przedziale kalenicowym ( na siłę rozciągającą)
uwzględniając: liczbę przedziałów między płatwią okapową a kalenicową, odległość między
ściągami, składową obciążenia działającą w płaszczyźnie połaci dachu, kąt między płatwią, a
ściągiem.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin