bezpieczeństwo produktu 1-10.docx

(22 KB) Pobierz

BEZPIECZEŃSTWO PRODUKTU (1-10)

 

 

1.      Jakie znasz prawa konsumenta?

 

·         prawo do bezpieczeństwa i ochrony zdrowia-oznacza, że towary i usługi oferowane konsumentom nie mogą stwarzać zagrożenia dla ich zdrowia i życia. W praktyce oznacza to wymóg określenia cech bezpieczeństwa produktów, a także stworzenia mechanizmów zapobiegających przedostawaniu się do obrotu wyrobów niebezpiecznych. Oznacza to również stosowanie procedur szybkiego ostrzegania i wycofywania wyrobów "niebezpiecznych" z rynku w przypadku zaistnienia zagrożenia.

·         prawo do ochrony interesów ekonomicznych-oznacza konieczność ochrony konsumentów przed działaniami przedsiębiorców (zwłaszcza o dominującej pozycji na rynku lub monopolistów), którzy mogą naruszyć ich interesy ekonomiczne przez narzucenie niekorzystnych warunków umów, nieuczciwą konkurencję, stosowanie nadmiernie wygórowanych cen i innych nierzetelnych praktyk handlowych.

·         prawo do edukacji i informacji-konsumenci powinni mieć zapewnioną możliwość świadomego podejmowania decyzji i dokonywania wyborów dóbr i usług. Podstawą dokonywania przez konsumentów racjonalnych wyborów musi być rzetelna informacja o cechach oferowanych towarów i usług, warunkach bezpiecznego ich użytkowania, a także procedurach reklamacyjnych w przypadku ujawnienia ich niewłaściwej jakości

·         prawo do efektywnego sytemu dochodzenia roszczeń-procedury dochodzenia roszczeń przez konsumentów wobec przedsiębiorców naruszających ich interesy powinny być szybie, tanie i łatwo dostępne. Konsumenci muszą mieć zapewnioną pomoc w egzekwowaniu swoich praw.

·         prawo do zrzeszania się i reprezentacji-konsumenci powinni mieć zapewnione warunki do zrzeszania się i prezentowania swojego stanowiska we wszystkich sprawach, które ich dotyczą

 

 

 

 

 

 

 

2.      W jaki sposób realizuje się prawa konsumenta w Polsce? Struktura organizacyjna.

 

W Polsce problematyka związana z ochroną praw konsumentów jest realizowana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz podporządkowaniem prezesowi tej instytucji Państwowej Inspekcji Handlowej (PIH). Przyjęcie przez Polskę prawa konsumenckiego spowodowało m.in.

ograniczenie zagrożeń wynikających z wprowadzania do obrotu niebezpiecznych produktów

zmniejszenie wypadków konsumenckich i związanych z tym społecznych i indywidualnych kosztów leczenia

wzrost międzynarodowej konkurencyjności produktów krajowych w wyniku podniesienia ich standardów jakościowych i norm bezpieczeństwa

racjonalizacje konsumpcji i upowszechnienie wzorców racjonalnego żywienia

poprawę sytuacji polskich rodzin poprzez skuteczniejszą ochronę ich interesów ekonomicznych.

 

 

 

 

 

 

3.      Wymień zasady odpowiedzialności producenta za produkt wadliwy

 

 

 

W dyrektywie o odpowiedzialności za wadliwy (niebezpieczny) wyrób przyjęto następujące zasady:

 

1.producent jest bezwarunkowo odpowiedzialny za szkodę spowodowaną przez wadliwy produkt

2.nie ma potrzeby udowadniania winy producenta

3.producent odpowiada za szkodę również wówczas, gdy wynika ona z działania lub zaniechania osób trzecich

4.wszystkie osoby odpowiedzialne za szkodę (hurtownik, sprzedawca) odpowiadają za nią solidarnie

 

 

.

4.      Na czym polega różnica odpowiedzialności producenta, importera oraz sprzedawcy za wadliwy produkt

 

 

 

Odpowiedzialność producentów za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny

 

Zgodnie z polskimi przepisami za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny odpowiada producent lub inne osoby mające istotny wpływ na pojawienie się produktu w obrocie. Należą do nich importer, osoba podająca się za importera poprzez umieszczenie swojego oznaczenia na produkcie oraz wytwórca materiałów i części składowych, z których produkt finalny został wytworzony. Sprzedawca produktu również może zostać pociągnięty do odpowiedzialności, ale jedynie w przypadkach szczególnych, jeżeli nie można stwierdzić, kto jest producentem.

 

5.      Podaj definicję produktu niebezpiecznego.

 

 

Produkt wadliwy (niebezpieczny):

 

produkt, który nie zapewnia oczekiwanego bezpieczeństwa z uwzględnieniem sposobu jego prezentacji w czasie normalnego użytkowania oraz czasu wprowadzenia do obrotu.

 

 

6.      Zasady oceny produktu bezpiecznego.

 

 

Oceny bezpieczeństwa produktu dokonują właściwe organy państwowe i sami producenci. Powinni oni brać pod uwagę:

 

·         Kategorie konsumentów, do których adresowany jest produkt, ze szczególnym uwzględnieniem konsumentów narażonych na zwiększone niebezpieczeństwo, takich jak dzieci,

·         Cechy samego produktu, w tym jego skład, konstrukcję, wykończenie, opakowanie, wygląd, prezentację, sposób właściwego przechowywania itp.

·         Informacje towarzyszące produktowi, takie jak instrukcje obsługi, montażu i konserwacji.

 

7.      Wymień niedozwolone postanowienia umowne w relacji przedsiębiorca – konsument.

 

Zgodnie z artykułem 3851kodeksu cywilnego, nieuzgodnione z konsumentem postanowienia umowy, kształtujące w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami jego prawa i obowiązki, nie są dla niego wiążące. Za nieuzgodnione indywidualnie uważa się te postanowienia, na których treść konsument nie miał rzeczywistego wpływu. Mogą one być zawarte w samej umowie, jak również w dołączonych do niej wzorcach, regulaminach, ogólnych warunkach umów itp.

 

W kodeksie cywilnym znajduje się przykładowa lista niedozwolonych postanowień umownych. Za niedozwolone uznaje się takie postanowienia, które:

 

·         Wyłączają lub ograniczają odpowiedzialność przedsiębiorcy za uszkodzenie ciała lub śmierć konsumenta, a także za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania (chodzi o wszelkie sformułowania typu: "Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za wady sprzedawanej rzeczy..." czy "W razie wypadku spowodowanego zgodnym z instrukcją używaniem produktu producent nie ponosi odpowiedzialności..."),

·         wyłączają lub istotnie ograniczają potrącenie wierzytelności konsumenta z wierzytelnościami przedsiębiorcy (konsument może być wierzycielem producenta na przykład z tytułu odpowiedzialności za wadę rzeczy),

·         postanowienia, z którymi konsument nie miał możliwości zapoznać się przed zawarciem umowy (na przykład postanowienia spisane w regulaminie, którego konsument nie miał czasu przeczytać),

 

·         zezwalają przedsiębiorcy, bez zgody konsumenta, na przeniesienie praw i przekazanie obowiązków wynikających z umowy na innego przedsiębiorcę (na przykład telewizja kablowa przekazuje "swoich"

klientów innej sieci bez umożliwienia im odstąpienia od umowy)

·         uzależniają zawarcie umowy od przyrzeczenia przez konsumenta zawierania w przyszłości dalszych umów podobnego rodzaju lub od zawarcia innej umowy nie mającej bezpośredniego związku z poprzednią umową, zawierającą oceniane postanowienie (chodzi tu o tzw. umowy wiązane, np. warunkiem kupna danego przedmiotu jest zaprenumerowanie czasopisma,

·         przyznają przedsiębiorcy uprawnienia do dokonywania wiążącej interpretacji umowy lub jej jednostronnej zmiany bez ważnej przyczyny w niej wskazanej (np. przedsiębiorca dostarcza konsumentowi inny produkt niż ten, który konsument zamówił, uzasadniając, że zamówiony

produkt się skończył),

·         przyznają tylko przedsiębiorcy uprawnienie do stwierdzania zgodności świadczenia z umową(postanowienia takie pozbawiają konsumenta de facto możliwości dochodzenia uprawnień z tytułu gwarancji i rękojmi),

·         wyłączają obowiązek zwrotu konsumentowi uiszczonej zapłaty za świadczenie niespełnione w całości lub w części, jeżeli konsument zrezygnuje z zawarcia umowy lub jej wykonania (chodzi tu o wszelkie postanowienia, które powodują przepadek przedpłat w przypadku odstąpienia od umowy),

·         przewidują utratę przez konsumenta prawa żądania zwrotu świadczenia spełnionego wcześniej niż świadczenie kontrahenta, gdy strony wypowiadają, rozwiązują umowę lub odstępują od niej,

·         pozbawiają konsumenta uprawnienia do rozwiązania umowy, odstąpienia od niej lub jej wypowiedzenia (takie postanowienie jest zakazane, jeżeli prawo do odstąpienia od umowy zachowuje przedsiębiorca),

·         ostrzegają dla przedsiębiorcy uprawnienie wypowiedzenia umowy zawartej na czas nieoznaczony, bez wskazania ważnych przyczyn i stosownego terminu wypowiedzenia,

·         nakładają na konsumenta obowiązek zapłaty ustalonej sumy tytułem odstępnego na wypadek rezygnacji z zawarcia lub wykonania umowy, a także gdy konsument nie wykonał zobowiązania lub odstąpił od umowy,

·         przewidują rażąco krótki termin na złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy,

 

·         Przewidują wyłącznie dla przedsiębiorcy uprawnienie do zmiany(bez ważnych przyczyn) istotnych cech świadczenia, jakie ma wykonać,

·         przewidują uprawnienie przedsiębiorcy do określenia lub podwyższenia ceny wynagrodzenia po zawarciu umowy bez przyznania konsumentowi prawa do odstąpienia od umowy,

·         uzależniają odpowiedzialność przedsiębiorcy od wykonania zobowiązań przez osoby, za pośrednictwem których jest zawierana umowa lub przy których pomocy wykonuje on swoje zobowiązanie (przedsiębiorca zawierający umowę z konsumentem jest odpowiedzialny za działania swoich podwykonawców i pośredników, z których usług korzysta),

·         przewidują obowiązek wykonania zobowiązania przez konsumenta mimo niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania przez jego kontrahenta,

·         wyłączają jurysdykcję sądów polskich lub poddają sprawę pod rozstrzygnięcie sądu polubownego polskiego lub zagranicznego albo innego organu, a także narzucają rozpoznanie sprawy przez sąd, który wedle ustawy nie jest właściwy (postanowienia takie utrudniają lub uniemożliwiają dochodzenie przez konsumenta swoich praw przed sądem).

 

 

 

 

8.      W jakich przypadkach producent nie jest odpowiedzialny za wprowadzenie do obrotu produktu niebezpiecznego?

 

Osoby odpowiedzialne za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny mogą uniknąć odpowiedzialności wykazując że:

produktu nie wprowadził do obrotu,

wprowadzenie do obrotu nastąpiło ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin