Regeneracja listwy matrix.pdf

(1608 KB) Pobierz
Witam,
Postanowiłem się z Wami podzielić swoim doświadczeniem na temat czyszczenia listwy XJ-544. Mam
auto z instalacją Landi Renzo Omegas w której stosowana jest taka listwa. Główną przyczyną, która
spowodowała, że postanowiłem wszystko opisać, jest fakt, że poświęcając niecałe 4 godziny uzyskałem
efekt, którego się nie spodziewałem. Ale o tym wszystkim poniżej.
I. Objawy:
1. Odkąd stałem się posiadaczem auta dwa lata temu, były drobne „niedociągnięcia” na gazie- auto
minimalnie przerywało przy przyspieszaniu - miało tzw. dziurę, ale dziura były niewielkia i obejmowała
nieduży zakres, np. 1200-1400 obr./min. Robiłem różne autokalibracje, ale dziura była, tylko, że się
przenosiła z niskich obrotów na wysokie, albo odwrotnie. Po kilku nieudanych próbach z autokalibracjami
zarzuciłem temat, bo był naprawdę mało istotny i nie przeszkadzał.
2. Latem w czasie jazdy na gazie, po włączeniu klimy, zdarzało się, że auto gasło na wolnych obrotach w
momencie gdy załączał się elektromagnes sprężarki – ale sporadycznie i gdy bywało naprawdę gorąco
(pow. 30 stopni na dworze), więc też to olałem.
3. Tej zimy nagle pojawiła się lawina problemów- gdy zaczęło się robić zimno, to:
- zanim silnik dobrze się rozgrzał, ale już się przełączył na gaz (u mnie na gaz przełącza się jak woda ma
40 stopni), to nie pracował jeden tłok w zakresie do 2000 obr, powyżej 70 stopni wody było już OK.,
cylinder pracował,
- zaczął przełączać się na benę przy ostrym przyspieszaniu. Po połączeniu z centralką i uruchomieniu
programu Landi Renzo, w zakładce „Diagnoza” pojawiał się błąd wtryskiwaczy,
- pojawiło się falowanie obrotów na niskich obrotach,
3. Na spalanie nigdy nie narzekałem – mieściło się w normie i nigdy nie było jakieś drastyczne.
II. Regeneracja.
Nie piszę o samej procedurze czyszczenia, bo taka już jest stworzona. Poza tym można na ten temat co
nieco poczytać w sieci. W tym poście również załączam kilka linków z których korzystałem. Na temat
czyszczenia mogę ze swojej strony doradzić aby:
- stosować alkohol izopropylenowy – poczytałem trochę na ten temat i wg mnie był to optymalny wybór,
choćby dlatego, że (ponoć) nie niszczy gum uszczelek,
- warto zaopatrzyć się w kuwetę i wlać do niej alkohol, wszystkie elementy metalowe ułożyć w kuwecie
(oczywiście zachowując kolejność blaszek), następnie pozostawić na 10-15 minut żeby się namoczyły, a
potem czyścić pędzelkiem. Pędzel pozwala dostać się do miejsc trudnostępnych, szczelin itp. Uszczelki
przetrzeć szmatką namoczoną w alkoholu. Można na zakończenie czyszczenia przedmuchiwać sprężonym
powietrzem, żeby oczyścić, ja tak robiłem i jest OK.
- nie stosowałem benzyny ekstrakcyjnej.
- czyściłem wszystko, blaszki, elementy korpusu, cewki. To czego nie udało się wyczyścić pędzlem
czyściłem delikatnie papierem ściernym bardzo drobnym (800).
1. Pierwsza rzecz po zdemontowaniu – pomiar rezystancji cewek – robimy go na bolcach wtyczki.
Załączam rysunek pokazujący jak robić pomiar. Wzorcowa wartość to 5,6Ω. Świeżo po zdemontowaniu
gdy moja listwa była jeszcze ciepła wyniki wychodziły 6-6,4Ω. Gdy listwa ostygła i miała temp. pokojową
wyszło od 5,6 – 5,9Ω, więc cewki są OK. Nie pytajcie jaka jest graniczna wartość prawidłowa – nie wiem.
Ale w sieci może coś znajdziecie.
Fot. 1a. Listwa po zdemontowaniu
Fot.1b. Pomiar rezystancji cewek
2. Po wykręceniu króćca wlotowego gazu i czterech króćców wylotowych, widać, że są bardzo syfione
jakimś czarnym nalotem. Nie wiem co to jest, ale jest tego dużo.
Fot.2. Syf na króćcach.
3. Po zdemontowaniu dolnej płytki widać sporo podobnego czarnego oleistego nalotu i widać też jakiś
biały kamienisty nalot- osad – zarówno na dolnej płytce (ta po lewej na zdjęciu) jak i na środkowej płytce.
Czyszczone pędzlem z alko + papier 800.
Fot 3a. Brud na płytkach.
Fot. 3b. Dolna płytka po czyszczeniu.
Fot. 3c. Środkowa płytka po czyszczeniu.
4. Blaszki są bardzo brudne. Najpierw namoczone w kuwecie z alko, potem czyszczenie pędzlem + alko a
na koniec poprawka papierem 800. Również środkowa płytka wyczyszczona pędzlem + alko.
Fot. 4a. Brudne blaszki.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin