Aspekt
Strategia ilościowa
Strategia jakościowa
Paradygmat
Normatywny
Interpretatywny , krytyczny
Założenia epistemolo-giczne i ontologicz-ne
Badacz i rzeczywistość badana są „zewnętrzne” wobec siebie, niezależne od siebie – albo – przynajmniej – można przyjąć takie założenie na użytek dociekań.
Badacz dąży do obiektywności, aczkolwiek wie, iż nie jest to w pełni osiągalne.
Badacz i rzeczywistość badana są nierozerwalnie powiązani, warunkują się wzajemnie –dzięki temu badacz jest w stanie zrozumieć badanych (np. wspólny język, kontekst kulturowy).
Badacz zgadza się na istnienie elementu subiektywnego i stara się go kontrolować np. poprzez jawną autoanalizę własnych uwarunkowań różnego typu.
Założenia metodologiczne
Zjawiska społeczne być może różnią się od fizycznych, ale wszystkie mogą być badane takimi samymi metodami.
Zjawiska społeczne różnią się od fizycznych, dlatego muszą być badane odmiennymi metodami.
Cel badań
Opis, wyjaśnienie, przewidywanie
Uchwycenie zależności (najchętniej przyczynowo-skutkowych),
sformułowanie generalizacji dotyczących CAŁEJ badanej populacji,
a najlepiej – odkrycie praw i stworzenie teorii
Opis, eksploracja, interpretacja
Zrozumienie ludzi działających w swoim naturalnym środowisku, interpretacja ich motywacji, potrzeb, zachowań.
„Bogaty”, wieloaspektowy opis, narracja, historia.
Główna metoda
Hipotetyczno-dedukcyjna
Zaczyna się od sformułowania hipotezy, następnie się ją operacjonalizuje i testuje (potwierdza lub obala).
Badacz zakłada, że wie co jest istotne, o co warto pytać (a priori formułuje zmienne zależne i niezależne).
Indukcyjna
Zaczyna się od ogólnego, roboczego (nieostatecznego) sformułowania problemu i gromadzenia materiału empirycznego.
Nie należy przystępować do badań z gotową hipotezą lub siatką pojęć, dlatego, by:
- nie narzucać badanym swoich kategorii, obrazu świata (to ich wizja rzeczywistości jest ważna)
- zminimalizować niebezpieczeństwo samopotwierdzania się teorii, to jest sytuacji, w której odpowiedź (wynik dociekań) jest już de facto zawarta w zadawanym pytaniu.
Materiał empiryczny decyduje o ostatecznej treści, zakresie i wyniku badań. Formułowanie problemu ma charakter iteracyjny, jest a posteriori. Hipoteza może (ale nie musi) pojawić się w rezultacie badań.
Kogo badamy, kogo dotyczą wyniki
Pewna populacja, zbiór złożony z „jednorodnych” – pod jakimś względem – elementów.
Bada się albo całą populację, jeżeli jest skończona i niewielka, albo dobraną losowo próbę reprezentatywną.
Wyniki się generalizuje na całą populację.
Niewielkie grupy, jednostki, context-limited studies
Bada się konkretne przypadki dobrane celowo (reprezentują tylko siebie).
Wyników nie można generalizować, ewentualnie można w innej, niebadanej sytuacji zastosować rozumowanie przez analogię (ostrożnie).
Miejsce badania
Środowisko naturalne lub sztuczne
Środowisko naturalne
Rzetelność, wiarygod-ność badań
Intersubiektywna sprawdzalność
osiągnięta poprzez powtarzalność metod i wyników
osiągnięta poprzez pozostawienie ścieżki sprawdzenia (audit trial), czyli rygorystyczne i szczegółowe opisanie własnego postępowania badawczego
Źródło: Cisek S. Metodologia jakościowa w badaniach współczesnej nauki o informacji
http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCoQFjAB&url=http%3A%2F%2Fskryba.inib.uj.edu.pl%2F~cisek%2Fmetodologia%2520nauk%252012_13%2Fmetodologia%2520jakosciowa%2520w%2520badaniach%2520wspolczesnej%2520nauki%2520o%2520informacji.ppt&ei=UFROVJL-LYLAOem4gLAP&usg=AFQjCNEULmhzH8zmU_e9zzNwh6j1qOi00w&sig2=bqJZI3-4b0Qhv5XvfeNNUA
monisia012