Czerwińska E.doc

(33 KB) Pobierz

Czerwińska E., Kąciki zainteresowań w naturalnej nauce języka. Wychowanie w przedszkolu, nr 1

 

              Nauczanie oparte na naturalnej nauce języka jest programem zrównoważonym, bierze się pod uwagę możliwości wszystkich dzieci. Należy uwzględnić 2 aspekty:

1.       Dotyczy łącznej nauki czytania, pisania, kompetencji słownej

2.       Obejmuje:

·         Pracę wspólną N z dzieckiem

·         Kierowanie (w sposób niezauważalny dla dziecka)

·         Pracę samodzielną dziecka

Naturalna nauka – oparta na pracy indywidualnej i w małych zespołach. Brak akceptacji, dorośli wyrażają przez zachowania, jak:

·         Gniew

·         Kara

·         Separowanie dziecka

·         Obniżanie poczucia jego własnej wartości

Co mówią dorośli – bezkrytycznie przyjmowane przez dzieci. Twórcze zachowanie dziecka:

·         Atmosfera zapewniająca poczucie bezpieczeństwa

·         Odrzucenie przez rodziców stosowania środków nacisku

System nakazów, kar – dziecko:

·         Rezygnuje z własnych potrzeb, zainteresowań

·         Podporządkowuje się żądaniom dorosłych

·         Oczekuje rozwiązań z ich strony

·         Wykazuje brak inicjatywy

·         Wycofuje się z trudnych zadań

Grupy niejednorodne – dzieci o zróżnicowanym poziomie rozwoju

Grupy jednorodne – podobne umiejętności

Grupy stymulacyjne – charakter elastyczny, tworzone w zależności od potrzeb, od wykazywanych przez dzieci postępów.

 

Stymulacja

·         Otwartość sytuacji – np. w momencie tworzenia wspólnie z dziećmi kącika na określony temat. Kącik powinien być kontynuacją cyklu tematycznego, skłaniać do poszukiwań, dyskusji, obserwacji i zdobywania w sposób samodzielny wiadomości.

·         Otwartość zadania – przewiduje swobodę drogi działania, w dochodzeniu do rozwiązania. Zadanie otwarte skłania dziecko do eksperymentowania, np. odkrywanie właściwości magnezu.

Organizując środowisko materialne należy pamiętać, by stwarzało ono okazję do aktywnego, twórczego działania. Warunek ten spełniają kąciki zainteresowań. Kącik pobudzający ciekawość, umożliwiający swobodne działanie, dla N – miejsce obserwacji dziecka podczas samodzielnych działań.

Zasada integracji treści (przy organizowaniu sali). Właściwy dobór materiałów. Łączenie stosunków jakościowych i ilościowych, czytania z pisaniem.

 

Podstawowe kąciki:

·         Matematyczny

·         Plastyczny

·         Pisania

 

Kącik „czytanie dookoła sali” – dziecko ma kontakt z tekstem w każdej sytuacji (wskazówki, napisy, podpisy pod pracami dzieci; umieszczone w całej sali).

Miejsce do słuchania kaset magnetofonowych.

Kącik do czytania – książki muszą być dostępne, na wyciągnięcie ręki, odpowiednie pufy do siedzenia, parawan.

Kącik przyrody – lupy, mikroskopy, preparaty.

Kącik dużej książki – wykonanej wspólnie przez dzieci (np. zbiór rysunków).

Tablica wiadomości – ur., im., plan dnia, ważne wydarzenia. Teksty krótkie, czytelne.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin