Plan pracy wychowczo – dydaktyczny dla grupy III miesiąc grudzień 2013 r
Tematyka kompleksowa: 1. Święty Mikołaj dobry jest 2. Nadchodzi zima 3. Święta Bożego Narodzenia
Opracował: Beata Matuszka Stanisław Kaczmarczyk
Tematyka
Środki realizacji
Podstawa programowa i treści programowe
1. Święty Mikołaj dobry jest
Poniedziałek
7.1, 9.2
• „Święty Mikołaj – gwiazdkowa opowieść” – oglądanie filmu w reżyserii J. Szwerc- rozmowa kierowana na temat oglądanego filmu
• Portret św. Mikołaja” – rysowani kredkami ołówkowymi.
Wtorek
5.3, 5,4, 6, 2, 2.4
• „Pamiętaj o nas” – zapoznanie z treścią, rytmem i melodią piosenki – nauka pierwszej zwrotki i refrenu piosenki.
• Zestaw ćwiczeń gimnastycznych w wodzie podczas pobytu na basenie „Delfin”.
Środa
9.2, 13.1
• „Pomagamy św. Mikołajowi” – ćwiczenia w posługiwaniu się liczebnikami porządkowymi w zakresie liczby 8.
• „Wędrówka św. Mikołaja” – wykonanie pracy techniką łączoną.
Czwartek
9.2, 8.1, 8.2, 8.3
• „Pamiętaj o nas” – nauka drugiej zwrotki piosenki, zabawy rytmiczne w oparciu o wybrany fragment poznawanego utworu, zabawa w echo rytmiczne, próba ilustrowania gestem i ruchem treści piosenki.
• „Wędrówka św. Mikołaja” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.
Piątek
7.1, 8.2, 7.2
• „Czekamy na Mikołaja” – inscenizowanie ruchem wiersza „Prezent dla Mikołaja” oraz piosenki „Pamiętaj o nas”. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową „Co jest innego” – porównywanie treści 2 tematycznych ilustracji. Tworzenie zdań ze słowem „Mikołaj”. Scenki pantomimiczne tematycznie związane z Mikołajem.
• „Spotkanie z Mikołajem” – rozmowy z zaproszonym gościem, odbieranie prezentów i wręczanie przygotowanych przez dzieci Mikołajowi, wspólne, zabawy z wykorzystaniem poznanego wiersza i piosenki.
- uczestniczenie w zabawach rozwijających aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenia, wyobrażenia, klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo – skutkowego, poznawanie samego siebie
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dzieciom radość i satysfakcję
- dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych
- dzielenie się swoimi zainteresowaniami
- uświadomienie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
- dbanie o higienę zmysłów np. unikanie hałasu, niekrzyczenie
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem
- nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskim dzieciom – sytuacjom, z jakimi się spotykają
- uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi
- rysowanie z wyobraźni
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych
- rozwijanie myślenie logicznego poprzez:
• rozwiązywanie zagadek, rebusów
• określanie kolejności czynności
• zadawanie pytań
• analizowanie, syntetyzowanie porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych
• próby logicznego ujęcia motywów własnego działania
• rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
• określanie działań w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach
- tworzenie ciągu słów na zasadzie skojarzeń
-wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek
- rozpoznawanie piosenki po melodii nuconej przez nauczyciela
- stosowanie w wypowiedziach prawidłowych form fleksyjnych wszystkich odmieniających się części mowy: czasownika. Rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika
- nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu
- zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności, dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach
- wyodrębnianie w słowach głosek; w wygłosie, nagłosie, śródgłosie
- liczenie głosek w słowach
2. Nadchodzi zima
8.1, 8.2, 9.2
• „Zima biała” – zapoznanie z treścią, rytmem oraz melodią piosenki – zabawa ilustracyjna w oparciu o poznany utwór, ćwiczenia rytmiczne z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych (wybrany fragment utworu). Słuchanie i rozpoznawanie nagrań zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla aktualnej pory roku.
• „Zima” – rysowanie pastelami olejowymi na kolorowym podkładzie wybranej sceny nowo poznanej piosenki.
5.4, 9.2
• Zestaw ćwiczeń gimnastycznych na basenie „Delfin”.
• „Choinkowy łańcuch” – projektowanie oraz wykonywanie w grupach czteroosobowych choinkowej ozdoby (zwrócenie uwagi na prawidłowe trzymanie nożyczek podczas cięcia po liniach prostych).
11.1, 13.4, 13.6, 3.2
•, „Co narobił zimowy wiatr?” – ćwiczenia w dostrzeganiu, nazywaniu układy regularnie powtarzających się sekwencji (złożonych), podejmowanie prób przekładania z jednej sekwencji na inną.
• „Zaproszenia” – projektowanie oraz wykonywanie zaproszeń dla rodziców na przedświąteczne spotkanie przy choince.
8.1, 8.2, 11.1, 3.2
• „Zima biała” – nauka piosenki, ćwiczenia rytmiczne z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych, kontynuowanie rozwiązywania zagadek słuchowych tematycznie związanych z zjawiskami atmosferycznymi charakterystycznymi dla aktualnej pory roku.
• „Na śniegu” – wykonywanie pracy plastycznej techniką łączoną.
7.2, 5.3, 5.4
• „Zimowe spotkanie” – teatrzyk kukiełkowy – ćwiczenia logorytmiczne w oparciu o tekst inscenizacji. Kształtowanie umiejętności nadawanie poszczególnym wypowiedzią właściwej linii prozodycznej (akcent, rytm, melodia).
• Zestaw ćwiczeń gimnastycznych „Zimowa wyprawa” w formie opowieści ruchowej.
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku
- przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, ćwiczeniach i zabawach ruchowych
- samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste
- poznawanie zjawisk charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu
- wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli
3. Święta Bożego Narodzenia
8.1, 8.2, 9.2, 3.2, 3.3
• „Jak przygotowujemy się do świat Bożego Narodzenia?”- rozmowa kierowana z wykorzystaniem tematycznej gazetki. Utrwalenie znajomości tekstu inscenizacji „Zima biała”, wierszy oraz piosenek na przedświąteczne spotkanie z rodzicami przy choince.
• „Serduszkowe ozdoby” – lepienie z masy solnej upominków dla rodziców z okazji zbliżającego się spotkania przy choince.
8.1, 8.2, 8.3, 9.2
• „Przedszkolna orkiestra” –wykonywanie akompaniamentu do znanych piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach. Słuchanie popularnych kolend.
• „Ozdabiamy choinkę” – wspólne ozdabianie choinki wykonanymi przez dzieci ozdobami.
9.2, 7.2, 3.2, 3.3
• „Choinkowe spotkanie” – próba sceniczna z wykorzystaniem inscenizacji, wierszy oraz piosnek przygotowywanych na spotkanie z zaproszonymi rodzicami.
• „Choinkowe ozdoby – upominki” – malowanie czerwoną farbą ulepionych serduszek z masy solnej.
8.2, 8. 3, 8.4, 9.2
• „Zima” – zapoznanie z treścią, rytmem i melodią piosenki, nauka pierwszej zwrotki oraz refrenu utworu, podejmowanie próby ilustrowania piosenki za pomocą gestów i ruchu w przestrzeni.
• „Choinkowe ozdoby” – wykonywanie kolejnych fragmentów choinkowego łańcucha oraz papierowych gwiazdeczek.
7.2, 5.3, 5.4, 3.2, 3.3
• „Zima zła” – nauka wiersza metodą fragmentaryczną, ćwiczenia logorytmiczne w oparciu o tekst poznanego utworu. Kształtowanie umiejętności interpretowania literackiego tekstu (zmiana tempa, natężenia głosu oraz nadawaniu mu określonego zabarwienia emocjonalnego).
• Zestaw ćwiczeń gimnastycznych „Zima” w formie opowieści ruchowej.
- nazywanie pór dnia: rano, południe, popołudnie, wieczór, noc wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek, rozpoznawanie piosenki po melodii nuconej przez nauczyciela,
- ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek, krótkich tekstów
- czytanie całościowe wyrazów
- rysowanie na różnorodnym podłożu
- odczuwanie radości z tworzenia prac plastycznych
- uczestniczenie w zabawach rytmiczno – ruchowych, pląsach przy muzyce
- estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce
staszekka