Przewodnik metodyczny, cz. 4.pdf

(1625 KB) Pobierz
marzec – kwiecień
4
MARZEC, TYDZIEŃ I
TREŚCI
PROGRAMOWE
1
TEMAT
DZIEŃ
TYGODNIA TYGODNIA
2
3
1.
TEMAT
DNIA
4
Jestem coraz
starszy
AKTYWNOŚĆ
I DZIAŁALNOŚĆ
DZIECKA
5
• Rozmowa na te-
mat mijającego
czasu.
Nasza edukacja
Tak mija
matematyczna
nam czas
Organizacja prze-
strzeni i czasu
– poznawanie wybra-
nych mierników cza-
su od starożytności
do dnia dzisiejszego
– nazywanie pór
dnia:
rano, połu-
dnie, popołudnie,
wieczór
i
nocy,
– odpowiednie sto-
sowanie określeń:
przedwczoraj, wczo-
raj, jutro, pojutrze
– zwracanie uwagi na
upływający czas,
uwidoczniony, np.
w rozwoju dzieci
(Nasze
przedszkole.
Program edukacji
przedszkolnej wspo-
magający rozwój ak-
tywności dzieci, Grupa
Edukacyjna S.A. 2009,
s. 38–39).
(Numery obszarów
z podstawy progra-
mowej: 1.1., 1.2.,
2.1., 2.2., 2.3., 3.1.,
3.2., 4.2., 5.3., 5.4.,
8.1., 8.2., 9.2., 10.1.,
13.1., 13.4., 13.6.,
14.1., 14.2., 14.3.,
14.5., 14.6.).
• Zabawa dydak-
tyczna
Wolno czy
szybko?
2.
Pory dnia
• Słuchanie opowia-
dania H. Bechlero-
wej
Wiosenna wę-
drówka.
Mój dzień –
wy-
konanie pracy pla-
stycznej (w formie
filmu).
3.
Co było naj-
pierw, a co
będzie potem
• Zabawa dydak-
tyczna
W jakiej
kolejności?
• Zabawy przy pio-
sence
Stary zegar.
4.
W zakładzie
zegarmistrzo-
wskim
• Wycieczka do za-
kładu zegarmi-
strzowskiego.
2
MARZEC, TYDZIEŃ I
CELE
OGÓLNE
6
CELE
OPERACYJNE
7
KARTY PRACY,
CZ. 3,
WYCINANKI
8
ZAJĘCIA
RUCHOWE
9
• Ćwiczenia poranne –
zestaw XXII (ułożone
przez autora).
• Zabawy orientacyjno-
-porządkowe:
Kasz-
tanowiec i pory roku,
Zegarze, zegarze, któ-
ra godzina?
(ułożone
przez autora).
• Zabawa bieżna
Po-
spiesz się!
(według
K. Wlaźnik).
Zabawa ruchowa roz-
wijająca orientację
przestrzenną
Poru-
szam się według wska-
zówek
(ułożona przez
autora).
• Ćwiczenia gimna-
styczne – zestaw VII
(ułożone przez auto-
ra).
Dziecko:
nr 22
– rozwijanie mowy – układa obrazki we-
dług wieku przed-
stawionych na nich
osób
– rozwijanie umie- – posługuje się okreś-
jętności określa-
leniami:
szybko,
nia tempa wyko-
wolno, szybciej,
nywanych czyn-
wolniej
ności
– zwracanie uwagi – dostrzega zmiany
nr 23
na mijający czas
zachodzące w przy-
na podstawie
rodzie w związku
przykładów z ży-
z upływającym cza-
cia ludzi, przy-
sem i zmianami pór
rody i literatury
roku
dziecięcej
– wyrażanie w eks- – przedstawia swój
presji plastycz-
dzień w formie
nej jednego dnia
plastycznej
z życia dzieci
– rozwijanie umie- – stosuje słowa:
naj-
nr 24, 25
jętności określa-
pierw, teraz, potem
w nr 12
nia kolejności
czynności
– nauka kroków
i figur tańca
Tro-
jaka
– tańczy
Trojaka
– przybliżenie wy- – wyjaśnia, na czym nr 26
glądu i wyposa-
polega praca ze-
żenia zakładu ze-
garmistrza i jakie
garmistrzowskie-
narzędzia potrzeb-
go oraz pracy ze-
ne są do jej wyko-
garmistrza
nywania
3
• Rozmowa na te-
mat wizyty u ze-
garmistrza z wy-
korzystaniem ob-
razka
W zakładzie
zegarmistrzow-
skim.
5.
Podróż
w przyszłość
• Rozmowa na te-
mat wyglądu naj-
bliższego otocze-
nia w przyszłości,
inspirowana wier-
szem M. Przewoź-
niaka
Wynalazki.
• Gdzie poleciałbym
wehikułem cza-
su? –
praca pla-
styczna.
MARZEC, TYDZIEŃ II
Muzyka jest
W świecie sztuki.
wszędzie
Muzyka
Słuchanie i śpiewa-
nie piosenek
– zbiorowe i indywi-
dualne śpiewanie
piosenek
Gra na instrumen-
tach perkusyjnych
– wykonywanie
akompaniamentu
do piosenek na in-
strumentach per-
kusyjnych oraz in-
nych przedmiotach
– indywidualnie
lub grupowo (two-
rzenie
orkiestry)
– wykonywanie in-
strumentów perku-
syjnych z różnych
materiałów
1.
Dźwięki cięż-
kie i lekkie
Zabawy z tańcem
(według E. Wa-
gner).
• Zabawa dydak-
tyczna
Bawimy
się w dyrygentów.
2.
Śpiewamy
i gramy
• Słuchanie opo-
wiadania M. Or-
łonia
Zbuntowana
orkiestra.
• Wykonywanie in-
strumentów do
gry.
3.
Nasi ulubieni
wykonawcy
• Ćwiczenia słucho-
we
Nasi ulubieni
wykonawcy.
4
– rozwijanie mowy – wypowiada się na
temat wycieczki
– zachęcanie do wy- – wypowiada się na
powiadania się na temat przyszłości
temat przyszłości
nr 27, 28
– przedstawienie
– wyraża swoje wy-
wyobrażeń do-
obrażenia w pracy
tyczących przy-
plastycznej
szłości w ekspre-
sji plastycznej
MARZEC, TYDZIEŃ II
– rozwijanie po-
czucia rytmu
Dziecko:
– porusza się ryt-
micznie przy mu-
zyce
– śpiewa znane pio-
senki, stosując się
do gestów
dyry-
genta
• Ćwiczenia poranne –
zestaw XXIII (ułożo-
ne przez autora).
• Zabawa ruchowo-na-
śladowcza
Naśladuje-
my instrumenty
(uło-
żona przez autora).
• Zabawy muzyczno-
-ruchowe:
Sala peł-
na dźwięków, Odszu-
kaj instrument, Kolory
tańczą, Przejdź przez
obręcz
(ułożone przez
autora).
• Ćwiczenia gimna-
styczne – zestaw VII
(ułożone przez auto-
ra).
– ukazanie roli ba-
tuty w pracy dy-
rygenta
– rozwijanie mowy – wypowiada się na nr 29, 30
temat opowiadania
– akompaniowanie – wykonuje prosty
na wykonanych
instrument i akom-
instrumentach
paniuje na nim
– rozwijanie umie- – śpiewa piosenkę
jętności wokal-
nych
nr 31, 32, 33
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin