Arkusz gotowosci szkolnej (załaczniki I i II zestaw).pdf

(7275 KB) Pobierz
Ocena gotowości
szkolnej dziecka
Wygodne, kompletne narzędzie dla nauczyciela
Dwa etapy badania dziecka:
− diagnoza przedszkolna
− gotowość szkolna
Kolorowe załączniki do diagnozy przedszkolnej i badania gotowości szkolnej
Więcej w programie
Gotowość szkolna dziecka:
www.gotowoscszkolna.mac.pl
− szacowanie dynamiki rozwoju dziecka
− wydruk pełnej
Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki
w szkole podstawowej
– zgodnie z drukiem ministerialnym
Według zaleceń ministerialnych zadaniem każdego nauczyciela edukacji przedszkolnej jest:
wybranie (lub opracowanie) programu, który zawiera odpowiednie narzędzia diagnostyczne
prowadzenie i dokumentowanie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie
możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci
przeprowadzenie analizy i podsumowania przeprowadzonych obserwacji na przełomie
października i listopada, tak zwanej diagnozy przedszkolnej, w celu ocenienia gotowości
dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej
na podstawie zgromadzonych wyników diagnozy – opracowanie i zrealizowanie indywi-
dualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka (celem takiej analizy
jest także przekazanie rodzicom informacji o poziomie gotowości szkolnej ich dzieci)
na podstawie dokumentacji obserwacji pedagogicznych i przeprowadzonej ich analizy,
w terminie do końca kwietnia, wydanie rodzicom informacji o gotowości ich dziecka
do podjęcia nauki w szkole podstawowej – wypełniony druk ministerialny
Informacja
o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Zadania związane z językiem obcym nowożytnym (zadania nr 16, 17) przeprowadza, analizuje
i ocenia nauczyciel prowadzący zajęcia z tego języka.
Wierzymy, że narzędzie diagnostyczne, które oddajemy Ci, Drogi Nauczycielu, będzie pomoc-
ne w ocenieniu gotowości szkolnej dziecka.
Autorki
www.mac.pl
Opis arkusza badania gotowości szkolnej
Zadania prezentowane w arkuszu dają nauczycielom i rodzicom możliwość okreś-
lenia rozwoju dziecka w trzech sferach: fizycznej, umysłowej i społeczno-emocjonalnej. W ta-
beli są przedstawione numery zadań arkusza odnoszące się do poszczególnych sfer i kategorii.
Sfera rozwoju
Fizyczna
Kategorie szczegółowe
Sprawność ruchowa
Sprawność rąk
Lateralizacja (stronność ciała)
Spostrzeganie wzrokowe
Koordynacja wzrokowo-ruchowa (przygotowa-
nie do pisania)
Spostrzeganie słuchowe
Słownictwo i poprawność językowa (język polski)
Mowa – język obcy nowożytny
Wiadomości ogólne
Wiadomości i pojęcia matematyczne
Pamięć słuchowa, wzrokowa i ruchowa
Uwaga
Rozwój moralny
Stosunek do dorosłych
Stosunek do rówieśników
Rozwój emocjonalny
Samoobsługa
Samodzielność
Numer zadania
1
2
3–4
5–6
7–9
10–13
14–15
16–17
18–19
20–25
26–28
29
30
31–32
33–35
36–39
40
41
Umysłowa
Społeczno-
-emocjonalna
Opracowanie
dr Małgorzata Kwaśniewska
Wiesława Żaba-Żabińska
3
Arkusz badania gotowości szkolnej*
Imię i nazwisko:
...........................................................................................
Wiek:
.........
Część I. Rozwój fizyczny
Zadanie 1.
(będą potrzebne skakanka i piłka)
Zadania
Podskocz 3 razy na dwóch nogach.
Podskocz 3 razy na jednej nodze.
Przejdź stopa za stopą wzdłuż skakanki (rozciągniętej
na podłożu).
Wykonaj 3 przysiady.
Stań na jednej nodze (minimum 5 sekund).
Stań na jednej nodze z zamkniętymi oczami (około 3–4 sekund).
Biegnij do mety (dystans około 20 metrów).
Skacz przez skakankę.
Rzuć do mnie piłkę.
Złap piłkę.
Razem
Należy podkreślić odpowiedź odnoszącą się do badanego dziecka.
Dziecko preferuje nogę: prawą, lewą, nie ma preferencji.
Zadanie 2.
(będą potrzebne: klocki, kredki, kartka, plastelina, farby,
załącznik
a,
nożyczki)
Wykonuje sprawnie – 2 p.
Wykonuje niesprawnie – 1 p.
Zadania
Nie wykonuje – 0 p.
I termin
II termin
Zbuduj z klocków wieżę.
Narysuj kredkami ulubioną zabawkę.
Ulep z plasteliny zwierzątko.
Namaluj farbami siebie.
Wydrzyj z papieru kwiatek.
Wytnij figury (załącznik
a).
Razem
Wykonuje – 1 p.
Nie wykonuje – 0 p.
I termin
II termin
...
Razem
...
...........
Razem
...........
Należy podkreślić odpowiedź odnoszącą się do badanego dziecka.
Dziecko posługuje się ręką: prawą, lewą, obydwiema rękami.
4
* Należy wpisać lub podkreślić wynik uzyskany przez dziecko.
Zadanie 3.
(będą potrzebne: kredki, kartka, gazeta, łyżeczka, kubek z sokiem)
Interpretacja wyników:
3 P – lateralizacja prawostronna
3 L – lateralizacja lewostronna
2 P/1 L lub 2 L/1 P – lateralizacja mieszana
Zadania
Ręka: P – prawa, L – lewa
Narysuj słoneczko.
Jedną ręką zgnieć gazetę w kulkę.
Jedną ręką zamieszaj łyżeczką sok w kubku.
Określenie dominacji.
Zadanie 4.
(będą potrzebne: drzwi, butelka, rolka po folii)
Zadania
Oko: P – prawe, L – lewe
Popatrz przez dziurkę od klucza.
Zajrzyj do butelki.
Popatrz przez lunetę (np. przez rolkę po folii alumi-
niowej) na księżyc.
Określenie dominacji.
I termin
II termin
Łączna liczba punktów w części I:
Część II. Rozwój umysłowy
Zadanie 5.
(będą potrzebne:
załącznik
b,
nożyczki)
Rozetnij obrazek wzdłuż linii. Ułóż obrazek z otrzymanych puzzli.
Układa z puzzli rysunek samodzielnie, sprawnie i szybko.
Układa z puzzli rysunek samodzielnie, ale powoli.
Nie układa z puzzli rysunku samodzielnie, oczekuje pomocy.
Zadanie 6.
(będą potrzebne:
załącznik
c,
ołówek, kredki)
Pokoloruj pola jak we wzorach (Połącz kropki, tak jak we wzorach).
I termin
Prawidłowo koloruje 4 wzory. (Prawidłowo rysuje 4 wzory).
2 p.
Prawidłowo koloruje 2–3 wzory. (Prawidłowo rysuje 2–3 wzory).
1 p.
Prawidłowo koloruje najwyżej 1 wzór. (Prawidłowo rysuje najwyżej
0 p.
1 wzór).
II termin
2 p.
1 p.
0 p.
I termin II termin
2 p.
2 p.
1 p.
1 p.
0 p.
0 p.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin