Cwiczenia_z_pomyslem_SP_1_3_kl_1_cz_3_Scenariusze_zajec_Marzec_Tydz_23.pdf

(216 KB) Pobierz
Ćwiczenia z pomysłem
|
Klasa 1
Szkoła podstawowa 1–3
tYDZIEŃ 23.
ZWIErZĘtA DuŻE I MAŁE
Scenariusz 110.
Ś jak ślimak, si jak siedem
P3 s. 4–5
ĆzP3 s. 3–5
Zapis w dzienniku
Swobodne wypowiedzi na temat ilustracji w podręczniku
Wprowadzenie liter
ś, Ś
na podstawie wyrazu
ślimak
oraz zmiękczeń
si, Si
na podstawie wyrazu
siedem
Ćwiczenia w czytaniu
Pisanie wyrazów
Podział wyrazów na sylaby
Zdrobnienia imion
Kultura zachowania się na
imieninach – odgrywanie scenek, zasady
Tworzenie szlaczkowego rytmu
Praca plastyczna „Ślimak”
Dodawanie w zakresie 12
Rozwiązywanie zadania z treścią
Projektowanie kartki do albumu liter.
Środki dydaktyczne:
piłki, materiały plastyczne do wykonania ślimaka (papier kolorowy, plastelina,
włóczka, sznurek, krepina).
Przebieg zajęć
1.
Przewidywanie tematyki zajęć.
U. przyglądają się ilustracji w elementarzu. Wymieniają nazwy zwierząt siedzących przy stole (rak,
pasikoniki, ślimaki). Na podstawie ilustracji zastanawiają się, kto jest gospodarzem spotkania, kim
są goście (przyjaciele, sąsiedzi), w jakim celu spotkali się, w jakim celu zostali zaproszeni.
2.
Wprowadzenie liter
ś, Ś.
N. wprowadza litery
ś, Ś
zgodnie z etapami wprowadzania litery.
3.
Rysowanie po śladzie ślimaka.
U. rysują po śladzie ślimaka bez odrywania ręki. Nadają tytuł swojej pracy i opowiadają o niej
kolegom.
4.
Tworzenie szlaczkowego rytmu.
U. kończą rozpoczęty rytm, wykorzystując nalepki.
5.
Słuchanie czytanki.
N. czyta U. czytankę. U. uważnie słuchają i odpowiadają na pytania:
– Kto witał gości?, z jakiej okazji rak Makary zaprosił gości?, na czym usiedli goście?, ile było śli-
maków?, z ilu osób składała się rodzina pasikoników?, jak zachowywał się gospodarz w stosunku
do gości?, jakie przysmaki podał Makary gościom?
6.
Odgrywanie scenek sytuacyjnych „Imieniny”.
N. dzieli klasę na kilka grup. Każda grupa przygotowuje scenkę, w której zawarte będą zasady
dobrego wychowania.
Grupa I przygotowuje scenkę – zaproszenie na imieniny.
Grupa II przygotowuje scenkę – przywitanie gości.
Grupa III przygotowuje scenkę – składanie życzeń koledze i osobie dorosłej.
Grupa IV przygotowuje scenkę – zaproszenie do stołu.
Grupa V przygotowuje scenkę – zachowanie przy stole.
Po odegraniu scenek U. wymieniają zasady właściwego zachowania się:
– zapraszamy gości na kilka dni przed planowaną imprezą,
– |zapraszamy osobiście, wykorzystując zwroty „Chciałbym/Chciałabym Cię zaprosić na swoje imie-
niny”, „Będzie mi bardzo miło, jeśli przyjmiesz moje zaproszenie na...”, „Zapraszam Cię na...”,
– kiedy goście przyjdą, gospodarz wita ich, zajmuje się nimi, zaprasza do stołu,
– goście witają się z gospodarzem i składają mu życzenia,
– gospodarz nie wypowiada się negatywnie na temat otrzymanego upominku,
– goście przy stole rozmawiają po cichu,
– goście nie rzucają się na jedzenie,
– goście i gospodarz podają sobie półmiski z jedzeniem,
– po imprezie żegnamy się i dziękujemy za zaproszenie i miło spędzony czas.
P3 s. 4–5
ĆzP3 s. 3 ćw. 1
ĆzP3 s. 3 ćw. 2
P3 s. 4–5
P3 s. 5 ćw. 1
P3 s. 5 ćw. 2
Autor:
Dorota Rączyńska
1
©
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Ćwiczenia z pomysłem
|
Klasa 1
Szkoła podstawowa 1–3
7.
Wprowadzenie zmiękczeń
si, Si.
N. wprowadza zmiękczenia
si, Si
zgodnie z etapami wprowadzania litery.
8.
Ćwiczenia w czytaniu.
U. czytają tekst czytanki. Dziewczynki wymieniają wyrazy, w których występuje
ś
(gości, gościom,
mości, tatuś, Jaś, Kaśka, ślimak, ślimakowa, maślaków, wyśmienite, śmieje, ugościł), a chłopcy szu-
kają wyrazów, w których występuje zmiękczenie
si
(wisienkami, sąsiada, siódmego).
9.
Pisanie poznanych liter i zmiękczeń.
U. piszą
ś, Ś,
si,
Si
w małej liniaturze.
10.
Zabawa naśladowcza „Pełzanie ślimaków”.
U. naśladują posuwisty chód ślimaków.
11.
Zabawa z piłkami.
N. rysuje dużą ósemkę. U. toczą piłkę po torze w kształcie cyfry osiem.
12.
Wyszukiwanie w tekście liter
ś, Ś.
U. czytają tekst i otaczają w nim pętlami wszystkie litery
ś, Ś. N. informuje
U., że litery
ś, Ś
to
spółgłoski i oznaczamy je na niebiesko. U. dzielą na sylaby wyrazy z oznaczoną spółgłoską i prze-
pisują do zeszytu tylko te, które mają trzy sylaby (maślaki, śmietaną, śpiewali, radośnie).
13.
Szukanie podobieństw i różnic w tekstach.
U. porównują ze sobą tekst czytanki z elementarza i tekst z ćwiczeń. Szukają między nimi podo-
bieństw i różnic.
Podobieństwa – rak Makary zaprosił gości, rak wita gości.
Różnice – maślaki w śmietanie, ptysie, maliny, śliwki, śpiewanie, tort.
14.
Zdrobnienia wyrazów.
U. tworzą zdrobnienia od imion według podanego wzoru:
zdrobnienie – wyraz podstawowy:
Kasia – Katarzyna, Basia – Barbara, Zosia – Zofia, Jaś (Jasio, Janek) – Jan, Grześ – Grzegorz,
Lucynka – Lucyna.
U. tworzą zdrobnienia od swoich imion.
15.
Przepisywanie wyrazów.
U. przepisują w liniaturze wyrazy: Jaś, maślak, śmigło, prosię.
16.
Uzupełnianie tabeli.
U. czytają wyrazy mające literę
ś
na początku, w środku i na końcu. Wpisują do tabeli odpowiednie
wyrazy zgodnie z podanym warunkiem.
17.
Praca plastyczna „Ślimak”.
U. wykonują ślimaka z przyniesionych przez siebie materiałów. Mogą zrobić go z plasteliny i włócz-
ki lub wyciąć z kolorowego papieru, a muszle wykonać z krepiny zwiniętej w rulonik.
18.
Uzupełnianie ciągu liczbowego.
U. ćwiczą sprawne dodawanie w zakresie 12. Uzupełniają koła wynikami z dodawania.
19.
Uzupełnianie działań.
U. uzupełniają działania właściwymi znakami (+ lub –) w taki sposób, aby wyniki działań były
poprawne.
20.
Rozwiązywanie zadania z treścią.
N. podaje treść zadania:
Rak Makary zaprosił gości. Była pani ślimakowa Marcelina Skorupkowa razem z mężem oraz
pasikonik z córką i synkiem. Ilu gości zaprosił rak? Ile razem było wszystkich zwierzątek? U. ustnie
układają odpowiedzi na pytania.
21.
Praca domowa: zaprojektuj kartkę z literami
ś, Ś
do albumu liter.
P3 s. 5 ćw. 3
ĆzP3 s. 4
ĆzP3 s. 4 ćw. 3
ĆzP3 s. 4 ćw. 4
P3 s. 4 ćw. 4
ĆzP3 s. 5 ćw. 5
ĆzP3 s. 5 ćw. 6
P3 s. 4
ĆzP3 s. 5 ćw. 7
ĆzP3 s. 5 ćw. 8
ĆzP3 s. 5 ćw. 9
Autor:
Dorota Rączyńska
2
©
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Ćwiczenia z pomysłem
|
Klasa 1
Szkoła podstawowa 1–3
Scenariusz 111.
W kąciku przyrodniczym
P3 s. 6–7
ĆzP3 s. 6–7
Zapis w dzienniku
 
Czytanie tekstu „Dbamy o rośliny”
 
Układanie wypowiedzi ustnej na podstawie
ilustracji i obserwacji
 
Utrwalenie litery
ś
Uzupełnianie zdań nazwami czynności
 
Nauka piosenki
„W marcu”
 
Ćwiczenia rytmiczne i improwizacja ruchowa do muzyki o zmiennej dynamice
 
Wiosenne
porządki w kąciku przyrody
 
Budowa i nazwy kwiatów doniczkowych
 
Warunki wzrostu i rozwoju ro-
ślin – doświadczenie
Hodowla roślin
 
Obliczenia w zakresie 12.
Środki dydaktyczne:
2 papierowe kwiatki, wzór kalendarza pielęgnacji roślin, doniczki, skrzynka,
ziemia, płaski pojemnik z wilgotną watą, cebulki żonkili, hiacyntów i tulipanów, nasiona rzeżuchy,
cebula, plakat demonstrujący wzrost rośliny, czarny kapturek, dzienniczek hodowli roślin, aparat
fotograficzny, wąż literowy – karty pracy dla każdego U., instrumenty perkusyjne, nagranie piosenki
„W marcu”, nagranie muzyki o zmiennej dynamice.
Przebieg zajęć
1.
Zabawa „Podaj kwiatek”.
U. stoją w dwóch rzędach. W każdym rzędzie dzieci ustawione są bokiem do siebie. N. podaje
pierwszemu dziecku z każdego rzędu po jednym kwiatku. Zadaniem U. jest jak najszybsze przeka-
zanie kwiatka ostatniej osobie. U. przekazują sobie kwiatek z rąk do rąk. Wygrywa ten rząd, w któ-
rym kwiatek pierwszy znalazł się na jego końcu.
2.
Rozmowa w kręgu.
U. siadają w kręgu obok kącika przyrody. Wypowiadają się na temat jego wyglądu, co należy w nim
zmienić, jakie zrobić wiosenne porządki, co posadzić lub posiać, aby widać w nim było nadchodzą-
cą wiosnę.
3.
Porównywanie kącików przyrody.
U. porównują wygląd kącików przyrody pokazanych na ilustracjach w podręczniku i w ćwiczeniach
z wyglądem klasowego kącika:
– czym różnią się kąciki przyrody?, w czym są podobne?, który kącik najbardziej się wam podoba
i dlaczego?, co można byłoby jeszcze umieścić w kąciku przyrody?, jakie prace powinniśmy zapla-
nować w klasowym kąciku przyrody?
4.
Rozpoznawanie roślin doniczkowych.
U. odczytują i zapisują nazwy roślin doniczkowych. Podają nazwy roślin hodowanych w klasie. W róż-
nych źródłach poszukują informacji na temat hodowanych roślin i warunków ich pielęgnacji. Wspól-
nie z N. przygotowują i wypełniają kalendarz pielęgnacji roślin zgodnie z podanym wzorem, np.:
Nazwa kwiatka
kaktus
paprotka
cyklamen
hiacynt
Tak
tak, podlewanie od spodu
Tak
Lubi dużo wody
--------------------
Lubi mało wody
Tak
------------------
------------------
------------------
Lubi słońce
Tak
Tak
Tak
Lubi chłód
------------------
------------------
------------------
P3 s. 7 ĆzP3 s. 6
ćw. 1
ĆzP3 s. 6 ćw. 2
------------------
tak
5.
Czytanie tekstu „Dbamy o rośliny”
U. czytają tekst. Zapamiętują kolejne etapy wzrostu rośliny od cebulki do kwiatu tulipana.
Odpowiadają na pytania N. na podstawie tekstu:
– czym zajmują się dzieci?, jak wygląda ich kącik przyrody?, nasiona jakiej rośliny sieją dzieci?, kto
jest klasowym opiekunem roślin?, jakie są kolejne etapy wzrostu rośliny cebulowej?
U. piszą schemat rozwoju rośliny:
cebulka
listki
łodyga
kwiat
tulipana
P3 s. 6
Autor:
Dorota Rączyńska; Joanna Plakiewicz (il.)
3
©
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Ćwiczenia z pomysłem
|
Klasa 1
Szkoła podstawowa 1–3
6.
Budowa tulipana.
U. podpisują wskazane części tulipana. Podają przykłady roślin zbudowanych podobnie (hiacynt,
żonkil)
7.
Uzupełnianie zdań.
U. uzupełniają zdania wyrazami z ramki. Wyróżniają wyrazy z ś. Przepisują do zeszytu imiona
(Kaśka, Jaś, Maryśka) i układają z nimi zdania. Piszą zdania w zeszycie.
8.
Planowanie hodowli roślin.
– U. planują swoją pracę w kąciku przyrody. Ustalają, jakie rośliny posadzą lub posieją (można
posadzić cebulki tulipanów, żonkili, hiacyntów, posiać rzeżuchę, wsadzić do ziemi cebulę i obser-
wować wzrost szczypiorku).
– U. gromadzą przybory potrzebne do hodowli roślin (doniczki lub skrzynki, ziemia, płaski pojem-
nik z wilgotną watą, cebulki żonkili, hiacyntów i tulipanów, nasiona rzeżuchy, cebula).
– U. wykonują prace hodowlane. Cebulkę roślin cebulowych umieszczają węższą stroną do góry
w dołku wykonanym w ziemi. Przykrywają ziemią. Podlewają jeden–dwa razy w tygodniu. Na
wilgotnej wacie sieją rzeżuchę i sprawdzają codziennie wilgotność waty. Jeżeli jest sucha, skra-
piają ją wodą. Podłoże powinno być wilgotne. Cebulę umieszczają w ziemi lub na słoiku wypeł-
nionym wodą w taki sposób, aby tylko dotykała wody.
9.
Omówienie plakatu „Co roślinom potrzebne jest do życia?”.
N. wiesza na tablicy plakat – schemat z elementami potrzebnymi roślinie do życia.
ROŚLINA
P3 s. 6 ćw. 3 ĆzP3
s. 7 ćw. 3
ĆzP3 s. 7 ćw. 4
P3 s. 6 ćw. 1
P3 s. 6 ćw. 2
WODA
ODPOWIEDNIA
TEMPERATURA
ZIEMIA
ŚWIATŁO
U. omawiają poszczególne elementy schematu.
– co się stanie z rośliną, gdy nie będziemy jej podlewać? (uschnie), co się stanie z rośliną, gdy nie
będzie miała światła? (nie urośnie), co się stanie z rośliną, gdy będzie miała za wysoką lub za niską
temperaturę? (nie rozwinie się), co się stanie z rośliną, kiedy nie będzie miała składników odżyw-
czych (będzie chorowała).
10.
Przeprowadzenie doświadczenia.
U. w jednej doniczce sadzą roślinę cebulową, która będzie podlewana i będzie miała dostęp do
światła – jest to tzw. próba wzorcowa (odniesienia).
W drugiej doniczce U. sadzą tę samą roślinę cebulową, którą będą podlewać, ale zasłaniają ją
czarnym stożkiem, aby nie było dostępu światła – próba 1.
W trzeciej doniczce U. sadzą tę samą roślinę cebulową, która będzie miała dostęp do światła, ale
której nie będą podlewać – próba 2.
11.
Obserwowanie wzrostu roślin.
– U. zakładają i prowadzą dzienniczek hodowli roślin
– U. obserwują w kolejnych dniach rośliny, rysują je i opisują, co się zmienia.
– U. dokumentują rozwój roślin, wykonując zdjęcia.
– U. wykonują pomiary zmieniających się roślin i ich części.
Przykładowy dzienniczek hodowli roślin.
żonkil
tulipan
hiacynt
rzeżucha
cebula
P3 s. 6 ćw. 3
Autor:
Dorota Rączyńska
4
©
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Ćwiczenia z pomysłem
|
Klasa 1
Szkoła podstawowa 1–3
U. na poszczególnych kartach wykonują kolejne rysunki pokazujące zmieniające się rośliny, wpi-
sują wyniki pomiarów.
Obserwacja i zebranie wyników doświadczenia:
wzór
próba 1
próba 2
+ woda
+ światło
+ ziemia
+ woda
– światło
+ ziemia
– woda
+ światło
+ ziemia
P3 s. 7 ćw. 4
U. rysują wyniki doświadczenia i wyciągają wnioski. Obserwacje prowadzimy przez kilka dni.
12.
Prezentowanie wyników pracy.
N. może zorganizować dzień otwarty dla rodziców, dziadków i opiekunów. W trakcie takiego po-
południa U. mogą zaprosić swoich bliskich do sali lekcyjnej i opowiedzieć o klasowej hodowli i wy-
nikach obserwacji.
13.
Wąż kwiatowy.
N. rozdaje każdemu U. pasek papieru, na którym wypisane są litery. U. wyszukują w literowym
wężu nazwy kwiatów.
AC Y K L A M E N TJ T D R AC E N A A D L K A K T U S M Z N O PA P ROT K A
14.
Ćwiczenia rytmiczne.
N. rytmicznie wymawia nazwy kwiatów. U. powtarzają i akompaniują na instrumentach perkusyjnych.
4
4
tu -
li-
pan,
żon- kil
nie- za- po- mi- naj- ka
15.
Nauka piosenki „W marcu”.
– U. słuchają piosenki „W marcu” i opowiadają jej treść.
– U. uczą się treści piosenki i próbują ją zaśpiewać.
– U. akompaniują na instrumentach perkusyjnych refren piosenki.
W marcu
Słowa: Irena Suchorzewska
Muzyka: Bohdan Riemer
1. Raz śnieg pada, a raz deszczyk,
na jeziorze lód już trzeszczy,
błękit nieba lśni w kałuży,
bałwan w słońcu oczy mruży.
Refren: Koniec, koniec zimy, przerwa, dzwonek.
– To nie dzwonek, to skowronek!
16.
Zabawy rytmiczne.
N. włącza nagranie muzyki o zmiennej dynamice. U. poruszają się do muzyki, improwizując.
17.
Ćwiczenia w liczeniu.
U. na podstawie ilustracji w elementarzu odpowiadają na pytania N.:
– ile jest dzieci na ilustracji? (9), ile jest dziewczynek (5), w jaki sposób dowiemy się, ilu jest chłop-
ców? (przeliczymy dziewczynki na ilustracji, wykonamy działanie 9 – 5 = 4), kogo jest więcej:
chłopców czy dziewczynek? (dziewczynek), o ile dziewczynek jest więcej niż chłopców? (o 1), o ilu
chłopców jest mniej niż dziewczynek? (o 1), ile osób jest w klasie? – ułóżcie działanie (5 + 4 + 1
= 10), o co można jeszcze zapytać?
P3 s. 7
Autor:
Dorota Rączyńska
5
©
Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Zgłoś jeśli naruszono regulamin