ZYGMUNT FREUD.rtf
(
80 KB
)
Pobierz
Zygmunt Freud
(1856 - 1939)
Teoria rozwoju psychoseksualnego człowieka
PSYCHOANALIZA TO:
n
Teoria psychodynamiczna - z uwagi na założenie istnienia sił motywacyjnych i gry między nimi.
n
Teorią popędów - istnienie sił wewnętrznych kierujących organizmem, których istotą jest deficyt fizjologiczny i stan napięcia.
n
Teoria hedonistyczna - podkreślanie roli dążenia do przyjemności oraz unikania bólu.
POPĘDY (INSTYNKTY):
n
Mają swoje źródło (stan pobudzenia);
n
Mają swój cel (zmniejszenie napięcia);
n
Mają swój przedmiot (sposób zaspokojenia, czyli zlikwidowania napięcia).
FREUD WYRÓŻNIŁ:
n
instynkt życia (obejmujący instynkty seksualne, Eros);
n
i instynkt śmierci ( który prowadzi organizm do śmierci, Tanatos).
n
Energia popędu może być rozładowana, skierowana na odpowiedni tor lub zablokowana.
TOPOGRAFIA I
n
-
świadomość
n
-
przedświadomość (podświadomość)
n
-
nieświadomość
TOPOGRAFIA II
Osobowość ma wewnętrzną strukturę, która rozwija się wraz z wiekiem jednostki.
n
ID
n
EGO
n
SUPEREGO
ID
n
To źródło całej energii popędowej.
n
Jego trzon stanowi libido.
n
Kieruje się zasadą przyjemności i natychmiastowości.
n
Jest pierwotne, prymitywne, zdeterminowane biologicznie.
n
Dominuje w niemowlęctwie.
Superego (nadjaźń)
n
To moralna strona naszej osobowości.
n
Tworzy się około 4-6 r. ż.
n
Powstaje w wyniku introjekcji.
n
Wyróżnia się 2 podsystemy superego,sumienie oraz ego idealne.
EGO
n
Wyraża i zaspakaja pragnienia id.
n
Dostosowując się do realiów i wymogów superego.
n
Kieruje się zasadą rzeczywistości.
n
Próbuje godzić sprzeczne interesy id i ego.
n
Zaczyna się rozwijać w wieku od 2 – 4/5 lat.
n
Część ego jest nieświadoma.
Wg Freuda osoba jest w pe
ł
ni zdeterminowana
n
przez kombinację wyposażenia dziedzicznego i doświadczeń
z wczesnego dzieciństwa.
STADIA ROZWOJU
n
STADIUM ORALNE
n
STADIUM ANALNE
n
STADIUM FALLICZNE
n
FAZA LATENCJI
n
STADIUM GENITALNE
STADIUM ORALNE (1 ROK ŻYCIA)
n
Strefy erogenne to: usta, wargi, język.
n
Obiektem seksualnych pragnień dziecka jest własna matka.
n
Wzorem zaspokojenia stan po nakarmieniu piersią.
n
Nadmiar przyjemności czerpanej z doznań oralnych może zostać przemieszczony.
n
Wczesna frustracja tworzy osobowość oralno-bierną
n
Późniejsza frustracja, gdy dziecko ma już ząbki, tworzy osobowość oralno-sadystyczną.
STADIUM ANALNE (2-3 ROK ŻYCIA)
n
Libido koncentruje się wokół doświadczeń związanych z wypróżnianiem.
n
Strefa erogenna to odbyt.
n
Zadanie – trening czystości.
n
Tworzą się zręby autonomii i panowania nad sobą.
n
Prawidłowy trening – typ produktywny.
n
Nadmierna surowość – typ analno-retencyjny (fiksacja na odraczaniu, zatrzymywaniu).
n
Zbytnia łagodność– typ analno-ekspulsywny (fiksacja na uwalnianiu, pozwalaniu sobie ).
STADIUM FALLICZNE (4 – 5 R. Ż.)
n
Strefy - liibido skupia się w regionie genitalnym.
n
Zadanie – rozwiązanie
kompleksu Edypa
(nieświadome pragnienie seksualne adresowane do matki i lęk przed karą za to ze strony ojca, lęk kastracyjny). Rozwiązanie to identyfikacja z ojcem. Powstanie superego.
n
U dziewczynek proces równoległy –
kompleks Elektry
. Rozwiązanie – identyfikacja z matką.
n
Prawidłowe rozwiązanie kompleksu -
typ falliczny
.
n
Niewłaściwe rozwiązanie -
typ falliczno-narcystyczny.
FAZA LATENCJI (6 – 12 R. Ż.)
n
Libido
jest mniej widoczne.
n
Strefa
– brak szczególnych obszarów.
n
Zadanie
– rozwój mechanizmów obronnych.
n
Ujawnia się
pośrednio w zabawie, aktywności poznawczej, kontaktach z rówieśnikami.
STADIUM GENITALNE (okres dojrzewania)
n
kształtuje się dojrzała ekspresja libido.
n
Stref
a – genitalia.
n
Zadanie
– dojrzała intymność seksualna.
n
W przypadku prawidłowego rozwoju wygasa autoerotyzm i narcyzm, rozwijają się pragnienia natury heteroseksualnej i altruizm.
ZMIANA JEST UKIERUNKOWANA
ROZWÓJ MA CHARAKTER STADIALNY
Co się rozwija?
n
zakres zmian
: ca
ł
a struktura osobowości;
n
rodzaj obszaru
: osobowość, relacje spo
ł
eczne.
Ku czemu rozwój zmierza?
n
wizja rozwoju
: osoba irracjonalna, targana emocjami.
Jak przebiega zmiana rozwojowa?
n
rośnie si
ł
a ego (zmiany ilościowe);
n
pojawiają się nowe kompetencje w kolejnych etapach rozwoju (zmiany ilościowe);
n
Podejście organizmiczne: powstaje organizacja id – ego – superego.
Dlaczego zachodzi rozwój?
n
jednostka jest we w
ł
adaniu swych popędów/instynktów
(jednostka bierna);
n
wewnętrzne czynniki determinują rozwój
(charakter uwarunkowań).
Plik z chomika:
giorgio38
Inne pliki z tego folderu:
The Four Agreements (Don Miguel Ruiz).avi
(33867 KB)
Szczególna Teoria Względności (1).pdf
(16005 KB)
William James - Doswiadczenia religijne.pdf
(14582 KB)
Mihaly Csikszentmihalyi - Good Business Leadership.pdf
(8145 KB)
robbins.rar
(4932 KB)
Inne foldery tego chomika:
★★Technika Uwalniania Emocji (release technique)
♦O naśladowaniu Chrystusa
ANGIELSKI
Asertywność, inteligencja emocjonalna, komunikacja interpersonalna, motywacja, zarządzanie sobą itp
audiobook, e-book
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin