Społeczna odpowiedzialność biznesu.
Spotkanie drugie.
Yves Rocher – fundacja na rzecz przyrody i człowieka
· Nagroda „Ziemia – Planeta Kobiet” wspiera kobiety zaangażowane ekoobywatelsko, często anonimowe, które działają na rzecz środowiska naturalnego. Nagroda „Ziemia – Planeta Kobiet” jest nagrodą międzynarodową, przyznawaną w 15 krajach.
· Historyczne Ogrody - Program ochrony dziedzictwa przyrodniczego stworzył i wspiera ponad 20 ogrodów botanicznych, historycznych i leczniczych w wielu krajach. Dzięki temu rozwija się znajomość roślin leczniczych i historycznych, średniowiecznych ogrodów, które towarzyszą zabytkom i ośrodkom dziedzictwa narodowego.
· Plemię Sadzących Drzewa
Case studies.
Jak działa na nas komunikacja?
Komunikacja:
a) Apele informacyjne/racjonalne
lewa półkula mózgu (zdolności werbalne, szczegółowe przetwarzanie informacji, funkcje kognitywne mózgu – myślenie)
b) Apele emocjonalne
prawa półkula mózgu (postrzeganie, abstrakcja, intuicja, synteza, funkcje aktywne mózgu – odczuwanie).
Apele informacyjne:
· Fakty
· Sceny z życia - pozwalają identyfikować się z bohaterem reklamy – zakładamy, że odbiorca ma ten sam problem, co bohater reklamy i dajemy mu gotowe rozwiązanie (np. proszki do prania, farmaceutyki).
· Demonstracje - pokazują, jak było przed zastosowaniem produktu, a jak – po jego użyciu (np. Calgon, Vizir)
· Porównanie - porównywana cecha musi być istotna dla konsumenta oraz powinna być mierzalna (!) – np. Tele 2.
Apele emocjonalne:
· Strach
· Humor
· Animacja
· Seks
· Muzyka
· Fantazja.
Interesariusze.
Identyfikacja interesariuszy wg ISO 26000
Organizacja powinna odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
• Wobec jakich podmiotów organizacja ma zobowiązania wynikające z regulacji prawnych? • Na jakie podmioty mogą wpłynąć działania lub decyzje organizacji?
• Jacy interesariusze mogą być zaniepokojeni decyzjami i działaniami organizacji?
• Gdy w przeszłości podejmowano podobne decyzje i działania, jakie podmioty wyrażały wówczas swoje interesy?
• Czy w otoczeniu organizacji znajdują się interesariusze, którzy są zdolni i skłonni wspomóc organizację w zarządzaniu jej wpływami na otoczenie?
• Czy w otoczeniu organizacji znajdują się interesariusze, którzy mają możliwość wpływu na zdolność organizacji do wywiązywania się ze swoich zobowiązań?
• Czy niektórzy interesariusze zostaną pokrzywdzeni, jeśli organizacja zdecyduje się nie angażować pewnej określonej grupy działań?
• W jaki sposób decyzje lub działania organizacji mogą wpłynąć na poszczególne ogniwa łańcucha dostaw?
Interesariusze wg R. K. Mitchella
Interesariusze è Atrybuty
•Władza wpływania na przedsiębiorstwo
•Legitymizacja związku z przedsiębiorstwem
•Pilność wymagań interesariusza w stosunku do przedsiębiorstwa
Podmioty mające wszystkie trzy atrybuty = interesariusza absolutni
Podmioty posiadający dwa atrybuty = interesariusze oczekujący
Podmioty mające jeden atrybut = interesariusze utajeni
Posiadane atrybuty
Interesariusze
Charakterystyka
UTAJENI
Posiada ograniczone zasoby, nie wymaga szczególnej uwagi ze strony przedsiębiorstwa
Władza
Uśpieni
Niewielkie interakcje z przedsiębiorstwem bądź ich brak, jednak ze względu na dynamikę zmian grupa wymaga uwagi
Legitymizacja
Zostawiający dowolność
Nie występuje presja wchodzenia w interakcje z ta grupą interesariuszy, wybór należy do przedsiębiorstwa, działania skierowane do interesariuszy należą do działań filantropijnych
Pilność
Żądający
Mają wyraźny atrybut, uwaga firmy powinna być zwrócona ku tej grupie interesariuszy ze względu na możliwość uciążliwości podejmowanych przez nich działań
OCZEKUJĄCY
Mają dwa atrybuty, przedsiębiorstwo wchodzi w różne interakcje z tą grupą
Władza i legitymizacja
Dominujący
Grupa jest uwzględniana przez managerów, ma bowiem formalne mechanizmy, które potwierdzają wagę ich relacji z przedsiębiorstwem
Władza i pilność
Niebezpieczni
Ze względu na posiadane atrybuty ich działanie może polegać na stosowaniu przymusu i agresji
Legitymizacja i pilność
Zależni
Grupa jest zależna od innych interesariuszy lub / i managerów przedsiębiorstwa mających władzę
Władza, legitymizacja i pilność
ABSOLUTNI
Managerowie mają mandat, aby tych interesariuszy traktować priorytetowo. Każdy interesariusz może potencjalnie stać się interesariuszem absolutnym po zdobyciu brakującego atrybutu
Model CSR: zarządzanie relacjami z interesariuszami – ścieżka Kyosei
Etapy
Cecha/charakterystyka
1. Fundament ekonomiczny
• Poziom podstawowy
• Stworzenie strategii, rozwój produktów, inwestowanie w tworzenie odpowiedniej infrastruktury organizacyjnej
• Poziom realizacji finansowej
• Szanowanie praw pracowniczych
2. Współpraca z personelem
• Współpraca i harmonia między pracownikami a managerami
• Ustalenie poziomu płac i godzin pracy
• Ochrona przed zwolnieniami i strajkami
• Silne ukierunkowanie na pracowników i warunki pracy
3. Współpraca z firmą
• Zmiana ukierunkowania z wewnętrznego na zewnętrzne (na szeroko rozumiane społeczeństwo)
• Monitorowanie poziomu zadowolenia klientów oraz współpracy z dostawcami, pomoc w poprawie jakości i produktywności
• Wspieranie innowacji społecznych (np. za pomocą wsparcia technologicznego)
4. Globalny aktywizm
• Zdolność firmy do poświęcania czasu i zasobów na poprawę dobrobytu ludzi
• Pomoc w rozwiązywaniu problemów społecznych ...
Saithis