wyk 2 do druku.docx

(598 KB) Pobierz

Społeczna odpowiedzialność biznesu.

Spotkanie drugie.

 

 

Yves Rocher – fundacja na rzecz przyrody i człowieka

·         Nagroda „Ziemia – Planeta Kobiet” wspiera kobiety zaangażowane ekoobywatelsko, często anonimowe, które działają na rzecz środowiska naturalnego. Nagroda „Ziemia – Planeta Kobiet” jest nagrodą międzynarodową, przyznawaną w 15 krajach.

·         Historyczne Ogrody - Program ochrony dziedzictwa przyrodniczego stworzył i wspiera ponad 20 ogrodów botanicznych, historycznych i leczniczych w wielu krajach. Dzięki temu rozwija się znajomość roślin leczniczych i historycznych, średniowiecznych ogrodów, które towarzyszą zabytkom i ośrodkom dziedzictwa narodowego.

·         Plemię Sadzących Drzewa

 

 

Case studies.

 

Jak działa na nas komunikacja?

 

Komunikacja:

a)      Apele informacyjne/racjonalne

lewa półkula mózgu (zdolności werbalne, szczegółowe przetwarzanie informacji, funkcje kognitywne mózgu – myślenie)

b)     Apele emocjonalne

prawa półkula mózgu (postrzeganie, abstrakcja, intuicja, synteza, funkcje aktywne mózgu – odczuwanie).

 

Apele informacyjne:

·         Fakty

·         Sceny z życia - pozwalają identyfikować się z bohaterem reklamy – zakładamy, że odbiorca ma ten sam problem, co bohater reklamy i dajemy mu gotowe rozwiązanie (np. proszki do prania, farmaceutyki).

·         Demonstracje - pokazują, jak było przed zastosowaniem produktu, a jak – po jego użyciu (np. Calgon, Vizir)

·         Porównanie - porównywana cecha musi być istotna dla konsumenta oraz powinna być mierzalna (!) – np. Tele 2.

 

Apele emocjonalne:

·         Strach

·         Humor

·         Animacja

·         Seks

·         Muzyka

·         Fantazja.

 

 

Interesariusze.

 

C:\Users\Agnieszka\Desktop\Bez tytułu.png

 

Identyfikacja interesariuszy wg ISO 26000

 

Organizacja powinna odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

Wobec jakich podmiotów organizacja ma zobowiązania wynikające z regulacji prawnych? Na jakie podmioty mogą wpłynąć działania lub decyzje organizacji?

Jacy interesariusze mogą być zaniepokojeni decyzjami i działaniami organizacji?

Gdy w przeszłości podejmowano podobne decyzje i działania, jakie podmioty wyrażały wówczas swoje interesy?

Czy w otoczeniu organizacji znajdują się interesariusze, którzy są zdolni i skłonni wspomóc organizację w zarządzaniu jej wpływami na otoczenie?

Czy w otoczeniu organizacji znajdują się interesariusze, którzy mają możliwość wpływu na zdolność organizacji do wywiązywania się ze swoich zobowiązań?

Czy niektórzy interesariusze zostaną pokrzywdzeni, jeśli organizacja zdecyduje się nie angażować pewnej określonej grupy działań?

W jaki sposób decyzje lub działania organizacji mogą wpłynąć na poszczególne ogniwa łańcucha dostaw?

 

 

 

 

 

Interesariusze wg R. K. Mitchella

 

Interesariusze     è      Atrybuty

 

Władza wpływania na przedsiębiorstwo

Legitymizacja związku z przedsiębiorstwem

Pilność wymagań interesariusza w stosunku do przedsiębiorstwa

 

Podmioty mające wszystkie trzy atrybuty = interesariusza absolutni

Podmioty posiadający dwa atrybuty = interesariusze oczekujący

Podmioty mające jeden atrybut = interesariusze utajeni

 

Posiadane atrybuty

Interesariusze

Charakterystyka

 

UTAJENI

 

Posiada ograniczone zasoby, nie wymaga szczególnej uwagi ze strony przedsiębiorstwa

Władza

Uśpieni

 

Niewielkie interakcje z przedsiębiorstwem bądź ich brak, jednak ze względu na dynamikę zmian grupa wymaga uwagi

Legitymizacja

Zostawiający dowolność

 

Nie występuje presja wchodzenia w interakcje z ta grupą interesariuszy, wybór należy do przedsiębiorstwa, działania skierowane do interesariuszy należą do działań filantropijnych

Pilność

Żądający

 

Mają wyraźny atrybut, uwaga firmy powinna być zwrócona ku tej grupie interesariuszy ze względu na możliwość uciążliwości podejmowanych przez nich działań

 

 

 

Posiadane atrybuty

Interesariusze

Charakterystyka

 

OCZEKUJĄCY

 

Mają dwa atrybuty, przedsiębiorstwo wchodzi w różne interakcje z tą grupą

Władza i legitymizacja

Dominujący

 

Grupa jest uwzględniana przez managerów, ma bowiem formalne mechanizmy, które potwierdzają wagę ich relacji z przedsiębiorstwem

Władza i pilność

Niebezpieczni

 

Ze względu na posiadane atrybuty ich działanie może polegać na stosowaniu przymusu i agresji

Legitymizacja i pilność

Zależni

 

Grupa jest zależna od innych interesariuszy lub / i managerów przedsiębiorstwa mających władzę

Władza, legitymizacja i pilność

ABSOLUTNI

 

Managerowie mają mandat, aby tych interesariuszy traktować priorytetowo. Każdy interesariusz może potencjalnie stać się interesariuszem absolutnym po zdobyciu brakującego atrybutu

 

 

Model CSR: zarządzanie relacjami z interesariuszami – ścieżka Kyosei

 

C:\Users\Agnieszka\Desktop\11.png

 

Etapy

Cecha/charakterystyka

1.      Fundament ekonomiczny

 

 

• Poziom podstawowy

Stworzenie strategii, rozwój produktów, inwestowanie w tworzenie odpowiedniej infrastruktury organizacyjnej

• Poziom realizacji finansowej

• Szanowanie praw pracowniczych

 

2.      Współpraca z personelem

 

 

• Współpraca i harmonia między pracownikami a managerami

• Ustalenie poziomu płac i godzin pracy

• Ochrona przed zwolnieniami i strajkami

• Silne ukierunkowanie na pracowników i warunki pracy

 

3.      Współpraca z firmą

 

 

• Zmiana ukierunkowania z wewnętrznego na zewnętrzne (na szeroko rozumiane społeczeństwo)

Monitorowanie poziomu zadowolenia klientów oraz współpracy z dostawcami, pomoc w poprawie jakości i produktywności

Wspieranie innowacji społecznych (np. za pomocą wsparcia technologicznego)

 

4.      Globalny aktywizm

 

 

Zdolność firmy do poświęcania czasu i zasobów na poprawę dobrobytu ludzi

• Pomoc w rozwiązywaniu problemów społecznych ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin