W. Woronowicz - Opieka-wychowanie-ksztalc - fragment.pdf

(463 KB) Pobierz
W. Woronowicz, D. Apanel (red.,)
Opieka-wychowanie-kszta cenie. Modu y edukacyjne,
Kraków 2010
ISBN: 978-83-7587-313-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010
© Copyright by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010
Recenzent:
prof. zw. dr hab. Ryszard Parz cki
Redakcja wydawnicza:
Joanna Kosturek
Korekta:
Beata Bednarz
Aleksandra Bylica
Projekt ok adki:
Ewa Beniak-Haremska
ISBN 978-83-7587-313-9
Oficyna Wydawnicza „Impuls”
30-619 Kraków, ul. Turniejowa 59/5
tel. (12) 422-41-80, fax (12) 422-59-47
www.impulsoficyna.com.pl, e-mail: impuls@impulsoficyna.com.pl
Wydanie I, Kraków 2010
W. Woronowicz, D. Apanel (red.,)
Opieka-wychowanie-kszta cenie. Modu y edukacyjne,
Kraków 2010
ISBN: 978-83-7587-313-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010
Spis treści
Wstęp ............................................................................................................................................................
Kazimierz Denek
W stronę pedagogiki czasu .........................................................................................................
7
9
Wojciech Kojs
Wolność i odpowiedzialność w pracy socjalnej i opiekuńczej ...................................... 45
Wanda Woronowicz
Uwagi o dydaktyce releksyjnej ................................................................................................. 61
Danuta Apanel
Dziecko z ADHD z perspektywy szkolnej ........................................................................... 87
Iwona Gumowska
Typy oporu wobec szkoły jako instytucji a skłonność do podzielania
uproszczonych opinii o nauczycielu ........................................................................................ 107
Ewa Murawska
Być nauczycielem to znaczy mierzyć się z (nie)wykonalnymi zadaniami
zawodowymi ..................................................................................................................................... 123
Zdzisław Piwoński
Funkcjonowanie ucznia w relacjach z nauczycielami – przyczynek
do szkolnego programu proilaktycznego ............................................................................. 131
Dorota Kiełb-Grabarczyk
Wpływ środowiska rodzinnego na zachowania agresywne nieletnich ..................... 143
Agnieszka Matuszewska
Rodziny zastępcze w polskim systemie opieki nad dzieckiem i rodziną .................. 149
Wiesław Lesner
Sekty zagrożeniem w wychowaniu młodzieży ................................................................... 165
W. Woronowicz, D. Apanel (red.,)
Opieka-wychowanie-kszta cenie. Modu y edukacyjne,
Kraków 2010
ISBN: 978-83-7587-313-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010
Wstęp
O tych próbach
Badanie rzeczywisto ci, ustawianie dobrych drogowskazów, przenikliwe wy-
tyczanie celów. Wszystko po to, by z pr dko ci , jaka jest mo liwa w zmienia-
j cej si wci rzeczywisto ci spo ecznej, zbli a si do idea u kszta towania
cz owieka.
W moim przekonaniu nauki pedagogiczne to w a nie cierpliwe, roztropne,
przenikliwe, mudne, dalekowzroczne próby osi gni cia tego idea u.
Z przekonaniem, e autorzy uczestnicz w s usznym, po ytecznym dzia a-
niu na rzecz przysz o ci polskiej edukacji, oddajemy Czytelnikom – nie tylko
pracownikom o wiaty i wychowania, lecz tak e rodzicom i wszystkim, którzy
my l z przej ciem o pokoleniu powierzonym nam do wychowania i wyposa-
ania w wiedz niezb dn do dzia ania i pi knego ycia – ten tom ró norod-
nych, twórczych prac naukowych.
Ksi ka przedstawia niedaj ce si przeceni dokonania wybitnych polskich
pedagogów, profesorów Kazimierza Denka i Wojciecha Kojsa, a tak e badaczy
wkraczaj cych w rozleg e dziedziny edukacji. Wyniki ich mudnych bada
i niezmiernie warto ciowych przemy le niech wiadcz .
Wanda Woronowicz
W. Woronowicz, D. Apanel (red.,)
Opieka-wychowanie-kszta cenie. Modu y edukacyjne,
Kraków 2010
ISBN: 978-83-7587-313-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010
Kazimierz Denek
W stronę pedagogiki czasu
Wychowanie to oiarowanie dzisiejszego czasu tak,
by przyniósł pożytek jutro.
Pino Pellergini
Otaczaj ca nas sieciowo coraz mocniej obejmuje prac , konsumpcj , model
rodziny, edukacj , idee, ycie kulturalne, seksualne zwyczaje i praktyki religij-
ne
1
. Pot guje po piech. Przenika czas, zw aszcza t jego cz , któr okre la si
przymiotnikiem „wolny”.
Po piech wyznacza rytm ycia. Stajemy si zak adnikami czasu. To on wszyst-
ko zmienia. To, co przetrwa o, nie jest ju tym, czym by o niegdy . W wiecie
podleg ym prawom czasu nieub agane „jest” wieczno ci ust puje miejsca „mo e
by ” – mo liwo ciom, oczekiwaniom, nadziejom
2
.
Chocia wszyscy poruszamy si w czasie, to próba odpowiedzi na pyta-
nie, czym on jest i z czego wynikaj jego cechy konstytutywne, stanowi wci
wyzwanie dla nauki. Czy czas ma w a ciwo ci g czy dyskretn ? Czy mia
pocz tek? Czy pytanie o to ma sens? Dlaczego czas p ynie w jedn stron ? Na
te i podobne pytania staraj si odpowiedzie wspó cze ni
zycy, poszukuj cy
nowej, g bszej teorii czasu. Niektórzy z nich uwa aj , e stanie si ni teoria
superstrun
3
.
Dlaczego nale y si spieszy ? Nie tylko wtedy, kiedy goni nas terminy
zobowi za , codzienne obowi zki b d poci g odje d aj cy za kwadrans. Od-
powied jest prosta: bo czas p ynie
4
. Czas jest cenny. Szukamy metod, form
1
2
3
4
M. Castells,
Spo ecze stwo sieci,
prze . M. Marody, Warszawa 2008.
M. Szulakiewicz,
Religia i czas,
Toru 2008.
K. M. Chrap,
Obja nienie wszech wiata. Fizyka w XXI wieku,
Warszawa 2006; B. Greene,
Struktura
kosmosu. Przestrze , czas i struktura rzeczywisto ci,
prze . E. L. okas, B. Bieniok, Warszawa 2005.
M. Heller,
Podró e z
lozofi w tle,
Kraków 2006.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin