NE idealny to jesteś dla mamusi a tak na prawdę to kawał skuu(2).pdf
(
2595 KB
)
Pobierz
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
SPIS TREŚCI
SILNIK ASYNCHRONICZNY – DEF. / BUDOWA / NAZEWNICTWO
2 - 3
ZASADA DZIAŁANIA SILNIKA ASYNCHRONICZNEGO
4 – 5
ROZRUCH SILNIKA ASYNCHRONICZNEGO KLATKOWEGO
5 – 7
KTÓRA CZĘŚĆ CHARAKTERYSTYKI MECHANICZNEJ SILNIKA ASYNCHRONICZNEGO JEST
STABILNA A, KTÓRA NIESTABILNA
8
JAK ZMIENIA SIĘ W CZASIE PRĄD ROZRUCHU SILNIKA (ROZRUCH MECHANICZNY)
9
NARYSOWAĆ I OPISAĆ SCHEMAT BAZOWEGO UKŁADU DO STEROWANIA SILNIKAMI
PRĄDU STAŁEGO, KTÓRE SĄ ZASILANE Z BATERII.
9
NARYSOWAĆ I OPISAĆ CHARAKTERYSTYKĘ PRĄDU STAŁEGO JAKO PRACA
PRĄDNICOWA.
10
JAKIE PARAMETRY SILNIKA ASYNCHRONICZNEGO WPŁYWAJĄ NA WARTOŚĆ
MOMENTU OBROTOWEGO.
11
RÓŻNICA MIĘDZY HAMOWANIEM ELEKTRODYNAMICZNYM A GENERATOROWYM
ODZYSKOWYM.
11 – 12
PRĄDNICE I SILNIKI PRĄDU STAŁEGO – BUDOWA / ZASADA DZIAŁANIA MASZYNY
PRĄDU STAŁEGO / RODZAJE PRĄDNIC PRĄDU STAŁEGO / PRĄDNICE SAMOWZBUDNE
/ WARUNKI SAMOWZBUDZENIA / PRĄDNICA SAMOWZBUDNA BOCZNIKOWA /
SILNIKI PRĄDU STAŁEGO
12 – 15
ZDEFINIOWAĆ FUNKCJĘ GAMMA, ZALEŻNOŚĆ MIĘDZY PRĄDEM A NAPIĘCIEM
16
CZY CZĘSTOTLIWOŚĆ POLA WIRNIKA W ZAKRESIE PRACY SILNIKOWEJ MOŻE BYĆ
RÓWNA CZĘSTOTLIWOŚCI ZASILANIA? JEŚLI TAK TO KIEDY?
17
NARYSOWAĆ PRZEBIEG CHARAKTERYSTYKI MECHANICZNEJ DLA RÓŻNYCH
CZĘSTOTLIWOŚCI ZASILANIA
17
NARYSOWAĆ I OPISAĆ SCHEMAT STERUJĄCY SILNIKIEM PRĄDU STAŁEGO.
18
CO TO JEST HAMOWANIE PRZECIWPRĄDEM, PODAĆ WARTOŚCI BRZEGOWE
POŚLIZGU.
19
DLA JAKIEJ WARTOŚCI POŚLIZGU MOMENT OBROTOWY MA WARTOŚĆ
MAKSYMALNĄ
20 – 21
PODAĆ I OPISAĆ PODSTAWOWE CHARAKTERYSTYKI SILNIKÓW PRĄDU STAŁEGO
OBCOWZBUDNEGO I SZEREGOWEGO.
22 - 24
BUDOWA SILNIKA ASYNCHRONICZNEGO I DEFINICJA
Jest maszyną elektryczną zmieniającą energię elektryczną w energię mechaniczną, w której wirnik
obraca się z poślizgiem w stosunku do wirującego pola magnetycznego wytworzonego przez uzwojenie
stojana.
Część nieruchoma (stojan) – kształt wydrążonego wewnątrz walca.
W wewnętrznej przestrzeni stojana – wirnik (kształt walca).
Obwód magnetyczny stojana i wirnika jest wykonany w postaci rdzenia z blachy stalowej z dodatkiem
krzemu, zwykle o grubości 0.5 mm; wirniki dużych maszyn indukcyjnych są wykonane z blach o grubości 1 – 2
mm. Szczelina powietrzna między stojanem i wirnikiem ma w maszynach małej mocy wymiar 0.1 – 0.5 mm,
w dużych (powyżej 20 kW) 1 – 3 mm. Na wewnętrznej stronie rdzenia stojana i zewnętrznej stronie rdzenia
wirnika wykonane są na całej długości specjalne rowki zwane żłobkami, w których umieszczone są
uzwojenia. Elementy obwodu magnetycznego miedzy żłobkami noszą nazwę zębów.
Czemu trójfazowy?
Posiadają trójfazowe uzwojenie stojana. Fazy uzwojenia w czasie pracy sa połaczone w gwiazdę lub w
trójkąt.
W małych silnikach stosuje się niekiedy jednofazowe lub dwufazowe uzwojenie stojana.
Uzwojenie stojana wykonane jest z drutu izolowanego.
Uzwojenie wirnika silnika indukcyjnego - z drutu izolowanego lub może mieć kształt nieizolowanych prętów,
umieszczonych w żłobkach i połączonych ze sobą po obu stronach wirnika.
Zwiększenie rezystancji, przeprowadzenie rozruchu, regulacji prędkości lub hamowania silnika
Do obwodu uzwojenia wirnika można przyłączyć dodatkowe elementy zwiększające
rezystancje każdej fazy. Do tego służą umieszczone na wale wirnika pierścienie ślizgowe, do
których przylegają szczotki, połączone z dodatkowymi zewnętrznymi elementami.
Taką zmianę rezystancji obwodu elektrycznego wirnika stosuje się w celu przeprowadzenia
rozruchu, regulacji prędkości lub hamowania silnika.
Czemu pierścieniowy?
Ze względu na to, że charakterystycznym elementem omawianego typu silnika są pierścienie ślizgowe,
nazywa się go silnikiem indukcyjnym pierścieniowym.
Czemu zwarty/klatkowy?
Jeżeli obwód elektryczny jest wykonany z nieizolowanych prętów, to pręty te połączone
po obu stronach wirnika pierścieniami zwierającymi. Tym samym obwód wirnika jest zawsze
zwarty a zatem żadnych dodatkowych elementów przyłączać do niego nie można. Silnik taki
nosi nazwę silnika indukcyjnego zwartego, nazywany bywa też klatkowym ze względu na to,
że pręty wirnika połączone pierścieniami tworzą „klatkę”
ZASADA DZIAŁANIA SILNIKA ASYNCHRONICZNEGO
Po przyłączeniu do sieci, w trzech nieruchomych cewkach (fazach) stojan przesuniętych o 120 stopni,
płyną prądy fazowe sinusoidalne, przesunięte względem siebie o 1/3 okresu.
Prądy te wytwarzają strumienie magnetyczne ΦR, ΦS, ΦT, których kierunki są zgodne z osiami cewek.
W przestrzeni strumienie te zajmują położenie niezmienne w stosunku do nieruchomych cewek i są
względem siebie przesunięte o kat 120 stopni. Dają one w każdej chwili strumień wypadkowy Φ. Równy
sumie geometrycznej strumieni składowych.
Przyjmując, że strumienie są proporcjonalne do prądów i uwzględniają ich przesunięcia w przestrzeni,
otrzymamy dodając ich wektory powyższy wynik. Strumień wypadkowy Φ jest równy 1,5 krotnej wartości
strumienia maksymalnego, wytwarzanego przez jedna cewkę stojana.
ROZRUCH SILNIKA ASYNCHRONICZNEGO KLATKOWEGO.
Rozruch silnika jest procesem przejscia od stanu postoju do stanu jego ustalonej pracy w okreslonych
warunkach zasilania i obciażenia. Momeny rozruchowy powinien być dostatecznie duży (z uwagi na
obciażenie), a prad rozruchowy nie przekroczył dopuszczalnej wielkosci (ze wzgledu na wymagania sieci).
Duży prad rozruchowy może sie okazac grozny również dla silnika, mimo że czas trwania rozruchu nie
przekracza na ogół kilkudziesieciu sekund. Dotyczy to głównie silników dużych oraz silników często
uruchamianych.
Głównymi parametrami okreslajacymi warunki rozruchowe silnika sa:
•
moment rozruchowy
M
r
,
•
prad rozruchu
I
r
,
•
czas trwania rozruchu
t
r
.
Rozruch bezposredni silnika klatkowego
Ten sposób rozruchu polega na bezposrednim właczaniu silnika do sieci zasilajacej. W tym przypadku silnik
klatkowy pobiera z sieci prad rozruchowy znacznie wiekszy od znamionowego (Ir/In = 4÷8). Duży prad
rozruchowy pobierany w czasie rozruchu silnika klatkowego powoduje powstanie dużych spadków napiec w
sieci zasilajacej, co ma szkodliwy wpływ na prace innych odbiorników właczonych do tej samej sieci.
Rozruch silnika klatkowego przy zastosowaniu przełacznika gwiazda trójkat
Plik z chomika:
moloniewicz
Inne pliki z tego folderu:
CAM00059(2).jpg
(1447 KB)
JAK ZMIENIĆ KIERUNEK OBROTU SILNIKA ASYNCHRONICZNEGO(2).jpg
(3627 KB)
CHA-KA MECH. DLA RÓŻNYCH CZĘSTOTLIWOŚCI(2).jpg
(3321 KB)
CAM00057(2).jpg
(1473 KB)
HAMOWANIE ELEKTRODYN. I GENERATOROWE ODZYSKOWE(2).jpg
(3464 KB)
Inne foldery tego chomika:
angielski
Automatyzacja maszyn roboczych
Budowa Podwozi
Diagnostyka
Drgania Mechaniczne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin