Nieletni sprawni inaczej i ich ortopedagogika.doc

(2526 KB) Pobierz

Nieletni sprawni inaczej

i ich ortopedagogika

Diagnoza i socjalizacja reedukacyjna przez ergoterapię

 

Aleksander Makowski

 

 

Wydawnictwo Naukowe

PWN

Warszawa 1997


W trzydziestą rocznicę śmierci

ś.p. Profesor Marii Grzegorzewskiej,

twórczyni ortopedagogiki w Polsce


Projekt okładki i stron tytułowych: Maryna Wiśniewska Redaktor: Joanna Perzyńska Redaktktor techniczny: Teresa Skrzypkowska

 

Copyright © by

Wydawnictwo Naukowe PWN Sp. z o.o. Warszawa 1997

ISBN aS&l-12406-7


Spis treści

Przedmowa

Wstęp

11

13

Rozdział I. Nieletni sprawni inaczej jako innowacja terminolo­giczna w ortopedagogice   ..........................      25

1. Zaburzenia rozwojowe a upośledzenia i niedostosowanie spo­łeczne   .......................................      25

1.1. Wpływ zaburzeń rozwojowych na upośledzenia, niedo­stosowanie społeczne i trudności w nauce   ..........      26

1.2. Upośledzenia jednostek z punktu widzenia ich wychowal-

ności    ....................................      30

1.3. Analogia porównawcza między upośledzeniem a niedo­stosowaniem społecznym   ......................      30

1.4. Pojęcie, aspekty i kierunki rewalidacji upośledzonych . .      32

1.5. Specyfika ortopedagogiki w resocjalizacji niedostosowa­nych społecznie   .............................      36

2. Upośledzenia a inne określenia stosowane w rewalidacji   ...      37

3. Niedostosowanie społeczne na tle postępowej  terminologii w resocjalizacji   ................................      38

3.1. Jednostki „nieobyte" w środowisku   ..............      39

3.2. Osobnicy z zaburzeniami w socjalizacji   ............      44

3.3. Nieletni sprawni inaczej oraz motywy ich przestępczej

działalności   ................................      51

Podsumowanie  ...................................      53


Niepełnosprawni inaczej w znowelizowanej ortopeda-

..............................      55

l         i yflkii l przedmiot zainteresowań ortopedagogiki  ......      55

<0ll/tu'|iii ortopedagogiki szczegółowej   .............      61

J,|   Oli^ofrenopedagogika w rewalidacji upośledzonych umysłowo   ....................................      62

1.2. Tyflopedagogika w rewalidacji niewidomych   ........      68

2.3. Surdopedagogika w rewalidacji głuchych   ...........      73

2.4. Logopedia w rewalidacji osób z wadami mowy   ......      79

2.5. Pedagogika lecznicza w rewalidacji przewlekle chorych

i kalekich   .................................      95

2.6. Pedagogika resocjalizacyjna w rewalidacji nieletnich spra-

wnych inaczej   ..............................     100

3. Nieletni sprawni inaczej w znowelizowanej ortopedagogice

szczegółowej — problemy  .........................     102

Podsumowanie  ...................................     106

Rozdział III. Socjalizacja reedukacyjna w znowelizowanej orto-

pedagogice szczegółowej  ...........................    108

££     1. Specyfika i zakres oddziaływań ortopedagogicznych w socja-

lizacji reedukacyjnej   .............................     109

1.1. Istota socjalizacji reedukacyjnej   .................     109

1.2. Zakresy socjalizacji reedukacyjnej   ................     109

1.3 Relacja między socjalizacją a socjalizacją reedukacyjna  .     111

2. Wychowanie resocjalizujące jako przedmiot socjalizacji reedu-ły,i kacyjnej    .....................................     112

2.1. Funkcjonalne znaczenie wychowania resocjalizującego   .     113

2.2. Swoistość oddziaływań ortopedagogicznych w wychowa-] niu resocjalizującym   .........................     114

3. Ergoterapia i jej zastosowanie w socjalizacji reedukacyjnej  ..     115 ,        4. Działalność ortopedagogiczna wspomagająca wychowanie re-

socjalizujące ...................................     116

4.1. Adaptacja i readaptacja nieletnich sprawnych inaczej do

warunków wychowania w zakładzie ortopedagogicznym      116

4.2. Opieka ortopedagogiczna  ......................     118

4.3. Profilaktyka ortopedagogiczna   ..................     121

5. Współczesny zakład ortopedagogiczny jako znowelizowane

środowisko społeczno-wychowawcze   .................     124

Podsumowanie ................................... 129


i-' n/il/.iuł IV. Metodologia badań  ........................    133

1. Problem badawczy i hipotezy   ......................     135

2. Teren, metody i organizacja badań   ..................     140

K       3> Wyniki badań oraz sposób opracowania zebranego materiału      149 '         4. Zarys historyczny i przeobrażenia strukturalno-organizacyjne

placówek badawczych   ...........................     150

Podsumowanie   ...................................     156

JZd/iał V. Charakterystyka nieletnich sprawnych inaczej, obję­tych badaniami   .................................    159

1. Nieletni sprawni inaczej z przejawami zaburzeń osobowoś­ciowych    .....................................     162

2. Nieletni sprawni inaczej z przejawami defektów charakteru  .     169

3. Nieletni sprawni inaczej sprawiający trudności wychowawcze      172 Podsumowanie  ...................................    176

Rozd/iał VI. Zastosowanie nowych koncepcji ortopedagogicz-

nych w socjalizacji reedukacyjnej  ....................    182

1. Poszukiwanie nowych koncepcji w przezwyciężaniu izolacji zakładowej i trudności wychowawczych   ...............     182

2. Pogląd na innowacje ortopedagogiczne i zasady ich wdrażania     190

3. Model działań celowościowych w systemie wdrażania innowa­cji do praktyki ortopedagogicznej   ...................     194

3.1. Inicjatywne ośrodki działań   ....................     199

3.2. Sytuacje zadaniowe   ..........................    201

3.3. Sekcje pracy problemowej   .....................    202

3.4. Zasady realizacji zadań   .......................    208

4. Innowacje ortopedagogiczne ułatwiające nieletnim realizację obowiązku szkolnego i nauki zawodu   ................    208

5. Profil   kształcenia   zawodowego   i   znowelizowane   przepisy w sprawie szkolenia rzemieślniczego   .................    215

6. Praktyka wychowania resocjalizującego w relacji z wychowa­niem ortopedagogicznym   .........................    218

Podsumowanie  ...................................    220

Rozdział VII. Strategia działań ortopedagogicznych w socjaliza­cji reedukacyjnej nieletnich   ........................    222

1. Pogląd na strategię celowościowego postępowania w socjaliza­cji reedukacyjnej   ...............................    222

2. Niekonwencjonalne zasady działań strategicznych w socjaliza­cji reedukacyjnej   ...............................    226


:fcMriji "'' fłttbleinowc w zespołach uczniowskich  . . ||txl 227 Miwiinie /ainteresowań nieletnich   ............   228

• nwiimc negatywnych reakcji i postaw  ........    229

i   j n i    " |n   nieletnich   z   zakładem   ortopedagogicznym l ńi< ><i.>wiskiem   .............................    229

U, Współdziałanie   wychowanka   z   grupą   i   nauczycie­lem -wychowawcą    ...................... ,,,<,>,    230

2.6. Samoregulacja zachowania  ................ .V. ..-    232

2.7. Projektowanie perspektyw życiowych   ........ . / .-f jiisi: 232

3. Podstawowe techniki socjalizacji reedukacyjnej   .....:.'!.:'   233

Podsumowanie   ...................................    234

Rozdział VIII. Procedura działań ortopedagogicznych w socjali­zacji reedukacyjnej nieletnich  .......................    236

1. Pogląd na procedurę działań socjalizująco-reedukacyjnych 236

2. Podstawowe zasady działań proceduralnych  ............ 237

3. Specyficzne procesy uczenia się w socjalizacji reedukacyjnej  . 239

3.1. Uczenie się reedukujące   ....................... 239

3.2. Uczenie się reedukacyjne   ...................... 240

3.3. Uczenie się edukacyjne   ....................... 241

4. Metody socjalizacji reedukacyjnej   ................... 241

5. Ergoterapia i jej odmiany   ......................... 245

5.1. Ergoterapia terapeutyczno-poznawcza  ............. 248

5.2. Ergoterapia kształcąca w zawodzie   ............... 249

5.3. Ergoterapia o charakterze pracy smaoobsługowej   .... 251

5.4. Ergoterapia kreatywna   ....................... 256

5.5. Ergoterapia profilaktyczna  ..................... 257

6. Ergoterapia antropotechniką wychowania   ............. 259

6.1. Psychotechnika resocjalizująca   .................. 260

6.2. Socjotechnika resocjalizująca   ................... 260

7. Ergoterapia kulturotechniką wychowania  .............. 261

8. Ergoterapia w samowychowaniu nieletnich  ............. 262

9. System   strategiczno-proceduralnych   oddziaływań   ergotera-

peutycznych     .................................. 268

Podsumowanie  ................................... 272

Rozdział IX. Skuteczność metod i technik socjalizacji reeduka­cyjnej   .........................................     275

1. Promocja śródroczna i roczna oraz świadectwo ukończenia nauki w szkole  .................................    278

2. Uzyskanie uprawnień w określonej profesji zawodowej   ....    281


3. Wartości społeczno-wychowawcze w zakresie reformowania negatywnych reakcji i postaw   ......................    284

Podsumowanie  ...................................    293

|Ro/dział X. Tendencje i kierunki rozwoju działalności socjalizu-

jąco-reedukacyjnej   ...............................    295

1. Propozycje nazewnictwa placówek o ograniczonej wolności  .    296

2. Podstawowe założenia dotyczące zasadności funkcjonowania zakładów ortopedagogiczńych  ......................    299

3. Postępowe poglądy na wymogi pracy szkoły w domu wy­chowania ortopedagogicznego   ......................    301

4. Propozycje dotyczące profilizacji kształcenia zawodowego   . .    303

5. Wytyczne do pracy socjalizująco-reedukacyjnej nauczyciela i wychowawcy internatu   ..........................    305

Podsumowanie  ...................................    307

l/ukończenie i wnioski .....................................    308

Literatura   ...............................................    318

taeks

329


Przedmowa

 

Z zainteresowaniem przeczytałem tekst kolejnej książki Aleksan­dra Makowskiego, Nieletni sprawni inaczej i ich ortopedagogika. Zaga­dnienia te zostały przedstawione innowacyjnie, zwłaszcza z dwóch powodów: w pierwszym przedsięwzięciu Autor wskazał w ortopeda-gogice szczegółowej na kolejny, szósty dział dotyczący upośledzeń mowy, podporządkowując go logopedii. To ważne dokonanie, o któ­rym Maria Grzegorzewska myślała od zarania dziejów pedagogiki specjalnej, należy wpisać na konto osiągnięć naukowych Aleksandra Makowskiego i widzieć jako Jego pionierski wkład do rozwoju orto-pedagogiki rewalidacyjnej.

Drugim kluczowym zagadnieniem książki jest wskazanie na de­wiacje społeczne, defekty charakteru i trudności w zachowaniu nielet­nich oraz innowacyjne (bądź znowelizowane) środki strategiczno-pro^ eeduralnych oddziaływań socjalizująco-reedukacyjnych, w których Autor wyodrębnił: działania naprawcze etio-, ergo- i semiotropowe oraz uczenie się reedukujące (oduczające od nałogu i zdrożnych czynów), uczenie się reedukacyjne (ponownie przywracające utracone wartości) i uczenie się edukacyjne nowych wzorów zachowania, ak­tywności i hierarachii wartości. Ponadto w działaniach tych jest uwzględniony proces, a nie tylko stan czy wynik ortopedagogiczny. Tak też Autor ułożył całość rozprawy, od przejawów, przyczyn, typologizacji i upośledzeń (fizycznych, psychicznych, społecznych) aż do rewalidacji i resocjalizacji jednostek upośledzonych w różnym stopniu i zakresie.


Struktura całości rozprawy jest dobrze pomyślana. Interpretacja kwestii problemowo-hipotetycznych dotyczących zarówno tzw. czyn­ników awaryjnych, zamierzeń badawczych jak i sfery oddziaływań rewalidacyjnych z przewagą resocjalizacji kompensacyjnej i reformu-jąco-korektywnej nieletnich jest właściwa, klarowna i przejrzysta w odbiorze. Podobnie rzecz ma się w odniesieniu do metodologii badań i charakterystyki badanych o cechach charaktero-, psycho-i neuropatycznych. Przedstawione statystyczne dane z badań są po­twierdzone również doświadczeniami zawodowymi Autora z Jego wieloletniej praktyki ortopedagogicznej w różnych organizacyjnie i re-sortowo placówkach szkolnych, opiekuńczo-wychowawczych i po­prawczych, w zakresie których Autor proponuje interesujące roz­wiązania terminologiczne.

Dodać należy, że również niekonwencjoanlne zasady, metody i techniki socjalizacji reedukacyjnej nieletnich prezentowane są w spo­sób interesujący. Łączne widzenie odnośnych kwestii, w całości tworzy właśnie system socjalizacji reedukacyjnej nieletnich sprawnych inaczej. Cenne są też wskazówki dotyczące efektywności pracy ortopedagogi­cznej z zastosowaniem ergoterapii i antropotechniki wychowania oraz propozycje dotyczące tendencji i kierunków rozwojowych działalności socjalizująco-reedukacyjnej w zakładach ortopedagogicznych z udzia­łem środowiska społecznego, zakładów pracy rzemieślniczo-usługowej i samorządu wychowanków sprawnych umysłowo.

Książka pod względem rzeczowym, metodologicznym i formal­nym spełnia wszelkie warunki pracy badawczej, jest również godna polecenia jako pomocna lektura dla studentów pedagogiki. Powinna także okazać się bardzo przydatna dla praktyków — nauczycie­li—wychowawców szkół podstawowych i ponadpodstawowych (zawo­dowych, licealnych i technicznych) w ich pracy dydaktyczno-wycho-wawczej. Zachęcam Czytelników do lektury tej książki o pionierskich koncepcjach wiedzy ortopedagogicznej.

Prof. dr hab. Adam Krakowski

Warszawa, 21.02.1996 r.


Wstęp

 

Nieletni sprawni inaczej1 — to osobnicy sprawiający trudności wychowawcze. W życiu codziennym i w kontaktach międzyludzkich przejawiają oni zaburzenia osobowościowe, które obejmują sferę cha­...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin