Trud Istnienia.txt

(289 KB) Pobierz
Kazimierz Dšbrowski

Trud istnienia

Warszawa: Wiedza Powszechna, 1986


Przepisał Fr. Kwiatkowski



Od autora 

W pracy tej próbuję wyjanić i opisać niektóre najnowsze pojęcia z 
zakresu psychologii rozwoju osobowego i wychowania. 
Pojęcia te to wielopłaszczyznowoć i wielopoziomowoć 
rzeczywistoci oraz proces dezintegracji pozytywnej w rozwoju, 
która uzupełnia, ale także komplikuje proces integracji. 
Przedstawię też strukturę i funkcje psychicznego rodowiska 
wewnętrznego człowieka, "dorabianie się" osobowoci, która - moim 
zdaniem jest najwyższš strukturš rozwojowš, możliwš do osišgnięcia 
jedynie dzięki intensywnej pracy nad sobš. Omówię też psychopatię, 
która powoduje największe komplikacje życia osobistego i 
społecznego, będšcš zaprzeczeniem rozwoju psychicznego. 
Przedstawię także nowe ujęcie zdrowia psychicznego jako zjawiska 
rozwojowego, wielopoziomowego, a więc ujęcie wyrażajšce "zdrowie 
rozwijajšce się". 
Muszę wyjanić, dlaczego dałem tej pracy tytuł Trud istnienia. 
Otóż chyba bezsprzecznie rozwój psychiczny człowieka przez 
zasadniczy udział w nim samowiadomoci, konfliktów wewnętrznych i 
zewnętrznych, przejawów wzmożonej pobudliwoci psychicznej, czyli 
tzw. nerwowoci, i mozolnego osišgania coraz wyższych poziomów 
osobowoci i coraz pełniejszego zdrowia psychicznego jest wielkim 
trudem, wysiłkiem zwišzanym ze stanami napięcia, z cierpieniem, z 
tzw. pozytywnymi zaburzeniami psychicznymi, do których należš 
nerwowoć i psychonerwice. Jest to kształtowanie się osobowoci 
włanie przez trud istnienia i trud rozwoju. 
Wydaje mi się konieczne wyjanić krótko niektóre użyte w pracy 
terminy, jak: dezintegracja pozytywna, nieprzystosowanie 
pozytywne, czynnik trzeci, psychiczne rodowisko wewnętrzne, 
esencje (indywidualna i społeczna), transcendencja konkretna i 
agonia. Wyrażajš one zasadnicze treci życia wewnętrznego i 
rozwoju człowieka oraz - jego ustosunkowanie się do wiata 
zewnętrznego, a przede wszystkim do ludzi, wród których żyje. 
Dezintegracja pozytywna wyraża korzystne rozlunienie, a nawet 
rozbicie pierwotnej struktury psychicznej, np. w okresie 
dojrzewania, w stanach nerwowoci, w nerwicach i psychonerwicach 
oraz w konfliktach życia codziennego - zewnętrznych, a przede 
wszystkim wewnętrznych. 
Takie rozlunienia i rozbicia sš bowiem bardzo często czynnikiem 
sprzyjajšcym rozwojowi, zwłaszcza rozwojowi przyspieszonemu i 
twórczemu, co stwierdza się w praktyce u osób cierpišcych na 
psychonerwice, a także w biografiach wybitnych jednostek. 
Termin "nieprzystosowanie pozytywne" oznacza formę protestu, który 
ma charakter twórczy, wyraża samodzielnoć rozwojowš. 
Czynnik trzeci - to czynnik autonomiczny, syntetyzujšcy inne 
autonomiczne czynniki, które wyrażajš twórcze zaprzeczenie lub 
potwierdzenie pewnych własnych dšżeń i wpływów otoczenia. Jest to 
czynnik wybiórczy w obu rodowiskach i autonomiczny w rozwoju 
własnym jednostki. 
rodowisko wewnętrzne - to (analogicznie do rodowiska 
zewnętrznego) układ tendencji albo, inaczej mówišc, dynamizmów 
wewnętrznych jednostki. Wyróżniamy wród nich dynamizmy 
jednopoziomowe oraz wielopoziomowe, zhierarchizowane lub 
równorzędne, pozostajšce w harmonii lub wywołujšce konflikty, 
majšce znaczenie rozwojowe lub hamujšce rozwój. Jest to teren 
współpracy i cierania się wszystkich dynamizmów jednostki zarówno 
zewnętrznych, jak i wewnętrznych. 
Esencja indywidualna i społeczna - to najwyższe zespoły 
właciwoci jednostki, z których pierwszy oznacza najistotniejsze, 
wysublimowane właciwoci indywidualne (zainteresowania i talenty, 
wyłšczne uczucia, wiadomoć własnej tożsamoci i historii 
rozwoju), a drugi - najważniejsze właciwoci społeczne (empatia, 
odpowiedzialnoć, autonomia, autentyzm, wysoki poziom wiadomoci 
społecznej). Każda z tych esencji stanowi warunek sine qua non 
drugiej. 
Transcendencja, czyli przekroczenie, oznacza wzniesienie się w 
rozwoju ponad poziom przeciętnych, a nawet wyższych niż przeciętne 
czynnoci intelektualnych i afektywnych, charakterystycznych dla 
stadiów prymitywnych. Jako przykład można podać przekroczenie lub 
tendencje do przekroczenia własnego typu psychicznego oraz 
biologicznego cyklu życiowego, przeciwstawienie się instynktowi 
samozachowawczemu i seksualnemu na poziomach rednich i wyżej niż 
rednich. 
Termin "agonia" jest w tej ksišżce używany w znaczeniu 
najwyższego, globalnego natężenia bólu czy cierpienia 
psychicznego, które może mieć znaczenie pozytywne. 
Terminy te stanš się, jak sšdzę, bliższe czytelnikowi przy 
zetknięciu się z nimi w ksišżce. 


1. Co to jest wielopoziomowoć rzeczywistoci 

Rzeczywistoć wielopoziomowa - wielopoziomowoć rzeczywistoci 

Na wstępie podam definicję rzeczywistoci, którš posługiwać się 
będę w tej ksišżce. Rzeczywistoć jest to wielopłaszczyznowa i 
wielopoziomowa całoć zjawisk zachodzšcych w rodowisku 
zewnętrznym i wewnętrznym, postrzegana, ujmowana logicznie i 
przeżywana. 
Zgodnie z takim ujęciem każde zjawisko psychiczne ma różne 
poziomy. Dotyczy to np. postrzegania, sšdzenia, opiniowania i 
innych czynnoci intelektualnych, a także czynnoci instynktownych 
i afektywnych. O tym samym zjawisku możemy mieć opinię wnikliwš, 
bardziej wszechstronnš albo powierzchownš i zawężonš. Możemy 
postrzegać co niejasno lub szeroko. W drugim przypadku 
uwzględniamy inne towarzyszšce postrzeżenia, które wzmacniajš i 
nadajš wyraniejszy, a nawet piękniejszy obraz postrzeganej 
rzeczywistoci. 
Uczucia i popędy majš także różne poziomy. Na przykład w zakresie 
instynktu seksualnego na niskim poziomie obserwujemy jedynie 
wyładowania energii seksualnej, bez wyboru partnera, bez 
odpowiedzialnoci za niego, bez silniejszych zwišzków psychicznych 
i moralnych z nim. Na wysokim poziomie obserwujemy wybiórczy, 
wszechstronny, odpowiedzialny, pełen miłoci i oddania stosunek 
uczuciowy do drugiego człowieka. Zawiera on w sobie nie tylko 
empatię, nie tylko odpowiedzialnoć za partnera, ale również 
potrzebę ugruntowania istniejšcego zwišzku, potrzebę jego rozwoju. 
Wyraża się on we wzajemnym dšżeniu do tworzenia "szkoły 
małżeńskiej", a po przyjciu na wiat dzieci - tworzenia "szkoły 
rodzinnej" na wysokim poziomie afektywnym, intelektualnym i 
moralnym oraz w dšżeniu do konkretnego ideału rodziny. 
To samo dotyczy instynktu samozachowawczego, który na niskim 
poziomie wyraża brutalny, prymitywny egoizm i egocentryzm, 
osłabienie czy ograniczenie wiadomoci, "znieruchomienie 
psychiczne" i brak poczucia odpowiedzialnoci za słabych, 
potrzebujšcych pomocy. Na poziomie wysokim i najwyższym instynktu 
samozachowawczego obserwujemy natomiast tendencję do zachowania 
takich najwyższych i najważniejszych właciwoci indywidualnych, 
jak zainteresowania, uzdolnienia i talenty, i takich wartoci jak 
wyłšcznoć zwišzków przyjani i miłoci oraz wiadome utożsamienie 
się z sobš i z własnš historiš rozwoju. Jeżeli wemiemy pod uwagę 
postawę wobec mierci, to na najniższym poziomie tej postawy 
ujawnia się brak skłonnoci do zastanawiania się nad tym, co to 
jest mierć, nieprzyjmowanie tego, że mierć jest zjawiskiem 
realnym. Wobec niewštpliwie nadchodzšcego końca wystšpiš wtedy 
prymitywne, gwałtowne, niemal zwierzęce objawy strachu i 
niewiadomych lub półwiadomych reakcji protestu. Na wysokim lub 
najwyższym poziomie natomiast spotykamy postawę refleksyjnš w 
stosunku do mierci i nawet przy silnym lęku lub agonii 
psychicznej - uwidoczniš się elementy egzystencjalne, elementy 
przewagi lęku o życie innych nad obawš przed własnš mierciš. 
Wystšpi także pełna refleksji postawa filozoficzna wyrażajšca się 
wiadomym przyjęciem nieuchronnego zgonu i odejciem jak 
najbardziej godnym człowieka. 
Nawet w tak potocznym zjawisku jak miech możemy wyróżnić wiele 
poziomów. Bo oto na niskim, prymitywnym poziomie obserwujemy 
miech hałaliwy, brutalny, wyrażajšcy namiewanie się z kalectwa, 
słaboci, a nawet z krzywdy innych. Czasem w kinie lub w teatrze 
słyszymy hałaliwy, brutalny miech w momencie, kiedy akcja 
filmowa wywołuje u ludzi na wyższym poziomie zadumę, 
przygnębienie, smutek, a nawet lęk. Im wyższy poziom rozwoju, tym 
rzadziej się miejemy, a częciej się umiechamy. Umiech jest 
pozbawiony gwałtownoci, prymitywizmu, cechuje go natomiast 
refleksyjnoć, zaduma, zwrócenie się nie tylko ku wiatu 
zewnętrznemu, ale przede wszystkim - do wewnštrz. Taki umiech 
widzimy w rzebie Wyłowiona z Sekwany. Na twarzy młodej 
dziewczyny, która skończyła mierciš samobójczš, jest w umiechu 
"zapatrzenie w inne wymiary". Podobny jest umiech Mony Lizy 
Leonarda da Vinci, widzimy go na obliczu Zbawiciela z obrazu 
Rembrandta Chrystus w drodze do Emaus. 
Reasumujšc, możemy powiedzieć, że skoro w dziedzinie czynnoci 
umysłowych, czynnoci percepcyjnych, funkcji uczuciowych i 
popędowych istnieje wiele poziomów, to i rzeczywistoć, którš za 
ich porednictwem ujmujemy, odbieramy i przeżywamy, jest 
wielopoziomowa. 
Należy podkrelić, że tak jak w dziedzinie czynnoci percepcyjnych 
i ujmowania logicznego sš fakty i pewniki podstawowe, np. 
odbierane przez wszystkich kształty, kolory, dwięki, podstawowe 
ujęcia liczbowe (2 razy 2 jest 4), tak też w zakresie funkcji 
uczuciowych i popędowych istniejš podstawowe pewniki i fakty. Sš 
one ważne dla osób nie przejawiajšcych globalnego upoledzenia 
psychicznego lub upoledzenia moralnego. Do pewników i faktów 
budzšcych powszechny protest należš np. tortury, sšdzenie i 
wykonanie wyroku bez przeprowadzenia przewodu sšdowego i 
udowodnienia winy czy też bicie małego dziecka. 
A teraz spróbujmy okrelić, co nazywamy rzeczywistociš 
wielopoziomowš. Zgodnie z tym, co powiedz...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin