wyklad_2_ns_2014.pdf

(269 KB) Pobierz
Różnorodność
Rodzaje narzędzi i metod
diagnostycznych
Joanna Smogorzewska
Plan wykłady:
1.  Charakterystyka podejść badawczych, metod i narzędzi badawczych
2.  Obserwacja
3.  Wywiad
NARZĘDZIA POMIARU PEDAGOGICZNEGO
Zbiór zadań, pytań, spostrzeżeń, które mają być podstawą
uzyskania informacji o właściwościach osób badanych.
Budowa narzędzi jest zwykle złożona, ponieważ:
o 
badane właściwości są bardzo różnorodne, ale dane zebrane na ich
temat powinny być proporcjonalne względem siebie,
o 
w diagnozie szczególnie interesujące są właściwości, których nasilenie
jest różne, potrzebne jest więc stosowanie skal bardziej rozbudowanych
niż zero-jedynkowe,
o 
pojedyncze wskaźniki jakiegoś problemu są niewystarczające, by
dokonać jego oceny bądź klasyfikacji. Trzeba zadać przynajmniej kilka
pytań, by mieć pełny obraz danego zjawiska.
Elementami, które bada się narzędziem pomiarowym mogą być:
o 
zadania – gdy sprawdzane są wiadomości lub umiejętności osób
badanych,
o 
pytania – służące np. określeniu danego stanu rzeczy,
o 
zachowania – gdy w działaniach jednostki lub grupy rejestruje się
poszczególne reakcje badanych.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin