WKZ_Log_II_1stacj-syl.pdf

(100 KB) Pobierz
WspóĿczesne Konflikty Zbrojne
(Logistyka II stopień I semestr studia stacjonarne)
WIEDZA:
student potrafi zdefiniować podstawowe definicje z zakresu teorii
konfliktów (rozumieć określone zjawiska i pojęcia), jakie konflikty miaĿy miejsce na
świecie
i w Europie po zakończeniu II wojny
światowej.
UMIEJĘTNOŚCI:
student potrafi wskazać genezę, przyczyny i przebieg
najważniejszych wspóĿczesnych konfliktów zbrojnych; uwzględniając wysiĿki
podejmowane przez organizacje i instytucje międzynarodowe, zmierzające do ich
pokojowego rozwiązania oraz siĿę i sĿabość ówczesnego i wspóĿczesnego
środowiska
bezpieczeństwa.
KOMPETENCJE:
student potrafi podjąć merytoryczną dyskusję o istotnych
problemach wspóĿczesnego
świata
(zdolność do zadawania pytań); wskazać
i  zidentyfikować
źródĿa
wspóĿczesnych zagrożeń; odejść od stereotypowych sądów
i  opinii na rzecz krytycznej analizy określonych zjawisk, w oparciu nie tylko o
literaturę przedmiotu, ale też o opracowane osobiście (lub w grupie) wnioski
(studium przypadku).
Numer
tematu
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Liczba
godzin
2
2
2
4
4
2
4
4
2
Forma
zajęć
W
W
Ć
Ć
Ć
W
Ć
Ć
Ć
Temat
Wojna, konflikt zbrojny.
System bezpieczeństwa
światowego
i
regionalnego.
Wojny i konflikty zbrojne w Ameryce
Środkowej
i PoĿudniowej.
Wojny i konflikty zbrojne w Afryce.
Wojny i konflikty zbrojne w Azji.
Asymetria w konfliktach zbrojnych –
wyzwanie XXI wieku.
Wojna w Afganistanie 1979 – 1989 i
2001 – 2013. Studium przypadku.
Wojny w Zatoce Perskiej – próba
bilansu.
Wojny i konflikty zbrojne w Europie.
1
Uwagi
Numer
tematu
10.
Razem
w
semestrze
Liczba
godzin
4
Forma
zajęć
W
Temat
WspóĿczesne problemy wojny i
pokoju.
Uwagi
30
10
20
Z tego:
wykĿad
ćwiczenia
Zaliczenie z oceną
2
AKADEMIA OBRONY NARODOWEJ
WYDZIAð ZARZĄDZANIA I DOWODZENIA
SYLABUS PRZEDMIOTU
ROK AKADEMICKI -SEMESTR
FORMA STUDIÓW
POZIOM STUDIÓW
KIERUNEK
SPECJALNOŚĆ
SEMESTR
NAZWA PRZEDMIOTU
PRZEDMIOTY
WPROWADZAJĄCE
OSOBA PROWADZĄCA/OSOBY
PROWADZĄCE
Pierwszy
WspóĿczesne Konflikty Zbrojne
Historia Wojen
mjr dr Jacek LASOTA, mgr
ðukasz
BARAŃSKI, mgr
ðukasz
ROMAN, mgr
Emil SZOPA
2013/2014
Stacjonarne
II stopień
Logistyka, Lotnictwo, Zarządzanie
i Dowodzenie
JEDNOSTKA ORGANIZACYJNA
INSTYTUT OBRONNOŚCI/ZAKðAD
ODPOWIEDZIALNA ZA
POLEMOLOGII
REALIZACJĘ PRZEDMIOTU
LICZBA GODZIN ZAJĘĆ
DYDAKTYCZNYCH
PRZEDMIOT
PUNKTY ECTS
TREŚCI I EFEKTY
KSZTAðCENIA WG.
STANDARDU KSZTAðCENIA
DLA KIERUNKU STUDIÓW
Treści ksztaĿcenia:
zasadnicze pojęcia
z zakresu konfliktów zbrojnych i wojen.
Wybrana problematyka wojen po II
wojnie
światowej.
DziaĿalność
organizacji międzynarodowych na rzecz
pokoju.
OGÓðEM:
30 godz,
w tym:
WykĿad: 10 godz,
Ćwiczenia:
20 godz
3
ZAðOŻENIA I CELE
PRZEDMIOTU
STUDENT POWINIEN:
WIEDZIEĆ:
podstawowe definicje z zakresu
teorii konfliktów (rozumieć określone zjawiska i
pojęcia), jakie konflikty miaĿy miejsce na
świecie
i w Europie po zakończeniu II wojny
światowej
UMIEĆ:
wskazać genezę, przyczyny i przebieg
najważniejszych wspóĿczesnych konfliktów
zbrojnych; uwzględniając wysiĿki podejmowane
przez organizacje i instytucje międzynarodowe,
zmierzające do ich pokojowego rozwiązania oraz
siĿę i sĿabość ówczesnego i wspóĿczesnego
środowiska
bezpieczeństwa.
POTRAFIĆ:
podjąć merytoryczną dyskusję o
istotnych problemach wspóĿczesnego
świata
(zdolność do zadawania pytań); wskazać
i  z i d e n t y fi kow a
ć ź
r ó d
Ŀ
a w s p ó
Ŀ
c z e s nych
zagrożeń; odejść od stereotypowych sądów
i opinii na rzecz krytycznej analizy określonych
zjawisk, w oparciu nie tylko o literaturę
przedmiotu, ale też o opracowane osobiście (lub
w grupie) wnioski (studium przypadku).
METODY DYDAKTYCZNE
FORMA I WARUNKI
ZALICZENIA PRZEDMIOTU
WykĿad,
ćwiczenia
For ma podstawowa - pisemnie,
poprawkowa - ustnie
TREŚCI PROGRAMOWE
Numer
tematu
Temat
Zakres prezentowanych zagadnień
1. Zakres pojęciowy związany z
konfliktem, konfliktem zbrojnym.
2. Wojna - identyfikacja pojęcia.
3. Ogólna charakterystyka obecnej
sytuacji międzynarodowej.
1. Organizacje międzynarodowe -
podstawowe pojęcia.
2.
Światowe
organizacje ksztaĿtujące
bezpieczeństwo globalne.
3. Organizacje regionalne i ich
wpĿyw na bezpieczeństwo od
1945 r.
4. UdziaĿ WP w dziaĿaniach na rzecz
pokoju i stabilizacji.
Forma
zajęć
Liczba
godzin
1.
Wojna, konflikt
zbrojny.
W
2
2.
System
bezpieczeństwa
światowego
i
regionalnego.
W
2
4
Numer
tematu
Temat
Zakres prezentowanych zagadnień
1. Krótka charakterystyka
geopolityczna kontynentu
(obszar, ludność, bogactwa
naturalne, PKB itp), dziaĿania
instytucji międzynarodowych i
państw na rzecz bezpieczeństwa
w regionie.
2. Rewolucja kubańska 1953-1959
r., kryzys kubański 1962 r.
3. Wojna o Falklandy (Malwiny)
1982 r.
4. WspóĿczesne zagrożenia i
wyzwania na kontynencie
poĿudniowoamerykańskim.
1. Krótka charakterystyka
geopolityczna kontynentu.
2. Somalia - demontaż państwa
1960 - 2012.
3. Rwanda - ludobójstwo 1994.
4. WspóĿczesne zagrożenia i
wyzwania na kontynencie
afrykańskim.
1. Krótka charakterystyka
geopolityczna kontynentu.
2. Wojna koreańska 1950 - 1953.
3. Konflikty chińskie.
4. Konflikt Indie - Pakistan.
5. WspóĿczesne zagrożenia na
kontynencie azjatyckim.
1. Asymetria - identyfikacja
problemu.
2. Historyczne i wspóĿczesne
postrzeganie zjawiska asymetrii
w walce zbrojnej.
3. Asymetria w we wspóĿczesnej
walce zbrojnej.
1. Krótka charakterystyka
geopolityczna Afganistanu
(obszar, ludność, bogactwa
naturalne, PKB itp).
2. Przyczyny i ogólny przebieg
interwencji radzieckiej (1979 -
1989), wojny domowej (1994 -
2001), wojny z talibami (2001
- ...)
3. Charakter powyższych wojen,
różnice i cechy wspólne.
4. Porównanie interwencji
radzieckiej z operacjami
prowadzonymi przez USA i NATO.
5. Możliwe dalsze kierunki rozwoju
sytuacji w Afganistanie.
5
Forma
zajęć
Liczba
godzin
3.
Wojny i konflikty
zbrojne w
Ameryce
Środkowej
i
PoĿudniowej.
Ć
2
4.
Wojny i konflikty
zbrojne w Afryce.
Ć
4
5.
Wojny i konflikty
zbrojne w Azji.
Ć
4
6.
Asymetria w
konfliktach
zbrojnych –
wyzwanie XXI
wieku.
Wojna w
Afganistanie
1979 – 1989 i
2001 – 2013.
Studium
przypadku.
W
2
7.
Ć
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin