Spotkania z zabytkami 2015 - 3-4.pdf

(9774 KB) Pobierz
.............................................................................................................................................................................
INDEKS 377325
ISSN 0137-222X
-
-
cena 17 zł
(
w tym 5
%
vat
)
|
ochrona
zabytkowych
ruin
Współczesne
koncepcje
rekonstrukcji
zabytków
i ich przeciwnicy
(s. 7-18)
stargard
szczeciński
Turystyczne
walory miasta
na Pomorzu
(s. 20-27)
w przestrzeni
smoka
Sztuka chińska
w zbiorach Muzeum
Narodowego
w Krakowie
(s. 58-61)
spuścizna
po kazimierzu
pacewiczu
Twórczość
zapomnianego
malarza
(s. 71-72)
| Spotkania z Zabytkami
...........................................................................................................................................
Spis treści
Przeglądy, poglądy
Małgorzata Rozbicka
|
-
...
2
5
6
7
19
20
28
Międzynarodowy Dzień Ochrony Zabytków
I Kongres Muzealników Polskich
Karta Wenecka i zasady konserwacji zachowawczej
a współczesne problemy ochrony ruin zamków w Polsce
Rzecz o uśpionym potencjale: przypadek
Stargardu Szczecińskiego
Karta Ochrony Historycznych Ruin
Paweł Dettloff
Tomasz Pasterski, Dorota Jaworska-Pasterska
Jerzy Grzelak
Fryz heraldyczny Wałów Chrobrego w Szczecinie
MARIUSZ KLARECKI
Wokół jednego zabytku: Nieznany autoportret
Józefa Brandta
ELŻBIETA POKORZYŃSKA
Introligatorskie zdobienie brzegów kart książek
Spotkanie z książką: Fotografie ruin
JAN SKŁODOWSKI
Syłgudyszki i ich zabytki
Skarby z kraju Chopina
Sztuka chińska w zbiorach Muzeum Narodowego
w Krakowie
Spotkanie z książką: Kresowej Atlantydy ciąg dalszy
BEATA ROMANOWICZ
MAŁGORZATA GRZANKA
Barokowa perła wschodniej Wielkopolski
PIOTR HAPANOWICZ
Wystawa „Cyberteka. Kraków – czas i przestrzeń”
Spotkanie z książką: Przewodnik po zabytkach
województwa lubuskiego
DOROTA BUCHWALD, ANDRZEJ KRUCZYŃSKI
Teatry mówią o historii Europy
ELŻBIETA WIJAS-GROCHOLSKA
Materialne dziedzictwo kulturowe wsi
STANISŁAWA LINK-LENCZOWSKA
Zegary w zbiorach Zamku Królewskiego
na Wawelu
Spotkanie z książką: Wawelskie zegary
Piętnaście lat kroniki kolekcjonerstwa
Spotkanie z książką: Archiwa rodzinne
ELŻBIETA S. JEŻEWSKA
III
.
Malarstwo i pamiątki po Kazimierzu
Pacewiczu
Spotkanie z książką: Architektura
międzywojennego Poznania
EWA GWIAZDOWSKA, DARIUSZ KACPRZAK
Portret rodzinny we wnętrzu
........................................................................................................................................................................................................
3-4 (337-338) XXXIX
Warszawa 2015
ADRES REDAKCJI
00-545 Warszawa, ul. Marszałkowska 58 lok. 24
tel./fax 22 622-46-63
e-mail: redakcja@spotkania-z-zabytkami.pl
http:// www.spotkania-z-zabytkami.pl
http:// www.facebook.com/spotkaniazzabytkami
MIESIĘCZNIK POPULARNONAUKOWY
Od Redakcji
T
en numer czasopisma tradycyjnie otwieramy rubryką „Przeglądy, poglądy” (s. 2-4), w któ-
rej od blisko dwudziestu lat staramy się w wielkim skrócie przedstawiać najważniejsze i naj-
ciekawsze naszym zdaniem wydarzenia związane z ochroną zabytków w Polsce.
REDAKCJA
Wojciech Przybyszewski
redaktor naczelny
Lidia Bruszewska
sekretarz redakcji
zastępca redaktora naczelnego
Zapowiedź tegorocznych obchodów Międzynarodowego Dnia Ochrony Zabytków (21-22
kwietnia 2015 r. w Białymstoku) oraz zbliżającego się I Kongresu Muzealników Polskich (23-25
kwietnia 2015 r. w Łodzi) – to kolejne dwie ważne informacje, którymi chcemy podzielić się z na-
szymi czytelnikami (s. 5-6). Z myślą o uczestnikach kongresu (ale nie tylko) prezentujemy też
w numerze wyjątkowo rozbudowane działy „Zbiory i zbieracze” oraz „Z wizytą w muzeum” z ar-
tykułami (s. 46-72), które – mamy nadzieję – zainteresują zarówno kolekcjonerów, jak i bywal-
ców muzealnych wystaw.
Z kolei tematem przewodnim numeru – wyjątkowo – jest tylko jeden artykuł:
Karta Wenec-
ka i zasady konserwacji zachowawczej a współczesne problemy ochrony ruin zamków w Polsce
(s. 7-18). Jego autor, dr Paweł Dettloff – adiunkt w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk,
członek Komisji Historii Sztuki Polskiej Akademii Umiejętności oraz Społecznego Komitetu Odno-
wy Zabytków Krakowa – zawarł w nim nie tylko refleksje odnoszące się do dziejów konserwator-
stwa europejskiego i współczesnych praktyk w tym zakresie, ale także podjął próbę odpowiedzi
na postawione przez redakcję „Spotkań z Zabytkami” pytania dotyczące ochrony zabytków z po-
szanowaniem (lub nie) ustaleń Karty Weneckiej – w pięćdziesiątą rocznicę jej uchwalenia (nr 7-8,
2014, s. 1).
Ale to nie wszystko, o czym warto powiedzieć w tym miejscu.
Ewa A. Kamińska
Jarosław Komorowski
Katarzyna Komar-Michalczyk
Piotr Berezowski
projekt graFiczny
Magdalena Barańska
łamanie i opracowanie komputerowe
RADA REDAKCYJNA
prof. dr hab. Dorota Folga-Januszewska
dr Dominik Jagiełło
prof. dr hab. Stanisław Januszewski
prof. dr hab. inż. arch. Robert M. Kunkel
prof. dr hab. Małgorzata Omilanowska
prof. dr hab. Maria Poprzęcka
prof. dr hab. Jacek Purchla
prof. dr hab. Andrzej Rottermund
prof. dr hab. Bogumiła Rouba
mgr Bartosz Skaldawski
mgr Andrzej Sołtan
dr Marian Sołtysiak
prof. dr hab. inż. Bogusław Szmygin
WYDAWCA
00-545 Warszawa, ul. Marszałkowska 58 lok. 24
tel. 22 891-01-62
e-mail: fundacja@fundacja-hereditas.pl
http:// www.fundacja-hereditas.pl
WSPÓŁWYDAWCA
Jak wiadomo, jedną z najczęściej stosowanych w dziewiętnastowiecznej prasie technik re-
produkcyjnych – pozwalających czytelnikom czasopism na bieżąco śledzić dokonania w dziedzi-
nie sztuki – był drzeworyt sztorcowy, w Polsce upowszechniony w drugiej połowie XIX w. przede
wszystkim dzięki niezwykle wtedy poczytnym ilustrowanym tygodnikom, takim jak „Tygodnik Ilu-
strowany” oraz „Kłosy”. Matryce do publikowanych
w nich drzeworytów wykonywali niekiedy sami ma-
larze lub rysownicy, ale najczęściej wyspecjalizowa-
ni w tej dziedzinie sztuki ksylografowie (drzeworyt-
nicy). Było wśród nich wielu stosunkowo dobrze nam
znanych polskich drzeworytników, z których część
pracowała w Drzeworytni „Tygodnika Ilustrowane-
go”, Drzeworytni „Kłosów” lub Drzeworytni War-
szawskiej, ale normalną praktyką było też korzysta-
nie przez wydawców z matryc wykonywanych za gra-
nicą przez tamtejszych drzeworytników, np. działa-
jących w Niemczech, gdzie przebywali i tworzyli pol-
Richard Brend’amour, „Jarmark w Tyflisie” [„Jarmark w Bałcie
scy artyści, do których przede wszystkim zaliczyliby-
na Podolu”], 1888, drzeworyt wg obrazu Józefa Brandta z 188 r.
śmy malarzy z kręgu „monachijczyków”.
Do najwybitniejszych ówczesnych niemieckich drzeworytników należał Richard Brend’amour
(1831-1915), osiadły w Düsseldorfie założyciel firmy „Xylographische Kunstanstadt Brend’amour
& Cie” z przedstawicielstwami w Berlinie, Brunszwiku, Lipsku, Stuttgarcie i Monachium, które-
go ryciny przedstawiające obrazy polskich „monachijczyków” chętnie publikował „Tygodnik Ilu-
strowany”. Były wśród nich dzieła: Józefa Brandta „Jarmark w Tyflisie” z 1885 r. (drzeworyt
z 1888 r.), Leona Fortuńskiego „Nowy nabytek” (1894), Zdzisława Jasińskiego „Chora matka”
z 1889 r. (1890) i „Pierwsze kroki” (1891) oraz Antoniego Kozakiewicza „Na ulicy” z 1891-
-1892 (1892). Aż trzy z wymienionych obrazów pojawiły się w ostatnich latach na naszym ryn-
ku antykwarycznym, ale tylko jeden z nich – „Jarmark w Tyflisie”, lepiej dziś znany pod tytułem
„Jarmark w Bałcie na Podolu”, autorstwa Józefa Brandta (artysty, który tak, jak Richard Brend’a-
mour zmarł przed stu laty) – kryje w sobie pewną niezwykłą tajemnicę. Wykradł ją dziełu dr Ma-
riusz Klarecki, znawca dorobku artystycznego tego najwybitniejszego z polskich monachijczyków
(s. 34-36 oraz il. na I okł.).
Redakcja zastrzega sobie prawo wprowadzania zmian
i skrótów w materiałach przeznaczonych do publikacji
oraz publikowania wybranych artykułów w wersji
elektronicznej. Materiałów niezamówionych redakcja
nie zwraca. Za treść reklam i ogłoszeń redakcja nie
odpowiada.
Nakład: 8000 egz.
NA OKŁADCE:
Fragment obrazu Józefa
Brandta „Jarmark w Bałcie
na Podolu” (zob. artykuł
na s. 34-36)
PRZEGLĄDY, POGLĄDY
.........................................................................................................................
KULTURA DOSTĘPNA
Likwidowanie barier w dostępie do kul-
tury jest jednym z  priorytetowych dzia-
łań Ministerstwa Kultury i  Dziedzictwa
Narodowego. W związku z tym, z inicja-
tywy minister Małgorzaty Omilanow-
skiej, resort wdraża program Kultura Do-
stępna. Jest to systemowe rozwiąza-
nie, które ma służyć niwelowaniu barier
kompetencyjnych i  finansowych, szcze-
gólnie dla grup z różnych względów (pro-
blemy zdrowotne, niskie dochody, wiek,
miejsce zamieszkania) narażonych na
wykluczenie.
Kwestia dostępności jest definiowana
w dwojaki sposób. Dostępność bezpośred-
nia to uczestnictwo w różnorodnych wy-
darzeniach kulturalnych (spektakl teatral-
ny, koncert muzyczny, spektakl operowy,
wystawy stałe i czasowe itp.), stymulowa-
na systemem ulg i zachęt z jednej strony,
z drugiej – wychodzeniem instytucji poza
swoje mury i działalnością w terenie. Do-
stępność wirtualna natomiast wykorzy-
stuje nowe technologie, dzięki którym tre-
ści kultury są upowszechniane za pomo-
cą tematycznych platform cyfrowych.
Oferta tańszego dostępu do wydarzeń ar-
tystycznych, muzeów i wybranych teatrów
jest systematycznie rozszerzana. Należą
do niej funkcjonujące już kilka lat: „Darmo-
wy Listopad” (cztery rezydencje królewskie:
Zamek Królewski na Wawelu, Muzeum Ła-
zienki Królewskie w  Warszawie, Muzeum
Pałacu Króla Jana III w Wilanowie i Zamek
Królewski w  Warszawie są dostępne bez-
płatnie przez cały miesiąc, towarzyszą temu
lekcje muzealne dla dzieci i młodzieży) oraz
„Muzeum za złotówkę” (kilkadziesiąt insty-
tucji w całej Polsce oferuje bilety wstępu do
placówek dla dzieci do lat 16 za symbolicz-
ną złotówkę). W lutym i marcu br. zainau-
gurowano trzy nowe projekty: „Muzea Na-
rodowe za złotówkę” (oferta wybranych mu-
zeów dla dzieci i studentów do 26 roku ży-
cia), „Dodatkowe lekcje muzealne” (finan-
sowane przez MKiDN w tym roku w 17 pla-
cówkach) i „Sztuka współczesna za złotów-
kę” (dla dzieci i studentów do 26 roku życia
w warszawskich instytucjach: Narodowej
Galerii Sztuki „Zachęta” i Centrum Sztuki
Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz kilku
samorządowych instytucjach kultury w Lu-
blinie, Białymstoku, Toruniu i Gdańsku.
Przeglądy, poglądy
WOJCIECH GERSON I JEGO SZKOŁA
W końcu 2014  r. zainaugurowało swą
mecenasowską działalność reaktywowa-
ne Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Na-
rodowego w  Szczecinie. Ta nowa spo-
łeczna inicjatywa nawiązuje do szlachet-
nych gestów osób prywatnych, pozwala-
jących stworzyć przed stu laty Muzeum
Wojciech Gerson, „Przysięga na szarotkę”, olej, płótno, 1867
POWRÓT DO POLSKI OBRAZU JACOBA
JORDAENSA
Po sześciu latach starań Ministerstwa
Kultury i Dziedzictwa Narodowego wró-
cił do Polski obraz Jacoba Jordaensa
(1593-1678) „Św. Iwo wspomaga bied-
nych”; został przekazany do zbiorów Mu-
zeum Narodowego we Wrocławiu.
Malowidło, wykonane techniką olej-
ną na desce dębowej, przedstawia św.
Jacob Jordaens, „Św. Iwo wspomaga biednych”,
pocz. XVII w.
Iwa − sędziego z Rennes i Tréguier, pro-
boszcza w  Louannec (1253-1303), szla-
chetnego obrońcę uciśnionych, ukaza-
nego wśród grupy ubogich. Przed woj-
ną obraz znajdował się w zbiorach wro-
cławskiego Muzeum Sztuk Pięknych.
W 1942 r. został ewakuowany do skład-
nicy w  Kamieńcu Ząbkowickim, gdzie
zaginął. Dopiero w  2008  r. został od-
naleziony w  domu aukcyjnym Sothe-
by’s w  Londynie. Ministerstwo Kultu-
ry i  Dziedzictwa Narodowego przygo-
towało wniosek restytucyjny, na pod-
stawie którego obraz wycofano z  au-
kcji. Potwierdzenie pochodzenia dzie-
ła przyniosły oględziny wykonane przez
polskich ekspertów. Prowadzone w  ko-
lejnych latach przez resort kultury roz-
mowy miały na celu pozyskanie osta-
tecznego stanowiska domu aukcyjnego
Sotheby’s. Wcześniejsza sprzedaż ob-
razu na terenie USA (1999 r.) pozwoliła
na włączenie w  sprawę amerykańskiej
agencji dochodzeniowej Homeland Se-
curity Investigations. Działania MKiDN
wspierane były również przez Ambasa-
dę RP w Londynie.
Miejskie. Obecnie Muzeum Narodowe
w Szczecinie rozpoczęło prace nad nową
Galerią Sztuki Europejskiej, w której pre-
zentować będzie dzieła XIX i  pierwszej
połowy XX w. różnych szkół narodowych
oraz międzynarodowej awangardy. Zło-
żą się na nią prace ze zbiorów własnych
muzeum oraz sukcesywnie pozyskiwane
depozyty, w  tym od tworzącego własną
kolekcję towarzystwa.
Pierwszym pokazem zasobów muzeal-
nych, stanowiących zrąb przyszłej stałej
ekspozycji, jest wystawa „Wojciech Ger-
son i  jego szkoła”, dedykowana Towa-
rzystwu Przyjaciół Muzeum Narodowego
w Szczecinie; kurator wystawy dr Szymon
Piotr Kubiak, współpracownicy: Aleksan-
dra Gieczys-Jurszo i Stefania Hernik.
W zbiorach Muzeum Narodowego
w  Szczecinie znajdują się cztery kom-
pozycje Gersona: „Portret Rozalii Win-
ter”, „Pejzaż z  wiatrakiem”, „Krajobraz
tatrzański” oraz „Przysięga na szarot-
kę”. Dzieła te skonfrontowane są na wy-
stawie z  pracami studentów Akademii
Sztuki w  Szczecinie, którzy zapropono-
wali reinterpretację dzieła historyczne-
go Wojciecha Gersona „Bez ziemi. Pomo-
rzanie wyparci przez Niemców na wy-
spy Bałtyku” (1888, olej, płótno, wym.
114,8 x 207 cm). Malowidło to, niezwykle
cenne ze względów historiograficznych,
zwłaszcza w  kontekście pomorskiego
wielonarodowego dziedzictwa, usiłuje
nabyć Towarzystwo Przyjaciół Muzeum
Narodowego w Szczecinie. Aby tego do-
konać, potrzebne jest jednak wsparcie
rozrastających się kręgów darczyńców.
2
|
Spotkania z Zabytkami
3-4 2015
PRZEGLĄDY, POGLĄDY
MUZEUM OD NOWA
W Muzeum Warszawy trwa projekt „Mo-
dernizacja, konserwacja oraz digitali-
zacja obiektów zabytkowych siedziby
głównej Muzeum Warszawy przy Rynku
Starego Miasta w Warszawie”. Jego ce-
lem jest ochrona polskiego dziedzictwa
kulturowego oraz udostępnianie go dla
przyszłych pokoleń. Inwestycja rozpo-
częła się w  2014  r. i  będzie realizowa-
na do roku 2016 w obrębie historycznego
obszaru Starego Miasta, wpisanego na
Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Projekt ma charakter kompleksowy i wie-
loaspektowy. Obejmuje rewitalizację i re-
waloryzację 11 zabytkowych kamienic,
będących siedzibą Muzeum Warszawy,
w celu ochrony przed degradacją i znisz-
czeniem. Ponadto konserwacji oraz di-
gitalizacji poddane zostaną wybrane
muzealia, m.in. obrazy, grafiki oraz sre-
bra. Planuje się także stworzenie nowo-
czesnej infrastruktury dla pracowni digi-
talizacji w  celu wprowadzenia cyfrowe-
go odwzorowania cennych zabytków ru-
chomych, które dzięki nowym technolo-
giom komunikacyjnym zostaną udostęp-
nione większej liczbie odbiorców.
Największy zakres projektu dotyczy prac
budowlanych i  konserwatorskich siedzi-
by głównej muzeum, ale ważnym jego
elementem jest także realizacja nowo-
czesnej ekspozycji stałej ukazującej dzie-
je Warszawy. W ramach projektu zostanie
zrealizowany pierwszy etap wystawy sta-
łej oraz wystawa czasowa. Projektowana
wystawa główna będzie wielowątkową
opowieścią o Warszawie w możliwie wie-
lu aspektach jej istnienia oraz o jej historii
od początku do współczesności.
w  kościele w  Sieniawie przedstawiają
postacie z profilu i z tyłu. Jest to rzadko-
ścią, bowiem zazwyczaj malowano oso-
by z  przodu lub z  tzw. półprofilu, czyli
lekko zwrócone w  bok. Ponadto w  pre-
zbiterium tamtejszego kościoła odkryto
obraz olejny przedstawiający ukrzyżo-
wanego Chrystusa.
O ponad 100 lat młodsze, bo z 1876 r.,
są malowidła odkryte w  kaplicy św.
Anny w  Prałkowcach, namalowa-
ne przez Karola Huberta z  Przemyśla.
Są to dekoracje o charakterze iluzjoni-
stycznym, mają ciekawą kolorystykę,
a  ornamenty roślinne imitują sztuka-
terię. W  kaplicy tej odkryto także geo-
metryczne dekoracje o cechach moder-
nistycznych z  lat trzydziestych XX  w.
Są to krzyżujące się pasy z  rozetami
i łezkami.
Odkryte polichromie zostaną odnowione
i zakonserwowane.
podkreślał, że stara się wspomagać dzia-
łania mogące stanowić o „zakorzenieniu”
w dziedzictwie narodowym. Zwrócił uwa-
gę, że Polacy − z racji obecności w inte-
grującej się Europie − w coraz większym
stopniu stykają się ze światowym i euro-
pejskim dziedzictwem kultury, obecno-
ścią różnych języków, tradycji i  obycza-
jów. Wyraził wolę kontynuowania  wysił-
ku na rzecz współdziałania z samorząda-
mi
„w  pięknym, ważnym dziele nie za-
wsze docenianym, jakim jest umacnianie
mechanizmów dziedzictwa  narodowego
w wymiarze lokalnym”.
Debatę, będącą elementem obchodów
25 lat polskiej samorządności, prowadził
podsekretarz stanu KPRP Maciej Klim-
czak, a w gronie uczestników wypowiedzi
PREZENTACJA OBRAZU WOJCIECHA
KOSSAKA
Z okazji 95. rocznicy aktu zaślubin Polski
z  Bałtykiem w  Muzeum Wojska Polskie-
go odbyła się uroczysta prezentacja obra-
zu Wojciecha Kossaka „Zaślubiny Polski
z morzem”. Obraz ten, zakupiony do zbio-
rów muzeum, datowany jest na 1930  r.
W centrum kompozycji znajduje się postać
gen. Józefa Hallera na koniu. Malarz uka-
zał go na brzegu morza, w momencie rzu-
cania pierścienia do wody. Wzdłuż brzegu
ODKRYTE POLICHROMIE
Zabytkowe polichromie z  XVIII oraz
XIX  w. odkryto podczas przygoto-
wań do remontów w  kościele św. Jana
Chrzciciela w  Sieniawie oraz w  kapli-
cy w  Prałkowcach. Malowidła odkryte
Wojciech Kossak, „Zaślubiny Polski z morzem”, 1930
Kościół św. Jana Chrzciciela w Sieniawie
widoczny jest długi szereg żołnierzy. Nad
nimi, na wysokich masztach, powiewają
polskie bandery wojenne. Pomiędzy nimi
znajduje się proporzec Marynarki Wojen-
nej. W głębi płótna zwraca uwagę sztandar
pułkowy, pochylony w czasie uroczystości.
Na pierwszym planie, z  lewej strony ob-
razu widoczny jest grający sygnał trębacz
konny z Pułku Ułanów Krechowieckich.
Obraz znajdował się dotychczas w  pry-
watnych rękach i nie był szerzej udostęp-
niany. Pozyskanie go do zbiorów Mu-
zeum Wojska Polskiego stworzyło moż-
liwość przypomnienia i  poznania tego
dzieła przez liczną publiczność zwiedza-
jącą muzeum.
Pozyskanie obrazu do kolekcji muzealnej
stało się możliwe dzięki dofinansowaniu
zakupu ze środków Fundacji PZU.
panelowych znaleźli się: Piotr Żuchow-
ski – Generalny Konserwator Zabytków,
sekretarz stanu w  Ministerstwie Kultury
i  Dziedzictwa Narodowego; Przemysław
Niedźwiecki – wicedyrektor w  Minister-
stwie Kultury i  Dziedzictwa Narodowe-
go; Marek Bryx − prorektor Szkoły Głów-
nej Handlowej; Paweł Orłowski – podse-
kretarz stanu w Ministerstwie Infrastruk-
tury i Rozwoju; Wojciech Szczurek − pre-
zydent Miasta Gdyni; Krzysztof Piątkow-
ski − wiceprezydent Miasta Łodzi; Mał-
gorzata Rozbicka – dyrektor Narodowe-
go Instytutu Dziedzictwa; Michał Socha
− prezes Fundacji Instytut Zrównoważo-
nej Przestrzeni; Andrzej Krzysztof Kunert
− sekretarz Rady Ochrony Pamięci Walk
i Męczeństwa.
UROCZYSTOŚĆ W KANCELARII
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
POLSKIEJ
W Pałacu Prezydenckim 22 stycznia br.
odbyło się otwarcie wystawy z okazji 152.
rocznicy powstania styczniowego „Ale
nie depczcie przeszłości ołtarzy, choć ma-
cie sami doskonalsze wznieść” oraz de-
bata w ramach Forum Debaty Publicznej
„Rola samorządów w  ochronie dziedzic-
twa narodowego”.
W czasie uroczystości prezydent RP Bro-
nisław Komorowski podziękował za ini-
cjatywę, by rozmawiać o roli samorządów
w  utrzymywaniu, wzmacnianiu i  dbaniu
o  dziedzictwo narodowe na wszystkich
poziomach polskiego życia. Prezydent
Spotkania z Zabytkami
3-4 2015
|
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin