Pentekostalizacja chrześcijaństwa.pdf

(761 KB) Pobierz
Studia Philosophiae Christianae
UKSW
50(2014)3
ANDRZEJ KOBYLIŃSKI
etYcZNe AspeKtY WspóŁcZesNeJ
peNteKOstALiZAcJi cHrZeściJAństWA
Streszczenie.
Chrześcijańskie wspólnoty charyzmatyczne stanowią
prawdopodobnie najbardziej żywy i najszybciej rozwijający się ruch
religijny obecnego stulecia, który ogarnął już cały świat. Żadna inna
gałąź chrześcijaństwa nie rosła szybciej niż grupy zielonoświątkowe,
zwłaszcza na półkuli południowej. Trzeba rozumieć genezę i rozwój ruchu
zielonoświątkowego oraz dostrzegać implikacje etyczne tego procesu.
Właściwa interpretacja bardzo złożonego fenomenu pentekostalizacji
wymaga podejścia interdyscyplinarnego. Potrzeba diagnozy o charakterze
socjologicznym czy kulturowym, ale przy głębszej analizie tego zjawiska nie
może także zabraknąć wkładu poznawczego takich dyscyplin naukowych, jak
filozofia religii, antropologia, etnografia, teologia, filozofia Boga czy etyka.
słowa kluczowe:
doświadczenie religijne, etyka chrześcijańska,
pentekostalizacja, religijność zielonoświątkowa, społeczeństwo postsekularne
1. Wprowadzenie. 2. Współczesne metamorfozy chrześcijaństwa. 3. Charakterystyka
religijności zielonoświątkowej. 4. Trzy etapy rozwoju ruchu pentekostalnego. 5.
Specyfika ruchu zielonoświątkowego w Polsce. 6. Ruch pentekostalny a problem
więzi społecznych. 7. Prymat etyki nad nową religijnością. 8. Podsumowanie.
1. WprOWADZeNie
W ostatnich latach dokonuje się w Polsce i na świecie tzw. penteko-
stalizacja chrześcijaństwa. Pentekostalizacja (ang.
Pentecostalization,
Andrzej Kobyliński
akobylinski@wp.pl
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
w Warszawie, Instytut Filozofii
Wóycickiego 1/3, 01-938 Warszawa
94
ANDRZEJ KOBYLIŃSKI
[2]
niem.
die Pentekostalisierung,
wł.
pentecostalizzazione)
oznacza nie-
zwykle szybki wzrost liczebny różnego rodzaju wspólnot
stricte
zie-
lonoświątkowych oraz proces stopniowego przekształcania wielu in-
nych chrześcijańskich kościołów i związków wyznaniowych w jedną
uniwersalną odmianę chrześcijaństwa charyzmatycznego w wymiarze
globalnym. Dynamiczny i ogólnoświatowy proces pentekostalizacji
chrześcijaństwa jest nazywany często „ucharyzmatycznieniem” reli-
gii chrześcijańskiej lub narodzinami chrześcijaństwa pentekostalnego,
charyzmatycznego lub ewangelikalnego.
W konsekwencji tego procesu, szczególnie w Afryce czy Amery-
ce Południowej, na gruncie tradycyjnych kościołów chrześcijańskich
rodzą się nowe wspólnoty, związki wyznaniowe lub sekty o charakte-
rze charyzmatycznym i zielonoświątkowym. Proces głębokiej trans-
formacji na poziomie głoszonej doktryny czy praktykowanych form
życia religijnego dokonuje się także wewnątrz tradycyjnych kościołów
chrześcijańskich. Tak rozumiana pentekostalizacja dotyczy obecnie
Kościoła katolickiego na całym świecie – w tym także wielu wspól-
not i środowisk katolickich w Polsce – oraz zdecydowanej większości
denominacji protestanckich (anglikanizmu, luteranizmu, wspólnot epi-
skopalnych, metodystycznych i baptystycznych, tzw. wolnych kościo-
łów chrześcijańskich itp.). Wydaje się, że problem pentekostalizacji
– szczególnie na poziomie doktrynalnym – w najmniejszym stopniu
dotyka prawosławną wersję chrześcijaństwa, która dąży do zachowa-
nia maksymalnej wierności Tradycji.
Zagadnieniu pentekostalizacji chrześcijaństwa poświęca się w wie-
lu krajach coraz więcej publikacji, projektów badawczych czy kon-
ferencji naukowych, które usiłują zdiagnozować to zjawisko i ukazać
jego konsekwencje kulturowe, moralne, społeczne czy polityczne.
W języku polskim szczególną wartość poznawczą mają dwie najnow-
sze książki Andrzeja Migdy, poświęcone szeroko rozumianemu rucho-
wi zielonoświątkowemu
1
. Poza tym istnieje wiele książek i artykułów,
Por. A. Migda,
Egzorcyzm pentekostalny. Służba uwolnienia w Kościołach
i wspólnotach nurtu zielonoświątkowego w Polsce,
Stanisławów Pierwszy 2010; Ten-
że,
Mistycyzm pentekostalny w Polsce,
Kraków 2013.
1
[3]
ETYCZNE ASPEKTY PENTEKOSTALIZACJI CHRZEŚCIJAŃSTWA
95
prezentujących funkcjonowanie wspólnot zielonoświątkowych w na-
szym kraju i opisujących tę formę religijności
2
.
Niestety, w języku polskim nie ma publikacji naukowych poddają-
cych rzeczowej analizie zagadnienia filozoficzne, teologiczne, etyczne
czy światopoglądowe, związane z przenikaniem różnych form pen-
tekostalizmu do wspólnot katolickich i zastępowaniem tradycyjnych
form pobożności katolickiej i światopoglądu chrześcijańskiego nową
religijnością zborów zielonoświątkowych. Owszem, w ostatnich latach
ukazało się na portalach internetowych i w różnego rodzaju czasopi-
smach wiele artykułów publicystycznych oraz zostało przygotowanych
wiele programów radiowych i telewizyjnych, prezentujących m.in. Re-
kolekcje Narodowe na Stadionie Narodowym w Warszawie z 6 lipca
2013 r., fenomen Mszy świętych z modlitwą o uzdrowienie, zjawisko
tzw. upadków podczas spotkań modlitewnych (spoczynek w duchu,
hipnoza magnetyczna, trans, autosugestia), kontrowersje dotyczące
działalności niektórych księży egzorcystów czy wątpliwości związane
z wydawanym od września 2012 r. miesięcznikiem
Egzorcysta,
spór
o tzw. furtki złego ducha, rachunek sumienia „furtkowy” i spowiedź
„furtkową”, wątpliwości związane z koncepcją tzw. grzechów pokole-
niowych, ale znakomita większość tych publikacji i programów bardzo
powierzchownie opisuje te zjawiska – nie dotykając istoty problemu
– i dlatego nie stanowi pogłębionej analizy naukowej o charakterze
filozoficznym czy teologicznym współczesnej pentekostalizacji chrze-
ścijaństwa.
Por. Z. Pasek,
Ruch zielonoświątkowy. Próba monografii,
Kraków 1992; Tenże,
Związek Stanowczych Chrześcijan. Studium historii idei religijnych,
Kraków 1993;
Tenże,
Topika zbawienia w polskich kancjonałach ewangelikalnego protestantyzmu,
Kraków 2005; Z. Pasek, W. Włoch,
Historia ruchu zielonoświątkowego i odnowy
charyzmatycznej na ziemiach polskich,
w:
Historia ruchu zielonoświątkowego i od-
nowy charyzmatycznej. Stulecie Ducha Świętego 1901−2001,
red. V. Synan, Kraków
– Szczecin 2006, 487−511; A. Siemieniewski,
Ewangelikalna duchowość nowego na-
rodzenia a tradycja katolicka,
Warszawa 1997; Tenże,
Ochrzczeni w jednym Duchu.
Perspektywy integracji mistycyzmu pentekostalnego z duchowością katolicką,
Wro-
cław 2002; A. Zieliński,
W okolice schizmy. Społeczności ewangelikalne wywodzące
się z katolickiego ruchu charyzmatycznego,
Kraków 2009; T. Zieliński,
Protestantyzm
ewangelikalny,
Warszawa 2013.
2
96
ANDRZEJ KOBYLIŃSKI
[4]
Zrozumienie bardzo złożonego i wielowymiarowego procesu
„ucharyzmatycznienia” religii chrześcijańskiej wymaga podejścia in-
terdyscyplinarnego. Potrzeba oczywiście diagnozy o charakterze so-
cjologicznym czy kulturowym, ale przy głębszej analizie tego fenome-
nu nie może także zabraknąć wkładu poznawczego takich dyscyplin
naukowych jak filozofia religii, antropologia, teoria poznania, etno-
grafia, teologia, filozofia Boga czy etyka. W niniejszym opracowaniu
zostaną zaprezentowane przede wszystkim niektóre aspekty etyczne
tego zjawiska. Tego rodzaju analiza zostanie poprzedzona uwagami
z pogranicza socjologii, filozofii religii czy teologii, które stanowią ko-
nieczną podstawę uchwycenia implikacji etycznych „ucharyzmatycz-
nienia” religii chrześcijańskiej. Bez takiej prezentacji samego zjawiska
pentekostalizacji, analiza jego aspektów etycznych byłaby właściwie
niezrozumiała i poniekąd zawieszona w próżni.
2. WspóŁcZesNe MetAMOrFOZY cHrZeściJAństWA
Na początku trzeciego tysiąclecia powraca filozoficzne i teologicz-
ne pytanie o istotę chrześcijaństwa
3
. Na wielu płaszczyznach próbuje-
my uchwycić na nowo jego istotę w kontekście dialogu z innymi reli-
giami oraz w sporze z laicką bądź ateistyczną wizją świata i człowieka.
Co dzisiaj jest rzeczywiście chrześcijańskie a co nie? W jaki sposób
orędzie chrześcijańskie kształtuje więzi społeczne? Czy można mówić
o specyficznie chrześcijańskich elementach moralności? Czym są in-
spiracje chrześcijańskie w etyce?
Jesienią 1942 roku w jednym z czasopism filozoficznych we Wło-
szech ukazał się szeroko komentowany artykuł:
Dlaczego nie możemy
o sobie powiedzieć, że nie jesteśmy chrześcijanami?
4
. Jego autorem
Por. J.L. Allen,
Das neue Gesicht der Kirche. Die Zukunft des Katholizismus,
Gütersloh 2010; Ph. Jenkins,
Die Zukunft des Christentums. Eine Analyse der weltwei-
ten Entwicklung im 21. Jahrhundert,
Freiburg 2011.
3
Por. B. Croce,
Perché non possiamo non dirci „cristiani”,
La Critica, 20 listopa-
da 1942, 289−297. „Serbare e riaccendere e alimentare – pisał Benedetto Croce – il
sentimento cristiano è il nostro sempre ricorrente bisogno, oggi più che mai pungente
e tormentoso, tra dolore e speranza. E il Dio cristiano è ancora il nostro, e le nostre
4
[5]
ETYCZNE ASPEKTY PENTEKOSTALIZACJI CHRZEŚCIJAŃSTWA
97
był Benedetto Croce (1866−1952), włoski myśliciel zajmujący się es-
tetyką, liberalizmem społecznym, filozofią ducha. Croce prezentował
krytyczny stosunek do religii, ale jednocześnie doceniał szczególną
rolę chrześcijaństwa w ukształtowaniu myśli i kultury świata zachod-
niego. Uważał, że narodziny chrześcijaństwa były największą rewolu-
cją w historii ludzkości, która doprowadziła do powstania cywilizacji
chrześcijańskiej.
Zdaniem Crocego, nie możemy porównywać tej rewolucji z jakim-
kolwiek innym wydarzeniem tego rodzaju, ponieważ dotyczyła ona
zasadniczo ludzkiej duszy i sumienia moralnego. To właśnie chrześci-
jaństwu zawdzięczamy nową wizję historii, w której jesteśmy wezwa-
ni do szanowania godności każdego człowieka, niezależnie od jego
pochodzenia, statusu społecznego czy wyznawanej religii. W sensie
kulturowym, twierdzi Croce, ludzie Zachodu nie mogą o sobie powie-
dzieć, że nie są chrześcijanami – niezależnie od ich osobistych przeko-
nań religijnych czy światopoglądowych – ponieważ ich podstawowe
wartości i najważniejsze kategorie myślowe mają korzenie chrześci-
jańskie
5
.
Pytanie Crocego o istotę religii chrześcijańskiej i jej wpływ na men-
talność świata zachodniego powraca dzisiaj ze zdwojoną siłą w kon-
tekście współczesnej pentekostalizacji chrześcijaństwa. Czy chrześci-
jaństwo zielonoświątkowe będzie zdolne w przyszłości do tworzenia
affinate filosofie lo chiamano lo Spirito, che sempre ci supera e sempre è noi stessi;
e, se noi non lo adoriamo più come mistero, è perché sappiamo che sempre esso sarà
mistero all’occhio della logica astratta e intellettualistica, immeritatamente creduta e
dignificata come »logica umana«, ma che limpida verità esso è all’occhio della logica
concreta, che potrà ben dirsi »divina«, intendendola nel senso cristiano come quella
alla quale l’uomo di continuo si eleva, e che, di continuo congiungendolo a Dio, lo fa
veramente uomo”. Tamże, 297. Trzy lata później artykuł Crocego ukazał się w wersji
książkowej –
Discorsi di varia filosofia,
t. II, Bari 1945, 1−23.
Do tytułu słynnego tekstu Crocego nawiązał w 2007 r. znany włoski matema-
tyk Piergiorgio Odifreddi w swoim szeroko dyskutowanym manifeście ateizmu, który
w krótkim czasie doczekał się aż ośmiu wydań –
Dlaczego nie możemy być chrześci-
janami (a katolikami w żadnym wypadku).
Por. P. Odifreddi,
Perché non possiamo
essere cristiani (e meno che mai cattolici),
Milano 2007
8
; V. Vitale,
Volti dell’Ateismo
– Mancuso, Augias, Odifreddi. Alla ricerca della ragione perduta,
Milano 2011.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin