Analiza technologiczności konstrukcji
Po analizie technologiczności konstrukcji wybranego reduktora walcowego dwustopniowego można wysnuć następujące wnioski:
· po poprawieniu błędów wszystkie rysunki i tabelki rysunkowe są czytelne i zostały wykonane zgodnie z zasadami rysunku technicznego,
· konstrukcja została maksymalnie uproszczona, tak aby w całym procesie produkcji ograniczyć do minimum użycie skomplikowanych przyrządów,
· korpus przekładni ze względu na swoje rozmiary i charakterystykę obciążeń występujących podczas pracy jest odlewany z żeliwa,
· ze względu na obecność łap mocujących korpus będzie odlewany w kokili dzielonej na dwie części,
· wybór płaszczyzny podziału korpusu jest uzasadniony łatwością montażu poszczególnych zespołów,
· wałki zostały przeprojektowane po to aby skrócić czas obróbki skrawaniem oraz zminimalizować straty materiału,
· ze względu na występowanie sił osiowych (zastosowanie zębów skośnych w przekładniach) zastosowano łożyska stożkowe,
· pokrywy boczne zostały zmodyfikowane ze względu na ich skomplikowaną budowę wydłużającą czas montażu i niepotrzebnie komplikującą całą konstrukcję,
· kompensacja luzu na wałkach została przeniesiona na uszczelki pod pokrywami bocznymi,
· modyfikacjawskaźnika poziomu oleju zapewnia lepszą kontrolę jego stanu oraz uprościła jego budowę,
· by uprościć budowę zrezygnowano z pokrywy rewizyjnej,
· wszędzie tam gdzie było to możliwe zastosowano części znormalizowane.
Metoda i organizacja montażu
W przypadku wybranego zespołu najlepszym rozwiązaniem wydaje się być metoda montażu z kompensacją nieciągłą. W tej metodzie większość elementów w wypadku awarii może zostać wymieniona i dopasowana do reszty konstrukcji za pomocą np. podkładek. Newralgicznymi punktami są zespoły wałków w których elementami kompensującymi są uszczelki pod pokrywą boczną. Wielkość odchyłki można regulować poprzez zmianę grubości uszczelki (głównie) oraz siłą docisku śrub mocujących (w mniejszym stopniu). Jeśli chodzi o organizację montażu to najbardziej efektywną metodą będzie metoda montażu w gniazdach przedmiotowych. W tym przypadku zakłada się stworzenie 4 stanowisk montażowych. Na pierwszym stanowisku odbywać się będzie montaż zespołu wałka I, a na drugim zespołów wałka II i III z racji tego, że są to zespoły identyczne. Na trzecim stanowisku następuje montaż zespołów wałków w dolnej części korpusu a następnie górnej części korpusu (na tym stanowisku niezbędna jest suwnica ze względu na rozmiary korpusu) . Ostatnie stanowisko przeznaczone jest na montaż pozostałych elementów: pokryw bocznych, wskaźnika poziomu oleju itp., oraz napełnienie przekładni olejem. Zespół przemieszcza się pomiędzy stanowiskami w gnieździe.
lukas-777