PR.pdf

(7718 KB) Pobierz
Miejsce na identyfikację szkoły
ARKUSZ PRÓBNEJ MATURY
Z OPERONEM
HISTORIA
POZIOM ROZSZERZONY
LISTOPAD
2015
Czas pracy: 180 minut
Instrukcja dla zdającego
1. prawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 30 stron (zadania 1.–21.).
S
Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu nadzorującego eg-
zamin.
2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy każdym zadaniu.
3. isz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym tuszem/atra-
P
mentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
Życzymy powodzenia!
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
50 punktów.
Wpisuje zdający przed rozpoczęciem pracy
PESEL ZDAJĄCEGO
KOD
ZDAJĄCEGO
Arkusz opracowany przez Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON.
Kopiowanie w całości lub we fragmentach bez zgody wydawcy zabronione. Wydawca zezwala na kopiowanie zadań
przez dyrektorów szkół biorących udział w programie Próbna Matura z OPERONEM.
Historia. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Materiał do zadania 1.
40°
80°
120°
160°
40°
1
2
3
4
0
2000 km
Zadanie 1. (0–1)
Wpisz do tabeli cyfry odpowiadające miejscom powstania zamieszczonych fragmentów nauk
filozoficzno-religijnych starożytności opisanym poniżej.
Przykłady myśli filozoficzno-religijnej starożytności
a) Ale wszystkie formy ustrojowe znajdujemy w związkach rodzinnych, i te prawidło-
we, i te zwyrodniałe [...]: władza królewska to panowanie ojca rodziny, ustrój arysto-
kratyczny to związek męża i żony, a politeja to stosunki zachodzące między braćmi,
zwyrodniałymi zaś formami tych ustrojów są: tyrania, oligarchia, demokracja.
b) Przeto zachowujcie szabat, który powinien być dla was świętością. I ktokolwiek by
go znieważył, będzie ukarany śmiercią, i każdy kto by wykonywał pracę w tym dniu,
będzie wykluczony ze swego ludu […]. Wszyscy winni pilnie przestrzegać szabatu
jako obowiązku i przymierza wiecznego przez pokolenia.
c) Posiadłem trzy wartościowe cechy, o które dbam i które pielęgnuję: jedna – to
łagodność; druga – to umiarkowanie; trzecia – to lęk przed wyróżnianiem się
w świecie.[…] Duchowym tworem jest świat i oddziaływać nań nie można. Wszelkie
próby ingerowania są zawsze skazane na niepowodzenie i rozbijają jedność […]. Tao
nigdy nie działa, a mimo to osiąga wszystko.
2
Historia. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Materiały do zadania 2.
Źródło A.
Herodot,
Dzieje
Różnica zdań panowała pośród strategów ateńskich; jedni nie chcieli dopuścić do walki – bo
zbyt mało ich jest, by mogli zmierzyć się z armią perską, inni – między nimi Milcjades – domagali
się bitwy
[...],
lecz Polemarch przyłączył się do sądu bardziej stanowczych i postanowiono zetrzeć
się. Ponieważ dowództwo co dzień przechodziło na innego stratega, więc strategowie pragnący
rozstrzygnięcia zrzekli się swej kolei na rzecz Milcjadesa. Ten przyjmował od każdego, ale czas
rozprawy odraczał na swój dzień.
Źródło B.
1.
Flota
Salamina
Cyt. za: A. Paner, J. Iluk, Na
tabliczce, papirusie i pergaminie, Koszalin 1997.
2.
persk
a
Przylądek
Akcjum
ska
kij
bra
Zatoka
Am
o
ń
skie
Morze
J
Flot
a gr
ynosura
Przylądek K
ecka
Psyttaleia
Zatoka
Salami
ń
ska
Akarnania
3.
Maraton
Wielkie Bagno
Obóz
Persów
Ch
oj
a
dr
a
a
persk
Obóz
Greków
Flota
Małe Bagno
Zadanie 2. (0–1)
a) Przyporządkuj odpowiedni schemat bitwy ze źródła B opisowi ze źródła A.
………………………….
b) Podaj rok rozegrania opisanej bitwy.
………………………….
3
Historia. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Materiały do zadania 3.
Źródło A.
Józef Wolski (1910–2008) historyk, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego
[...]
Marek Porcjusz Katon (234–149), czynny również na arenie politycznej jako czołowy przed-
stawiciel obozu konserwatywnego, wróg nowinek greckich. Był on autorem kilku dzieł o cha-
rakterze praktycznym, bardziej odpowiadającym rzymskiemu sposobowi myślenia, w odróżnieniu
od greckiego, lubującego się w spekulacjach, oderwanych często od życia. Katon, świetny rolnik,
w dziele
De agri cultura
(O uprawie roli), najstarszym zachowanym dokumencie prozy łacińskiej,
podał metody najkorzystniejszej uprawy roli w średnim majątku ziemskim i zawarł w nim szcze-
gółowe przepisy dotyczące zatrudnienia i obchodzenia się z niewolnikami. Z innych dzieł Katona
na wzmiankę zasługują
Origines
(Początki), w których omówił założenie i najstarszą historię
miast italskich. Przekonany, że dzieła historyczne współczesnych mu reprezentantów arystokra-
cji za bardzo podkreślają rolę jednostek, przysłaniając w ten sposób znaczenie masy obywateli,
w swym dziele nie wymienił ani jednego Rzymianina po nazwisku. Już współcześni mu Rzymianie
uważali, że realizuje on ideał obywatela i polityka rzymskiego, słynął bowiem z surowości obycza-
jów i bezkompromisowych sądów.
J. Wolski, Historia
powszechna. Starożytność, Warszawa 1971.
Źródło B.
Plutarch, Katon Starszy zwany też Cenzorem
7. Służby domowej miał dużo. Z jeńców wojennych nabywał głównie młodych, dających się
jeszcze obrabiać i wychowywać jak młode psy czy konie. Żaden z nich nie śmiał chodzić do cu-
dzego domu, chyba że Katon sam czyjego żona by go tam posłali. Zapytany, co Katon robi, miał
odpowiadać: „Nie wiem”.
A sam starał się, żeby między niewolnikami były zawsze jakieś wzajemne niechęci i poróżnie-
nia; bo zgoda ich wydała mu się podejrzana i niebezpieczna. Takich zaś, co dopuścili się czegoś,
za co groziła kara śmierci, karał, jeśli zostali skazani na śmierć sądem wszystkich niewolników
domowych. To mu się wydało słuszne. Uprawiał też najgorszej sławy lichwę, pożyczając pieniądze
na handel morski: organizował wspólnotę większej liczby udziałowców pożyczki. Kiedy było ich
pięćdziesięciu z tyluż okrętami, sam miał w tym jedną część udziału przez wyzwoleńca Kwinkcjo-
na współpracującego z nimi i razem pływającego. Niebezpieczeństwem zatem zagrożona była nie
całość pożyczki, lecz tylko mała jej część przy wielkich dochodach. Dawał też pieniądze niewol-
nikom domowym, jeśli tego chcieli. Ci kupowali za nie dzieci. Wychowywali je i karmili na koszt
Katona, a po roku znów je sprzedawali. Wiele takich dzieci utrzymywał sam Katon, po czym przy
sprzedaży oddawał dziecko kupcowi, który dawał najwięcej.
Cyt. za: A. Paner, J. Iluk, Na
tabliczce, papirusie i pergaminie, Koszalin 1997.
Zadanie 3. (0–2)
Na podstawie zamieszczonych fragmentów tekstów ze źródeł A i B porównaj opinie autorów na
temat Katona Starszego, a następnie wymień powody różnic w ocenie i sposobie opisu.
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
4
Historia. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
Materiały do zadania 4.
Źródło A.
Jakub de Vitry (zm. ok. 1240 r.), kaznodzieja, autor licznych kazań
[...]
Bóg powołał trzy rodzaje ludzi, chłopów i tych, co pracują, aby zapewnić innym wyżywie-
nie, rycerzy, by ich bronili, duchownych, aby nimi rządzili; diabeł zaś stworzył czwarty rodzaj –
lichwiarzy. Nie biorą oni udziału w ludzkiej pracy i nie będą karani z ludźmi, lecz z demonami.
Bowiem ilości pieniędzy, które otrzymują z lichwy, odpowiada ilość drewna wysłanego do piekła,
by ich spalić. Nienasycona chciwość skłania ich do picia słonej wody i brania, uciekają się do
oszustw i lichwy, brudnych pieniędzy; o pragnieniu tym mówi Jeremiasz (2,25): „uważaj [...] na
swoje gardło, żeby nie wyschło”. Skoro gwałcąc zakaz prawny, lichwiarze żywią się trupami i padli-
ną, jedząc zdobyte dzięki lichwie pożywienie, to nie może ono zostać poświęcone znakiem krzyża
ani innego błogosławieństwa, stąd w Księdze Przysłów (4,17): „[...] jedzą chleb nieprawości i piją
wino przemocy”. Czytamy o zakonnicy, że nie zrobiła znaku krzyża i zjadła diabła siedzącego na
sałacie, groźniejsze jest to, co czynią lichwiarze, którzy zdają się z chlebem bezbożności zjadać
diabła siedzącego, jak wierzymy, na kromce
[...].
Cyt. za: D. Ostapowicz, S. Suchodolski, D. Szymikowski, Od
Hammurabiego do Fukujamy, Gdańsk 2000.
Źródło B.
KRÓL
książęta, hrabiowie, biskupi, opaci
niższe duchowieństwo, rycerze
chłopi
Zadanie 4. (0–2)
a) Porównaj źródło A i źródło B oraz wymień element drabiny społecznej, który Jakub de Vitry
pominął w swoim opisie.
..............................................................................................................................................................
b) Wyjaśnij, co i dlaczego wywołało oburzenie średniowiecznego kaznodziei.
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin