Od Acromy do Zwyciezcy.pdf

(81140 KB) Pobierz
•i:m
>5
?
■ tra*
WSTĘP
Opracowanie to je st w ynikiem w ieloletnich poszukiwań, w czasie których przejrzałem kilka tysięcy negatyw ów i fotografii. Część z nich je st nie najlepszej jakości
ale dobrze, że w ogóle istnieją. Część je s t już m ocno nadgryziona "zębem czasu" i stąd y ^ iit e czasem nie najlepsza jakość reprodukowanych w tym album ie fotografii, za
co Czytelników przepraszam ale starałem się pokazać jak najwięcej, żeby przedstawić ste lę tem atu.
Album te n zawiera ( w sześciu częściach) około czterysta fotografii prezentujących nazwy w łasne m alowane na pojazdach i innym sprzęcie używanym w Polskich
Silach Zbrojnych na Zachodzie oraz o to lo siedem set fotografii pokazujących sposoby umieszczania i m alow ane znaków rozpoznawczych na pojazdach, a ponadto stanow i
przegląd sprzętu i uzbrojenia używanego przez W ojsko Polskie w czasie II. w o jn y św iatow ej. Poza kształtem pojazdu o jego w yglądzie d ecydują: nam alowany kamuflaż,
znaki taktyczne i rozpoznawcze oraz często stosow ane nazw y w łasne. Sposób m alowania kamuflażu ( kształt plam i ko lo r) oraz znaków taktycznych i rozpoznawczych
regulow any b ył rozkazami d o w ó d ztw oraz regulam inam i brytyjskim i i był zm ieniany w zależności od sytuacji na froncie. N atom iast nazw y w łasne nadawane były
spontanicznie przez załogi pojazdów czy obsługi sprzętu, rzadziej ły rozkazam i d o w ó dcó w , którzy czasam i jak to m iało m iejsce w 2. Sam odzielnej Brygadzie
Pancernej określali system nadawania i m alowania nazw. I tak pojazdy D ow ództw a Brygady znaki rozpoznawcze i nazwy pojazdów m iały nam alowane w kolorze białym
przy czym n azw y d o tyczyły m ie jsco w o ści, w któ rych p o w sta w a ła i sta cjo n o w a ła B rygada a la te m 1945 r. dodano n a zw y zd o b ytych m ia s t w ło skich .
Pułk 4. Pancerny "S KO R P IO N " ( c z e rw o n y ) w yróżniał się czarnym skorpionem w pisanym w czerw ony znak szw adronow y ( czarny skorpion często był
"p o dkreślony" białym i cie n ia m i). N azw y pojazdów, początkow o m alow ane kolorem białym a następnie czerw onym z białym cieniem , nadawano w e d łu g klucza:
1. Szwadron dowodzenia
2. Pierwszy Szwadron
3. Drugi Szwadron
4. Trzeci Szwadron
- nazwy rozpoczynające się od litery "G '
- nazwy rozpoczynające się od litery 'T
- nazwy rozpoczynające się od litery "P ‘
-nazw y rozpoczynające się od litery "S '
1.
Pułk U łanów K rechow ieckich ( ż ó łty ) w yróżniał się białym popiersiem konia z głow ą zw róconą w kierunku przodu pojazdu w pisanym w żółty zn
szw adronowy, w trzecim szwadronie dodatkow o na znaku szw adronow ym ( k o lo ) opisyw ano białą podkow ę. Nazwy pojazdów, początkow o białe z czarnym cieniem
a od w iosny 1945 r. białe pisane literami w ielkości równej połow ie wysokości burty czołgu, nadawano w e d u g klucza:
1. Szwadron dowodzenia
2. Pierwszy Szwadron
3. Drugi Szwadron
4. Trzeci Szwadron
-na zw yo d litery
-nazw y od litery
-nazw y od litery
-nazw y od litery
"K '
"B 1
"R ‘
"T
Pułk 6. Pancerny "DZIECI LW O W SKICH" ( niebieski) wyróżniał się żółtym lw em zw róconym łbem w lew o w pisanym w niebieski znak szw adronowy. Nazwy
m alowane kolorem niebieskim nadawano w edług klucza:
1. Szwadron dowodzenia
2. Pierwszy Szwadron
3. Drugi Szwadron
4. Trzeci Szwadron
-nazw y od litery
-nazw y od litery
-nazw yod litery
-nazw y od litery
"L "
"W "
"J "
"M
Pułk Ułanów Karpackich ( biały) będący najpierw Pułkiem Rozpoznawczym 2. Korpusu Polskiego a od maja 1945 r. Pułkiem Rozpoznawczym 2. W arszawskiej Dywizji
Pancernej za sw oje godło przyjął dw ie palm y na półksiężycu, jednak ten znak na pojazdach w ystępuje rzadko i w różnych form ach. Ostatecznie w czasie defilady 2. W D P
w Loreto Pułk w ystąpił z now ym znakiem pułkow ym , a był nim proporczyk niebjesto czerw ony ( a m a ra n t) w pisany w białe znaki szw adronow e. N azwy m alowane
kolorem białym w edług klucza:
1. Szwadron dowodzenia
2. Pierwszy Szwadron
3. Drugi Szwadron
4. Trzeci Szwadron
5. Bateria artylerii wsparcia
- nazwy m iast ze szlaku bojowego Pułku
- nazwy m iejsc większych bitew stoczonych przez Polaków
- nazwy gw ałtow nych zjawisk przyrody
- nazwy wywodzące się z dawnych pułków kawalerii,
-nazw y regionalne.
W 1. Dywizji Pancernej w W ielkiej Brytanii rów nież m alowano na pojazdach nazw y w łasne, jednak z uw agi na małą ilość fotografii dokum entujących to zjawisko
oraz "m ałą w ielkość" napisów trudno ustalić, czy istniał jakiś system nadawania nazw własnych. Najprawdopodobniej rozkazy um ożliwiały ich nadaw anie, pozostawiając
załogom sw obodę w zakresie w yboru nazwy, ograniczając jednocześnie ich rozmiary.
Jednym z w ażniejszych czynników decydujących o sukcesie na polu w alki było m askow anie żołnierzy oraz używ anego sprzętu i uzbrojenia. U żywano do
tego środków podręcznych jak gałęzie oraz etatow ych jak siatki maskujące i plandeki. Jednak podstaw ą m askowania było m alowanie plam kam uflażowych, a w szystko
po to żeby zaskoczyć przeciwnika pozostając praw ie że niewidzialnym na tle otaczającego terenu. K o la i kształt plam kam uflażowych dopasow yw ano do terenu na którym
prowadzono w alki. Dlatego też pojazdy Brygady Strzelców Karpackich walczącej na pustyniach Libii i Egiptu m alowano w niebieskie, brązowe i żółte pasy oraz trójkąty albo
do burt pojazdów m ocow ano plandeki zakrywające cienie pojazdów. Czołgi 2. Brygady C zołgów m alow ano kolorem brudnożółtym i na to tio nanoszono brązow e lub
niebiesko - czarne ow alne plam y dopasowując je do kam ienistego terenu Iraku i Iranu. Ten rodzaj kamuflażu okazał się przydatny rów nież w e W łoszech, gdzie kolory żółty
i brązow y zastąpiono o liw kow o - zielonym . N iektóre pojazdy m alowano jednolitym kolorem oliw kow o - zielonym , a kurz i bioto dokonyw ały reszty. Zim ą m alowano czołgi
na biało łatw o zm ywalną farbą. W te j sytuacji "akadem ickie" dyskusje modelarzy na jaki k o la ( o d cie ń ) pom alować m odel m oim zdaniem są zbędne, gdyż do malowania
używano farb jakie znalazły się pod ręką nie gardząc naw et szarą farbą okrę to w ą kupioną od marynarzy za kilka butelek wina.
Zupełnie innym problem em są znaki taktyczno rozpoznawcze m alow ane na pojazdach, opisane w rozkazach i dostosow ane do regulam inów brytyjskich, które
określały kształt, kolor, w ym iary oraz m iejsce umieszczenia znaku na pojeździe. Na pełne oznakowanie pojazdów składały się:
1. Znak przynależności do Formacji W ojska Polskiego
2. Znak w ielkiej jednostki ( korpusu, dywizji i pułku lub sam odzielną brygady)
3. N um er pododdziału
4. Znak m ostow y
5. Num er ew idencyjny
6. Znaki szw adronowe
7. Znaki rozpoznawcze dla "w łasnego" lotnictwa
8. Dopuszczalna ładow ność
9. Dopuszczalna szybkość
10. W skaźnik miejsca kierowcy
11. Znaki żandarmerii
12. Znak nakazu omijania pojazdów uszkodzonych - PASS ( lub pierwszeństwa przejazdu).
Ponadto bardzo często m alow ano na pojazdach znaki nieregulam inow e jak na przykład polski orzeł na brytyjskim znaku rozpoznawczym ( v. universal carrier z
Brygady Strzelców Karpackich) czy biało - czerw one pasy na błotnikach sam ochodów ciężarowych z Brygady Strzelców Karpackich, albo "latająca krow a" na Shermanie
z 2. Pułku Pancernego. M alow ano też znaki usankcjonow ane rozkazami odw ołujące się do tradycji m ałych pododdziałów jak w przypadku 1. Baterii 1. Pułku A rtylerii
M o to ro w e j noszącej m iano "B a te rii Ś m ie rc i", któ re j g o d ło "tru p ią czaszkę" noszono nie ty lk o na rę ka w ie m unduru, ale i na pancerzach "S e x to n ó w ".
S ystem oznakowania w m iarę rozrastania się jednostek w ojsko w ych ulegał zm ianom , gdyż zmieniała się organizacja zarów no Pierw szego jak i D rugiego Korpusu
Polskiego. System ten ułatwiał rozpoznawanie przynależności pojazdów do poszczególnych pododdziałów i oddziałów oraz był niezastąpiony przy organizacji przem arszów,
przepraw i dow odzeniu oddziałami w czasie w alki. W tym album ie pokazuję jedynie część tego tem atu, gdyż na pełne om ów ienie będzie przeznaczona osobna książka.
Oprócz om ów ionych w w ielkim skrócie zagadnień odrębnym tem atem je st prezentacja sprzętu i uzbrojenia używanego przez Polskie Siły Zbrojne na Zachodzie.
W album ie tym starałem się pokazać prawie w szystko co "jeździło i strzelało" począwszy od row erów i m otocykli, poprzez sam ochody osobow e, ciężarowe, transportery,
sam ochody pancerne, az do czołgów i dział sam obieżnych, od karabinu przeciw pancernego do najcięższych a rm a t O cenę na ile to m i się udało pozostaw iam W am
Czytelnicy. Jeżeli ktoś z W as m a uw agi, m oże naw et interesujące fotografie nieum ieszczone w tym opracow aniu a związane z nim tem atycznie, proszę o przesyłanie
ich na adres W ydaw nictw a. Zdaję sobie sprawę, że opracowanie to je st dalekie od doskonałości, lecz nie m ożna zbierać materiału w nieskończoność, bo zebranie "całości"
je st po prostu niem ożliwe.
A utor
Czotgi lekkie Renault FT-17 używane w 10. Brygadzie Pancerno Motorowej do szkolenia
Renault F T -1 7 tanks used for training purposes by the 10-th Cavalry bde.
Czołgi lekkie Renault R-35 z 1. batalionu, 1. Pułku Pancernego, 10. Brygady Pancerno
M otorowej.
R enault R-35 ta n k s o f th e 1-st Bn., 1-st Tank R egt., 10-th A rm o u re d Bde.
Czołg lekki Renault R-40 z 10. Brygady Pancerno M otorow ej.
Renault R - 40 of 10-th Cavalry Bde.
C zo łg i le k k ie H o tc h k is s H -39 z 10. B ry g a d y P a n c e rn o M o to r o w e j. S a in t -
C e cile des V ig n e s .
Hotchkiss H - 39 tanks of 10-th Cavalry Bde. St Cecile - Les - Vignes.
M otocykle nie ustalonej marki z 10. Brygady Pancerno M otorow ej.
The unknown type motorcycles of the 10-th Armoured B-de.
Indian 340B z 10. Brygady Pancerno Motorowej z francuskim numerem rejestracyjnym.
Indian 340B w ith French W D num ber of 10-th A rm oured Bde.
Francuski samochód ciężarowy Renault AGK z 24 Pułku Ułanów 10. Brygady Pancerno
Motorowej.
Renault AGK of the 24 Lancers Regt.
Samochody osobowe dowództw a 10. Brygady Pancerno M otorowej.
Passenger cars of the 10-th Armoured B-de, PIQ.
ma
Zgłoś jeśli naruszono regulamin