MM_VI_B_7.pdf

(74 KB) Pobierz
Spis treści
Strona
1. Postanowienia ogólne. ......................................................................
2. Instrukcja obejmuje zakres czynności związanych z
rozładunkiem piasku podsadzkowego z wagonów
samowyładowczych typu VC 401 i wagonów typu V 409
na moście rozładowczym do zbiornika piasku podsadzkowego. ....
3. Przed przystąpieniem do rozładunku piasku naleŜy sprawdzić. ......
4. Rozładunek składu wagonowego typu VC 401(samowyładowczy)..
5. Rozładunek składu wagonowego typu V 409. ..................................
6. Zagadnienia BHP. .............................................................................
7. Postanowienia końcowe. ..................................................................
4-5
3
3
3
3
3
4
1.Postanowienia ogólne:
a) Niniejsza instrukcja jest przeznaczona dla osób dozoru ruchu energomechanicznego
oraz pracowników Oddziału M-2 którzy zostali wyznaczeni do rozładunku wagonów
samowyładowczych typu VC 401 i wagonów typu V 409 .
b) Kwalifikacje pracowników.
Przy rozładunku piasku i obsłudze urządzeń na moście rozładowczym mogą być
zatrudnieni pracownicy przeszkoleni teoretycznie i praktycznie w tym zakresie.
c) Osoby wymienione w punkcie 2.b. oprócz niniejszej instrukcji powinny znać
i przestrzegać:
- Regulamin pracy obowiązujący w O/ZG „Rudna”
- Przepisy BHP i instrukcje przeciwpoŜarowe.
2. Instrukcja obejmuje zakres czynności związanych z rozładunkiem piasku podsadzkowego
z wagonów samowyładowczych typu VC 401 i wagonów typu V 409 na moście
rozładowczym do zbiornika piasku podsadzkowego.
3. Przed przystąpieniem do rozładunku piasku naleŜy sprawdzić:
- stan techniczny i czystość torów,
- stan techniczny i czystość kraty rozładowczej,
- stan techniczny wibratorów,
- stan narzędzi niezbędnych do czyszczenia torowiska i pobierania prób,
- zamknąć rogatkę kolejową uniemoŜliwiającą przejazd samochodów z piaskiem,
- przed przystąpieniem do rozładunku składu wagonowego typu V 409 naleŜy
zdemontować najazd dla samochodów.
4. Rozładunek składu wagonowego typu VC 401(samowyładowczy).
Rozładunek składu wagonowego odbywa się w sposób automatyczny poprzez otwarcie
i zamknięcie burt wagonów w czasie przejazdu rolek wagonów po krzywkach mostu
rozładowczego.
5. Rozładunek składu wagonowego typu V 409.
a) ustawić wagon w miejscu rozładunku,
b) odbezpieczyć skrzynię wyjmując rygiel i unieść hak zabezpieczający,
c) przesunąć dźwignię w dół i załoŜyć hak na zębatkę, następnie ciągnąć dźwignię w górę
co spowoduje otwarcie się wagonu,
d) przesunąć dźwignię w górę i załoŜyć hak na zębatkę, następnie ciągnąć dźwignię w dół
co spowoduje zamknięcie się wagonu,
e) zabezpieczyć skrzynię rozładunkową wagonu.
6. Zagadnienia BHP.
1. Wykaz stanowisk pracy wg, czynności pracowników zatrudnionych przy rozładunku
wagonów:
a) kontroler jakości piasku.
2. Czynniki szkodliwe i uciąŜliwe:
a) zapylenie,
b) hałas.
3. ZagroŜenia i sposoby ich zapobiegania:
ZagroŜenia:
a) związane z manewrującymi pojazdami na powierzchni (składy wagonowe, samochody),
b) ruchome części maszyn i urządzeń
c) uŜywanie narzędzi ręcznych i mechanicznych,
d) ręczne dźwiganie,
e) zapylenie,
f) czynniki atmosferyczne,
g) zaprószenie oczu
h) zagroŜenia podczas czyszczenia kraty,
i) nadmierny hałas.
Sposoby zapobiegania zagroŜeniom
a) przeprowadzenie szkolenia wstępnego, okresowego i instruktaŜu stanowiskowego,
b) nie przebywać w bezpośrednim sąsiedztwie przemieszczających się samochodów i składu
wagonowego, (nie poruszać się po torowisku),
c) stosować
środki
ochrony indywidualnej (okulary ochronne, rękawice, maski
przeciwpyłowe, odzieŜ ocieplana i przeciwdeszczową, nauszniki lub stopery,
d) zachować bezpieczną odległość między pracownikami podczas czyszczenia kraty, nie
posługiwać się uszkodzonymi narzędziami (łopaty, kilofy),
e) utrzymywać ład i porządek na stanowisku pracy.
7. Postanowienia końcowe.
a) Przy wjeździe składu wagonowego typu VC 401, V 409, w miejsce rozładunku na
torowisku i kracie nie mogą przebywać pracownicy.
b) Prędkość jazdy składu wagonowego typu VC 401przez most rozładowczy musi być
zredukowana do 5 km/h.
c) Podczas jazdy pociągu oraz manewrowania składem naleŜy zachować szczególną
ostroŜność zajmując bezpieczną odległość od toru.
d) Po rozładowaniu składu i odjechaniu pociągu naleŜy oczyścić torowisko z piasku i kraty
z zanieczyszczeń.
e) Podczas porządkowania kraty naleŜy zachować szczególna ostroŜność przy chodzeniu po
kracie i ręcznym usuwaniu kamieni i brył piasku.
f) Pracownicy zatrudnieni przy rozładunku piasku zobowiązani są do utrzymania naleŜytego
stanu technicznego urządzeń i narzędzi oraz czystości w miejscu pracy.
g) W przypadku prowadzenia prac remontowych i porządkowych na moście rozładowczym
lub w jego bezpośrednim sąsiedztwie wymagających wstrzymania ruchu pociągu – dozór
oddziału M-2 winien zgłosić i uzgodnić z dyspozytorem kolejowym termin rozpoczęcia
i zakończenia robót oraz sposób zabezpieczenia torów na czas prowadzenia robót.
- treść powyŜszych uzgodnień oraz godzinę zabezpieczenia torów, osoba dozoru oddziału
M-2 wpisuje do ksiąŜki raportowej.
- uruchomienie ruchu kolejowego moŜe nastąpić po otrzymaniu informacji od osoby
dozoru oddziału M-2 o fakcie zakończenia robót i zdjęciu zabezpieczeń na torach,
h) przeszkolenie pracowników zatrudnionych przy rozładunku wagonów musi być
odnotowana w ksiąŜce szkoleń stanowiskowych.
i) za stan bezpieczeństwa odpowiada kaŜdy pracownik niezaleŜnie od odpowiedzialności
brygadzisty lub przodowego.
j) przed rozpoczęciem prac skontrolować stan techniczny obiektów według kompetencji
zgodnie z odpowiednimi przepisami dotyczącymi kontrolowanego obiektu, uwzględniając
w szczególności w czasie kontroli miejsce lub miejsca wykonywania robót.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin