PODSTAWA PROGRAMOWA.doc

(50 KB) Pobierz
PODSTAWA PROGRAMOWA

PODSTAWA PROGRAMOWA

I ETAP EDUKACYJNY klasy   I - III

KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE

Kształcenie na tym etapie jest łagodnym przejściem od wychowania przedszkolnego do edukacji prowadzonej w systemie szkolnym. Ma ono charakter zintegrowany.

Zajęcia edukacyjne prowadzi nauczyciel (nauczyciele) według ustalonego przez siebie planu, dostosowując czas zajęć i przerw do aktywności uczniów.

Nauczyciel (nauczyciele) układa zajęcia w taki sposób, aby zachować ciągłość nauczania i doskonalenia podstawowych umiejętności.

Wskazane jest takie organizowanie procesu dydaktyczno - wychowawczego, aby w każdym dniu wystąpiły zajęcia ruchowe, których łączny tygodniowy wymiar wynosi, co najmniej 3 godziny. Wskazane jest również, aby w każdym tygodniu wystąpiły zajęcia z języka obcego nowożytnego, których łączny tygodniowy wymiar wynosi 2 godziny.

Nauka języka obcego nowożytnego rozpoczyna się od stopniowego rozwijania rozumienia ze słuchu i reagowania na język gestem lub słowem. Następnie wprowadzana jest sprawność mówienia przez powtarzanie pojedynczych zdań i zwrotów. Elementy czytania, a później pisania, wprowadzane są na poziomie wyrazu i zdania.

C e l e d u k a c y j n e

Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, w tym szczególnie:

1)    umiejętności służących zdobywaniu wiedzy (czytania, pisania i liczenia),

2)    przygotowania do nauki języków obcych na kolejnych etapach edukacyjnych,

3)    umiejętności nawiązywania i utrzymywania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi, dorosłymi, z osobami niepełnosprawnymi, przedstawicielami innej narodowości i rasy,

4)    poczucia przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu i kraju,

5)    umiejętności działania w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,

 

6)    nawyków i umiejętności związanych z bezpiecznym uczestnictwem w ruchu drogowym,

7)    rozbudzania potrzeby kontaktu z przyrodą.

Z a d a n i a s z k o ł y

1.   Uświadamianie uczniom, że wspólnoty takie jak: rodzina, środowisko lokalne i ojczyzna stanowią wielką wartość w życiu każdego człowieka i że każdy ma wobec tych wspólnot obowiązki.

2.   Uczenie zwyczajów, obyczajów i właściwych zachowań w środowisku rodzinnym, wobec kolegów szkolnych i nauczycieli.

3.   Uświadamianie uczniom zwyczajów, obyczajów i zachowań właściwych dla przedstawicieli kultury obszaru nauczanego języka obcego.

4.   Uczenie właściwych zachowań w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu uczniów, w tym właściwych zachowań w ruchu drogowym.

5.   Uczenie właściwych zachowań w stosunku do zwierząt i otaczającej przyrody.

6.   Rozpoznawanie poziomu sprawności warunkującego opanowanie przez uczniów podstawowych umiejętności: czytania, pisania i liczenia; odpowiednio do tego prowadzenie ćwiczeń usprawniających.

7.   Rozpoznawanie poziomu sprawności warunkującego opanowanie przez uczniów podstawowych umiejętności: rozumienia ze słuchu, mówienia, czytania i pisania prostych zdań w języku obcym; odpowiednio do tego prowadzenie ćwiczeń usprawniających.

8.   Zachęcanie uczniów do nauki języka obcego oraz rozwijanie świadomości językowej przez porównanie języka ojczystego i języków obcych.

9.   Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych.

10.Zapoznanie dzieci z polską i światową klasyczną literaturą dziecięcą, w tym z baśniami i legendami w języku obcym.

T r e ś c i n a u c z a n i a

Edukacja na tym etapie obejmuje następujące treści nauczania i działania edukacyjne:

1)   dom rodzinny - dziecko jako członek rodziny,

2)   szkoła - dziecko jako uczeń, kolega, przyjaciel; normy postępowania związane z tymi rolami,

3)   miejscowość, życie jej mieszkańców,

4)   przyroda w otoczeniu dziecka,

5)   ojczyzna- symbole i święta narodowe; baśnie i legendy narodowe,

6)   obrazy z przeszłości (własnej rodziny, szkoły, miejscowości),

7)   zabawy, zajęcia, przygody dzieci,

8)   obrazy z życia dzieci w innych krajach, w szczególności w kraju nauczanego języka obcego,

9)   wybrane wytwory kultury, sztuki, techniki,

 

10) rozmowy,

11) swobodne i spontaniczne wypowiedzi uczniów,

12) podstawowe zwroty w języku obcym związane z czynnościami dnia codziennego,

13) opowiadanie i opisywanie,

14) recytowanie wierszy i prozy,

15) zabawy i gry darmowe, teatralne,

16) uważne słuchanie wypowiedzi innych,

17) odbiór programów radiowych i telewizyjnych,

18) słuchanie baśni, opowiadań i legend, w tym z własnego regionu, jako inspiracji do słownego i pozasłownego wyrażania treści i przeżyć,

19) czytanie głośne sylab, wyrazów, zdań i tekstów,

20) czytanie ciche ze zrozumieniem,

21) różne źródła informacji  i  technologii  informacyjnej,  w tym  korzystanie z  czytelni i biblioteki szkolnej,

22) pisanie liter, łączenie liter w sylaby, pisanie wyrazów, zdań,

 

23)  przepisywanie wyrazów, zdań, tekstów, powiązane z ich uzupełnianiem i przekształcaniem,

24)  pisanie swobodnych tekstów, życzeń, zaproszeń, listów, opowiadań i opisów,

25)  pisanie z wykorzystaniem elementarnych zasad pisowni,

26)              liczenie (przeliczanie przedmiotów, niezależność liczby przedmiotów od sposobów ich
przeliczania, porównywanie liczebności zbiorów), zapisywanie liczb w zakresie 1000,

stopniowe rozszerzanie zakresu do 10 000,

27)              działania na liczbach:

a)      dodawanie i odejmowanie pamięciowe w zakresie 100, mnożenie i dzielenie liczb w zakresie tabliczki mnożenia,

b)      sprawdzanie wyniku odejmowania za pomocą dodawania i wyniku dzielenia za pomocą mnożenia,

 

28)  mierzenie długości, szerokości, wysokości przedmiotów oraz ich odległości z użyciem żnych jednostek i miarek; stosowanie jednostek: centymetr, metr (bez zamieniania jednostek w obliczeniach),

29)  ważenie przedmiotów i odmierzanie płynów z użyciem jednostek: dekagram, kilogram (użycie pojęcia: pół kilograma), odmierzanie płynów za pomocą szklanki, butelki, garnka (użycie pojęć: pół i ćwierć litra),

30)  obliczenia pieniężne w zakresie 100 zł,

31)  kalendarz:

 

a)        nazywanie dni tygodnia i miesięcy oraz znajomość ich kolejności,

b)        odczytywanie i zapisywanie czasu w systemie 12- i 24-godzinnym,

c)        stosowanie pojęć: minuta, godzina, pół godziny,

d)        zapisywanie i porządkowanie chronologiczne dat (dni i miesiące),

e)        odczytywanie i zapisywanie liczb rzymskich od I do XII,

f)         wykonywanie prostych obliczeń kalendarzowych (w zakresie pełnych miesięcy) i zegarowych (w zakresie pełnych godzin),

 

32) mierzenie temperatury, odczytywanie wskazań termometru bez posługiwania się liczbami ujemnymi,

33) rozwiązywanie łatwych równań jednodziałaniowych z niewiadomą w postaci okienka (bez przenoszenia na drugą stronę),

34) rozwiązywanie zadań tekstowych wymagających wykonania jednego działania (w tym zadań na porównywanie różnicowe i zadań dotyczących ilości, ceny i wartości),

35) figury geometryczne:

a)              mierzenie  długości  odcinków i  rysowanie za pomocą linijki  odcinków o  danej
długości,

b)        rozpoznawanie i nazywanie trójkąta, kwadratu, prostokąta i koła,

c)        mierzenie długości boków (w pełnych centymetrach) i obliczanie obwodu trójkąta, kwadratu, prostokąta,

 

36)         obserwowanie zjawisk i procesów przyrodniczych, mówienie o nich,

37)         formy ochrony środowiska przyrodniczego w najbliższej okolicy,

38)         poznanie własnego ciała,

39)         dbałość o zdrowie, higiena własna i otoczenia,

40)         podobieństwa i różnice między ludźmi, zrozumienie a tolerancja,

41)         żywność i żywienie,

42)         bezpieczeństwo w różnych miejscach i sytuacjach, zwłaszcza na drogach publicznych, rozpoznawanie zagrożeń i umiejętności zachowania się w przypadku zagrożenia,

43)         poznawanie pracy w wybranych zawodach,

44)         urządzenia techniczne powszechnego użytku (bezpieczne użytkowanie),

45)         wykorzystanie   materiałów   (papier,   drewno,   tkanina,   metal,   tworzywa   sztuczne, materiały przyrodnicze) w działalności manualnej,

 

46)         organizacja  pracy   (planowanie,   organizacja   stanowiska,   racjonalne  wykorzystanie materiału i czasu),

47)         działalność   plastyczna   uczniów   w   różnych   materiałach,   technikach   i   formach z wykorzystaniem tradycji regionalnych,

48)         żnorodność dziedzictwa i poszukiwań w sferze kultury,

49)         wielość środków komunikacji (język przestrzeni, koloru, ciała) oraz środków wyrazu plastycznego,

50)       ekspresja i autoekspresja,

51)       rozumienie, akceptacja i tolerancja dla innych wypowiedzi artystycznych,

52)       kształtowanie otoczenia i form użytkowych,

53)       krajobraz kulturowy,

54)       brzmienie głosów, instrumentów muzycznych, dźwięk, rytm, tempo,

55)       śpiew, gra na instrumentach, ruch z muzyką,

56)       percepcja elementów akustyki środowiska człowieka, muzyki i utworów muzycznych,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin