PODSTAWA PROGRAMOWA
I ETAP EDUKACYJNY klasy I - III
KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE
Kształcenie na tym etapie jest łagodnym przejściem od wychowania przedszkolnego do edukacji prowadzonej w systemie szkolnym. Ma ono charakter zintegrowany.
Zajęcia edukacyjne prowadzi nauczyciel (nauczyciele) według ustalonego przez siebie planu, dostosowując czas zajęć i przerw do aktywności uczniów.
Nauczyciel (nauczyciele) układa zajęcia w taki sposób, aby zachować ciągłość nauczania i doskonalenia podstawowych umiejętności.
Wskazane jest takie organizowanie procesu dydaktyczno - wychowawczego, aby w każdym dniu wystąpiły zajęcia ruchowe, których łączny tygodniowy wymiar wynosi, co najmniej 3 godziny. Wskazane jest również, aby w każdym tygodniu wystąpiły zajęcia z języka obcego nowożytnego, których łączny tygodniowy wymiar wynosi 2 godziny.
Nauka języka obcego nowożytnego rozpoczyna się od stopniowego rozwijania rozumienia ze słuchu i reagowania na język gestem lub słowem. Następnie wprowadzana jest sprawność mówienia przez powtarzanie pojedynczych zdań i zwrotów. Elementy czytania, a później pisania, wprowadzane są na poziomie wyrazu i zdania.
C e l e d u k a c y j n e
Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, w tym szczególnie:
1) umiejętności służących zdobywaniu wiedzy (czytania, pisania i liczenia),
2) przygotowania do nauki języków obcych na kolejnych etapach edukacyjnych,
3) umiejętności nawiązywania i utrzymywania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi, dorosłymi, z osobami niepełnosprawnymi, przedstawicielami innej narodowości i rasy,
4) poczucia przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu i kraju,
5) umiejętności działania w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
6) nawyków i umiejętności związanych z bezpiecznym uczestnictwem w ruchu drogowym,
7) rozbudzania potrzeby kontaktu z przyrodą.
Z a d a n i a s z k o ł y
1. Uświadamianie uczniom, że wspólnoty takie jak: rodzina, środowisko lokalne i ojczyzna stanowią wielką wartość w życiu każdego człowieka i że każdy ma wobec tych wspólnot obowiązki.
2. Uczenie zwyczajów, obyczajów i właściwych zachowań w środowisku rodzinnym, wobec kolegów szkolnych i nauczycieli.
3. Uświadamianie uczniom zwyczajów, obyczajów i zachowań właściwych dla przedstawicieli kultury obszaru nauczanego języka obcego.
4. Uczenie właściwych zachowań w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu uczniów, w tym właściwych zachowań w ruchu drogowym.
5. Uczenie właściwych zachowań w stosunku do zwierząt i otaczającej przyrody.
6. Rozpoznawanie poziomu sprawności warunkującego opanowanie przez uczniów podstawowych umiejętności: czytania, pisania i liczenia; odpowiednio do tego prowadzenie ćwiczeń usprawniających.
7. Rozpoznawanie poziomu sprawności warunkującego opanowanie przez uczniów podstawowych umiejętności: rozumienia ze słuchu, mówienia, czytania i pisania prostych zdań w języku obcym; odpowiednio do tego prowadzenie ćwiczeń usprawniających.
8. Zachęcanie uczniów do nauki języka obcego oraz rozwijanie świadomości językowej przez porównanie języka ojczystego i języków obcych.
9. Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych.
10.Zapoznanie dzieci z polską i światową klasyczną literaturą dziecięcą, w tym z baśniami i legendami w języku obcym.
T r e ś c i n a u c z a n i a
Edukacja na tym etapie obejmuje następujące treści nauczania i działania edukacyjne:
1) dom rodzinny - dziecko jako członek rodziny,
2) szkoła - dziecko jako uczeń, kolega, przyjaciel; normy postępowania związane z tymi rolami,
3) miejscowość, życie jej mieszkańców,
4) przyroda w otoczeniu dziecka,
5) ojczyzna- symbole i święta narodowe; baśnie i legendy narodowe,
6) obrazy z przeszłości (własnej rodziny, szkoły, miejscowości),
7) zabawy, zajęcia, przygody dzieci,
8) obrazy z życia dzieci w innych krajach, w szczególności w kraju nauczanego języka obcego,
9) wybrane wytwory kultury, sztuki, techniki,
10) rozmowy,
11) swobodne i spontaniczne wypowiedzi uczniów,
12) podstawowe zwroty w języku obcym związane z czynnościami dnia codziennego,
13) opowiadanie i opisywanie,
14) recytowanie wierszy i prozy,
15) zabawy i gry darmowe, teatralne,
16) uważne słuchanie wypowiedzi innych,
17) odbiór programów radiowych i telewizyjnych,
18) słuchanie baśni, opowiadań i legend, w tym z własnego regionu, jako inspiracji do słownego i pozasłownego wyrażania treści i przeżyć,
19) czytanie głośne sylab, wyrazów, zdań i tekstów,
20) czytanie ciche ze zrozumieniem,
21) różne źródła informacji i technologii informacyjnej, w tym korzystanie z czytelni i biblioteki szkolnej,
22) pisanie liter, łączenie liter w sylaby, pisanie wyrazów, zdań,
23) przepisywanie wyrazów, zdań, tekstów, powiązane z ich uzupełnianiem i przekształcaniem,
24) pisanie swobodnych tekstów, życzeń, zaproszeń, listów, opowiadań i opisów,
25) pisanie z wykorzystaniem elementarnych zasad pisowni,
26) liczenie (przeliczanie przedmiotów, niezależność liczby przedmiotów od sposobów ichprzeliczania, porównywanie liczebności zbiorów), zapisywanie liczb w zakresie 1000,
stopniowe rozszerzanie zakresu do 10 000,
27) działania na liczbach:
a) dodawanie i odejmowanie pamięciowe w zakresie 100, mnożenie i dzielenie liczb w zakresie tabliczki mnożenia,
b) sprawdzanie wyniku odejmowania za pomocą dodawania i wyniku dzielenia za pomocą mnożenia,
28) mierzenie długości, szerokości, wysokości przedmiotów oraz ich odległości z użyciem różnych jednostek i miarek; stosowanie jednostek: centymetr, metr (bez zamieniania jednostek w obliczeniach),
29) ważenie przedmiotów i odmierzanie płynów z użyciem jednostek: dekagram, kilogram (użycie pojęcia: pół kilograma), odmierzanie płynów za pomocą szklanki, butelki, garnka (użycie pojęć: pół i ćwierć litra),
30) obliczenia pieniężne w zakresie 100 zł,
31) kalendarz:
a) nazywanie dni tygodnia i miesięcy oraz znajomość ich kolejności,
b) odczytywanie i zapisywanie czasu w systemie 12- i 24-godzinnym,
c) stosowanie pojęć: minuta, godzina, pół godziny,
d) zapisywanie i porządkowanie chronologiczne dat (dni i miesiące),
e) odczytywanie i zapisywanie liczb rzymskich od I do XII,
f) wykonywanie prostych obliczeń kalendarzowych (w zakresie pełnych miesięcy) i zegarowych (w zakresie pełnych godzin),
32) mierzenie temperatury, odczytywanie wskazań termometru bez posługiwania się liczbami ujemnymi,
33) rozwiązywanie łatwych równań jednodziałaniowych z niewiadomą w postaci okienka (bez przenoszenia na drugą stronę),
34) rozwiązywanie zadań tekstowych wymagających wykonania jednego działania (w tym zadań na porównywanie różnicowe i zadań dotyczących ilości, ceny i wartości),
35) figury geometryczne:
a) mierzenie długości odcinków i rysowanie za pomocą linijki odcinków o danejdługości,
b) rozpoznawanie i nazywanie trójkąta, kwadratu, prostokąta i koła,
c) mierzenie długości boków (w pełnych centymetrach) i obliczanie obwodu trójkąta, kwadratu, prostokąta,
36) obserwowanie zjawisk i procesów przyrodniczych, mówienie o nich,
37) formy ochrony środowiska przyrodniczego w najbliższej okolicy,
38) poznanie własnego ciała,
39) dbałość o zdrowie, higiena własna i otoczenia,
40) podobieństwa i różnice między ludźmi, zrozumienie a tolerancja,
41) żywność i żywienie,
42) bezpieczeństwo w różnych miejscach i sytuacjach, zwłaszcza na drogach publicznych, rozpoznawanie zagrożeń i umiejętności zachowania się w przypadku zagrożenia,
43) poznawanie pracy w wybranych zawodach,
44) urządzenia techniczne powszechnego użytku (bezpieczne użytkowanie),
45) wykorzystanie materiałów (papier, drewno, tkanina, metal, tworzywa sztuczne, materiały przyrodnicze) w działalności manualnej,
46) organizacja pracy (planowanie, organizacja stanowiska, racjonalne wykorzystanie materiału i czasu),
47) działalność plastyczna uczniów w różnych materiałach, technikach i formach z wykorzystaniem tradycji regionalnych,
48) różnorodność dziedzictwa i poszukiwań w sferze kultury,
49) wielość środków komunikacji (język przestrzeni, koloru, ciała) oraz środków wyrazu plastycznego,
50) ekspresja i autoekspresja,
51) rozumienie, akceptacja i tolerancja dla innych wypowiedzi artystycznych,
52) kształtowanie otoczenia i form użytkowych,
53) krajobraz kulturowy,
54) brzmienie głosów, instrumentów muzycznych, dźwięk, rytm, tempo,
55) śpiew, gra na instrumentach, ruch z muzyką,
56) percepcja elementów akustyki środowiska człowieka, muzyki i utworów muzycznych,
...
tdi71