PLAN PRACY LOGOPEDY
rok 2014/2015
opracowała Aneta Tadajewska
ZADANIA
SPOSOBY REALIZACJI
OSOBY WSPÓŁPRACJĄCE
TERMINY REALIZACJI
1. Praca organizacyjna
Przygotowanie warsztatu pracy
logopedy,zebranie niezbędnych
pomocy logopedycznych
nauczyciele
IX. 2014r.
2. Analiza dokumentów szkoły:
a) opinie z Poradni Psychologiczno
-Pedagogicznej w Dąbrowie Górniczej
b)dzienniki lekcyjne
Konsultacje z wychowawcami,
nauczycielami nt. wpływu wad wymowy na wyniki w nauce wybranych uczniów
i wychowawcy, Poradnia
Psychologiczno- Pedagogiczna
Wychowawcy grup, rodzice
na bieżąco
3. Diagnozowanie logopedyczne
dzieci
Obserwacja i dokonanie wyboru dzieci z wadami wymowy w grupach przedszkolnych
Wychowawcy grup,
4. Postawienie diagnozy logopedycznej:
a)badanie budowy
orazmotoryki narządów mowy
b)badanie mowy
c)założenie dokumentacj
Badanie mowy dzieci przy
pomocy kwestionariusza obrazkowego
-Grażyna Bilewicz,
Brygida Zioło
„Kwestionariusz badania mowy
logopeda
5. Spotkania z rodzicami
wybranych uczniów
Tzw. wywiad logopedyczny oraz
rozmowy nt. pracy dziecka
Rodzice
6.Kierowanie wybranych dzieci do specjalistów z zakresu laryngologii,
ortodoncji ..
Zalecenie rodzicom konsultacji
specjalistycznych (z uzasadnieniem)
Rodzice, Poradnie
specjalistyczne
7. Ustalenie i prowadzenie
indywidualnych terapii logopedycznychw celu:
-wyrównania deficytów
w zakresie motoryki narządów
mowy, kinestezji artykulacyjnej,
słuchu fonematycznego;
-nauki prawidłowej artykulacji
poszczególnych głosek i utrwalania
ich poprawnej wymowy;
-minimalizowania
psychologicznych skutków
zaburzeń w rozwoju mowy.
Aktywne ćwiczenia motoryczne języka, warg, policzków,szczęki dolnej, pierścienia zwierającego gardło.
Rodzice, Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna,
wychowawcy grup logopeda
7. Ćwiczenia logopedyczne-
oddechowe: wydłużenie fazy
wydechowej, ćw. umiejętności
synchronizowania pauz
oddechowych z treścią
wypowiedzi, kształtowanie
prawidłowego toru oddychania;
-głosowe: wyrabianie właściwej
tonacji, ćwiczenia umiejętności
modulowaniasiły głosu
i prawidłowego brzmienia głosek;
-słuchowe: rozróżnianie głosek
dobrze i źle wypowiadanych;
-artykulacyjne: usprawnianie
właściwego funkcjonowania
narządów mowy
Wykonywanie zabaw oddechowych opartych m.in. na dmuchaniu z wykorzystaniem balonów, piórek,
bibuły, wacikówi innych pomocy.
Ćwiczenia świadomego oddechu
przeponowego
8.Wywoływanie głosek w izolacji, utrwalanie ich poprawnej realizacji
wwyrazach, zdaniach, nauka wierszy
z nasileniem głoski ćwiczonej.
-leksykalne: rozwijanie mowy, wzbogacanie słownictwa u uczniów
z ubogim zasobem leksykalnym;
-usprawnienie techniki czytania
i pisania.
Ćwiczenia z wykorzystaniem pokazu i czucia ułożenia narządów artykulacyjnych, plansz wskazujących układartykulatorów, zabaw dźwiękonaśladowczych,obrazujących realizacje trudnych głosek.
Utrwalanie prawidłowej wymowy
poszczególnych grup dźwięków
mowy poprzez zabawy z głoskami, sylabami i wyrazami
Układanie historyjek –
kolejnośćzdarzeń, rozwiązywanie
zagadek słownych, słuchanie
i analizowanie tekstów, tworzenie
własnych rozbudowanych wypowiedzi
słownych
Logopeda
na bieżąc
8.Analiza postępóww mowie dziecka
Uzupełnienie dokumentacji
-wnioski, zalecenia do dalszej
pracy.
Kontakty z rodzicami w celu
ustalenia programu ćwiczeń na
okres przerwy wakacyjnej
rodzice
V, VI 2015r.
tdi71