Test drugoklasisty
……………………………..
Przeczytaj uważnie tekst bajki
Zając i żółw
Dawno temu, kiedy zając przechadzał się z zarozumiałą miną, spotkał żółwia skubiącego trawę. Po przywitaniu wyzwał go na pojedynek w biegach.
- Dobrze – zgodził się żółw, a w duchu pomyślał: - Sadzisz, że jesteś sprytny, ale ja jestem sprytniejszy od ciebie! – po czym zaprowadził rywala pod wysokie wzgórze.
Żółw z trudem wspinał się pod górę, a tymczasem zając pomyślał sobie:
- Ten żółw na pewno przegra, on nie potrafi szybko biegać.
Gdy żółw w końcu dotarł na sam szczyt, spytał rywala:
- Jesteś gotowy?
Jasne, że tak. Przecież to ja czekam na ciebie – odpowiedział zając bez odrobiny litości.
- No to ruszamy! – żółw dał sygnał do biegu, po czym schował się cały do swojej skorupy i sturlał się z góry niczym kamień.
Zając wprawdzie biegł, co sił w nogach, ale nie mógł go dogonić. Kiedy dotarł do połowy wzgórza, stanął i co zobaczył? Żółw był już na samym dole. Tak oto zając został pokonany.
Na podstawie przeczytanego tekstu zaznacz poprawne zakończenia zdań.
1. Żółw zgodził się rywalizować z zającem, bo
o dobrze wspinał się na górę
o chciał mu popsuć humor
o wiedział, że szybciej biega
o czuł, że jest sprytniejszy
2. Zając był pewny, że pokona żółwia, ponieważ
o żółwie nie są zbyt mądre
o żółw bardzo zmęczył się, gdy wchodzili na wzgórze
o żółw jest o wiele mniejszy niż zając
o zające biegają dużo szybciej niż żółwie
3. Co sądzisz o postępowaniu żółwia? Napisz, dlaczego tak uważasz.
…………………………………………………………………………………
4. Które przysłowie pasuje do bajki pt. „ Zając i żółw”? Zaznacz właściwą odpowiedź.
o Kto pod kim dołki kopie, ten sam w nie wpada.
o Komu w drogę temu czas.
o Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta.
5. Masz podane po trzy wyrazy. Ułóż z nimi zdania. Najpierw przeczytaj uważnie przykład:
strącić, drzewo, silny
Silny wiatr strącił liście z drzewa.
o malować, obrazek, kolorowy
………………………………………………………………………
o burza, przerażająca, wieś
6. Przeczytaj podane niżej zwroty. Co one oznaczają? Zaznacz właściwą odpowiedź.
o Mieć głowę na karku.
o być zaradnym, pomysłowym
o mieć ładną głowę
o mieć mętlik w głowie
7. Rozwiń zdanie.
Żółw wspina się.
…………………………………………………………………………..
8. Przeczytaj podane wyrazy. Wpisz je w odpowiednie miejsca tabeli.
słucha, góry, mała, smutne, śpiewał, kaktus, łąka, tańczyć, żółw, miły
Rzeczowniki
Przymiotniki
Czasowniki
………………….
…………………
9. Przeczytaj uważnie wyrazy, wpisz obok po jednym wyrazie o przeciwnym znaczeniu do podanych. Najpierw przeczytaj uważnie przykład.
Przykład: zimny – ciepły
o mały- …………………….
o dobry - ……………………….
o hałas - ……………………
o zamknięte - ……………………..
10. Wyobraź sobie, że znalazłaś/ znalazłeś parasol, którego obrazek znajduje się poniżej. Napisz kilka zdań ( 3 – 4 ) na jego temat.
Pamiętaj, aby napisać: Co to jest?, Jak on wygląda?, Do czego służy parasol?
…………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………
11. Oznacz wyrazy w kolejności alfabetycznej.
Syrenka, zabytki, Kraków, trębacz, budowle
Zaznacz wybraną odpowiedź
12.
o ssaki
o owady
13. Motyle, biedronki, osy to:
o ptaki
o gady
14.
o biedronki, wróble, dżdżownice
o motyle, gąsienice, ślimaki
15. Pożytecznymi zwierzętami są:
o gąsienice, nornice, mszyce
o stonki, biedronki, krety
16.
o bzy, chryzantemy, róże
o przebiśniegi, tulipany, fiołki
o
17. Wiosenne kwiaty to:
o róże, wrzosy, nagietki
o astry, róże, tulipany
18.
o stoi, siedzi, gra w piłkę
o sadzi, zbiera plony, podziwia motyle
19. Ogrodnik wiosną w ogródku:
o maluje obrazy, odpoczywa, biega
o kopie, obcina gałęzie, sieje
20.
o Zamek Królewski
o Ratusz z koziołkami
21. W Krakowie można zobaczyć
o Wawel,
o Port
22.
o Nakłem
o Warszawą
23. Legenda pt. „Wars i Sawa” jest związana z
o Krakowem
o Poznanie
24. Oblicz tak, jak Ci wygodniej.
38 + 8 = …………………………………………………….
84 – 9 = …………………………………………………….
46 + 5 = ………………………………………………….. ...
marekanna1