adaptacja_nasz_elementarz_k1_cz2.pdf

(12142 KB) Pobierz
Nasz elementarz
Podręcznik do szkoły podstawowej
Maria Lorek, Lidia Wollman
klasa 1
część 2
Adaptacja dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Agnieszka Bajewska-Kołodziejak, Katarzyna Cichocka-Segiet, Małgorzata Czajkowska-Kisil,
Piotr Mostowski, Paweł Rutkowski, Małgorzata Skuza, Krystyna Ziątek
Warszawa 2014
ISBN 978-83-64735-17-2 (całość) ISBN 978-83-64735-19-6 (część 2)
Spis treści
4–5
6–7
8–9
10–11
12–13
14–15
16–17
18–19
20–21
22–23
24–25
26–27
28–29
30–31
32–35
36–37
38–39
40–41
42–43
44–45
46–47
48–49
N
jak nos
Poznajemy świat za pomocą
zmysłów
Spotkanie z liczbą
5
C
jak cytryna
Matematyczne gry i zabawy
Język migowy, alfabet Braille’a
Spotkanie z liczbą
0
Litera
ę
Mierzymy i porównujemy
Litera
ą
Spotkanie z liczbą
6
Świąteczne zakupy
Robimy cynamonowe pierniki
„Zima”
Ł
jak łopatka
Spotkanie z liczbą
7
B
jak bajka
„Jedno życzenie”
Dawniej i dziś
Tydzień
Kalendarz pogody
Bajkowa gra planszowa
50–51
Spotkanie z liczbą
8
Edukacja
polonistyczna
Teksty zbudowane z kolejno
wprowadzanych liter, napisane
czarną czcionką.
Teksty dla chętnych,
napisane zieloną
czcionką.
Pytania, polecenia,
inspiracje do aktywnego
działania.
52–53
„Kto porwał nos bałwana”
54–55
Planujemy wycieczkę do lasu
56–57
Las zimą
58–59
Matematyczne gry i zabawy
60–61
G
jak góra
62–63
64–65
66–67
68–69
70–71
72–73
74–75
76–77
78–79
80–81
82–83
84–85
86–87
88–89
90–91
92–93
94–95
Spotkanie z liczbą
9
Gabrysia opowiada
Matematyczne gry i zabawy
Z
jak zamek
Spotkanie z liczbą
10
Obserwujemy niebo
Planeta Ziemia
Matematyczne gry i zabawy
Eksperymentujemy
Spotkanie z liczbą
11
Globus
Spotkanie z liczbą
12
Co robimy w ciągu dnia
Zegar
Klasowy kalendarz urodzin
Niezwykła historia liczb i cyfr
Co już potrafimy
Edukacja
matematyczna
5
6
7
8
9
10
5.
Obejrzyj zdjęcia. Powiedz, co robi Ola. Jakich zmysłów używa?
Co robi Ola?
Jakich zmysłów używa Ola?
6.
Dobierz zdjęcia w grupy. Nazwij każdą z nich. Z jakimi zmysłami
kojarzy ci się każda grupa?
linie papilarne
palec wskazujący
1
A
2
3
4
5
Edukacja
przyrodnicza
kciuk
B
C
1.
Na jaki kolor pomalowany jest kciuk?
2.
Pomaluj palec wskazujący i odciśnij go na kartce.
Obejrzyj odcisk przez lupę. Porównaj swój odcisk
z odciskami innych dzieci.
Czy wasze odciski są takie same?
Namaluj obrazek palcami.
3.
Namaluj obrazek palcami.
4.
Z jakim zmysłem kojarzy ci się dłoń?
7.
W polu
A1
jest bez, a w polu
B3
– lilia. Co jest w polu
A3?
W którym polu jest pomarańcza? Pobawcie się w parach w odszukiwanie,
w których polach są wybrane zdjęcia.
8.
Jakie liczby mogły się ukryć pod karteczkami ze znakami zapytania?
5–3=
?
2+1+2=
?
5=
?
+
?
9
8
SPOTKANIE Z LICZBĄ 5
Edukacja
artystyczna
Tematyczna ilustracja
wprowadzająca
kolejne liczby.
Piktogramy
określające
rodzaj edukacji.
Wybrane pytanie zadane za
pomocą piktogramów PCS
(Picture Communication Symbols).
weterynarz
leczyć zwierzęta
ćwiczyć
gabinet
weterynarza
litery
niepełnosprawny
ruchowo
Kiedy?
Piotrek
budzić się
jeść śniadanie
ludzie
pilnować
dawać
dom
niewidomy
robić bałwana
jeść obiad
Edukacja
społeczna
W osobnej książce
umieszczono do każdej lekcji
tablice z piktogramami PCS.
pomagać
brać/zabierać
bezdomne
zwierzęta
dogoterapia
pomagać w stajni
grać w warcaby
jeść kolację
szukać
ratować
schronisko
hipoterapia
O której godzinie?
oglądać album
myć zęby
zasypiać
1
PIKTOGRAMY DO STRON
4, 5
28.10.2014 19:49
39
PIKTOGRAMY DO STRON
86, 87
28.10.2014 19:50
Zeszyt_Piktogramow_Adap_NE_k1_c2.indd 1
Zeszyt_Piktogramow_Adap_NE_k1_c2.indd 39
JAK KORZYSTAĆ Z PODRĘCZNIKA
nN
Natalka
nos
nos
kanarek
Ten mały piesek to Nosek.
Nosek jest psem Natalki.
Kanarek pani Aliny to Nutka.
Lena ma kota. Kotka Leny to Trajkotka.
A tam stoi pan Jan Nowak.
Kim jest pan Jan?
Jak ludzie pomagają psom?
bernardyn
nu
ty
1.
Kto to jest weterynarz? Co robi weterynarz?
2.
Jak psy pomagają ludziom? Jak ludzie pomagają psom?
3.
Co to jest dogoterapia? Co to jest hipoterapia?
4.
Pies ma doskonały węch, a kot ma doskonały wzrok. Jakie zmysły ma człowiek?
5.
Ludzie biorą (adoptują)
Jak psy pomagają ludziom?
zwierzęta ze schroniska.
Dlaczego dobrze jest
adoptować takie zwierzęta?
4
N JAK NOS
5
1.
Wytnij otwór w kartonie.
Przyklej przezroczystą
folię. Nalej na folię
trochę wody. Sprawdź,
jak przez nią widać.
2.
Powąchaj i zgadnij, co to jest.
Powąchaj i zgadnij, co to jest.
Zmysły
3.
Pobawcie się
w parach. Zamknij
oczy. Kolega dotyka
twojej ręki jedną
kredką albo dwiema
kredkami. Czy wiesz,
iloma kredkami cię
dotyka? Na której
części ręki najlepiej
czujesz dotyk?
Zamknij oczy, zatkaj nos, spróbuj i zgadnij, co to jest.
4.
Zamknij oczy, zatkaj nos.
Spróbuj i zgadnij, co to jest.
dotyk
węch
wzrok
słuch
5.
Załóż gumki
na pudełko po
chusteczkach,
szarpnij gumkę,
a potem dotknij
palcami. Wymyśl
swój instrument.
smak
6
POZNAJEMY ŚWIAT ZA POMOCĄ ZMYSŁÓW
7
5
6
7
8
9
10
5.
Obejrzyj zdjęcia. Powiedz, co robi Ola. Jakich zmysłów używa?
Co robi Ola?
Jakich zmysłów używa Ola?
6.
Dobierz zdjęcia w grupy. Nazwij każdą z nich. Z jakimi zmysłami
kojarzy ci się każda grupa?
linie papilarne
palec wskazujący
1
A
2
3
4
5
kciuk
B
C
1.
Na jaki kolor pomalowany jest kciuk?
2.
Pomaluj palec wskazujący i odciśnij go na kartce.
Obejrzyj odcisk przez lupę. Porównaj swój odcisk
z odciskami innych dzieci.
Czy wasze odciski są takie same?
Namaluj obrazek palcami.
3.
Namaluj obrazek palcami.
4.
Z jakim zmysłem kojarzy ci się dłoń?
7.
W polu
A1
jest bez, a w polu
B3
– lilia. Co jest w polu
A3?
W którym polu jest pomarańcza? Pobawcie się w parach w odszukiwanie,
w których polach są wybrane zdjęcia.
8.
Jakie liczby mogły się ukryć pod karteczkami ze znakami zapytania?
5–3=
?
2+1+2=
?
5=
?
+
?
9
8
SPOTKANIE Z LICZBĄ 5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin