Mistrzostwo czy technologia.pdf

(3359 KB) Pobierz
Mistrzostwo czy technologia?
Rzeźby warte zastanowienia pod względem technologii, za pomocą których zostały stworzone.
Wydaje się, że takie arcydzieła można wykonać tylko za pomocą nowoczesnych obrabiarek
CNC.
Ale, patrząc na dzieła sztuki prezentowane poniżej, wielu alternatywnych badaczy sugeruje
technologię odlewniczą, biorąc pod uwagę fakt, że w przedstawionych skomplikowanych i
subtelnych elementach nie można pracować dłutem, wiertarką lub szlifierką bez uszczerbków,
odłupań, których na przedstawionych posągach nie ma. Według tej wersji podstawowe prace
wykonywane są na gipsowych lub woskowych formach do odlewania. W dzisiejszych
czasach podobne technologie stosuje się np. do tworzenia kopii rzeźb Letniego ogrodu z
marmuru z polimerem w Petersburgu:
https://www.youtube.com/watch?v=gM1UZW5faqk
Może mistrzowie niedawnej przeszłości znali receptę kamienia filozoficznego? I być może ta
recepta była całkiem powszechne w tym czasie, podobnie jak składniki sztucznego marmuru z
Informatora Rzemieślnika,
wydanego w 1931 roku?
Tak czy inaczej, podobne dzieła sztuki porażają, zachwycają i wydają się niemożliwymi do…
„Marmurowy woal”. Maria z marmuru w wykonaniu Giovanniego Stratstsiego. Połowa XIX
wieku.
Posąg „Niewinność” Antonio Corradini. Marmur. Rok 1752. Kaplica San Severo w Neapolu.
Rzeźba stanowi nagrobek matki księcia Raimondo, która dała mu życie za cenę własnego.
Rzeźba „Porwanie Prozerpiny”. Marmur. Wysokość 295 cm. Galleria Borghese, Rzym.
Arcydzieło stworzone przez Lorenzo Bernini kiedy miał 23 lata. W 1621 roku. „Pokonałem
marmur i zrobiłem go plastycznym, jak wosk„.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin